Felsökte hojen efter vintern och det var alternatorn som var trasig. Lämnade in den och fick en ny installerad. Allt har fungerat perfekt tills igår kväll.
Testade några el-relaterade saker för runt en vecka sedan och laddade snabbt ut batteriet, datorn tappade tiden och gick tillbaka till mph. Den orkade i alla fall starta och jag körde med den utan problem. Tog inte ut och laddade batteriet utan körde som sagt på utan problem.
Igår så började den plötsligt att hacka och motorn dog. Trodde först att det var bensin och körde fort till en mack. Märkte att jag hade lite bensin och tankade. På vägen hem så fortsätter den att hacka och dö, kommer hem i alla fall. Tar ut batteriet och sätter den på laddning men laddaren indikerar att batteriet är fulladdat. Låter den stå med laddaren några timmar och testar senare. Den går utan problem och fungerar fint idag med.
Helt klart så är det något som är fel och symptomen verkar vara samma som när alternatorn var trasig. Kan inte tänka mig att alternatorn har gått sönder så snabbt och då känns det som om det är batteriet.
Undrar om de indikationer som jag sett tyder på trasigt batteri:
Det laddades ur av några knapptryckningar, dvs inga långa stunder jag tog ström när jag gjorde mina test.
Laddaren säger att det är fullt men efter att stått med laddaren på så är problemen borta.
Funderar på att köpa ett nytt batteri, Biltema 80815, efter rekommendation här i tråden. Söker jag på felställe eller verkar batteriet ha gjort sitt?