Den kåpan gör sej riktigt bra på hojen, grymt snyggt bygge!
Tack!
Jag fick igång på hojen tillslut. Nybörjarmistag kanske man kan kalla det? I alla fall hade jag surat ner hela motorn med min choke-körning för att få den att gå. Tändstiften var så sura att de inte längre tände. Ur med stiften, göra rent dom, stoppa tillbaka dom och sen ge fan i chocken var lösningen. Förgasarna är fortfarande ett problem, och behöver ställas. Motorn går, men dåligt. Vilket också SFRO tyckte.
Jag gjorde ett eget synkningsverktyg. Gick sådär om jag ska vara ärlig. Det var jättelätt att det kom in luft i oljan så man fick lufta mellan körningarna. Jag tror inte synkningen gick bra om jag ska vara ärlig. Jag kanske köper riktigt klockor ändå.
Vilket vartal ska man synka vid? jag synkade vid på tomgång till en början, men jag har för mig att synkningen är relevant mellan 0- ca 4000 rpm. När jag gasade på sög inre förgasarna mer vaccum än yttre. Ska man skruva på blandningsskruvarna då? Eller är det bara att fortsätta synka?
Jag fick min nya dämpare i lagom tid för slutbesiktning. Detta är inte riktigt positionen jag vill ha den i, men den sitter där och gör sitt jobb.
Idag gjordes alltså slutbesiktningen och bullerprovet. Efter lite genomgång av hojen drogs lite kablar om vid styret eftersom det fanns viss klämrisk. Styrlagret satt pinsamt glappt, så det drog jag åt. Blinkerserna fungerade naturligtvis inte när jag skulle visa funktionen, efter lite pill hoppade dom igång igen, det måste vara glappkontakt någonstans. Jag har dock inte gjort någon djupdykning var, gissningsvis en pinne i någon kontakt som inte sitter som den ska.
Efter provkörning fick jag en anmärkning. Det var att stödet hade en ej optimal placering. Vi har försökt göra så mycket vi kan för att få den att undvika växelpinnen och har tänkt att placera hela stödet lägre fram, dvs under motorn, nu i vinter när allt är isär igen. Jag har inte kommit åt pinnen när jag har var kört, men SFRO kom åt den flera gånger. Jag förklarade läget och berättade detta, SFRO tyckte det var OK och skrev att den bör flyttas vid tillfälle och att stödet ej bör vara hinder för besiktning. Jag försökte även tänka lite utanför boxen och frågade om det måste finnas stöd på en hoj, den idén gick dock inte igenom (För att slippa anmärkningen).
Jag hoppas besiktningen tar detta också, annars gör jag nog som M-tin och kapar av det till en pinne (Det är foten som är problemet) för att få igenom det nu innan vintern.
Sen kom i alla fall bullerprovet. Den nya dämparen för för högljud. Det skulle vara laglig för en speedtripple, men det är ju en annan motorn än den jag har. ca 87 db tror jag det blev.
Vi satte vårat sista kort på den dämparen som suttit på under hela bygget och efter några repor med den blev alla glada. 81,5 db med den dämparen. 84 db är gränsvärdet.
Dålig kvalite på denna film, men så här såg ett av de misslyckade reporna ut. (Med helikoptrar och grävmaskin i bakgrunden)
Slutsatser: Om du tror att något är på gränsen så kommer du nog få anmärkningar på det. Gör om gör rätt.
Nu: Vänta på intyg så jag kan reg.besiktiga
Just ja, lampan lyser fortfarande uppåt. Måste fixa det också.