CBR1000/Barnstol

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Tyresö
Hoj
-07 KTM 950 SM
Häftigt bygge, men ingen bra idé.

Varför utsätta barnet för en dylik fara bara för att pappa vill ta motorcykeln till dagis?

Vad händer då cykeln går omkull och den fastspända ungen hamnar mellan 200 kg järnskrot, som färdas i 30 km/h, och en trottoarkant? Tja ... tyvärr inte särskilt svårt att svara på den frågan.

En liten fråga bara. Jag är ingen Fysiker men om du inte kör i vakuum (Vilket jag inte tror att du gör men jag vet inte hur ni ute på landet har det), Faller inte hojen fortare till marken än en unge eftersom barnet är lättare??Och eftersom ungen sitter på kutsen så hur i helskotta ska ungen i så fall hinna ramla ur stolen ner på marken innan hojen ?!?!?! :va Och jag har nog aldrig hört talas om en olycka där föraren typ blivit klämd under en hoj. Ok om man går omkull och klämmer benet eftersom man sitter som man gör men den klåparen som lyckas klämma hela kroppen måste i så fall stå på 1 fotpinne och huka sig som fasen å sen typ ramla och hålla jäkligt hårt i styret för att inte hojen ska hinna undan. Och ungen har ju fötterna på kutsen så va jag kan se måste det där vara mycket säkrare än om ungen sitter av sig självt på kutsen.. Då kan det vara större chans att nått sånt händer. Både jag och min tjej kör hoj och det där är en klockren lösning. Hade du bott i Stockholm och upplevt trafiken och fått känna på det här med KÖ och att man sparar 60 min om dagen genom att ta hoj istället för bil hade du nog också haft lite annan syn på det hela.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Skämtar du med mig eller är du allvarlig? :va :confused:

Viktmässigt så är det en stor skillnad, ja. Blir du dock påkörd så är skillnaden inte så stor. Sedan så sitter förmodligen ungen PÅ hojen och inte fasttejpad på sidan av den, vlket du verkar tro.

Om jag skulle bli rammad av en bil så hoppas jag verkligen att jag sitter på motorcykeln och inte på trampcykeln. Vikten i motorcykeln minskar krockvåldet mot mig dramatiskt. Man lär väl stryka med i vilket fall men chansen är markant mycket större att klara sig ju tyngre fordon man sitter i/på.

Jag vet inte hur du kommer fram till den ekvationen. Den låga farten har väldigt mycket betydelse. Ökar farten ökar också olycksrisken. Sedan är det en väldigt stor skillnad på att välta med en hoj och att få en fallande hoj över sig.

Visst jag räknade i huvve och inte med miniräknaren men felmarginalen i siffrorna är nog mycket liten. Att krocka i 50 km/h motsvarar att hoppa från 10-meters-svikten rätt ner i kaklet.

Sen spelar det absolut nada roll om man kläms melllan en glidande hoj i 30 km/h och om man får den på sig i fritt fall. Vi talar om samma krafter - och de är fullt tillräckliga för att krossa småbarn.

Jag hör till den gruppen som aldrig har varit med om en olycka, vilket innebär att det är möjligt. Att man är mer utsatt när man kör MC är en helt annan sak. Om jag tar mig från sträcka A till sträcka B utan några som helst incidenter så är ju det bevisligen möjligt, att säga annar är ju bara idioti.

Du påstod i ett tidigare inlägg att man kan skjutsa barn säkert på motorcykel och det var det jag reagerade på. INGEN kan färdas säkert på en motorcykel. Vi snackar mission impossible!

Hela ditt resonemang är fascinerande. Inser du att ditt resonemang bara kan leda till slutsatsen att om en person gått på lina mellan två skyskrapor utan att falla ner så har det personen gått säkert ...
 

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Tyresö
Hoj
-07 KTM 950 SM
Skämtar du med mig eller är du allvarlig? :va :confused:



Om jag skulle bli rammad av en bil så hoppas jag verkligen att jag sitter på motorcykeln och inte på trampcykeln. Vikten i motorcykeln minskar krockvåldet mot mig dramatiskt. Man lär väl stryka med i vilket fall men chansen är markant mycket större att klara sig ju tyngre fordon man sitter i/på.
...

