CBR 125 R trim+mod projekt

gizmo89

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr 125 -04
Strypningar?

Jag har själv en Honda cbr 125 -04 den har nu rullat endast 100 mil. Jag undrar vart alla strypningar sitter i den? Får man ut mycket mer effekt om man tar bort de? och en black box till den vad skulle det kosta? vill inte lägga ut för mycket pengar på detta..

Var kan man få tag i en service bok för den? fick aldrig det med när jag köpte den.. och den skall väll servas efter de första 100 milen.
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
gizmo:

Strypningar finns det inga (som nämnts 100 gånger)... blackbox är också helt onödigt (det är ingen fartbegränsad moppe) :näsblod

//Niklas
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Freddola skrev:
1638124 Jaru orginal har den 25.
Men min har lite mer är ganska säker på.
Kanske runt 28a.
Ska köra 201 meter den 25e då kmr jag veta exakt vad den accar =).
Var dock o körde lite ida o kolla på trippmätaren var uppe i ca 110 när 200 meter hade gått.
Och det med lågt lufttryck i däckena.

Det va va dom bästa mopparna hade över linjen på gbgmeet:D Jag tror den bästa hade 115 km/h och en tid på 9,nånting @ 201 m.:pannkyss
 

vänsterkurva

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER-6n -07
Nyligen registrerat mig och pallar inte lusläsa hela forumet...
Det stod ovan att strypningar saknas på en CBR 125, men eftersom det endast är uttaget 13 av 15 "lagligt möjliga" hk undrar jag om trimning lönar sig och isf vilket sätt bör användas...
Bör tilläggas att jag helst håller mig på den lagliga sidan och är alltås inte ute efter något som drar upp effekten utöver det nödvändiga...
Låter säkert patetiskt hosm ånga att jaga de två sista kusarna men det lär ju ge någon sorts effekt i den ena eller andra delen av effektkurvan.
Tack på förhand
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
vänsterkurva skrev:
2395046 Nyligen registrerat mig och pallar inte lusläsa hela forumet...
Det stod ovan att strypningar saknas på en CBR 125, men eftersom det endast är uttaget 13 av 15 "lagligt möjliga" hk undrar jag om trimning lönar sig och isf vilket sätt bör användas...
Bör tilläggas att jag helst håller mig på den lagliga sidan och är alltås inte ute efter något som drar upp effekten utöver det nödvändiga...
Låter säkert patetiskt hosm ånga att jaga de två sista kusarna men det lär ju ge någon sorts effekt i den ena eller andra delen av effektkurvan.
Tack på förhand

9.8 orginal har den enligt bänkning (på bakhjulet) :mattias

det fabriken uppger är bara tagit från luften och de räknar inte med effektförlust mellan vev och bakhjul.
13.6hk är snäll räknat 15 vev-hästar som är "lagligt", Dock inte 150cc :tungan
en liten cbr på 15 vev-hästar kör ifrån ostrypta motard/enduro 125or på 25hk. Att dra upp effekten utöver det nödvändiga förstår jag inte riktigt vad du menar med :va
 

vänsterkurva

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER-6n -07
nä, med "över det nödvändiga" menade jag att jag inte tycker
det är nödvändigt att dra upp effekten över 15hk
lite konstigt uttryckt av mig där...:tungan
Sorry
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
vänsterkurva skrev:
2397048 nä, med "över det nödvändiga" menade jag att jag inte tycker
det är nödvändigt att dra upp effekten över 15hk
lite konstigt uttryckt av mig där...:tungan
Sorry

Nää men det är lungt med mer effekt eftersom den inte överstiger 11 kw med bara effektrör men cyllen får man nog ta och glömma :argpådato

Men jag har funderat på lite saker, Funderar starkt på att köpa ett Gianelli effekt till min CBR nu. Men jag undrar hur det blir med garantin på hojjen om man slänger på ett effektrör och vad försäkrningen säger vid en olycka?
Då menar jag bara effektrör på CBR'n eftersom de inte överstiger 11kw så borde den väl gällla?:confused:
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Tozerd skrev:
2455263 Nää men det är lungt med mer effekt eftersom den inte överstiger 11 kw med bara effektrör men cyllen får man nog ta och glömma :argpådato

Men jag har funderat på lite saker, Funderar starkt på att köpa ett Gianelli effekt till min CBR nu. Men jag undrar hur det blir med garantin på hojjen om man slänger på ett effektrör och vad försäkrningen säger vid en olycka?
Då menar jag bara effektrör på CBR'n eftersom de inte överstiger 11kw så borde den väl gällla?:confused:

Eftersom du byter bort orginaldelar så gäller inte garantin. Men försäkring kan gälla om det inte överstiger 11kw eller lagstadgad ljudnivå.
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Wargen skrev:
2455384 Eftersom du byter bort orginaldelar så gäller inte garantin. Men försäkring kan gälla om det inte överstiger 11kw eller lagstadgad ljudnivå.

