CBR 125 -08 dör utan gas..

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den bör ha en tomgångsskruv, kolla manualen.

Låter helt enkelt som att tomgången är lite för lågt ställd.


Angående inkörning så håller jag mer med solid snake än lud909, dock inte helt. Fast det beror iofs på solid's definition av "som ett helvete"
 

waga95

Guest
Varför ska han pilla på tändningen?








Nej, man har en skruv vid trotteln...





Man ska köra som ett helvete när man kör in, annars glasar kolvringarna och tätar sämre...


Är du dum? :O
Man ska såklart inte köra som helvete när ett fordon ska köras in :S
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ring han du köpte den av. Om han vet något.

Du ska kunna lämna tillbaka den säger konsumentköplagen vad jag vet. Om han inte sagt att det är något fel på dem.

Tror dock inte det går om ni skrivit på kvitto att du har kollat på den och sagt att du köper den i befintligt skick så att säga.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Är du dum? :O
Man ska såklart inte köra som helvete när ett fordon ska köras in :S
Kör du och fisgasar så får du inte mycket tryck över kolvringarna och då pressas de inte ut så hårt mot cylindern som de ska och då slits det inte in på rätt sätt och då tappar du komp och därmed effekt.

Köra som ett helvete är en tolkningsfråga...


För att svara på din fråga: ja jag är dum, skitdum faktiskt, i hela huvudet.
 

waga95

Guest
Okej :)

Men varför står det då i min handbok att man ska köra lugnt dom första 50 milen.
"Inga riviga starter eller snabba accelerationer"

Samma sak i 3 andra manualer jag kollat i.
Jag tror nog du har fått det med inkörning helt om bakfoten.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Okej :)

Men varför står det då i min handbok att man ska köra lugnt dom första 50 milen.
"Inga riviga starter eller snabba accelerationer"

Samma sak i 3 andra manualer jag kollat i.
Jag tror nog du har fått det med inkörning helt om bakfoten.

Jag fick höra tvärtom när jag hämtade hojen på yamaha center.
Skit i vad som står i manualen sa han, varva ur den ordentligt när du gasar iväg.
Dock skulle man inte ligga på höga varv hela tiden, men gasa ur den ordentligt i accelerationerna var vad jag fick höra.
Sen säger ju alla olika :tungan
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Okej :)

Men varför står det då i min handbok att man ska köra lugnt dom första 50 milen.
"Inga riviga starter eller snabba accelerationer"

Samma sak i 3 andra manualer jag kollat i.
Jag tror nog du har fått det med inkörning helt om bakfoten.
Kör du som du vill då, jag orkar inte sitta här och förklara för er småpågar när ni redan vet bäst själv.

Glöm inte att justera tändningen när tomgången är kass bara... :rolleyes:


:rofl
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Okej :)

Men varför står det då i min handbok att man ska köra lugnt dom första 50 milen.
"Inga riviga starter eller snabba accelerationer"

Samma sak i 3 andra manualer jag kollat i.
Jag tror nog du har fått det med inkörning helt om bakfoten.

nja. han har rätt. man ska gasa. ligga på låg växel. kör du å fiser på högsta växel osv så KOMMER din moppe/mc tappa effekt.hellst ska du inte köra fullgas. dock ska du inte ligga och fisa. enda mellantinget där i mellan är låg växel + ca halvgas så att motorn varvar endel och inte behöver ta i som ett jävla såll för att orka frammåt.

så låg växel högt varvtal. är vad jag ALLTID har fått lära mig och hört. det som stod i min gammla moppe manual var att man inte skulle köra på över halvgas. står väldigt otydligt igentligen hur man ska köra för bästa resultat men jag skulle lyssna på den andra killen som säger att man ska gasa en del.

har som sagt med kolvringar å allt va fan de nu heter. så enkelt är det:) tror du han/oss inte så kan du ju alltid gå och fråga på en mc verkstad

mvh viktor
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
de e insprutning:)

men de e la bara att du tar den till honda så fixar dom den
de e ju 5 års garanti:tummenupp:):tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
orkar inte citera dina 3 IDIOTISKA inlägg.

För det första, fila på tändplattan? dummaste ja hört, ställa in osv är möjligt men fila hjälper inte ett skit, spec inte vid förgasar fel..

