CBR 600 äter kamkedjesträckare?

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Vet inte om jag var otydlig med problemet men den rasslar från högersida motorn, runt tomgång. Försvinner när man gasar lite.

Hade problemet förut i sommar då bytte jag kamkedjesträckaren, och nu verkar det vara samma problem igen. Upptäckte det i söndags 24/9

Idag (26/9) fanns inget rassel,varken förre eller efter oljebytet. Ej kört sen i söndags.

Men oljan var ganska svart, och jag hade kört drygt 5 mil i ganska högt tempo när jag märkte rasslet, jag vet inte om det spelar någon roll?

Hur som hellst är det borta (just nu) men har en känsla av att det kommer igen till våren, någon som har förslag på vad det kan vara så jag kan kolla det i vinter?

u02daka

DK
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Triumph TT600
AndersJohansson skrev:
2484601 http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122936

Samma sympton igen, ska byta olja och kolla om det blir någon skillnad.
Är det kedjan som är på väg att ta slut?
Kör på Castrol R4 superbike (10-50w)

Sträckaren har gått ~400mil.

Du verkar ha bytt kamkedjesträckare ett par gånger. Tänkte passa på och fråga hur man smidigaste byter skiten. Ska göra det på min Hornet 600. Kan tänka att det inte är speciellt mycket som skiljer motorerna åt i det avseendet. Stigefelts i Anderstorp sa att enklast vore att peta in en mejsel mot spännararmen så man håller kedjan spänd i bytet. Då då skulle slippa montera bort motorkåpan sa de. Tja, man är ju lite novis, men du kanske har lite tips på detta du som gjort det. :va

Tack på förhand.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
u02daka skrev:
2490371 Du verkar ha bytt kamkedjesträckare ett par gånger. Tänkte passa på och fråga hur man smidigaste byter skiten. Ska göra det på min Hornet 600. Kan tänka att det inte är speciellt mycket som skiljer motorerna åt i det avseendet. Stigefelts i Anderstorp sa att enklast vore att peta in en mejsel mot spännararmen så man håller kedjan spänd i bytet. Då då skulle slippa montera bort motorkåpan sa de. Tja, man är ju lite novis, men du kanske har lite tips på detta du som gjort det. :va

Tack på förhand.

Nollställ motorn (kolla meckhandboken), skruva loss den gamla sträckaren. Håll ner den nya sträckaren i en burk med olja och pumpa tills det inte kommer mer luft (om du nu ens har en hydraulisk.. vet inte på horneten), montera och se glad ut´

Det är lika simpelt som det låter

AndersJohansson skrev:
2490211 Vet inte om jag var otydlig med problemet men den rasslar från högersida motorn, runt tomgång. Försvinner när man gasar lite.

Hade problemet förut i sommar då bytte jag kamkedjesträckaren, och nu verkar det vara samma problem igen. Upptäckte det i söndags 24/9

Idag (26/9) fanns inget rassel,varken förre eller efter oljebytet. Ej kört sen i söndags.

Men oljan var ganska svart, och jag hade kört drygt 5 mil i ganska högt tempo när jag märkte rasslet, jag vet inte om det spelar någon roll?

Hur som hellst är det borta (just nu) men har en känsla av att det kommer igen till våren, någon som har förslag på vad det kan vara så jag kan kolla det i vinter?

Jag tror inte det kan vara något annat än sträckaren.. De är vääääldigt pissiga på cbr600

En kamkedja tar för det första inte slut så fort, och sålänge den är spänd bör den inte rassla

Last edited:

u02daka

DK
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Triumph TT600
Ljunghusen skrev:
2490461 Nollställ motorn (kolla meckhandboken), skruva loss den gamla sträckaren. Håll ner den nya sträckaren i en burk med olja och pumpa tills det inte kommer mer luft (om du nu ens har en hydraulisk.. vet inte på horneten), montera och se glad ut´

Det är lika simpelt som det låter

Jag tror inte det kan vara något annat än sträckaren.. De är vääääldigt pissiga på cbr600

En kamkedja tar för det första inte slut så fort, och sålänge den är spänd bör den inte rassla

man tackar man tackar! :bow

olle1

Hojen eller damen? Helt klart damen.....
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
cbr 600fs. blata b1 kopia
Jag har också en del missljud i min cbr600. Har märkt att "urtrampningslagret"
på kopplingen ger ifrån sig ljud när kopplingen är ute och växellådan i friläge.
När det ljudet blandar sig med ljudet ifrån kedjesträckaren låter det extra mycket. Detta kan ge en känsla av att kedjesträckaren är sämre än den faktiskt är.....

Hoppas att mina formuleringar gick att förstå, lite trött.......:va

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Ljunghusen skrev:

Motorn har rullat 6500mil enligt mätaren, lustigt att det försvann igen, men så var det förra gången som det var problem med sträckaren också.. Kommer det till våren för jag väl börja där.

