CBR 600F - laga och snygga till

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Trösthandlar lite nu för tiden, då man inte blir så glad av att lägga på spackel, slipa bort det mesta och repetera =)

Fick hem en Kriega R30 ryggsäck, visserligen med triumph logga, men sparar jag 350kr på det så anser jag mig vara sponsrad av Triumph =)

Väntar på underställ samt ett double bubble till firebladen då original inte styr undan luften särskilt bra ens om jag ligger med kinden mot tanken.

Tänkte jag skulle köra en "längre" sväng med firebladen (typ ett varv runt vänern) i sommar och snart är man rustad för det också.

Hittade en liten blåsa till under gelcoaten i formen till framkåpan igår, så jag ska fixa det ikväll och fortsätta med pluggen också.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Slipade pluggen idag och sen la jag på lite färg för att lättare se ojämnheter efter slipning.
La även i lite gelcoat på skärmformen, får se imorgon om det duger.

2014-05-08 16.28.07.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Ytan ser ganska grov ut, men det kanske är färgen som återger ljuset dåligt i bilden?

Vissa ställen har jag inte spacklat eller slipat på alls då de partierna ska kapas bort efter gjutning, dock ska allt vara slätt innan formen gjuts. Färgen jag la på nu kommer mestadels slipas bort för att se var jag behöver spackla mer.
Det är en del reflektioner i bilden också som gör att den ser väldigt grov ut.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Tagit det lugnt idag, men hann förbi verkstan en sväng, slipade lite på ena sidan och la på lite spackel där det behövdes.

2014-05-10 16.40.47.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Började dagen med en sväng i regnet, till Stendörren och tillbaka. Köpte ett allväderställ i höstas och för att kunna åka lite längre utan att vara orolig för regn, så idag fick jag chansen att testa: Fungerade utmärkt!

Va förbi verkstan en sväng också:
-våtslipade de delar på formen jag lagade blåsor med gelcoat
-slipade av baksidan på formen, då jag kommer ha hela formen i en vakuumbag är det bra om baksidan inte punkterar bagen
-slipade halva pluggen och spacklade vidare, och det tar sig verkar det som

2014-05-11 10.54.50.jpg

2014-05-11 10.57.46.jpg

2014-05-11 19.01.07.jpg

2014-05-11 19.01.22.jpg

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Det är pluggens utsida, det är insidan som ska vara fin.

Jo Det är väl klart, men vad jag har förstått så är den gråa pluggen en Positiv form som sen gjuts av för att få en negativ form som det sedan gjuts i med typ kolfiber?
Som den vita formen här ovanför?

Hur som helst så är det kul att se Fredriks framsteg med hela alltet och slutresultatet är jag riktigt ivrig att få se.

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Även den grå är uppbyggd som den vita, men den är inte lika långt gången. Vi ser utsidan av formen (om jag kommer ihåg rätt). Håller med dig, kul att följa.

Jo Det är väl klart, men vad jag har förstått så är den gråa pluggen en Positiv form som sen gjuts av för att få en negativ form som det sedan gjuts i med typ kolfiber?
Som den vita formen här ovanför?

Hur som helst så är det kul att se Fredriks framsteg med hela alltet och slutresultatet är jag riktigt ivrig att få se.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Även den grå är uppbyggd som den vita, men den är inte lika långt gången. Vi ser utsidan av formen (om jag kommer ihåg rätt). Håller med dig, kul att följa.

Tyvärr, det blir bakläxa =)

Pluggen (den grå) är solid i cellplast, som jag sedan klädde med glasfiber för att få den hållbar och nu jämnar till för att kunna gjuta av den och efter det har jag en form att gjuta i.

Allt det här jobbet pga att jag inte ville förstöra originalet för att kunna gjuta en form, då originalet hade flera fästen som stack upp och inte gick att gjuta av på ett bra sätt för att få till en form som passar för vakuuminjicering.

Kul att ni gillar att följa mitt arbete, ska ta mig i kragen och se till att framskärmen blir gjuten snart.

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
OK, var inte säker. Hade för mig att du skulle använda den grå formen över pluggen som gjutform för det färdiga.

