så rätt..
dock skulle jag lätt vilja höra vad Lilly's dagisfröknar säger..
Det här var fan det dummaste jag sett. Experimentera med en cykelsadel och lite skruv för att ett alldeles för litet barn ska åka med.
Lär ju bli ett moment i cutsen som heter duga vid en hastig sidomanöver eller liknade. Om ngt skulle hända lär ju inte alla sitta här och säga hur jäkla fränt det är. Om du nu bara ska köra 50 så ta cykeln istället.
(såg att det var ett ordentligt trådlyft, men min irritation kvarstår)
Hoppas allt gått bra
Häftigt bygge, men ingen bra idé.
Varför utsätta barnet för en dylik fara bara för att pappa vill ta motorcykeln till dagis?
Vad händer då cykeln går omkull och den fastspända ungen hamnar mellan 200 kg järnskrot, som färdas i 30 km/h, och en trottoarkant? Tja ... tyvärr inte särskilt svårt att svara på den frågan.
Det är väl ingen större skillnad på om man har en trampcykel med barnsadel på
och kryssar omkring i stan, Förutom att mc:n har bättre bromsar än en gammal
cresent.
Som trådskaparen skrivit, Går att reglera farten med högerhanden och inte köra mer än 30-40 kanske.
Och till er som aldrig har lyckats få fart på eran trampcykel så ni uppnår styrfart.JA det går att cykla 30-40km/h utan några problem.
Skillnaden är att om man som liten knådd hamnar mellan en trampcykel och en trottarkant i 30 km/h så får man väldigt ont, men hamnar man mellan en motorcykel och en trottoarkant i 30 km/h så ... är smärtan väldigt smabbt övergången - Game Over. (Bara därför att pappa/mamma vill åka motorcykel.)
Eller klämd mellan två lastbilar för att mamma/pappa ville ta bilen istället för tuben.
Fan vad folk är gnälliga. Inse att det alltid finns ett säkrare sätt att färdas oavsett om man är knodd eller ej. Varför ta bilen när man kan ta tåget? Varför välja motorvägen när man kan krypåka på småvägar? Varför låta barnen vara ute och cykla själva när dom kan sitta hemma framför burken istället?
Man kan garanterat transportera en knodd på mc utan att det ska vara farligt,
och hur som helst så tycker jag att det är upp till föräldrarna att avgöra om det är lämpligt eller ej.
Det är bara i fjollträsk det finns tub ...
Samma lösning som finns på cykel med barnstol. Och med tanke på att man har ett barn bakpå så krypkör man nog, olycksrisken är nog större med bil på motorväg i 100 knyck än motorcykel på småvägar i 30 knyck.Nej, det går inte att göra sådana jämförelser. Man kan inte vara passiv passagerare på en motorcykel på samma sätt som man är i en bil. Man måste alltiid vara delaktig på något sätt och mindre barn har helt enkelt inte förmågan till att vara det. Att surra fast dem som packning är ingen acceptabel lösning.
Undrar bara hur du ska kunna garantera något sådant ... ?
Om man anser att man kan frakta sina småbarn på ett säkert sätt från dagis till hemmet och vice versa så tycker jag inte att det är något fel med det. Man kan inte alltid välja det säkraste alternativet för det finns alltid säkrar sätt, och om man nu är med om en olycka och man förlorar sitt barn så kommer man nog ångra att man valde ena sättet framför det andra oavsett vilket tillvägagångssätt man nu valde. Det säkraste för min unge vore om jag gick dagligen och kontrollerad att all potential fara i hemmet är utom räckhåll för honom. Visst har man alltid det i åtanke om man hittar något, men det är inte så att jag kryper på golvet dagligen och letar efter potentiella faror.Ok, om man behöver transportera sina barn och saknar bil så kan jag förstå att motorcykel kan vara en nödlösning, (mycket vanligt i u-länder) men när det handlar om att frakta sina småbarn på motorcykel till dagis bara för pappa och/eller mammas höga nöjes skull så blir situationen helt annorluna. Då tycker jag att prioriteringarna är lite fel ...
Om man själv aldrig skulle vilja att ens barn röker/snusar/slåss/svär, varför gör man det själv då?Om man själv aldrig skulle vilja vara det varför surrar man då fast sina barn?
Samma lösning som finns på cykel med barnstol. Och med tanke på att man har ett barn bakpå så krypkör man nog, olycksrisken är nog större med bil på motorväg i 100 knyck än motorcykel på småvägar i 30 knyck.
Helt rätt, man kan ju faktist inte garantera någonting egentligen då man aldrig kan påverka alla faktorer. Vi säger så här istället, Det är möjligt att transportera en knodd på en motorcykel säkert.
Om man själv aldrig skulle vilja att ens barn röker/snusar/slåss/svär, varför gör man det själv då?
Viktmässigt så är det en stor skillnad, ja. Blir du dock påkörd så är skillnaden inte så stor. Sedan så sitter förmodligen ungen PÅ hojen och inte fasttejpad på sidan av den, vlket du verkar tro.Men man kan inte jämföra trampcykel med motorcykel. Det ena fordonet väger 200 kg mer än det andra.
Finns det en enda medlem på detta forum som överhuvudtaget skulle komma på tanken att knyta fast sig själv vid motorcykeln innan man åkte ivag? Den "låga" farten spelar ingen roll i sammanhanget. 30 km/h = 8 meter per sekund. Skulle du lägga dig med ryggen över trottoarkanten och låta nån släppa 200 kg motorcykel ifrån 9 meters höjd över din lekamen?
Nej det är helt omöjligt. Det är inte ens möjligt att transportera sig själv säkert på en motorcykel, än mindre ett litet barn.
Jag har då aldrig träffat på en motorcyklist som påstår att han/hon åker säkert på en motorcykel. Påstår man något sådant så har man dålig verkliighetsuppfattning och bevisligen väldigt dåligt riskmedvetande.
Gör du sånt?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |