CBR 929RR: Batteriproblem

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
Kände du igen dig i min beskrivning? Min pump verkar gå men batteriet dör snabbt. Kanske skulle kunna vara någon kortis i den orangea kopplingen?
den kontakten är en samlingspunkt för både plus och jord, halva var.
instrumentet och soppapumpen vet jag matas därifrån, skulle tro att prylar som gör att startmotorn inte går får ström därifrån med. eller så kan det kanske vara krypströmmar i den som drar ur batteriet.
det jag känner igen är det osammanhängande med dit problem, höll på att bli galen när jag felsökte min. funkar, funkar inte, funkar, funkar inte:huvet
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Nu har jag mätt igen efter ca ett dygn. Får 12.98 utan belastning och 12.94 med. Kan man då utesluta att batteriet är dåligt?

Min plan ser ut som följer (kommentera gärna) :

Mäta spänningen på generatorn och de delar som ni har rekommenderat. På de olika mätningarna är det bara att köra på plus och minus rakt på generatorn m.m. eller ska man mäta på vissa speciella ställen?

Om inget är fel där köpa ett nytt batteri, om ni nu inte säger att det jag har är ok.

Slita upp kabelhärvan och göra vad då? Pilla bort skit och göra rent med 5-56?
 

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
kontakten på min var så sönder erjad att jag fick klippa bort den och löda. men du kan ju prova med rengöring först.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
.....Man kan givetvis använda sig av säkrare metoder, t.ex. att belasta batteriet relativt mycket en kort stund och se hur snabbt och mycket det återhämtar sig och utifrån det konstatera batteriets skick. Dock har mc-ägare i gemen sällan kunskaper för detta och då är "polspänningsmetoden" bättre....



Ja de va juh mycket fint du skrivit men varför?
Jag sa att din metod med o mäta med voltmeter över batteriet inte är bra

Och om du kollar på detta..
O här kommer det i klartext
Och för att på korrekt sätt mäta om ett batteri är bra eller dåligt så använder man en sån här 15-1370 som kostar 399,00 kr på just biltema..

Tänk nu också på att detta inte är något hitech instrument så skalan brukar inte vara perfekt justerad..
Utan prova isåfall på din bil vad den ger för värde och sen mc batteriet..

Huvudsaken med detta intrument är att när man mäter så ska inte nålen rusa ner under belastning,utan den ska sjunka en liten bit under den första sekunden du testar o sen mycket långsamt ( under resterande 9 sekunder) gå ner eller stå still på skalan..

Sa jag inte precis de du skrev längre upp i texten.. o så svårt e de inte.. du trycker på en knapp väntar 10sekunder och läser av...

Raketforskare man behöver vara för det va:tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Moonman skrev:
...På de olika mätningarna är det bara att köra på plus och minus rakt på generatorn m.m. eller ska man mäta på vissa speciella ställen?

Mät över batteriet med batteriet anslutet och motorn avslagen. Notera mätvärdet. Starta sedan motorn och mät spänningen över batteriet med motorn igång (V DC). Med motorn igång bör spänningen stiga till mellan 13,5-14,8V beroende på varvtal. Kolla att spänningen är relativt stabil genom hela varvtalsregistret och inte sticker iväg utanför registret vid vissa (höga) vartal . Slå till sist på en större effektförbrukare, lämpligen helljuset och kontrollera att spänningen fortfarande ligger stabilt på ungefär samma nivå som innan (13,5-14,8V). Gör den det så behöver du inte bekymra dig om att det skulla vara något fel på vare sig generator eller laddningsregulator/likriktare.


Har du startproblem när du ska starta hojen? I så fall är det möjligt att batteriet inte kan avge den ström som krävs under svåra startförhållanden och du är tvungen att köpa ett nytt med högre CCA-värde, även fast det inte är något fel på kapaciteten på batteriet.
Skulle det vara det så kan jag rekommendera Shin-Yo's GEL-batterier. Kostar 1/3 av original Yuasa och fungerar minst lika bra. Andra alternativ som är lite dyrare än Shin-Yo men minst lika bra som Yuasa är Varta eller Exide.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
AleX skrev:
Ja de va juh mycket fint du skrivit men varför?
Du frågade och jag markerade själva poängen med blå färg i mitt inlägg, men budskapet gick tydligen inte fram...

AleX skrev:
Sa jag inte precis de du skrev längre upp i texten.. o så svårt e de inte.. du trycker på en knapp väntar 10sekunder och läser av...
Raketforskare man behöver vara för det va:tummenupp

Den där belastar batteriet med 100A i 10sek enligt specifikationen.
Jag har en motsvarande fast med digital display och lysdioder istället för analog skala som jag använder för att testa bilbatterier. Använder den inte på mc-batterier eftersom jag tror att resultatet kan skilja sig åt om man kör samma prov på ett 6Ah/CCA50A och ett 75Ah/CCA700A-batteri. Dessutom är det inte nyttigt att belasta mindre (mc-)batterier alltför hårt, särskilt om de är av "sluten typ".
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Har nu satt tillbaka batteriet och gjort lite mätningar. Bor centralt så kan kunde inte köra på höga varvtal utan kollade på multimetern och varvade upp snabbt några gånger.

Den låg på ungefär 12.7V ikopplat.
Gick ner till ungefär 12.4V när tändningen var på.
Sedan så föll volten som en sten när jag varvade. Vet inte hur högt jag varvade men volten föll stadigt och jag slutade varva på 9V.

Har ni några idéer?
 

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
Har nu satt tillbaka batteriet och gjort lite mätningar. Bor centralt så kan kunde inte köra på höga varvtal utan kollade på multimetern och varvade upp snabbt några gånger.

Den låg på ungefär 12.7V ikopplat.
Gick ner till ungefär 12.4V när tändningen var på.
Sedan så föll volten som en sten när jag varvade. Vet inte hur högt jag varvade men volten föll stadigt och jag slutade varva på 9V.

Har ni några idéer?

Låter ju verkligen som du har en bränd generator...
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Laddade ner en felsökningsguide som jag ska följa och försöka lista ut vad felet är.

Om jag har kikat på ritningarna rätt så sitter laddregulator mellan styret och batteriet och inte i bakramen som på vissa andra modeller?

Kan jag ha bränt detta på något konstigt sätt eller är det här sådant som händer?

Har ni några tips på vart jag kan hitta delar billigt?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
...
Om jag har kikat på ritningarna rätt så sitter laddregulator mellan styret och batteriet och inte i bakramen som på vissa andra modeller?
Den bör sitta på bakramen om den inte är flyttad (se bild 1).
Snabbkopplingarna sitter "framför batteriet".

Du bör utesluta fel på statorlindningen innan du kollar likriktare/laddningsregulator. Alternativet till att resistansmäta statorlindningen (bild 2) är att mäta växelspänning med motorn igång. Då ska spänningen öka med ökat varvtal på motorn (och kanske ligga runt en 50-60V AV runt 6000-8000rpm eller något sådant). I båda fallen - koppla loss snabbkopplingen (markerad med röda kvadrater) och mät på den sida som går ner till statorlindningen (och inte mot regulatorn) innan du utför mätningarna. Mät samtliga kombinationer också: L1-L2, L2-L3, L3-L1.
 

Bifogat

  • CBR929_1.JPG
    CBR929_1.JPG
    87.6 KB · Visningar: 157
  • Statorlindningssnabbkoppling.JPG
    Statorlindningssnabbkoppling.JPG
    51.1 KB · Visningar: 87

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Som jag fattar det av ritningen så sitter den mellan batteri och tank alternativt under fästet för tanken?
 

Dr.Bike

Guest
Som jag fattar det av ritningen så sitter den mellan batteri och tank alternativt under fästet för tanken?

