CBR1000/Barnstol

Däckis

Bumsenörd! Rejsa mot mig så är du körd
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2007.BMW.R1200GSA Evo 1 by BIKE Trollhättan.nr1
DSCN4024-.jpg

PÅVÄG TILL NORDKAPP NORGE 2007
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
så rätt..

dock skulle jag lätt vilja höra vad Lilly's dagisfröknar säger..




Prisis vad jag tänkte!!

Här hemma är det liv för att det står en hoj i garaget!
Sätter jag sonen på så kan jag garanterat flytta!
Blir bara lite tankar runt andra trafikanter!
Alla kör inte lungt!:confused:
 
Last edited:

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Här är en av mina kids i full mundering. Airoh-juniorhjälm 1200:-, Addemoto ställ + separat "hårt" ryggskydd 2000:-, crosstövlar AIR TJR 800:- samt handskar Oxford 200:- (inte de på innebilden, det är Sinisalo crosshandskar som dom har när dom åker fyrhjuling)


Äsch, det funkar inte med bilderna. Vad gör jag för fel?
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Det här var fan det dummaste jag sett. Experimentera med en cykelsadel och lite skruv för att ett alldeles för litet barn ska åka med.

Lär ju bli ett moment i cutsen som heter duga vid en hastig sidomanöver eller liknade. Om ngt skulle hända lär ju inte alla sitta här och säga hur jäkla fränt det är. Om du nu bara ska köra 50 så ta cykeln istället.

(såg att det var ett ordentligt trådlyft, men min irritation kvarstår)

Hoppas allt gått bra
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Häftigt bygge, men ingen bra idé.

Varför utsätta barnet för en dylik fara bara för att pappa vill ta motorcykeln till dagis?

Vad händer då cykeln går omkull och den fastspända ungen hamnar mellan 200 kg järnskrot, som färdas i 30 km/h, och en trottoarkant? Tja ... tyvärr inte särskilt svårt att svara på den frågan.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Det är väl ingen större skillnad på om man har en trampcykel med barnsadel på
och kryssar omkring i stan, Förutom att mc:n har bättre bromsar än en gammal
cresent.
Som trådskaparen skrivit, Går att reglera farten med högerhanden och inte köra mer än 30-40 kanske.

Och till er som aldrig har lyckats få fart på eran trampcykel så ni uppnår styrfart.JA det går att cykla 30-40km/h utan några problem.
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Det här var fan det dummaste jag sett. Experimentera med en cykelsadel och lite skruv för att ett alldeles för litet barn ska åka med.

Lär ju bli ett moment i cutsen som heter duga vid en hastig sidomanöver eller liknade. Om ngt skulle hända lär ju inte alla sitta här och säga hur jäkla fränt det är. Om du nu bara ska köra 50 så ta cykeln istället.

(såg att det var ett ordentligt trådlyft, men min irritation kvarstår)

Hoppas allt gått bra


Vet inte hur det är på CBR 1000, men när jag för ett par år sen åkte till spanien på min dåvarande R6a hade jag ca 70 cm hög packningen med en vikt på ca 30kg på kutsen. 270 km/h va aldrig nått problem....
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Häftigt bygge, men ingen bra idé.

Varför utsätta barnet för en dylik fara bara för att pappa vill ta motorcykeln till dagis?

Vad händer då cykeln går omkull och den fastspända ungen hamnar mellan 200 kg järnskrot, som färdas i 30 km/h, och en trottoarkant? Tja ... tyvärr inte särskilt svårt att svara på den frågan.

Fan vad folk är gnälliga. Inse att det alltid finns ett säkrare sätt att färdas oavsett om man är knodd eller ej. Varför ta bilen när man kan ta tåget? Varför välja motorvägen när man kan krypåka på småvägar? Varför låta barnen vara ute och cykla själva när dom kan sitta hemma framför burken istället?

Man kan garanterat transportera en knodd på mc utan att det ska vara farligt, och hur som helst så tycker jag att det är upp till föräldrarna att avgöra om det är lämpligt eller ej.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är väl ingen större skillnad på om man har en trampcykel med barnsadel på
och kryssar omkring i stan, Förutom att mc:n har bättre bromsar än en gammal
cresent.
Som trådskaparen skrivit, Går att reglera farten med högerhanden och inte köra mer än 30-40 kanske.

Och till er som aldrig har lyckats få fart på eran trampcykel så ni uppnår styrfart.JA det går att cykla 30-40km/h utan några problem.

Skillnaden är att om man som liten knådd hamnar mellan en trampcykel och en trottarkant i 30 km/h så får man väldigt ont, men hamnar man mellan en motorcykel och en trottoarkant i 30 km/h så ... är smärtan väldigt smabbt övergången - Game Over. (Bara därför att pappa/mamma vill åka motorcykel.)
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Skillnaden är att om man som liten knådd hamnar mellan en trampcykel och en trottarkant i 30 km/h så får man väldigt ont, men hamnar man mellan en motorcykel och en trottoarkant i 30 km/h så ... är smärtan väldigt smabbt övergången - Game Over. (Bara därför att pappa/mamma vill åka motorcykel.)

Eller klämd mellan två lastbilar för att mamma/pappa ville ta bilen istället för tuben.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eller klämd mellan två lastbilar för att mamma/pappa ville ta bilen istället för tuben.

Det är bara i fjollträsk det finns tub ...

Fan vad folk är gnälliga. Inse att det alltid finns ett säkrare sätt att färdas oavsett om man är knodd eller ej. Varför ta bilen när man kan ta tåget? Varför välja motorvägen när man kan krypåka på småvägar? Varför låta barnen vara ute och cykla själva när dom kan sitta hemma framför burken istället?

Nej, det går inte att göra sådana jämförelser. Man kan inte vara passiv passagerare på en motorcykel på samma sätt som man är i en bil. Man måste alltiid vara delaktig på något sätt och mindre barn har helt enkelt inte förmågan till att vara det. Att surra fast dem som packning är ingen acceptabel lösning.

Man kan garanterat transportera en knodd på mc utan att det ska vara farligt,

Undrar bara hur du ska kunna garantera något sådant ... ?

och hur som helst så tycker jag att det är upp till föräldrarna att avgöra om det är lämpligt eller ej.

Här har du absolut helt rätt. Men faktum är att samhället ställer mycket högre kompetenskrav på en motorcyklist än en förälder ...

Ok, om man behöver transportera sina barn och saknar bil så kan jag förstå att motorcykel kan vara en nödlösning, (mycket vanligt i u-länder) men när det handlar om att frakta sina småbarn på motorcykel till dagis bara för pappa och/eller mammas höga nöjes skull så blir situationen helt annorluna. Då tycker jag att prioriteringarna är lite fel ...

Jag skulle kunna köra omkring med en hund på motorcykeln, men jag värderar barn lite mer. Och som jag påpekat här ovan. Vem vill vara fastbunden vid 200 kg järnskrot om man kör omkull?

Om man själv aldrig skulle vilja vara det varför surrar man då fast sina barn?
 
Last edited:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Det är bara i fjollträsk det finns tub ...

Läs häst&vagn istället, då.

Nej, det går inte att göra sådana jämförelser. Man kan inte vara passiv passagerare på en motorcykel på samma sätt som man är i en bil. Man måste alltiid vara delaktig på något sätt och mindre barn har helt enkelt inte förmågan till att vara det. Att surra fast dem som packning är ingen acceptabel lösning.
Samma lösning som finns på cykel med barnstol. Och med tanke på att man har ett barn bakpå så krypkör man nog, olycksrisken är nog större med bil på motorväg i 100 knyck än motorcykel på småvägar i 30 knyck.

Undrar bara hur du ska kunna garantera något sådant ... ?

Helt rätt, man kan ju faktist inte garantera någonting egentligen då man aldrig kan påverka alla faktorer. Vi säger så här istället, Det är möjligt att transportera en knodd på en motorcykel säkert.

