CBR 900RR -92 knackar.

  • Thread starter Solid snake
  • Start date

Solid snake

Guest
Nu är växellådan ur, likaså veven, alla andra lager utom 3ans ser bra ut, inte skurna iaf.

Sen kom jag på att jag skrev fel på vevaxelns nummer, L 23 3 33 är det, rätt ska vara rätt.

Nu väntar jag på fredag så jag kan hämta min mekbok, sen ska veven lämnas in för slipning nästa vecka.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu är växellådan ur, likaså veven, alla andra lager utom 3ans ser bra ut, inte skurna iaf.

Sen kom jag på att jag skrev fel på vevaxelns nummer, L 23 3 33 är det, rätt ska vara rätt.

Nu väntar jag på fredag så jag kan hämta min mekbok, sen ska veven lämnas in för slipning nästa vecka.

Vart lämnar du in veven, och vad kostar slipning med lagerskålar?
 

Solid snake

Guest
2400 för att slipa alla 9 tappar, även om jag bara behöver slipa 1...

Slänger in allt jag har fått reda på av min bok som jag fick idag.


Block: ABBCB

Vevstakar: C2

Vevaxel: L 233 33, L BBB B

Vevlager 1: Brunt
Vevlager 2: Brunt
Vevlager 3: Brunt
Vevlager 4: Brunt

Ramlager 1: Gult eller vitt, fast vitt finns inte så det är nog gult.
Ramlager 2: Brunt
Ramlager 3: Brunt
Ramlager 4: Svart
Ramlager 5: Brunt

Vill nån förklara vilket lager jag ska ha sen när veven är slipad? Jag har funderat och klurat rätt länge, men jag kom fram till att jag måste ha ett svart lager sen, är det rätt eller?

Edit: glömde skriva upp färgerna på lagerna, tjockleksmässigt då.

Tjockast till tunnast.

Vevstakar: blått, svart, brunt, grönt, gult.

Ramlager: svart, brunt, grönt, gult, rosa.
 
Last edited:

Solid snake

Guest
3129050 Den går inte bara att slipa ner.
Du måste svetsa på den och slipa till original storlek.
Och du slipar bara 3ans som skurit.
Okej, lämnar iväg skitet i nästa vecka, får jag rätt på den så får jag ta och bjuda dig på en öl om jag träffar dig nån gång. :)

Då ska den svetsas och slipas till mellan 35,982 och 35,988mm då, eller är jag helt bakom flötet nu igen?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Okej, lämnar iväg skitet i nästa vecka, får jag rätt på den så får jag ta och bjuda dig på en öl om jag träffar dig nån gång. :)

Då ska den svetsas och slipas till mellan 35,982 och 35,988mm då, eller är jag helt bakom flötet nu igen?


Ja du slipar den till den dimention du hade innan raset.
Så kan man använda original lager utan att det blir några bekymmer.
För några ÖD lager finns inte att få tag i.

Öl låter gott....
 

Solid snake

Guest
3129087 Ja du slipar den till den dimention du hade innan raset.
Så kan man använda original lager utan att det blir några bekymmer.
För några ÖD lager finns inte att få tag i.

Öl låter gott....
Okej jag tackar så mycket för all din hjälp. :bow

Säger vad hela renoveringen kostade sen.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Okej jag tackar så mycket för all din hjälp. :bow

Säger vad hela renoveringen kostade sen.

Det var så lite så!
Har ju rivit ett par FB och BB motorer så det är bara kul att få dela med sig av det man lärt sig.
Ibland fasnar lite upplevelser i den gamla hjärnan! :D

Bara du hittar någon som svetsar på rätt sätt så det kommer sitta kvar på veven.
Finns de som gjort detta och det pajat efter ett par mil lugn körning.
Men det dom gjorde på E&D motor i Solna funkade kalas för mig och då fixade dom staken och ett lager som de garanterade skulle funka.
 

Solid snake

Guest
3129958 Det var så lite så!
Har ju rivit ett par FB och BB motorer så det är bara kul att få dela med sig av det man lärt sig.
Ibland fasnar lite upplevelser i den gamla hjärnan! :D

Bara du hittar någon som svetsar på rätt sätt så det kommer sitta kvar på veven.
Finns de som gjort detta och det pajat efter ett par mil lugn körning.
Men det dom gjorde på E&D motor i Solna funkade kalas för mig och då fixade dom staken och ett lager som de garanterade skulle funka.
Ja jag ska lämna in det på en motorrenoveringsfirma, och gör de så det rasar så får de stå för en vev till mig, så enkelt är det. :tungan

De lämnar 1 års garanti på sitt arbete också.

www.mmr.se är deras hemsida, fast den är ganska slö men du kan kolla in den om du vill.
 

Solid snake

Guest
Snackade nyss med dem, sa att den skulle svetsas och sen slipas.

Så säger dem att det inte går, för den har för klen axel osv, att det inte kommer hålla pga det höga varvet.

Jaha sa jag, det var ju trist. :va

Nån annan man kan skicka till som är duktig på att slipa vevar så det håller? För det går, jag vet att det går för folk har ju gjort det innan.

Klart det håller. :mad:
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mailat E&D nu, får se vad de säger.

Ja dom har bevisligen gjort det.
Och det håller.
Jag körde på Gelleråsen idag med min CBR 997cc med en renoverad vev från E&D.

Funkar.

Men om verkstan känner lukten av garantiproblem så kan jag tänka mig att man backar om man inte gjort det jobbet förut.
 

Solid snake

Guest
3135254 Ja dom har bevisligen gjort det.
Och det håller.
Jag körde på Gelleråsen idag med min CBR 997cc med en renoverad vev från E&D.

Funkar.

Men om verkstan känner lukten av garantiproblem så kan jag tänka mig att man backar om man inte gjort det jobbet förut.
Ska höra med Motorslip Kristianstad först om de kan hjälpa mig, jag är ju inte jättesugen på att skicka min vev till Solna, men det får bli det om det är det enda alternativet.
 

Solid snake

Guest
Blir att skicka till E&D i Solna, ingen annan vill ta på sig jobbet, de säger att det inte håller... :va
 

Solid snake

Guest
Har fått prisuppgift nu också, 5000 så fixar dem:

Reparation av vevtapp.
Riktning
Renspolning av oljekanaler.
Polering av alla tappar.
Renovering av en stake + lager.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har fått prisuppgift nu också, 5000 så fixar dem:

Reparation av vevtapp.
Riktning
Renspolning av oljekanaler.
Polering av alla tappar.
Renovering av en stake + lager.

Priset har gått upp en skvätt sen jag gjorde samma sak i vintras.
Det är lite högre pris än pelganders men då får du en fungerande stake och lager som passar perfa!
 

Solid snake

Guest
3137069 Priset har gått upp en skvätt sen jag gjorde samma sak i vintras.
Det är lite högre pris än pelganders men då får du en fungerande stake och lager som passar perfa!
Med tanke på att jag köpte hojen för 16 så kan jag lägga ut 5k på den. :hihi

Skickar nog grejerna idag. :)
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top