Nej det gör det ju inte...!
Orientera dig i bilden.
Han har ju skrivit med LILA text där det sitter.
på VÄNSTER sida. Akter om batteriet.
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Jag vill påstå att det är själva laddningsfunktionen som har upphört/fungerar svagt.

Ok, det kan vara batteriet, (intern kortis) och/eller att batteriet nu tagit stryk av rådande läge. Men då hade du troligen inte kunnat ladda det heller, och C-teken hade även den klagat högljutt.

Så innan man dömer ut batteriet bör man iaf mäta laddningsspänningen.
Saken är ju den att hojen ska gå även utan batteri på enbart generatorn.
Batteriet är ju ingen energigivare under färd. Endast vid start.

Se batteriet som en hink med blå strömkulor.
Det tas bara ut därifrån när det behövs.
Dvs start och ev om generatorn ger mindre än det förbrukas.
T.ex tomgång.

DU kan även ha en kortslutning någonstans i ditt elsystem, så mät oxå förbrukningen över batteriet. Detta görs bäst med en tångamperemeter.

Sist men inte minst testar du så batteriet.
Detta görs med en belastningsprovare, alltså inte en voltmeter i vanlig ordning, utan en voltmeter med ett inbyggt motstånd så man kan mäta battetiets polspänning och kapacitet under last.

på bilar behövs batteriet hela tiden under färd... :va
 

invain

mer meka än köra
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
cbr 900-93
Eller laddregulator....

Jag brände min regulator(nu vet jag inte om det går att jämföra min gamla häck med ts nya fina men men)bytte till en r1-regulator men fick väldigt konstiga värden när jag mätte efteråt(mätte med voltmeter på batteripolerna)hamnade på 15,7 volt konstant som sen sjönk väldigt sakta efter jag stängt av hojen,började titta på kablaget lite och under sadeln satt en plastkontakt som var väldigt bränd.Det kommer 3 kablar från generatorn som går till regulatorn och är skarvade i den plastkontakten efter byte av den kontakten funkade allt perfekt,jag hade ungefär samma problem som ts innan,laddade väldigt dåligt och drog ur batteriet om hojen stod för länge.
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Jag hade tolkat ritningen helt fel. Trodde att regulatorn satt där kopplingen satt. Var ute och kikade på det idag. Går det att komma åt kopplingen utan att lossa på tanken?
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Felsökte hojen efter vintern och det var alternatorn som var trasig. Lämnade in den och fick en ny installerad. Allt har fungerat perfekt tills igår kväll.

Testade några el-relaterade saker för runt en vecka sedan och laddade snabbt ut batteriet, datorn tappade tiden och gick tillbaka till mph. Den orkade i alla fall starta och jag körde med den utan problem. Tog inte ut och laddade batteriet utan körde som sagt på utan problem.

Igår så började den plötsligt att hacka och motorn dog. Trodde först att det var bensin och körde fort till en mack. Märkte att jag hade lite bensin och tankade. På vägen hem så fortsätter den att hacka och dö, kommer hem i alla fall. Tar ut batteriet och sätter den på laddning men laddaren indikerar att batteriet är fulladdat. Låter den stå med laddaren några timmar och testar senare. Den går utan problem och fungerar fint idag med.

Helt klart så är det något som är fel och symptomen verkar vara samma som när alternatorn var trasig. Kan inte tänka mig att alternatorn har gått sönder så snabbt och då känns det som om det är batteriet.

Undrar om de indikationer som jag sett tyder på trasigt batteri:
Det laddades ur av några knapptryckningar, dvs inga långa stunder jag tog ström när jag gjorde mina test.
Laddaren säger att det är fullt men efter att stått med laddaren på så är problemen borta.

Funderar på att köpa ett nytt batteri, Biltema 80815, efter rekommendation här i tråden. Söker jag på felställe eller verkar batteriet ha gjort sitt?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top