QUOTE=FredrikEkl;6020576]Tyvärr, det blir bakläxa =)

Pluggen (den grå) är solid i cellplast, som jag sedan klädde med glasfiber för att få den hållbar och nu jämnar till för att kunna gjuta av den och efter det har jag en form att gjuta i.

Allt det här jobbet pga att jag inte ville förstöra originalet för att kunna gjuta en form, då originalet hade flera fästen som stack upp och inte gick att gjuta av på ett bra sätt för att få till en form som passar för vakuuminjicering.

Kul att ni gillar att följa mitt arbete, ska ta mig i kragen och se till att framskärmen blir gjuten snart.[/QUOTE]

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Jag får helt enkelt lägga på ett kol så ni ser hur det är tänkt.

Generellt i det här projektet är det så här:
-Jag gjuter en form på ett original eller på en plugg, där en pluggen motsvarar ett egentillverkat original.
-Formen är en negativ avgjutning på den produkten jag vill skapa.

mvh. Fredrik

OK, var inte säker. Hade för mig att du skulle använda den grå formen över pluggen som gjutform för det färdiga.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Inte alls produktiv i verkstan nu.

Har dock blivit lite mer hojåkning och idag tvätta jag av bilen och körde en sväng, vintern är som vanligt ett billigt trim.

2014-05-15 18.25.31.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Satan, inte en minut i verkstan på över en vecka, men har lite att skylla på, födelsedagar, medlemsmöte/städdag i föreningen, handla gräsklippare, bygga garage till klipparen, handla transalp, besiktiga porschen samt stoltsera i min nya Mozz-T-shirt.

Kommande helgen är jag äntligen ensam och ska nog vara i verkstan så mycket som möjligt.

veckansfordon.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Satan så effektiv jag varit senaste månaden, eller inte.

Renoverat sovrummet i sommarstugan, ställt hänget på firebladen, bytt belysning på släpkärran och håller på att dra nya kablar.

Dock så har jag börjat fästa en filt på baksidan av formen till framskärmen, så alla "vassa" kanter kläs in och man minskar risken att punktera vakuumbagen då hela formen kommer ligga i en bag.

Finns egentligen inget jag väntar på för att kunna gjuta framskärmen, så det är bara sätta upp ett mål att inom 2 veckor ska det vara gjort.

Beställde en sadel på ebay till 600an, då jag tyckte den gamla var obekväm och när jag kollade lite närmare såg jag att sadeln var urgröpt för någon kortbent individ.

Såå, inom 2 veckor ska det finnas en bild på en framskärm i kolfiber, kul och nu är det bara sätta fart.

20140608.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Äntligen något som hör till tråden.

Filten på plats på baksidan av formen.
2014-06-25 17.15.13.jpg

Då hela formen kommer stängas in i en vakuumbag så är filten till för att inte någon vass kant ska punktera bagen.
2014-06-25 17.15.25.jpg

Sista vaxningen, från imorgon så börjar jag lägga 2-3 lager primer med minst 6 timmar mellan, sen är formen redo för polyvinylalkohol.
2014-06-25 17.23.39.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Fick lite gjort idag.

Dels gjorde jag en slags gummipuck där epoxin ska ledas in, bäst hade varit i silikon men det fick bli gummi idag, får vänta med att förklara hur den ska användas till det är dags =)

2014-06-30 17.26.52.jpg

2014-06-30 17.27.18.jpg

Tänkte jag skulle testa att se hur mycket väv jag ska klippa till och hur det blir att lägga väven i formen, så jag tog lite glasfiberväv från mitt lilla förråd av väv och sen testade att lägga den i formen, billigare att misslyckas med glasfiber, samt skönt att upptäcka problem innan man tänker gjuta.

2014-06-30 17.31.00.jpg

2014-06-30 17.55.35.jpg

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Har ambitionen att gjuta framskärmen imorgon, dock upptäckte jag igår att det skiljer rätt mycket i hur mycket vakuumpumpen klarar suga om det är regn eller strålande sol, vid regn och lågtryck ligger den fler hg/inch2 lägre än vid sol, så är det bra väder imorgon hoppas jag ha en framskärm på härdning under eftermiddagen.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
Lunchpaus, har hittills lagt på släppmedel i formen, klippt ut första lagret fiber samt tvättat firebladen. Nu tillbaka och köra vidare.

IMG_3258.jpg

IMG_3260_2.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom