CB900 -80 Café racer

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Cutten har blivit grovt spacklad, slipad och grundad.

IMG_2465.jpg

Jag har velat så in i norden med färger på hojjen, de förslag jag har kommit till bror som får sköta sprutandet har varsamt blivit nedskjutna.
Nu är det nog bestämt hur det kommer se ut, så här ser förhandsvisningen ut:

IMG_2466.jpg

IMG_2467.jpg

Sedan fick jag en sen hjulklapp med posten, det blir nog bra det här! :)

IMG_2471.jpg
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
blir jävligt fin den där !

- - - Updated - - -

men sänk styret så de blir lite häng ;)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Snyggt:):tummenupp
Ser fram emot att se vad det blir för färg!

Tack! :)
Svart, rött och vitt blir det!

blir jävligt fin den där !

- - - Updated - - -

men sänk styret så de blir lite häng ;)

Tack!

Ja, jag får justera lite när jag fått ihop allt. Men jag tror jag inte kan röra styret så mycket, det är ett smalt spann mellan att slå styret i tanken och att slå styret i kåpan :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
men sänk styret så de blir lite häng ;)

Jämför du höjden mellan sadel och styre så ser du att det är rätt så likt många sporthojar. Kanske inte som de extremaste hojarna men det ser ut att vara en rätt så sportig körställning:tummenupp
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jämför du höjden mellan sadel och styre så ser du att det är rätt så likt många sporthojar. Kanske inte som de extremaste hojarna men det ser ut att vara en rätt så sportig körställning:tummenupp

Ja, frammåtlutad är den i alla fall!

Jag tyckte det var roligt när SFRO fyllde i bullerprovet, då skrev vi att jag hade byggt om hojen till en sporthoj för att den som skulle tolka intygen skulle förstå. Att modellen heter supersport original är väl lite fel med dagens ögon :D
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ja, det är inte så mycket kvar och fixa. Ljuset i tunneln blir allt starkare.

  • Ljuddämparen ska komma på rätt plats
  • Sadeln ska sys
  • Tank/plast ska komma tillbaka från lack
  • Förgasarna ska ställas
  • + lite småpill

Jag har börjat fundera över förgasarna. Under tiden jag har byggt och läst om dessa Hondor (CB750/900/1100) så har jag mer och mer kommit till åsikten att det är svårt om inte omöjligt att få dessa gamla vakumförgasare att fungera vettigt med individuella luftfilter.

Vad säger sporthoj om detta problem?

Vad är alternativen?
Jag har kikat lite på CR förgasare (CR31 eller CR33, vad som nu passar). http://www.dynoman.net/carb/keiCR.html
När man läser vidare om CR-förgasarna verkar det som man rekommenderar ett uppgraderat tändsystem vid förgasarbyte, antingen ett helt nytt elektroniskt eller nya tändspolar.
Detta skulle i så fall ge ca 10% mer effekt och bättre respons och kontroll.
Jag hittar inga begagnade CR-förgasare, ska man köpa nytt kostar detta ca 7-11k beroende på tändningen.

Är det någon som har erfarenhet av detta, är det värt det? Finns det alternativ? Eller är det skitsnack att det inte går att öppna upp CV-förgasare?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ingen som har koll på förgasarfrågan?

Jag har nu nästan klätt sadeln.

Jag började med att märka ut mönstret på tyg.

IMG_2473.jpg

Förde över över mönstret på skum och klipte ut.

IMG_2474.jpg

Limmade på tyget på skummet.

IMG_2475.jpg

Limmade på låtsasskinnet.

IMG_2477.jpg

Alla delar:

IMG_2478.jpg

Nu gick det inte att skjuta på verkligheten längre.

IMG_2479.jpg

Tillslut var allt ihopsytt.

IMG_2480.jpg

Baksidan:

IMG_2481.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Eftersom baksidan är gjord av glasfiber tror jag inte att jag kan häfta fast fejk-skinnet, så jag limmade.

IMG_2485.jpg

IMG_2482.jpg

Sadeln är så stor som den ska vara, och jag tänkte att sadeln skulle vara aningens större än cutten. Men inte FÖR stör, så här gällde det att spänna.

IMG_2486.jpg

Limmet tog slut och främre flärpen är inte ditsatt, men så här ser det ut nu:

IMG_2490.jpg

Här är baksidan. Det är ganska mycket material. Jag hoppas på att jag kan trycka ihop det så mycket som jag tror, annars kan det bli svårt att få dit sadeln..

