CBR 900RR -92 knackar.

  • Thread starter Solid snake
  • Start date

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Simrishamn
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
nja håller inte riktigt med.det är ju en 15år gammal motor som vevarna brukar paja på det är inte omöjligt att den är omslipad redan en gång.mät alla lagerlägen med mickrometer och skriv ner.sen motor/vevaxelnr och kontakta din lokala hondaförsäljare så är allt grönt...
Du har absolut en poäng,men brukar inte firmorna märka veven om den är slipad,kan ha fel för mig.
 

Solid snake

Guest
Kollat lite mer på hojen idag, hur mycket slangar och skit jag måste ta bort, var även på förgasarbryggan och skruvade bort den för att se bättre undertill.

Inte ens en portad topp sitter det på den. :(

Men jag öste ur oljan och kollade lite på den, fint guldskimmer i den minsann så då är lagerras bekräftat då.

Satan vilket meck det är att byta lager på denna hojen, ska mäta hit och dit och olika lager överallt. :)

Varför rasar 3ans lager oftast för? Nån bra förklaring för det? Kan ju vara kul att veta.

3110234 När du har rivit din blademotor bör du spänna ihop blockhalvorna igen och mäta så inte ramlagerlägena har blivit ovala. Dom blir gärna det. har dom blivit det måste dom linehonas runda igen o sen blir det nya ramlager också.
Vem gör det? Låter inte som att det är nåt man ska ge sig på själv, kostar?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kollat lite mer på hojen idag, hur mycket slangar och skit jag måste ta bort, var även på förgasarbryggan och skruvade bort den för att se bättre undertill.

Inte ens en portad topp sitter det på den. :(

Men jag öste ur oljan och kollade lite på den, fint guldskimmer i den minsann så då är lagerras bekräftat då.

Satan vilket meck det är att byta lager på denna hojen, ska mäta hit och dit och olika lager överallt. :)

Varför rasar 3ans lager oftast för? Nån bra förklaring för det? Kan ju vara kul att veta.

Det är fort gjort att kasta ur motorn.
Kolla bara så du kommer ihåg vart alla distanser skall sitta.

Har diskuterat med många om det berömda 3ans lager på just fireblade motorer.
TROLIGEN så kan det vara så att om oljepumpen får i sig luft vid tex bakhjulsåkning så kan det vara så att det är just vid 3ans vevlager luften går ur systemet och oljefilmen hinner pressas bort.
Det är inget jag kommit på själv under täcket utan diskuterat med olika hojmeckar jag träffat.

Finns säkert flera teorier om detta....

Ur med motorn nu! :D
 

Solid snake

Guest
3111630 Det är fort gjort att kasta ur motorn.
Kolla bara så du kommer ihåg vart alla distanser skall sitta.

Har diskuterat med många om det berömda 3ans lager på just fireblade motorer.
TROLIGEN så kan det vara så att om oljepumpen får i sig luft vid tex bakhjulsåkning så kan det vara så att det är just vid 3ans vevlager luften går ur systemet och oljefilmen hinner pressas bort.
Det är inget jag kommit på själv under täcket utan diskuterat med olika hojmeckar jag träffat.

Finns säkert flera teorier om detta....

Ur med motorn nu! :D
Nu är det fredag, så idag stannar jag kvar på jobbet efter arbetstid och lyfter ur motorn.

Bakhjulet kommer jag inte använda den till sen när jag har lagat den, det har jag min ktm till.

Jo jag märkte att det är ganska lätt att kasta ur motorn ur den, kollade fästena och det där, annat var det med min gamla ducce.
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Lagerras..

Kollade in din tråd.. Även jag har gjort detta du är på väg att göra.. på två motorer.. Det va lite mekning men med en mekbok så ska du nog klara dig... sen har du ju alltid vi på sporthoj att fråga om du skulle fastna på något..

Har du pengar eller vill själv så rekomenderar jag att porta toppen då du ändå håller på, det finns lite att slipa bort där inne.. Jag är lite missnöjd att jag inte gjorde det när jag höll på.

Men skulle du behöva nått så har jag en hel extramotor (uppmätt av motorslip i umeå, nerplockad i 4 flyttkartonger). Du kanske vill köpa den? :tummenupp

Jag slipade upp vevarna på Pelganders och mätte sedan upp den på motorslip i umeå och den såg riktigt bra ut. Den jag har i min motor har gått ca: 2000 sedan renoveringen. (kostnad då: 2500/vev plus 1800 för lager samt några hundra för shimsen till ventiljusteringen.


Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Solid snake

Guest
3112406 Kollade oin din tråd.. Även jag har gjort detta du är på väg att göra.. på två motorer.. Det va lite mekning men med en mekbok så ska du nog klara dig... sen har du ju alltid vi på sporthoj att fråga om du skulle fastna på något..

Har du pengar eller vill själv så rekomenderar jag att porta toppen då du ändå håller på, det finns lite att slipa bort där inne.. Jag är lite missnöjd att jag inte gjorde det när jag höll på.

Men skulle du behöva nått så har jag en hel extramotor (uppmätt av motorslip i umeå, nerplockad i 4 flyttkartonger). Du kanske vill köpa den? :tummenupp

Jag slipade upp vevarna på Pelganders och mätte sedan upp den på motorslip i umeå och den såg riktigt bra ut. Den jag har i min motor har gått ca: 2000 sedan renoveringen. (kostnad då: 2500/vev plus 1800 för lager samt några hundra för shimsen till ventiljusteringen.


Lycka till! :tummenupp
Tackar för svaret, nu blev jag mer sugen på att riva av motorn, fast jag har inte fått min bok än. :gnissla

Får lägga allt i ordning efter hur jag tog av det istället och vara extra noga med allt.

Vad ska du ha för motorn då? Jag kanske köper den men det är bara om renoveringen av min motor övergår ditt pris.
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Jag skulle inte rekomendera att riva utan bok om det är förta gången man gör det..
Men om du nu vill börj så är min rekomendation att du tar mycke bilder på allt du gör när du blockar ner den steg för steg. Så kan du kolla på bilderna sen när du plockar ihop den om det är något man glömt.

Tja, priset för den är väll runt 3500 -4000:- eftersom den har en renoverad/uppmätt vev, bara att plocka ihop den och köra :tummenupp

Jag måste säga det att man lär sig väldigt mycket på att plocka isär och ihop en motor!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag skulle inte rekomendera att riva utan bok om det är förta gången man gör det..
Men om du nu vill börj så är min rekomendation att du tar mycke bilder på allt du gör när du blockar ner den steg för steg. Så kan du kolla på bilderna sen när du plockar ihop den om det är något man glömt.

Tja, priset för den är väll runt 3500 -4000:- eftersom den har en renoverad/uppmätt vev, bara att plocka ihop den och köra :tummenupp

Jag måste säga det att man lär sig väldigt mycket på att plocka isär och ihop en motor!

Som att ramen är tvärsned när man sedan försöker skohorna in motorn igen :gnissla
 

Solid snake

Guest
3112442 Jag skulle inte rekomendera att riva utan bok om det är förta gången man gör det..
Men om du nu vill börj så är min rekomendation att du tar mycke bilder på allt du gör när du blockar ner den steg för steg. Så kan du kolla på bilderna sen när du plockar ihop den om det är något man glömt.

Tja, priset för den är väll runt 3500 -4000:- eftersom den har en renoverad/uppmätt vev, bara att plocka ihop den och köra :tummenupp

Jag måste säga det att man lär sig väldigt mycket på att plocka isär och ihop en motor!
Okej det borde inte vara så svårt att plocka ner den och ihop den igen tycker jag, fast man har ju haft fel förr. :näsblod

Har plockat ner bilmotorer innan, men detta är den första stora hojmotorn jag plockar ner, har ju haft nere 125 motorer innan men det är ju lite skillnad.

Får ta med kameran och ta lite bilder inatt då, förresten din motor låter ganska intressant men som sagt, min renovering måste kosta mer för att det ska bli riktigt intressant.
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Tja, motorn finns kvar..
Gör ett försök först, och se hur det går.. Det är bara att höra av sig annars..
Lägg gärna upp lite bilder så vi får se hur det går för dig!
 