Och för det andra, inkörningen ska ske som vanligkörning om inte värre pågrund av att kolvrinarna ska täta ordentligt(alltså dra på som in i helvete) , det finns ca 10 olika förklaringar till vf de står så i instruktionsboken, största är att dom inte vill få skulden om något går fel för du som idiot till hojen tokvarvar hojen i varenda växel så den går sönder,


Ledsen o säga de men du saknar intilligens angående motorfordon hoppas ingen på sporthoj tar råd från dig,

Sen så är såklart myten om lung inkörning lika vanlig som variatorvikter myten med lättare o tyngre osv, så de e du som har hört fel och bör anpassa dig till de som vet vad som håller på med säger, för ditt o andras bästa, att säga emot var dock rätt dumt

ont:
Som många säger brukar insprut har någon form av instälning vid tomgång, kolla i manualen,nätet och på din hoj :tummenupp

.

Glöm inte att justera tändningen när tomgången är kass bara... :rolleyes:


:rofl

dagens garv! :D
 
Last edited:

waga95

Guest
Om de med tändningsplattan så kanske du märkte att jag va jäkligt förvirrad så det kan jag säga förlåt om.

Men bara för att jag har fått inbankat att man ska köra lugnt vid en inkörning i 6 år så jag får be om ursäkt att jag säger emot 2 personer på INTERNET att det inte är så.
men jag är glad att ni rätta på mig det iaf.


Du behöver inte få ditt dagliga anfall på mig bara för att jag råkar ha fel nån gång.

MvH// waga95
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Om de med tändningsplattan så kanske du märkte att jag va jäkligt förvirrad så det kan jag säga förlåt om.

Men bara för att jag har fått inbankat att man ska köra lugnt vid en inkörning i 6 år så jag får be om ursäkt att jag säger emot 2 personer på INTERNET att det inte är så.
men jag är glad att ni rätta på mig det iaf.


Du behöver inte få ditt dagliga anfall på mig bara för att jag råkar ha fel nån gång.

MvH// waga95

hade inte brytt mig för 5 öre om du bara skrivit ett felaktig inlägg, hade rättat dig om ingen annan hade, men att du försvara de så renhjärtat störde mig,
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Har inte riktigt läst tråden rakt igenom nu. Men du har iallafall insprutning och det är antagligen något som inte stämmer. Du kanske fått skit i något filter? Borde det inte vara garanti på den fortfarande? Det bästa är nog att åka till en verkstad då insprutning inte är något man meckar med själv.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fast att kolla efter en tomgångsskruv är ändå något man vågar göra även om det är insprut. Särskilt om det står med i "ägarmanualen".

Min åsikt det iaf
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det råder väldigt många teorier kring inkörning.

Flertalet tillverkare av fordon säger kör lugnt. en del säger kör normalt.

Många motorintresserade säger att man skall få en viss värme i motorn först men sedan brassa på ganska bra växlarna igenom för att kolvringarna skall sätta sig ordentligt. Mindre oljeläck tex.

Dock brukar bägge läger förespråka att man skall växla ofta. hellre varva upp lite än segdra på växlar eller ligga konstant på samma hastighet.

En del hävdar att man får ut lite olika fördelar av de olika inkörsmetoderna.

Om en producent av ett fordon sa till sina nya kunder att köra på rejält vid inkörningen så skulle det lätt skapa problem. Jag skulle tro att det är de producenterna som förspråkar "kör som vanligt" är de producenter som kanske i viss mån stödjer teorin om en liten hårdare inkörning.

Det är inte så att du spontant förstör en normal motor oavsett inkörningsteori. Men läs gärna Jörgens långa tråd om hans HD.
Den har mkt matnyttigt om teorier och olika problem vid inkörning och bänkkörning. Det mäts squish osv.

Det finns fall där man haft 2 identiska motorer och den ena körts in hårt och den andra mjukt.

Den man kört in hårt har bättre komp och mindre olja förbrukas. Men man vet ju inte om bägge körs likadant sedan om den som är snällt inkörd kan gå fler mil för att lager eller dylikt klarat sig bättre. Det finns faktiskt för lite data i dagsläget som vetenskapligt kan tydligt visa för och nackdelar av olika inkörningar. Hade det funnits stora indikationer att det har avsevärd betydelse hade det antagligen forskats hårdare på det.

Om de med tändningsplattan så kanske du märkte att jag va jäkligt förvirrad så det kan jag säga förlåt om.

Men bara för att jag har fått inbankat att man ska köra lugnt vid en inkörning i 6 år så jag får be om ursäkt att jag säger emot 2 personer på INTERNET att det inte är så.
men jag är glad att ni rätta på mig det iaf.


Du behöver inte få ditt dagliga anfall på mig bara för att jag råkar ha fel nån gång.

MvH// waga95
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top