Om du skulle bli rammad av en bil... Känns som att du bara ökar och ökar i ditt krockande här.... Tror du kollat lite för mycket på Action filmer från USA senaste tiden :D. Jag känner i alla fall ingen som blivit rammad på väg till dagis på en 50 väg. Jag hoppas verkligen du har lastbilskort för det enda säkra för ditt barn borde vara en av försvarets gamla pansarvagnar. Dock så drog den vi hade 55liter milen på asfalt och 110liter milen i skogen. Så då blir du en miljöbov. :banana
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Du påstod i ett tidigare inlägg att man kan skjutsa barn säkert på motorcykel och det var det jag reagerade på. INGEN kan färdas säkert på en motorcykel. Vi snackar mission impossible!

Hela ditt resonemang är fascinerande. Inser du att ditt resonemang bara kan leda till slutsatsen att om en person gått på lina mellan två skyskrapor utan att falla ner så har det personen gått säkert ...

Men shit, detta börjar bli långrandigt. Jag ska vara kortfattad.

1: Skillnaden att glida under en hoj och få en fallande hoj på sig är enorm.
2: Hur ska barnet bli klämt. Än en gång, hon sitter PÅ hojen. Inte fasttejpad brevid
3: Hur kan du påstå att ingen kan färdas säkert på en motorcykel? Bevisligen så har många gjort det. Ditt resonemang bygger på att allt är farligt. Det finns folk som har dött av det mesta vilket innebär att det finns risker med allt.
 

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Tyresö
Hoj
-07 KTM 950 SM
Hur mycket..

Palle... Du bor ju i kommunen här bredvid. Du får hjälpa mig sen mot betalning när det e dax att bygga nått liknande.. :tummenupp
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Geez, mycket moralpredikningar över ingenting! Livet är fullt av risker, hade jag vart farsa hade jag gjort "en palle" any day! Sett en lyckligare dotter på länge? Didn't think so...

Allt som är kul är ju fan farligt!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Coolt som fan, den dag jag får knods ska jag garanterat göra samma sak :tummenupp

(hoppas att gnällf-ttorna inte skjutsar barn på cykel etc)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Men shit, detta börjar bli långrandigt. Jag ska vara kortfattad.

1: Skillnaden att glida under en hoj och få en fallande hoj på sig är enorm.
2: Hur ska barnet bli klämt. Än en gång, hon sitter PÅ hojen. Inte fasttejpad brevid
3: Hur kan du påstå att ingen kan färdas säkert på en motorcykel? Bevisligen så har många gjort det. Ditt resonemang bygger på att allt är farligt. Det finns folk som har dött av det mesta vilket innebär att det finns risker med allt.

Vem har snackat om att bli klämd under en glidande motorcykel? Inte jag i alla fall. Jag talar om att bli klämd mellan en motorcykel som färdas i 30 km/h och nånting som inte färdas i 30 km/h. Då är krockvåldet det samma oavsett ifrån vilket håll motorcykeln kommer. Den kan komma från höger, uppifrån eller från kiosken. Det spelar ingen roll.

Glider man efter backen är hastigheten relativt marken, och därför även krockvålet, i princip noll.

Det går inte att färdas säkert på motorcykel. Den är en omöjlighet. Det enda som man kan diskutera är hur pass osäkert man färdas. Man måste använda korrekt skala för att mäta denna risk.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En liten fråga bara. Jag är ingen Fysiker men om du inte kör i vakuum (Vilket jag inte tror att du gör men jag vet inte hur ni ute på landet har det), Faller inte hojen fortare till marken än en unge eftersom barnet är lättare??Och eftersom ungen sitter på kutsen så hur i helskotta ska ungen i så fall hinna ramla ur stolen ner på marken innan hojen ?!?!?! :va Och jag har nog aldrig hört talas om en olycka där föraren typ blivit klämd under en hoj. Ok om man går omkull och klämmer benet eftersom man sitter som man gör men den klåparen som lyckas klämma hela kroppen måste i så fall stå på 1 fotpinne och huka sig som fasen å sen typ ramla och hålla jäkligt hårt i styret för att inte hojen ska hinna undan. Och ungen har ju fötterna på kutsen så va jag kan se måste det där vara mycket säkrare än om ungen sitter av sig självt på kutsen.. Då kan det vara större chans att nått sånt händer. Både jag och min tjej kör hoj och det där är en klockren lösning.

Jo, vid fritt fall så skulle hojen troligen falla aaaaningen fortare pga luftmotståndet men det är en försumbar skillnad. (Faller barnet med huvudet före och motorcykeln med bredsida först så faller nog barnet snabbast.) Barnet som sitter högst slår dock i vilket fall i backen i mycket högre fart än motorcykeln åt vilket håll den än faller så krockvåldet skulle i de allra flesta fall bli högst mot barnet. Sätt ungen i sitsen och tippa cykeln åt sidan. Vad slår i backen med högst hastighet? Ljuddämparen eller barnets huvud?

Det faktum att du inte hört talas om någon av alla de olyckor då en motorcyklist krossats av sitt eget fordon gör ju inte att alla dessa tillfällen inte har skett. Eller hur?

Men som jag skrev här ovan. Jag snackar inte om att bli klämd under en motorcykel som kasar efter marken. Jag snackar om att bli krossad mellan motorcykeln och det som stoppar upp såväl passageraren och motorcykeln. D.v.s. bilar, trottoarkanter, trafikljus osv.

Hade du bott i Stockholm och upplevt trafiken och fått känna på det här med KÖ och att man sparar 60 min om dagen genom att ta hoj istället för bil hade du nog också haft lite annan syn på det hela.

Här hänger jag inte riktigt med. Menar du att Stockholmarnas tidsstress är en rimlig ursäkt för att utsätta barn för större fara i trafiken?

(Vistas för övrigt ganska mycket i fjollträsk, och jo... jag har faktiskt t.o.m. hämtat barn på dagis där. Med bil och bilbarnstol. :) )
 
Last edited:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Det värsta är ju dom föräldrar som låter sina ungar rida. Det finns inte en enda unge som jag känner som är byggd för att få en häst över sig. FYFAN säger jag bara! Eller hur G-man?
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Såg riktigt coolt ut!
Min lilla dotter ÄLSKAR allt som går att köra och som lever om.
Dock som många skrev tidigare i inlägget att dom flesta säljer hoj när dom får barn så känner jag mej J*vligt träffad!
Hade själv planer på att köpa en fyrhjuling, lite enklare men detta var grymt coolt!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det värsta är ju dom föräldrar som låter sina ungar rida. Det finns inte en enda unge som jag känner som är byggd för att få en häst över sig. FYFAN säger jag bara! Eller hur G-man?

För en gång skull så håller jag nästan med dig.

Det där med att jag ska kontrollera ett fordon som har en extra hjärna mellan min och bromsarna har alltid skrämt mig.

Jag har ridit en gång de senaste 20 åren. Föll av efter en kilometer ...
 

Friday

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Tyresö
Hoj
-07 KTM 950 SM
För en gång skull så håller jag nästan med dig.

Det där med att jag ska kontrollera ett fordon som har en extra hjärna mellan min och bromsarna har alltid skrämt mig.

Jag har ridit en gång de senaste 20 åren. Föll av efter en kilometer ...

Bra.. Då avslutar vi här och skakar hand på att Palle e Grymt mycket bättre förälder än dom som låter sina döttrar rida. :) Mc for Evver säger jag bara.. Nästan så man längtar lite efter barn för att kunna få ta med dom på sin mc och att dom får ta del av föräldrarnas intresse. Mycket bättre än dom här framgångsrika karriärstörstiga människorna som i snitt spenderar 30 min om dagen med sina barn för att jobbet e viktigast. :shrules
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Här har du absolut helt rätt. Men faktum är att samhället ställer mycket högre kompetenskrav på en motorcyklist än en förälder ...

Kanon att alla som tar med sina barn på hojarna har a-kortet då! :D

Jag är också en av dessa föräldrar för övrigt och kan nog lätt konstatera att kring 90-95% av de som ser mig tillsammans med 4-åriga dottern (på hoj då vill säga) ler uppskattande. De övriga 5-10% som då återstår ser på med skräck i blicken och fördömer blotta tanken att ha en barn på motorcykel.

Sunt förnuft och minimera riskerna. Det är väl det rimliga. Att avstå från allt farligt ger knappast ett rikt liv skulle jag nog hävda. Förvånande att så många här på SH anser det vara fel att ta med barnen.

För övrigt har jag också sökt lämpliga hjälmar och de som ändå för mig verkat vettigast för de riktigt små är de allra lättaste skidhjälmarna med extra käkskydd monterat. Just med anledning av att integralhjälmarna kliver upp i vikt (i alla fall samtliga som jag hittat hittills). Har andra hittat bra alternativ får ni gärna länka lite.

Det värsta är ju dom föräldrar som låter sina ungar rida. Det finns inte en enda unge som jag känner som är byggd för att få en häst över sig. FYFAN säger jag bara! Eller hur G-man?

:tummenupp Så ska de tas!
 
Last edited:

schizophrana

Guest
Kanon att alla som tar med sina barn på hojarna har a-kortet då! :D

Jag är också en av dessa föräldrar för övrigt och kan nog lätt konstatera att kring 90-95% av de som ser mig tillsammans med 4-åriga dottern (på hoj då vill säga) ler uppskattande. De övriga 5-10% som då återstår ser på med skräck i blicken och fördömer blotta tanken att ha en barn på motorcykel.

Sunt förnuft och minimera riskerna. Det är väl det rimliga. Att avstå från allt farligt ger knappast ett rikt liv skulle jag nog hävda. Förvånande att så många här på SH anser det vara fel att ta med barnen.

För övrigt har jag också sökt lämpliga hjälmar och de som ändå för mig verkat vettigast för de riktigt små är de allra lättaste skidhjälmarna med extra käkskydd monterat. Just med anledning av att integralhjälmarna kliver upp i vikt (i alla fall samtliga som jag hittat hittills). Har andra hittat bra alternativ får ni gärna länka lite.



:tummenupp Så ska de tas!


Va det inte du som tappade någon som satt bakom rätt nyligen?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag är också en av dessa föräldrar för övrigt och kan nog lätt konstatera att kring 90-95% av de som ser mig tillsammans med 4-åriga dottern (på hoj då vill säga) ler uppskattande. De övriga 5-10% som då återstår ser på med skräck i blicken och fördömer blotta tanken att ha en barn på motorcykel.

Är du säker på att de ler uppskattande? Jag skulle nog också tillhöra de som ler, men då ler jag för att barnet (troligen) ser ut att ha kul. Det behöver inte betyda att man tycker att idén med 4-åringar på motorcyklar är särskilt bra.

Sen så spelar det nog också in att ca 95% av befolkningen inte förstår sig på alla de riskmoment som finns när man börjar snacka MC-åka.

För övrigt har jag också sökt lämpliga hjälmar och de som ändå för mig verkat vettigast för de riktigt små är de allra lättaste skidhjälmarna med extra käkskydd monterat. Just med anledning av att integralhjälmarna kliver upp i vikt (i alla fall samtliga som jag hittat hittills). Har andra hittat bra alternativ får ni gärna länka lite.

Vad sägs om en slalomhjälm med en sån där "järnring" framför ansiktet. Väger väldigt lite men skyddar nog ansiktet skapligt.
Nått i den här stilen:
 

Bifogat

  • skidhjälm.gif
    skidhjälm.gif
    28.9 KB · Visningar: 50
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Häftigt bygge, men ingen bra idé.

Varför utsätta barnet för en dylik fara bara för att pappa vill ta motorcykeln till dagis?

Vad händer då cykeln går omkull och den fastspända ungen hamnar mellan 200 kg järnskrot, som färdas i 30 km/h, och en trottoarkant? Tja ... tyvärr inte särskilt svårt att svara på den frågan.

Är det inte att utsätta barnet för lika stor fara genom att låta det gå på en trottoar, cykla, simma/bada, klättra i träd, gå i trappor, leka, gå på gymnastik i skolan, vistas utomhus bland andra och allt annat som vi låter oss själva och barn göra här i livet?
Jag är så trött på den alltmer utspridda skyddsmentaliteten som finns så jag snart kräks. Inget barn hjälps i livet av sk. "curlingföräldrar". Tvärt om.
Allt vi gör medför risker och det är väl denna gång helt upp till trådskaparen att göra en bedömning om hur stor denna risk är kontra hur mycket vinning i form av känsla och glädje som kan komma av beslutet?
Skulle det gå åt skogen så kan man fortfarande inte klandra personen då man trots allt inte styr över allt här i livet.
Ingen kan säga ett smack om vad som kan hända.
Däremot vet jag flera hundra tusen som skall vara efterkloka och rättfärdigaom någonting, högre makter förbjude, nu händer.

Till alla livsglädjedödare, om ni så vill ha sex med trippla helkroppskondomer, alltid ta hissen istället för trapporna, linda in er i bubbelplast så fort brevlådan skall tömmas och ta taxin till jobbet på grund av rånrisken på stan så för all del gör det, beslutet är till fullo erat att ta och andra bör respektera det.
Att vi andra kanske tar andra beslut som ger våra liv, sett ur vårt perspektiv, ger mer glädje och innehåll hoppas jag vi kan fortsätta med utan att få domedagsscenarion uppmålade varje gång någon gör någonting för att glädja sina barn eller andra.

Så.
Rant over.

Note to Karma; Jag vill inte bli grillemblem på FH16 Globetrotter pga. ovan uttalande.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top