CB900 -80 Café racer

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Om du gör det på riktigt så blir det ju krångligt. Om du gör det en gång vartannat år så ta den förgasare som sitter bäst till...

Nu har du väl redan köpt filter, men K&N gör snygga filter för två fuggar så då har du bara hälften så mycket att dona med.

Ja, jag har kikat på K&N filter, de kan se riktigt trevliga ut. Men jag kör nog på temporära lösningen. Jag ska bara hitta en bra sådan lösning. Om jag sätter en nippel i gummit vill jag kunna täcka denna på ett bra sätt.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Varför inte köpa en billig extra pod att sätta nippeln i? Enklare att byta filter än gummit.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Jag borde göra en uppdatering snart. Vi har förstärkt stötdämparfästena, fotpinnefästena och håller på med växel-pinnen. Den gamla var 6,5 mm i diameter.. nya 8 mm med en gaffel istället för kulbult.

Jag har satt ihop hela elsystemet och alla lampor/blinkers/tuta osv verkar fungera.
MEN, när jag trycker på startknappen går inte startmotorn. Jag hör inte heller något alls från startreläet. Jag håller på att felsöka kabelstammen och de kablar som har med startmotorn att göra, men jag har inte hittat något än så länge. Hojjen fungerade ju innan jag började hela projektet.

Jag plockade isär startreläet under bygget och gjorde rent eftersom den såg ful och skitig ut. Jag skulle vilja utesluta att jag har förstört reläet, är det någon som vet hur jag gör detta?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ta ett par startkablar och testa att ta ström direkt från batteriet. Om relät funkar då är det bara att mäta sig bakåt.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Ta ett par startkablar och testa att ta ström direkt från batteriet. Om relät funkar då är det bara att mäta sig bakåt.

Ja, precis. Men hur? :confused:

Det finns två grova kablar, en kabel som kommer från batteriet, en som går till startmotorn. Kontakten som sitter på har 4 st kablar. En kabel från start-knappen, en från tändningen, en från kopplings-switchen och en från regulatorn.

I 4-stifts-kontakten sitter de kopplade två och två (start-knappen + koppling och tändning + regulator, om jag kommer ihåg rätt). Tar jag bara bort kontakten och sätter en kabel från batteri+ till där tändningen skulle suttit och en kabel från batteri- till kontakten där start-knappen skulle ha kopplats?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nej sladden till tändningen är matningen från batteriet så det räcker med att jorda kontakten till kopplingen för att simulera neutralen och sedan kortsluta kontakterna till tändning och startknapp.
Sladden till regulatorn är matningen till batteriet från generatorn.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Nej sladden till tändningen är matningen från batteriet så det räcker med att jorda kontakten till kopplingen för att simulera neutralen och sedan kortsluta kontakterna till tändning och startknapp.
Sladden till regulatorn är matningen till batteriet från generatorn.

Har du elschemat?
Annars har jag drösvis med manualer och stuff

Edit:
Här är schemat
http://www.classiccycles.org/media/...R_792036/3469b0ebe703e6c3ffff811dffffe417.pdf

Tack så hemskt mycket! Nu hann jag visserligen ut och testa innan jag såg svaret, men jag kunde konstatera att det inte hände något hur jag än gjorde, förutom när jag kopplade så säkringen gick sönder. Så jag köpte och testade ett nytt universal-relä och nu snurrar startmotorn! Fantastiskt!

Undra när man ska lära sig att inte skruva isär saker som fungerar?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag inbillar mig ju även nånstans att förgasarna mår rätt gott av lite oljeångor.. svårt att smörja alla med poddfilter iofs. Hmm...
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Regel 1:
Ge fan!:7peta

Om det vore så enkelt :rofl

Som om inte det var nog så hade jag lite fler fel i el-systemet.
Jag hade växlat kontrollamporna för neutral och oljetryck märkte jag. För starten fungerade jättebra många gånger i rad och när jag testade igen fungerade det inte.. Suck.

Jag tyckte att startknappen gav lite dålig respons, så jag plockade isär högerkontrollen för 5e gången den dagen och kollade så inget hade ramlat bort eller hade dålig kontakt. Passade även på att byta fjäder till knappen till något som fjädrade :) Hittade dock ingenting misstänksamt.

Lampan för oljetryck gav ett dåligt sken, så jag misstänkte dålig kontakt någonstans. kontakten mot motorn vid oljetryck och neutral visste jag ju att jag hade satt dit. Så jag kollade igenom alla kontakter i stammen igen och hittade inget. Kollade igenom el-schemat vad som kunde vara fel, hittade inget.

Kollade tillslut kontakten vid oljetrycket och kopplade denna direkt till lampan. Yes, lampan lyste väldigt bra. Jag förstod inte vad detta skulle ha med starten att göra, men lets go. Ingen start.

Tittade i kontakterna igen och blev lite förvirrad på färgerna på kablarna. Åfan, sitter oljetrycket på neutralen och neutralen på oljetrycket. Märkligt. Här blev det logiskt, neutralen behövs ju för start...

Kollade kontakten vid neutralen. Mycket riktigt satt den monterad, fast med dålig kontakt. Så jag satte dit den ordentligt och bytte kablar i kontakten. Sen gick startmotorn igen och lamporna lyste som dom skulle :yoparty

Ett par timmar av mitt liv.

Jag inbillar mig ju även nånstans att förgasarna mår rätt gott av lite oljeångor.. svårt att smörja alla med poddfilter iofs. Hmm...

Ja så är det säkert! Men man får väl bättre prestanda utan? Säkert flera HK :hojraket
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om det vore så enkelt :rofl

Som om inte det var nog så hade jag lite fler fel i el-systemet.
Jag hade växlat kontrollamporna för neutral och oljetryck märkte jag. För starten fungerade jättebra många gånger i rad och när jag testade igen fungerade det inte.. Suck.

Jag tyckte att startknappen gav lite dålig respons, så jag plockade isär högerkontrollen för 5e gången den dagen och kollade så inget hade ramlat bort eller hade dålig kontakt. Passade även på att byta fjäder till knappen till något som fjädrade :) Hittade dock ingenting misstänksamt.

Lampan för oljetryck gav ett dåligt sken, så jag misstänkte dålig kontakt någonstans. kontakten mot motorn vid oljetryck och neutral visste jag ju att jag hade satt dit. Så jag kollade igenom alla kontakter i stammen igen och hittade inget. Kollade igenom el-schemat vad som kunde vara fel, hittade inget.

Kollade tillslut kontakten vid oljetrycket och kopplade denna direkt till lampan. Yes, lampan lyste väldigt bra. Jag förstod inte vad detta skulle ha med starten att göra, men lets go. Ingen start.

Tittade i kontakterna igen och blev lite förvirrad på färgerna på kablarna. Åfan, sitter oljetrycket på neutralen och neutralen på oljetrycket. Märkligt. Här blev det logiskt, neutralen behövs ju för start...

Kollade kontakten vid neutralen. Mycket riktigt satt den monterad, fast med dålig kontakt. Så jag satte dit den ordentligt och bytte kablar i kontakten. Sen gick startmotorn igen och lamporna lyste som dom skulle :yoparty

Ett par timmar av mitt liv.



Ja så är det säkert! Men man får väl bättre prestanda utan? Säkert flera HK :hojraket
Tänkte nog mest på gratisluben till vacuumtrottlar o sånt.. :) lurar lite ibland på vettiga och snygga lösningar till vacuumfuggar om man vill slippa luftboxen.. typ ett hemgjort pannkaksfilter?
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Som ni förstår har det hänt lite grejjer igen!

Det blev lite pill och strul, men tillslut kom elsystemet och alla komponenter igång!

Kabelstammen ser lite rörig ut när den är monterad kan jag tycka, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det bättre.
Speciellt vid gaffel/styrstam är det många kontakter och mycket kablar. Men det är ju där det är mycket elektronik också..

1.jpg

Övre fästet till bakdämparen fick lite förstärkningar, jag tog dock ingen bild när allt var synligt..

2.jpg

3.jpg

Ny pinne till växelspaken tillverkades. 8 mm och gaffel denna gång.

4.jpg


Jag funderade länge och väl på hur jag skulle göra med kåpan. Detta är det enda som har blivit gjort, när jag skakar på kåpan nu så skakar jag på hojjen, med ett visst flex. Jag tycker inte det borde vara några problem.

5.jpg

6.jpg

Tänkte nog mest på gratisluben till vacuumtrottlar o sånt.. :) lurar lite ibland på vettiga och snygga lösningar till vacuumfuggar om man vill slippa luftboxen.. typ ett hemgjort pannkaksfilter?

Jag tog en adapter till luftburken jag kastade och kapade lite, så det ser ut så här nu. Jag förstår inte hur du menar med pannkaksfilter? :confused:

7.jpg

8.jpg
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
När alla defekter var åtgärdade så var det bara att montera ihop och lufta bromsar osv.
Det tog en stund med ducati-oket, nippeln sitter monterad längst ner på oket så jag fick aldrig ur luften. Tillslut monterade jag av oket och vände på det så nippeln kom längst upp, sen gick det snabbt och få ut luften.

Jag har väntat med provstart tills att hojjen blev körklar. Jag vet hur jag fungerar, när motorn går vill man göra en testtur!
Första försöket blev en flopp. Efter allt el-meck hade batteriet tagit slut, så jag fick hämta originalbatteriet och kabla igång hojjen. Det tog 2-3 sekunder och sen brummade det fint av hojjen.

