CB900 -80 Café racer

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jäkligt sweet hoj börjar det bli!:tummenupp
Riktigt clean bakdel men funderar på om det skulle bli snyggare med regskylten under cutsen?

Helt enig.
Sidmonterad skylt kommer från chopperkulturen. Ser tårtigt och okunnigt ut på en caferacer. Lite Roland Sands varning.

Grymt snygg cykel annars!


Tack så mycket!
Ja, jag vet att det är "fel" att sätta skylten där den sitter nu. Men jag vill gärna ha bakdäcket synligt bakifrån. Men jag funderar på om jag inte ska skita i den idén och bygga antingen en ny arm från svingen eller en arm från cutten. Jag tror vintern får avgöra det.


Jag försöker för tillfället få till tomgången så jag kan börja justera bränsleblandningen. Tomgångsskruven Max in och fortfarande ingen tomgång. Jag har försökt ge den rikare och magrare blandning i jakt på tomgång men inget resultat. Jag måste ha choke för att kunna ha hojjen på tomgång nu. Några tips? Ta bort brickan på bränslenålarna?

Samtidigt sotar den ner sig, så jag funderar på om det är alldeles för rikt?

Motorn går kasst. Jag synkade förgasarna med bladmått och ögonmått. Dvs plattorna står lika. Fast det kanske inte räcker?

Några tips?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Den kåpan gör sej riktigt bra på hojen, grymt snyggt bygge!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Den kåpan gör sej riktigt bra på hojen, grymt snyggt bygge!

Tack!


Jag fick igång på hojen tillslut. Nybörjarmistag kanske man kan kalla det? I alla fall hade jag surat ner hela motorn med min choke-körning för att få den att gå. Tändstiften var så sura att de inte längre tände. Ur med stiften, göra rent dom, stoppa tillbaka dom och sen ge fan i chocken var lösningen. Förgasarna är fortfarande ett problem, och behöver ställas. Motorn går, men dåligt. Vilket också SFRO tyckte.

Jag gjorde ett eget synkningsverktyg. Gick sådär om jag ska vara ärlig. Det var jättelätt att det kom in luft i oljan så man fick lufta mellan körningarna. Jag tror inte synkningen gick bra om jag ska vara ärlig. Jag kanske köper riktigt klockor ändå.
Vilket vartal ska man synka vid? jag synkade vid på tomgång till en början, men jag har för mig att synkningen är relevant mellan 0- ca 4000 rpm. När jag gasade på sög inre förgasarna mer vaccum än yttre. Ska man skruva på blandningsskruvarna då? Eller är det bara att fortsätta synka?

IMG_2395_1.jpg

Jag fick min nya dämpare i lagom tid för slutbesiktning. Detta är inte riktigt positionen jag vill ha den i, men den sitter där och gör sitt jobb.

IMG_2397_1.jpg


Idag gjordes alltså slutbesiktningen och bullerprovet. Efter lite genomgång av hojen drogs lite kablar om vid styret eftersom det fanns viss klämrisk. Styrlagret satt pinsamt glappt, så det drog jag åt. Blinkerserna fungerade naturligtvis inte när jag skulle visa funktionen, efter lite pill hoppade dom igång igen, det måste vara glappkontakt någonstans. Jag har dock inte gjort någon djupdykning var, gissningsvis en pinne i någon kontakt som inte sitter som den ska.

Efter provkörning fick jag en anmärkning. Det var att stödet hade en ej optimal placering. Vi har försökt göra så mycket vi kan för att få den att undvika växelpinnen och har tänkt att placera hela stödet lägre fram, dvs under motorn, nu i vinter när allt är isär igen. Jag har inte kommit åt pinnen när jag har var kört, men SFRO kom åt den flera gånger. Jag förklarade läget och berättade detta, SFRO tyckte det var OK och skrev att den bör flyttas vid tillfälle och att stödet ej bör vara hinder för besiktning. Jag försökte även tänka lite utanför boxen och frågade om det måste finnas stöd på en hoj, den idén gick dock inte igenom (För att slippa anmärkningen).

Jag hoppas besiktningen tar detta också, annars gör jag nog som M-tin och kapar av det till en pinne (Det är foten som är problemet) för att få igenom det nu innan vintern.

Sen kom i alla fall bullerprovet. Den nya dämparen för för högljud. Det skulle vara laglig för en speedtripple, men det är ju en annan motorn än den jag har. ca 87 db tror jag det blev.
Vi satte vårat sista kort på den dämparen som suttit på under hela bygget och efter några repor med den blev alla glada. 81,5 db med den dämparen. 84 db är gränsvärdet.

Dålig kvalite på denna film, men så här såg ett av de misslyckade reporna ut. (Med helikoptrar och grävmaskin i bakgrunden)


Slutsatser: Om du tror att något är på gränsen så kommer du nog få anmärkningar på det. Gör om gör rätt.

Nu: Vänta på intyg så jag kan reg.besiktiga :banana

Just ja, lampan lyser fortfarande uppåt. Måste fixa det också.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har ni inget bra förgasar-företag i Stockholm? I GBG har vi braigasen.se (tror det var .se).
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Har ni inget bra förgasar-företag i Stockholm? I GBG har vi braigasen.se (tror det var .se).

Jo, det borde det finnas. Hojen står i Falun dock. Men får jag inte styr på det får jag vända mig någonstans. Jag vill dock försöka själv, men jag behöver nog något/någon som kan leda mig i rätt riktning.
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
:tummenupp
grattis, bra jobbat
har ingen SFRO bok, ska ta och köpa den, tack för info.
/A
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jo, det borde det finnas. Hojen står i Falun dock. Men får jag inte styr på det får jag vända mig någonstans. Jag vill dock försöka själv, men jag behöver nog något/någon som kan leda mig i rätt riktning.

Prata då med braigasen! Du kan även köpa en massa olika munstycken och lämna tillbaka de du inte behöver. Gå in på deras sida:tummenupp
Han är riktigt duktig och hjäper många mc-återförsäljare i GBG med förgasar-arbeten!
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Prata då med braigasen! Du kan även köpa en massa olika munstycken och lämna tillbaka de du inte behöver. Gå in på deras sida:tummenupp
Han är riktigt duktig och hjäper många mc-återförsäljare i GBG med förgasar-arbeten!

Tack! Jag får fundera på hur jag gör till nästa år. Jag har skruvat en hel del med förgasarna nu. Motorn har sotat ner sig brutalt när jag kört. Efter lite funderande så plockade jag ur "koppen" och nålen igen. Nålen sitter fast med hjälp av en skruv som trycker ner nålen. Här hade jag satt både en bricka och en plast-bricka enligt instruktion. Jag tror dock plastbrickan gjorde att motorn gick fett så in i norden. Jag tog bort plastbrickorna helt och gjorde rent stiften för 7:e gången. Motorn gick fortfarande dåligt och tände inte på alla cylindrar (som den gjort tidigare pga allt sot). De tändstift som gick sotade i alla fall inte nu.
Jag har för mig att stift som sotat ner sig totalt inte fungerar speciellt bra även efter man kort rent dom, så jag köpte nya stift och monterade, efter det går motorn på alla cylindrar och sotar inte ner sig. Så jag är på rätt spår tror jag. Justering och synkronisering behövs fortfarande. Även om det inte är lika panik-artat nu.

Det verkar som att motorn trots allt inte varvar över 7000 varv. Om ventilerna inte är ordentligt justerade, kan detta fenomen uppstå då? Tänkte jag skulle kolla ventilerna i alla fall. Hur mycket är det värt att titta på om man vill göra en lättare översyn av motorn? Ventiler/kam-kejda? Något mer?

Jag regbesiktade i alla fall idag. Inga anmärkningar :yoparty
Jag tror jag kontrollbesiktar till våren när allt är ihop igen.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Du har lite att peta med.
Ventiljustering, Synkning, bestyckning och sedan soppa skruvarna. (I den ordningen)

Öppna luftfilter och öppet avgassystem = en massa mer luft.
Vid 7000 rpm tar soppan slut och motorn går snålt, ett bra sätt att döda motorn är att fortsätta gasa.
Mitt stopp kom vid 6000 rpm, så jag antar att mitt 4-2 system flödar ytterligare lite mer än ditt.

Kan rekommendera DynoJet kit E1127 (Steg 3)

Själv tröttnade jag och betalade 2000:- för jobbet.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Du har lite att peta med.
Ventiljustering, Synkning, bestyckning och sedan soppa skruvarna. (I den ordningen)

Öppna luftfilter och öppet avgassystem = en massa mer luft.
Vid 7000 rpm tar soppan slut och motorn går snålt, ett bra sätt att döda motorn är att fortsätta gasa.
Mitt stopp kom vid 6000 rpm, så jag antar att mitt 4-2 system flödar ytterligare lite mer än ditt.

Kan rekommendera DynoJet kit E1127 (Steg 3)

Själv tröttnade jag och betalade 2000:- för jobbet.

Precis, jag hade dock samma fel innan bygget också. Det sitter 89-(eller 87?) och 120/122.5- (122.5 på de inre, 120 på yttre) munstycken nu. Blandskruvarna 3,5 varv ut. Kan det verkligen vara för lite soppa?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Om jag inte minns fel var det 130 jets i kittet och 3,5 varv ut.
Lågfarten minns jag inte vad det var. Tittar man på nålarna ser dom helt annorlunda ut.
Och sedan ska fuggarna borras. -Kolla kittet.
Jo, för lite soppa. Men är du inte 100 säker på ventilerna, så börja med det.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Om jag inte minns fel var det 130 jets i kittet och 3,5 varv ut.
Lågfarten minns jag inte vad det var. Tittar man på nålarna ser dom helt annorlunda ut.
Och sedan ska fuggarna borras. -Kolla kittet.
Jo, för lite soppa. Men är du inte 100 säker på ventilerna, så börja med det.

Okej, tack!

Borren jag fick med kittet var mindre än hålen jag skulle borra, så jag har inte borrat något.

Jag fick med två munstycken till på 125 om denna uppsättning gick för snålt. Då skulle jag sätta 125 på de inre och 122,5 på de yttre.
Men jag börjar nog med ventilerna, sen stod det lika i Dynojet-instruktionen som det stod i 6sigma-instruktionen att dessa modeller har elektriska problem. Man kan testa med att täcka för insuget och se om problemet kvarstår. Jag får nog kika på det sen också om inte ventilerna löser problemet.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Färgval, Färgval, färgval.

Jag har koll på vilka färger jag vill blanda, jag är dock ganska velig på hur de ska blandas. Jag sitter och funderar över dessa i alla fall.
Jag kommer nog ha en äldre "honda race wing"-dekal på kutten bak som ska gå i vitt och gult, Eftersom dämparen bak och varvräknaren är gula.

Inspiration

BMW R90 Interceptor by RadicalDucati_10.jpg

dick-mann-cb750-213-1280x853.jpg

radical-ducati-7-sportiva-15.jpg

RC181-c268e.jpg


Jag känner mig inte helt nöjd över främre kåpan än.

röd - vit - gul 3.jpg

röd - vit 1.jpg

röd - vit 2.jpg

vit - gul 6.jpg


Kritik?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Helvit kåpa med en gul fläck på sidan av lyset med en svart siffra på tycker jag. Resten av hojen röd som du har ritat.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Helvit kåpa med en gul fläck på sidan av lyset med en svart siffra på tycker jag. Resten av hojen röd som du har ritat.


Hmm, kanske. Fast det första jag tänkte på var gul rådnad :rodnar
Jag får för mig att det blir något dumt med gult->vitt->rött. Eller så är det så kanske att man måste lägga en svart/mörk rand runt det gula. Samma med den gula kåpan i mitt inlägg.

vit - gul 7.jpg

vit - gul 8.jpg

Lite grönt kanske, med gult som detalj.

vit - gul - grön.jpg

Jag skrev det inte i mitt tidigare inlägg ser jag. Men Rött/svart/vitt/rött är färgerna jag tänker på i någon kombination.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
I början på december så fick jag isär hojjen för förhoppningsvis sista gången.

Svetsar slipades och ramen finades till inför lack.
Två modifikationer gjordes, den ena var att flytta fram positionen på stödet och den andra var att svetsa på två fästen för stag som kommer sitta mellan förgasare och ram. Förgasarna sitter nog ändå, men det kändes inte ivägen att tillverka två till fästpunkter.


IMG_2423.jpg

IMG_2428.jpg

IMG_2424.jpg

När jag kom hem till jul så stod ramen fin och matt, redo för montering.

IMG_2440.jpg

IMG_2441.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Innan jag monterade motorn i ramen kollade jag till ventilspelet. Jag hade bara bladmått med 0.05 mm precision och alla ventiler låg mellan 0,05-0,15mm. Spelet skulle vara 0,08 mm -0,02/+0,05, så det känns OK.

Monteringen påbörjad.

IMG_2444.jpg

Framhjulet balanserades och vikterna målades svarta.

IMG_2445.jpg

Gummi till batterihållaren.

IMG_2446.jpg

IMG_2448.jpg

Hållare till förgasarna, växelpinnen, hållaren för hastighetssensorn och stödet målades.

IMG_2449.jpg

Efter montering.

IMG_2450.jpg

IMG_2452.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top