Har man en bromsslang från bromshandtaget ner till höger bromsok och sedan en bromsslang från höger bromsok över framskärmen och ner till vänster bromsok så finns den perfekta luftfickan i bromsslangen över framskärmen.
Om man inte tar loss vänster bromsok och hänger upp vänster bromsok under höger backspegel under avluftningen. Så luften kan gå ur bromsslangen mellan bromsoken.
En annan lösning är två bromsslangar direkt från bromsoken framåt och runt framsidan på gaffelbenen och sedan båda två upp till bromshandtaget.
Att dra dubbla bromsslangar bakom gaffelbenen upp till bromshandtaget har för en garagekompis lett till att bromsslangarna # skavde hål på kylaren
och
på en gathoj finns dessutom risk för att vänster bromsslang fastnar i tutan.........
# min gissning är att slangen från vänster bromsok skavde hål på kylaren.
Jag har dubbla bromsslangar från oken fram runt framsidan av gaffelbenen och upp.
Jag tar ut luften med en pump ansluten till luftningsnippeln med slang från nippeln på oket upp över backspegeln.
Så det är lätt se luftbubblor från oket i slangen när bubblorna stiger upp mot backspegeln.
Suger ut. Låter bubblorna stiga. Trycker in ren vätska i oket och vidare upp till bromshandtaget.
Suger ut. Låter bubblorna stiga. Trycker in ren vätska ........ Och så vidare.
För enkel påfyllning eller uppsugning av bromsvätska och glykol. Genomskinlig behållare med tydlig gradering för enkel avläsning.
www.biltema.se
Slang 5MX5MM ID OARMERAD PVC SLANG Biltema artnr 15-310
För att slippa att luft läcker in vid bromsnippeln, skruva ut den, torka av den, sätt lite (obs lite) gängtätning på gängorna skruva in nippeln.
För tätning av fingängor. Tätar bl.a. mot gas, vatten, gasol och bensin. Kan även användas vid ventiler och mätare utan att hindra flödet till/genom dessa. Mycket hög tålighet mot vibrationer och stötar. Ger täta kopplingar som är lätta att demontera även efter flera års...
www.biltema.se