IMG_2491.jpg


Jag känner mig relativt nöjd än så länge. Jag får se hur det ser ut när jag monterar sadeln på hojjen!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Så här blev sadeln med flärpen limmad:

IMG_2496.jpg


Jag funderar fortfarande över förgasare. Jag är nu inne på att köpa någon äldre trottel-förgasare. Jag har hittat en komplett brygga från en Suzuki GS1000. Det verkar vara VM26'or som sitter på den original. Jag funderar om 26mm är för litet? Och andra sidan sitter den på en likvärdig motor original, så det borde fungera. Största problemet borde väl kanske vara avståndet mellan fögasarna, vilket skiljer några mm mellan Honda och Suzuki. Vad tror ni?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Trottelförgasare är nog ingen garanti för att den ska gå bra utan luftburk, kolla efter någon på blocket som byggt ngt liknande och påstår att den "går bra" och fråga honom hur han gjorde. Eller som alla säger, ring braigasen.se. De måste ju få 10 samtal om dagen i samma ärende, så de kanske har bra koll på detta nu.

Folk satte ju separata filter, eller trattar på dessa hojar redan på åttiotalet, hur gjorde de för att få ok motorgång egentligen?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Trottelförgasare är nog ingen garanti för att den ska gå bra utan luftburk, kolla efter någon på blocket som byggt ngt liknande och påstår att den "går bra" och fråga honom hur han gjorde. Eller som alla säger, ring braigasen.se. De måste ju få 10 samtal om dagen i samma ärende, så de kanske har bra koll på detta nu.

Folk satte ju separata filter, eller trattar på dessa hojar redan på åttiotalet, hur gjorde de för att få ok motorgång egentligen?

Hej, tack!
Ja, jag gjorde det. Han trodde att det skulle fungera med Suzuki-förgasarna, så jag kör nog på det.

Det sista undrar jag också :)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Vill minnas att jag gav dig tips på hur min lösning var.
oavsett vilka fuggar du har lär du få ställa in dom.
ventiljustering, synk av fuggar, bestyckning å justering.
det finns folk som livnär sig på detta.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Vill minnas att jag gav dig tips på hur min lösning var.
oavsett vilka fuggar du har lär du få ställa in dom.
ventiljustering, synk av fuggar, bestyckning å justering.
det finns folk som livnär sig på detta.


Jodå, men jag vet inte riktigt på vilket ben jag ska stå.
Många jag har pratat med och flertalet forum jag har kollat runt på säger att det är mycket jobb att få vacuum-förgasare att gå OK och att de ändå skulle ha gått bättre med luftburken när allt är avstämt.
Själv har jag ingen aning, så jag måste lyssna på vad folk har och säga :)

Jag har ju redan renoverat mina förgasare och köpt (fel) munstycken men jag tänker att det är värt att köpa begagnade trottel-förgasare och lägga tid på att dom går bra istället för att lägga ner ännu mer tid på att CV-förgasarna ska gå OK.
Men jag har som sagt egentligen noll koll.

Hur går dina förgasare?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Visst vore det kul med en ball förgasarbrygga men...

Efter lite fram å tillbaka så köpte jag Dynojet kittet och lyfte luren till en som kan, då jag både saknar kunskap å verktyg och nu går hojen som den ska.
Visst hade jag kunnat jaga rätt på andra fuggar men jobbet måste ändå göras.
Jag kan pm:a hans nummer om du vill.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Visst vore det kul med en ball förgasarbrygga men...

Efter lite fram å tillbaka så köpte jag Dynojet kittet och lyfte luren till en som kan, då jag både saknar kunskap å verktyg och nu går hojen som den ska.
Visst hade jag kunnat jaga rätt på andra fuggar men jobbet måste ändå göras.
Jag kan pm:a hans nummer om du vill.

Tack, jag ska fundera lite till. Gs-förgasarna påminner ju om smoothbores dessutom :)

Jag hade tänkt att försöka själv till och börja med och leta efter någon som kan när jag kört in i väggen, så jag kanske återkommer om numret :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nu är i alla fall alla delar färdigmålade, randade och monterade, dekaler ditsatta, avgassystemet är svetsat, en stabiliserande pinne till samma dämpare tillverkad, bakskärmen är modifierad för att undvika dämparen, clip-on justerade, reservoaren till bakbromsen flyttad, lite roligare skruvar/bultar inköpta, kapade och monterade, elen är färdigdragen, avgasbandage färdiglindat, nya handtag monterade m.m.

Nu är det inte långt kvar till mållinjen.


Röd sa jag hojen skulle vara och det är den också. Men inne i garaget och på bilderna blir den mer orange än röd. Så ta nyansen med en nypa salt. Det blev en klassisk färgsättning, ränderna jag visade förut tror jag inte hade blivit bra, det hade blivit för mycket.
Jag funderar dock på om kåpan inte ska vara svart framtill istället för röd, jag ska suga på det ett tag.

IMG_2543_1.jpg

IMG_2549_1.jpg

IMG_2550_1.jpg

IMG_2551_1.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top