André Ruuth

Repsol
Gick med
25 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
CBR 954 rr
Kolla om ljudet minskar eller försvinner när motorn blivit riktigt varm. Då kan det vara trottlarna som klattrar lite. ljudet minskar då när förgasarna blivit varma.
 

Solid snake

Guest
3112487 Tja, motorn finns kvar..
Gör ett försök först, och se hur det går.. Det är bara att höra av sig annars..
Lägg gärna upp lite bilder så vi får se hur det går för dig!
Japp, jag kommer slänga upp bilder, speciellt på lager och sånt där så kan folk som du som har gjort detta innan bedöma hur illa det är för min motor.

3112524 Kolla om ljudet minskar eller försvinner när motorn blivit riktigt varm. Då kan det vara trottlarna som klattrar lite. ljudet minskar då när förgasarna blivit varma.
Det är inte trottlarna, jag har redan kollat oljan och den skimrar fint i guld så det är lagerras.


Edit: hojen har rullat lite över 8000 mil för övrigt, om det spelar någon roll...

Låter mycket men det är ju bara lite mer än 500 mil/säsong.
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Jag och en arbetskamrat rev ner hojen idag, än sålänge bara lyft ur motorn och tittat lite, har ett par frågor dock.

På kamdreven sitter det ju märkningar, hur ska dessa stå när den är i ÖD? Markeringarna rakt upp eller?

Jag hittar heller inga märkningar i själva blocket där nere, lägger upp bilder så kan ni få rita pilar till mig hur det ska stå. :)

Kopplingen är rätt sliten, se min dåliga bild, man bör väl kunna slipa det där? Tyckte att kopplingen funkade hyfsat fast lamellerna var typ totalslut, knappt några spår kvar i dem, men den kopplade ur lätt och högg inte.
 

Bifogat

  • hela motorn.jpg
    hela motorn.jpg
    83.3 KB · Visningar: 90
  • kamdrev.jpg
    kamdrev.jpg
    57.9 KB · Visningar: 102
  • motor.jpg
    motor.jpg
    82.8 KB · Visningar: 94
  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    74.6 KB · Visningar: 96

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag och en arbetskamrat rev ner hojen idag, än sålänge bara lyft ur motorn och tittat lite, har ett par frågor dock.

På kamdreven sitter det ju märkningar, hur ska dessa stå när den är i ÖD? Markeringarna rakt upp eller?

Jag hittar heller inga märkningar i själva blocket där nere, lägger upp bilder så kan ni få rita pilar till mig hur det ska stå. :)

Kopplingen är rätt sliten, se min dåliga bild, man bör väl kunna slipa det där? Tyckte att kopplingen funkade hyfsat fast lamellerna var typ totalslut, knappt några spår kvar i dem, men den kopplade ur lätt och högg inte.

Dom är lite knepiga med märkingen på veven.
Jag brkar leta ÖD läget genom 4ans stifthål med en mejsel.
Inte så exakt kanske men tillräckligt.
Men ett annat knep är att du innan demontering ställer in märknignen på kammarna så att de står mot varandra jämst med kanten på toppen.
Det står EX och IN på dem och dessa skall stämma ihop.
Då kan du göra en egen märkning på rotorn på veven och blocket som du använder för monteringen.
 

Solid snake

Guest
Dom är lite knepiga med märkingen på veven.
Jag brkar leta ÖD läget genom 4ans stifthål med en mejsel.
Inte så exakt kanske men tillräckligt.
Men ett annat knep är att du innan demontering ställer in märknignen på kammarna så att de står mot varandra jämst med kanten på toppen.
Det står EX och IN på dem och dessa skall stämma ihop.
Då kan du göra en egen märkning på rotorn på veven och blocket som du använder för monteringen.


Ja jag gjorde så som du beskriver faktiskt, utan att ha läst på SH. :tummenupp

Stod och vred runt motorn och kollade om märkena stämde jämfört med var 1an och 4an stod, samt kollade kammarna.