Det blev en liten testrunda på kvällen runt kvarteret och dagen efter blev det en lite 15-minuters-repa.
Motorn går ryckigt och har knappt tomgång, förgasarna måste ställas in och synkas. Är det någon som sitter på en bra guide hur man gör? Jag har inte riktigt kollat på det än, det kanske finns något bra youtube-material?
Annars tycker jag den beter sig som den ska, det var bara en lugn och fin testrunda. Det tidiga "varvstoppet" vid 6-7000 varv som jag snackade om förut verkar ha försvunnit i alla fall. Skönt.

Det som behöver göras nu, förutom förgasarinställningarna, är att jag ska försöka slipa lite i kåpan för lyktan. Jag behöver nog justera ner denna lite, den lyser för lite nedåt. 5 cm per meter har jag läst någonstans att ljuset ska sjunka.
Jag ska även byta gasvajrar till något som har en vinkel på sig ut från gashandtaget. Vajrarna tar i kåpan igen nu när jag monterade andra änden i fögasarna. Nya kablar är beställda i alla fall.

Sen fick jag även ett mail där man berättade att min ljuddämpare är påväg :D


6.jpg

2.jpg

3.jpg

1.jpg

4.jpg

Jag passade på att göra en gruppbild. Tripp, trapp, trull :)

5.jpg
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Jag gjorde ett besök hos min bror och kollade på färger, dessa kom jag fram till lite snabbt om ni ser vad det är :)
Jag hinner säkert ändra mig till dess att lack blir av :)

View attachment 410797

View attachment 410798


Sen, min vänner, har byggbesiktningen äntligen blivit gjort.
Jag tycker det gick bra, även om jag fick några anmärkningar.

Jag måste förstärka infästningen till bakdämparen.
Färstärka fästena till fotpinnarna.
Färstärka styrstoppet.
Tillverka en grövre växellänkage-pinne.
Speca materialkvalité i svetsintyget. EN-nummer och leveranstillstånd.
Göra något åt kåpan som han tyckte satt lite dåligt. Även fast han var väl medveten om att kåpans ruta saknades och alla skruvar bara var åtdragna med händer utan verktyg, så jag vet inte hur seriöst jag ska ta det. Jag ska göra en bedömning igen när allt sitter som det ska. Framlampan satt inte i den heller, och den går ju genom kåpan och styvar upp. Men jag kanske måste göra någonting i alla fall. Vi får se.


26 grader lutning på framgaffeln och 100 mm försprång fick vi det till.

Sen sa han att vevhusventilationen måste gå in i förgasarna. Stämmer det och, hur löser jag det? Tillverka en temporär adapter mellan luftfilter och förgasare som jag kan sätta en anslutning på?

hej

du skriver att han vid besiktningen ville ha: materialkvalité i svetsintyget. EN-nummer och leveranstillstånd
nu en dum fråga från en som aldrig svetsat. vem skriver svetsintyg, kan vem som helst göra det? och vad är EN nummer. Jag behövde inget sånt för min andra hoj.
tack/A
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Drt är väl 1cm/m för lyset?
Edit:
Jodå 1cm så du behöver inte justera så mycket.
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
hej

du skriver att han vid besiktningen ville ha: materialkvalité i svetsintyget. EN-nummer och leveranstillstånd
nu en dum fråga från en som aldrig svetsat. vem skriver svetsintyg, kan vem som helst göra det? och vad är EN nummer. Jag behövde inget sånt för min andra hoj.
tack/A

Om man svetsar själv behöver man inget intyg. Om någon annan svetsar vill de ha ett intyg från den som svetsar. I mitt fall skrev jag ett intyg åt min far som han fick skriva under. Hade jag ljugit och sagt att det var jag som svetsade hade han nog godkänt det med även om han troligtvis hade kollat noggrannare.

Men jag tror fortfarande SFRO vill veta materialkvalité, tjocklek, tillsatsmaterial, svetsmetod osv.
Materialkvalité och leveranstillstånd kan se ut såhär (DIN-norm räcker inte):
SS-EN 10305-1 E235+N

SFRO-boken har jag för mig specar upp lite vad man får och inte får använda, har du den? (jag har den inte bredvid mig nu)


Drt är väl 1cm/m för lyset?
Edit:
Jodå 1cm så du behöver inte justera så mycket.

Ah, vad bra! Jag får kolla igen, men jag tror lyktan pekade lite uppåt fortfarande. Eller om det var så att jag inte fick ner den 5cm.. hmm..
Tack!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jäkligt sweet hoj börjar det bli!:tummenupp
Riktigt clean bakdel men funderar på om det skulle bli snyggare med regskylten under cutsen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jäkligt sweet hoj börjar det bli!:tummenupp
Riktigt clean bakdel men funderar på om det skulle bli snyggare med regskylten under cutsen?

Helt enig.
Sidmonterad skylt kommer från chopperkulturen. Ser tårtigt och okunnigt ut på en caferacer. Lite Roland Sands varning.

Grymt snygg cykel annars!
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top