Okeej tack för svaret.

men det är väl bara att kolla upp med försäkrings bolaget vad dom säger. Och de med garantin det är väl bara att köpa de o sen om de skulle hända nått me hojjen så slänger man på orginal röret igen och lämnar in den. :)
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag är påväg att beställa ett big bore kit 150 cc till CBRen och även ett GIANELLI system till det, borde jag byta förgasare också eller räcker det med större munstycke?
 

Thomasmodig

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Ort
Tjörn
Hoj
Honda CBR 125RR
Tja, ingen av filmerna funkar för mig heller. Vill gärna höra hur CBRen låter efter trimming etc etc. Sen skulle jag även vela ha lite länkar till Big Bore kittet och Effektsystemet. Det hade vart riktigt shyst om någon kunde lägga upp det, då jag är för slö för att leta själv :p...
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Tja, ingen av filmerna funkar för mig heller. Vill gärna höra hur CBRen låter efter trimming etc etc. Sen skulle jag även vela ha lite länkar till Big Bore kittet och Effektsystemet. Det hade vart riktigt shyst om någon kunde lägga upp det, då jag är för slö för att leta själv :p...

Filmerna är ju typ 3 år gamla så det är inte så konstigt att de inte funkar. Och du får nog lägga manken till om du vill hitta nåt. Finns en sticky i 125 forumet.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
hade nån film som jag och min kompis gjorde. då var den nog inte trimmad dock, ej säker. men som redan sagt här var det några år sedan.

thomasmodig: beställde det mesta från aseanmoto och avgassystemet från allright. kan inte exakta länkar du får söka..


edit: lönt att bumpa upp en sån här gammal tråd då nu får jag bara massa pms :)
 

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
+ Leo Vince helrör
+ modifierad luftburk
+ 150cc big bore kit
+ keihin flatslide förgasare 28mm
+ vassare kamaxel
+ portad topp med större ventiler


bakhjulshästarna har ökat 40% från 9.8 hp till 13.6 hp. (motsvarar ca 15hk i motorn)
vridmomentet 35% från 8.7 nm till 11.5 nm.

orginal gör den ca 115 km/h.
min hoj gör 135-145 km/h. (beroende på vind)

kanske monterar ditt ett kn filter sen:) har iaf tailguarden monterad och kommer slänga upp bild snart.

kolla effektkurvan som jag slängt upp :tungan

Oj vilken besvikelse de måste vara då ! . . .
Kan nämna min CBR 150R "Asien" modellen inte EU. .
Gör 145km/h på rak sträcka utan några direkta problem KAN på peka att hojjen är helt orginal dvs. .26mm förgasare m.m.. . Vid 11 500rpm med lite lätt ner lut 155km/h . . dock vet ju alla att mätaren kan va lite "fel visande"

- - - :arsele
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Oj vilken besvikelse de måste vara då ! . . .
Kan nämna min CBR 150R "Asien" modellen inte EU. .
Gör 145km/h på rak sträcka utan några direkta problem KAN på peka att hojjen är helt orginal dvs. .26mm förgasare m.m.. . Vid 11 500rpm med lite lätt ner lut 155km/h . . dock vet ju alla att mätaren kan va lite "fel visande"

- - - :arsele
Bra träning inför trådlyftar VM där! ;)
 

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Thailand
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
+ Leo Vince helrör
+ modifierad luftburk
+ 150cc big bore kit
+ keihin flatslide förgasare 28mm
+ vassare kamaxel
+ portad topp med större ventiler


bakhjulshästarna har ökat 40% från 9.8 hp till 13.6 hp. (motsvarar ca 15hk i motorn)
vridmomentet 35% från 8.7 nm till 11.5 nm.

orginal gör den ca 115 km/h.
min hoj gör 135-145 km/h. (beroende på vind)

kanske monterar ditt ett kn filter sen:) har iaf tailguarden monterad och kommer slänga upp bild snart.

kolla effektkurvan som jag slängt upp :tungan

Bra träning inför trådlyftar VM där! ;)

HeHe så sant ! va ju daxs å dra liv i tråden igen :tuttar
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top