Lite bilder då.

1. Så såg den skruven ut när jag lyfte bort tråget. :näsblod
2. Ja se bilden, ser ut så på 3 cyllar, värst på 4an.
3. Veven, 3ans.
4. Veven igen, man har sett värre.
5. Lager.
6. Lager igen.

Edit: glömde skriva ner vad det står på veven och allt det där.

Vevaxeln står det: L 33 3 33, L BBB B
Lager: MM4 F-780 757D
Motornummer: SC28E - 3000269

Hjälp mig nu eller nåt. :va :)
 

Bifogat

  • vev.jpg
    vev.jpg
    77.4 KB · Visningar: 141
  • cylle.jpg
    cylle.jpg
    67.8 KB · Visningar: 136
  • öööh.jpg
    öööh.jpg
    71.4 KB · Visningar: 132
  • vev igen.jpg
    vev igen.jpg
    72.2 KB · Visningar: 131
  • lager.jpg
    lager.jpg
    60.5 KB · Visningar: 124
  • lager igen.jpg
    lager igen.jpg
    57.6 KB · Visningar: 101
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Edit: glömde skriva ner vad det står på veven och allt det där.

Vevaxeln står det: , L BBB B
Lager: MM4 F-780 757D
Motornummer: SC28E - 3000269

Hjälp mig nu eller nåt. :va :)

Härligt med lösa bultar i motorn! :näsblod
Är det "bara" gjutskägg fårn alut under cylindrarna spm släppt?
I så fall är det nog ingen fara.

Vevaxeln är klart renoveringsbar.

L 33 3 33 = LBB B BB och det är måttet på tappen som anges för vevlagren.
L BBB B = Måtten för tappen för vevstakslagren.
Nu ska det finnas markeringar i blocket och på Vevstakarna.
Skall vara siffror om jag inte minns fel.
Bokstäverna på vevstakarna är vikt.

Om du kikar på lagerbanans sida längst ner på "Uet" så skall det finnas en färgmarkering man kan gå efter...
 

Solid snake

Guest
3120930 Härligt med lösa bultar i motorn! :näsblod
Är det "bara" gjutskägg fårn alut under cylindrarna spm släppt?
I så fall är det nog ingen fara.

Vevaxeln är klart renoveringsbar.

L 33 3 33 = LBB B BB och det är måttet på tappen som anges för vevlagren.
L BBB B = Måtten för tappen för vevstakslagren.
Nu ska det finnas markeringar i blocket och på Vevstakarna.
Skall vara siffror om jag inte minns fel.
Bokstäverna på vevstakarna är vikt.

Om du kikar på lagerbanans sida längst ner på "Uet" så skall det finnas en färgmarkering man kan gå efter...
Jag får kolla efter nummer imorgon, jag orkar inte just nu jag är så satans trött.

Lagret hade röd färg på Uet, så det är inte det fetaste lagret då va? Tjockast är väl svart?

Men jag ska kolla imorgon!

Edit: Ja det ser ut som gjutskägg som har släppt, på nån annan cylle så såg det ut som en spricka, fast det har nog börjat släppa så det är nog därför det ser ut som det gör.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag får kolla efter nummer imorgon, jag orkar inte just nu jag är så satans trött.

Lagret hade röd färg på Uet, så det är inte det fetaste lagret då va? Tjockast är väl svart?

Men jag ska kolla imorgon!

Edit: Ja det ser ut som gjutskägg som har släppt, på nån annan cylle så såg det ut som en spricka, fast det har nog börjat släppa så det är nog därför det ser ut som det gör.

Kommer inte ihåg hur det var med färgerna...
Men det står i mekhandboken.

Du får prova att ta bort gjutskägget och kolla om det ser bra ut där under.
Men kolla även hur det ligger an mot toppen.
KAN ju vara så att fodren vandrat i blocket men det verkar ju helt otroligt.
Men det ser du när du lossat toppen.
 

Solid snake

Guest
Står C2 på vevstakarna, kom jag på nu.

Ska kolla efter siffror i blocket, var står siffrorna?
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top