Ok, om man behöver transportera sina barn och saknar bil så kan jag förstå att motorcykel kan vara en nödlösning, (mycket vanligt i u-länder) men när det handlar om att frakta sina småbarn på motorcykel till dagis bara för pappa och/eller mammas höga nöjes skull så blir situationen helt annorluna. Då tycker jag att prioriteringarna är lite fel ...
Om man anser att man kan frakta sina småbarn på ett säkert sätt från dagis till hemmet och vice versa så tycker jag inte att det är något fel med det. Man kan inte alltid välja det säkraste alternativet för det finns alltid säkrar sätt, och om man nu är med om en olycka och man förlorar sitt barn så kommer man nog ångra att man valde ena sättet framför det andra oavsett vilket tillvägagångssätt man nu valde. Det säkraste för min unge vore om jag gick dagligen och kontrollerad att all potential fara i hemmet är utom räckhåll för honom. Visst har man alltid det i åtanke om man hittar något, men det är inte så att jag kryper på golvet dagligen och letar efter potentiella faror.

Om man själv aldrig skulle vilja vara det varför surrar man då fast sina barn?
Om man själv aldrig skulle vilja att ens barn röker/snusar/slåss/svär, varför gör man det själv då?
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Samma lösning som finns på cykel med barnstol. Och med tanke på att man har ett barn bakpå så krypkör man nog, olycksrisken är nog större med bil på motorväg i 100 knyck än motorcykel på småvägar i 30 knyck.

Men man kan inte jämföra trampcykel med motorcykel. Det ena fordonet väger 200 kg mer än det andra.

Finns det en enda medlem på detta forum som överhuvudtaget skulle komma på tanken att knyta fast sig själv vid motorcykeln innan man åkte ivag? Den "låga" farten spelar ingen roll i sammanhanget. 30 km/h = 8 meter per sekund. Skulle du lägga dig med ryggen över trottoarkanten och låta nån släppa 200 kg motorcykel ifrån 9 meters höjd över din lekamen?

Hur kan man bara komma på tanken att surra fast sin unge utanpå flera hundra kilo järnskrot? Sett ur krocksynpunkt så vore det ju förståndigare om ungen satt på en katapult istället för fastbunden i en liten plaststol.

Helt rätt, man kan ju faktist inte garantera någonting egentligen då man aldrig kan påverka alla faktorer. Vi säger så här istället, Det är möjligt att transportera en knodd på en motorcykel säkert.

Nej det är helt omöjligt. Det är inte ens möjligt att transportera sig själv säkert på en motorcykel, än mindre ett litet barn.

Jag har då aldrig träffat på en motorcyklist som påstår att han/hon åker säkert på en motorcykel. Påstår man något sådant så har man dålig verkliighetsuppfattning och bevisligen väldigt dåligt riskmedvetande.

Om man själv aldrig skulle vilja att ens barn röker/snusar/slåss/svär, varför gör man det själv då?

Gör du sånt?
 
Last edited:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Men man kan inte jämföra trampcykel med motorcykel. Det ena fordonet väger 200 kg mer än det andra.
Viktmässigt så är det en stor skillnad, ja. Blir du dock påkörd så är skillnaden inte så stor. Sedan så sitter förmodligen ungen PÅ hojen och inte fasttejpad på sidan av den, vlket du verkar tro.

Finns det en enda medlem på detta forum som överhuvudtaget skulle komma på tanken att knyta fast sig själv vid motorcykeln innan man åkte ivag? Den "låga" farten spelar ingen roll i sammanhanget. 30 km/h = 8 meter per sekund. Skulle du lägga dig med ryggen över trottoarkanten och låta nån släppa 200 kg motorcykel ifrån 9 meters höjd över din lekamen?

Jag vet inte hur du kommer fram till den ekvationen. Den låga farten har väldigt mycket betydelse. Ökar farten ökar också olycksrisken. Sedan är det en väldigt stor skillnad på att välta med en hoj och att få en fallande hoj över sig.




Nej det är helt omöjligt. Det är inte ens möjligt att transportera sig själv säkert på en motorcykel, än mindre ett litet barn.

Jag har då aldrig träffat på en motorcyklist som påstår att han/hon åker säkert på en motorcykel. Påstår man något sådant så har man dålig verkliighetsuppfattning och bevisligen väldigt dåligt riskmedvetande.



Gör du sånt?

Jag hör till den gruppen som aldrig har varit med om en olycka, vilket innebär att det är möjligt. Att man är mer utsatt när man kör MC är en helt annan sak. Om jag tar mig från sträcka A till sträcka B utan några som helst incidenter så är ju det bevisligen möjligt, att säga annar är ju bara idioti.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top