Cbr1000rr -05 MÅL blankare än ny!

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
MrRoos: Du är så välkommen!

sjobas: När dekaler är yttersta skiktet så är det bästa att undvika polera på dekaler. Är dom repiga, så polerar isåfall snuskigt lätt på ytan med ett väldigt fint polermedel.
Att polera med maskin som vanlig lack, på en dekal, gör det väldigt enkelt och snabbt att polera bort dekalers text eller vad det nu kan vara!

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Fick en bes.tid idag eftermiddag. Väntar bara på dekalerna till fälgarna nu.7

Även putsat upp resterande plast och ramen. Nu är det bara en tvätt och vax eller lackkonservering sen:
DSC_0331.jpg

DSC_0329.jpg

DSC_0330.jpg

DSC_0332.jpg

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
Concept vista. Är grymt bra på det viset att det blir en tunn emaljhinna, som gör att det håller betydligt mycket bättre än andra flytande medel. Vista är mer sirapsliknande.

Tack för tipset! En flaska beställd på nätet.

En andra fråga, jag skulle behöva tips om vad du använder till
1. sving och värmeskydd som är i natureloxerad alu.
2. Ramen som är pulverlackad. Jag har en "rinning" av något på ena sidan av ramen (inte batterisyra) som inte vill ge med sig.

Jag har inte använt något starkare än avfettning för att försöka ta bort detta, du kanske har något tips? Polera bort? med vad i så fall? :Bugar

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Tack för all feedback!

Bes. hojen idag, och gick igenom utan bes.mannen hittade något att anmärka på. Bad han kolla lite extra noga, så jag precis köpt hojen.

Broder Gavira:
1. Finns polermedel för krom. INTE Autosol med slipmedel! Ska vara utan slipmedel, så får man bättre glans i det.
2. Är ytan på ramen slät, så prova med vanligt polermedel och maskin och sen se hur det går. Svårt utan att sett "skadan".

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
Tack för tipsen (förstod att aoutosol är nej nej)
Har en 07 Blade så våra ramar är typ identiska och ytan är ju lite "knottrig".
Området är på rambenet ned mot fotpinnen, som rinningen befinner sig.
Jag pröver ditt trix med polermedel så får vi se.
Som sagt, tak för tipsen. :yoparty

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
ser sjuk bra ut.. :yoparty Tänk om man själv hade kunskapen att polera och orken..
Hoppas nu bara på lite mer värme så man kan komma ut å köra.:tummenupp

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Fick äntligen mina dekaler och tankskyddet igår.

Inte så spännande bild direkt, skyddet är bara helt svart:
DSC_0163.jpg

Nu i efterhand så känner jag man monterade dekalerna för långt in på fälgbanan. Skulle suttit mera utåt så hade det nog blivit snyggare. Ska känna efter om man kan ha det så, annars får man beställa ny sats:
DSC_0167-1.jpg

DSC_0166.jpg

DSC_0168-1.jpg

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Litet tag sedan man uppdaterade här. Har inte gjort något, förrutom att man gjort en carnuabavax-tvätt på hojen.
Varit så schyst väder nu sista tider, så mest kört än putsat:tummenupp

Hojen har gått lite över 2200mil, så snart dags för service. Så fått hem tändstift NGK Laser Iridium och K&N öppna luftfilter.
Blir 2300milaservice.
Oljefiltret byts när jag slänger i Biltemaolja och Omegas motorsköljning. Har kvar från Cosworth-tiden. Så kan lika gärna använda det då. Känns bättre om inte annat.

Ska ringa Honda Sverige i veckan och höra efter vilken olja dom rekomenderar starkast.

Ska även ringa och höra mig för i veckan på en Växelindikators inkoppling. Tycker det är imponerande störigt att inte kunna se vilken växel man har i!

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag är både avundsjuk och imponerad!
Du måste bara öppna firma speciellt för puts/uppfräschning av motorcyklar.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Jag är både avundsjuk och imponerad!
Du måste bara öppna firma speciellt för puts/uppfräschning av motorcyklar.

Har för bilar, mc och övriga fordon nu. Så endast hojar för kulle bli svårt att livnära sig på tyvärr. Har spanat in ett Carnaubavax som jag gärna vill ha, men väldigt få i detta land skule nog vilja betala för att få detta vax på sitt fordon.
Prislappen för inköpet utav vaxet ligger på ca 7500:- för 230gram, 64% vit Carnauba.
Svårt att få betalt för att använda detta vax på kundbilarna tyvärr.. Dock har jag funderingar på att inhandla det privat så man har ett schyst vax inför ev. utställningar. :yoparty

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Den frågan är säkerligen en moderator bättre lämpad att svara på istället för mig.

...o här försöker jag småpåvemoderera en aning.:rolleyes:

Nej, dina projekt är ju ypperliga exempel på hur man får fräschör på en bedagad skönhet. Du får ta det som ett tips för jag gissar att denna hoj är inte den sista du kommer att blanka upp och lägga upp här. Det är väl inte den första heller, (nr 3?). Ligger den i den forumdelen borde den vara lättare att hitta för den som söker samt att varje del får vara det den är tänkt. Inget påhopp alltså.

Du kunde kanske t o m göra det lite som en guide eller kurs för hemmapulare. Jag kan inte förmå mig till putsandet men för bror min är det en mysstund. Tips om prylar, preparat och tillämpning skulle vara guld, men precis som kockarna bör du inte yppa dina yrkeshemligheter. Imponerad av vad som går att göra även om det inte är av prioritet eller intresse i mitt mc-ägande.

Kör på!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...