Kan man reklamera? 400mil för en sträckare är ju inte sådär överdrivet mycket.

olle1 skrev:
2490628 Jag har också en del missljud i min cbr600. Har märkt att "urtrampningslagret"
på kopplingen ger ifrån sig ljud när kopplingen är ute och växellådan i friläge.
När det ljudet blandar sig med ljudet ifrån kedjesträckaren låter det extra mycket. Detta kan ge en känsla av att kedjesträckaren är sämre än den faktiskt är.....

Hoppas att mina formuleringar gick att förstå, lite trött.......:va

Förstår vad du menar.
Fått tips från verkstad om det också, det rasslar oavett växel, urkopplat eller inte.

Z.w.A skrev:
2490619 Köp en sån här!

Visste inte enns att det fanns, vars hittar man?
Vad kostar dom?

Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter (i motorljud).

Du skrev att det låter illa på höger sida vid tomgång... Har ett färskt exempel på en cbr600fs där ett rassel hördes vid gasavslag och motorbroms - vilket bevisligen var ljudet för begynnande ras av kamkedjesträckaren (byttes på garantin). Det hördes dock inget galet vid tomgång.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
chili skrev:
2492617 Ville bara dela med mig av mina erfarenheter (i motorljud).

Du skrev att det låter illa på höger sida vid tomgång... Har ett färskt exempel på en cbr600fs där ett rassel hördes vid gasavslag och motorbroms - vilket bevisligen var ljudet för begynnande ras av kamkedjesträckaren (byttes på garantin). Det hördes dock inget galet vid tomgång.

Hade tidigare i sommar rassel mellan 2000-3000rpm mest när den var kall men blev mer och mer.
Bytte sträckare och det blev bra.

Nu 400 mil senare är det samma problem igen, tycker det låter konstigt att det skulle vara sträckaren igen, men allt tyder på det. :3freak

Är det måndags exemplar på sträckaren?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har samma problem med sträckare till min CBR900 -96, underbart med > 1 kr/mil för en sådan skitsak som kamkedjesträckare. Antar att jag blir på att byta den minst en gång till under mitt ägande, för hojen lär vara osäljbar med det ljudet som är just nu :/

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Hur ser den hydraliska sträckaren ut så man vet vilken man har...
Jag har en skruv på min baki... om den nu e hydralisk så var kommer oljan in o ut?
Pumpa.. det går ju inte bara o pumpa på den då måste man skruva med...

Last edited:

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Steg för steg info:http://www.bossturbo.com/cbr/howto_cct.shtml
Dessa är mekaniska med fjädring. Går att skruva och kolla när man tar bort änd skruven från spännaren. Ta en liten vanlig skruvmejsel och skruva så går spännaren ihop. Släpper man mejsel så ska spännaren slå ut med det samma.
Är på en mycket jävlig plats. Svår att komma åt. Detta gjordes dock när spännaren var skruvad lös.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Vet inte vilken årmodel alla ni har men på 91-98 är det mycket lättare att byta sträkaren på än på de nyare modelerna(lättare att komma åt)

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Lindén skrev:
2493364 Hur ser den hydraliska sträckaren ut så man vet vilken man har...
Jag har en skruv på min baki... om den nu e hydralisk så var kommer oljan in o ut?
Pumpa.. det går ju inte bara o pumpa på den då måste man skruva med...

Vet inte exakt hur den fungerar med oljan, förstog inte det när jag bytte, trodde inte det skulle fungera att dra ihop den några gånger i olja men ljudet försvann i ~100mil när jag gjorde så med förra sträckaren...

Manuel:
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=164395&d=1159302290

Bifogar bild på min automatiska:

Lycka till!

Bifogat

• Bild 168.jpg
    Bild 168.jpg
    117.4 KB · Visningar: 174

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
AndersJohansson skrev:
2494475 Vet inte exakt hur den fungerar med oljan, förstog inte det när jag bytte, trodde inte det skulle fungera att dra ihop den några gånger i olja men ljudet försvann i ~100mil när jag gjorde så med förra sträckaren...

Manuel:
http://sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=164395&d=1159302290

Bifogar bild på min automatiska:

Lycka till!
Gött skall kolla i helgen=)
Vad betyder de dår prickarna som är på sträckaren?
Har ju två motorer den ena e blå o den andra rosa:va

Last edited:

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Vad har du för årsmodell på dina motorer? Tror att prickarna har ngt att göra med versionen på spännaren. Hade blå färg på min 02:a.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Z.w.A skrev:
2495510 Vad har du för årsmodell på dina motorer? Tror att prickarna har ngt att göra med versionen på spännaren. Hade blå färg på min 02:a.

Jag har också haft blå (2st), minns att han sa att det inte fanns till min årsmodell men att det var samma ändå? :confused:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag har en ny Manuell APE sträckare till salu om du är intresserad.
Endast bruten förpakning.
/mvh jonas

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept