CBR 600F - laga och snygga till

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Klippte till kolfiber och passade in det i formen, sen insåg jag att det skulle ta ganska mycket tid innan det blir klart så resten skjuter jag på till imorgon, tog Porschen och åkte och grillade med tjejens familj istället.

IMG_3261.jpg

IMG_3262.jpg

IMG_3263.jpg

IMG_3264.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Lite blandat idag, först strålande och kanon, sen en liten vändning till skit, återstår att imorgon se hur mycket skit.

Började dagen med att lägga i peelply, distributionsväv, ingången för epoxi, MTi-slangen, vakuumbag = gick hur bra som helst, men tog lite tid.

Blandade Epoxin och körde den i vakuumkammaren för att avlufta den, ser ut som den kokar när luften lämnar, suveränt.

Kopplar ihop allt och kör in epoxin i väven, går smidigt som fan, perfekt lagom blandat så det endast var en halv dl i burken när den som behövdes hade sugits in.

Pumpen får stå på och jag drar och käkar lunch, kommer tillbaka en timma senare: Va fan, ser ut som bagen släppt lite? Kollar på vakuummätaren, va fan?!?! Hela locket har gått i småbitar, antar att nya pumpen var mer än locket klarade av, snabbt ihop med en nippel och koppla ihop slangarna, såå... SATAN, troligtvis har det kommit in luft i laminatet så det blir porer och skit.

Men det räckte inte, en timma senare trycker pumpen ur sig olja, då en oring inte ville vara med längre, kopplade in gamla pumpen då det troligtvis inte kommer bero på lite sämre vakuum härifrån och framåt om resultatet inte blir som önskat.

Dock det jag tar med mig, alla arbetsmoment och metoder har fungerat kanon, bara kvaliteten på verktyg och material som varit för dålig.

IMG_3265.jpg

IMG_3269.jpg

IMG_3270.jpg

IMG_3271.jpg

IMG_3272.jpg

IMG_3273.jpg

IMG_3274.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Ska bli kul att se resultatet!

Tror inte vi ska hoppas på något som går att använda pga de missöden som inträffade innan epoxin ens tjocknat lite, antar att det är massa porer på ytan. I så fall => gör om med lite bättre utrustning, metoden är jag otroligt nöjd med i alla fall =)

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Nu har jag inte ens tvättat av polyvinyl-alkoholen från skärmen, men det enda som finns att klaga på är några små blåsor som är väldigt enkla att lägga igen och våtslipa.

Blir det så här när det strular som fan, så vill jag se hur det blir när det fungerar som det är tänkt.

2014-07-07 18.37.31.jpg

2014-07-07 18.37.44.jpg

2014-07-07 18.40.19.jpg

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan så rart !��

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Lite nya grejer också, märkte förra året att jag störde mig på sadeln lite, gled framåt lite i kraftiga gupp, sen i våras kolla jag lite mer på det och såg att sadeln var sänkt, snyggt gjort men då jag inte är en jätte så är jag ingen pygmé heller (178/65) = inget jag ville ha eller behöver, letade runt lite, och till slut hittade jag en på Ebay i bra skick.

Tröttnade lite på mitt gamla skinnställ, som vanligt börjar dragtappen på dragkedjorna ge upp och man får ersätta dem med nyckelringar, kollade runt lite och hittade ett beggat oanvänt Dainese för bra pris. Dock är det inte perforerat som mitt gamla så får variera lite beroende på väder.

daineseavro.jpg

sadel.jpg

Här ser man skillnaden på orig. sadel och min.
sadel2.jpg

ska se om jag hinner till verkstan ikväll och kapa rent skärmen.

Lite kul på vägen till jobbet idag, tog Porschen och fick äran att gasa med en Crossplane R1, va lite ojämnt på vägen och kurvigt just där så jag kunde åka lite fortare, fick tummen upp vid trafikljuset i alla fall =)

Last edited:

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Grovtrimmad idag, väger 412 gram, så strax under 400 när hålen framtill och resten av kanterna är bortkapat.

2014-07-10 17.12.04.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Har inga planer att göra något särskilt med kanten, brukar se bra ut efter man slipat kanten för hand.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Plötsligt så händer det =)

Efter ha avslutat hojsäsongen med lunginflammation, passade på att byta jobb, och köpte mig en roligare bruksbil där hunden får plats...

2015-02-1822.18.18.jpg

...så har jag nu hittat tillbaka till verkstan och kolfibret.
Har idag slipat in kanterna på framskärmen och nästa steg är våtslipa inför klarlack.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Snyggt gjort! Hur mkt väger org. framskärm?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Plötsligt så händer det =)

Efter ha avslutat hojsäsongen med lunginflammation, passade på att byta jobb, och köpte mig en roligare bruksbil där hunden får plats...

View attachment 416753

Har du kvar 996, 1000RR, 600 OCH en RS6? Medans din dama får åka 850?!? (Hoppade några trådar om du sålt nått) Har hon motorintresse som vi har hade jag varit förgrymmad över en volvo:7peta

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka