Bromsen är fortfarande svampig, men den tappar inte trycket längre, även när hojen stått ett par dagar. Jag gissar att verkstans renoveringssats var bättre än den jag hade.
Prövade att montera dit min bättre begagnade bromsslang "plockad från en ny hoj ~2002" och luftade systemet. Jag märker ingen skillnad alls, så tror inte det är något problem med min slang. (Eller så är båda slangarna exakt lika dåliga).
Vad som kvarstår i felsökningen är renovering av oken samt ny pump.
Ni som renoverat ok, var brukar ni handla reservdelar?
Då jag inte är säker på vad som är fel funderade jag på att felsöka med en enklare Nissin-pump:
Jag börjar ärligt talat tvivla på dina mekkunskaper när du själv renoverar bromspumpen och får ett sämre resultat än innan. När en verkstad gör det går det bra. Fel på delar eller fel på meken?
Jag har redan skrivit hur du kan felsöka för att ta reda på om det är oken eller pumpen som är felet. Det finns inga genvägar om man vill reparera en maskin utan att byta delar på måfå. Felsök.
Jag har redan skrivit hur du kan felsöka för att ta reda på om det är oken eller pumpen som är felet. Det finns inga genvägar om man vill reparera en maskin utan att byta delar på måfå. Felsök.
Du har skrivit att en möjlig orsak till att bromsen tappar tryck över tid är att kolvarna i oken åker tillbaka och att jag kan felsöka detta.
I mitt senaste inlägg som du citerar så skriver jag att jag inte längre har problem med att bromsarna tappar tryck efter ett par dagar. Utan bara att bromsen är svampig.
Vad tänker du att jag kan felsöka för att hitta om svampigheten kommer från oken eller pumpen?
Jag börjar ärligt talat tvivla på dina mekkunskaper när du själv renoverar bromspumpen och får ett sämre resultat än innan. När en verkstad gör det går det bra. Fel på delar eller fel på meken?
Jag och verkstaden använde inte samma renoveringssats.
0. Luftar systemet. Ser ingen luft, det blir inte heller någon skillnad.
(Verkstad har också luftat tidigare i samband med storservice, även det utan skillnad)
1. Då det inte verkar bero på luft prövar jag att renovera pumpen.
* Monterar isär pumpen och noterar ordningen på delarna.
* Monterar de nya tätningarna på den nya kolven likadant som de satt på den gamla.
* Väter kolv och packningar i bromsvätska
* Monterar ihop pumpen i motsatt ordning till hur jag monterade isär den.
Resultatet blir sämre än innan, det går knappt att bygga tryck, oavsett hur mycket jag luftar.
2. Monterar isär pumpen igen.
* Dubbelkollar med bilder på nätet, så jag är tvärsäker på att packningarna är rättvända.
* Kollar att luftningshålet inte är igensatt.
* Blåser ur pumpen med tryckluft och torkar rent insidan.
* Väter kolv och packningar i bromsvätska.
Det går fortfarande knappt att bygga något tryck, oavsett hur mycket jag luftar.
3. Monterar isär pumpen en gång till.
* Monterar tillbaka originalkolv med originaltätningar
* Väter kolv och packningar i bromsvätska.
* Använder damask och låsclipp från renoveringskittet för att utesluta dem.
Fyller på med bromsvätska och luftar. Resultatet blir genast bättre.
Jag har nu uteslutit följande felorsaker:
* Hur tätningarna ska vara monterade från steg 1 och 2.
* Min förmåga att montera ihop pumpen från steg 3.
* Damask + låsclip från renoveringssatsen från steg 3.
4. Verkstad luftar och monterar en annan renoveringssats, resultatet blir bättre än vad det var med min renoveringssats.
Här gör jag antagandet att något bör ha varit fel med min renoveringssats.
Har du någon gissning om vad jag gjort fel tar jag gärna emot den.
Jag kopplar på en liten oljesug på oket ok fyller fullt i behållaren och suger ut den gamla vätskan, har faktiskt alltid funkat fint, man får passa sig så man inte kör tomt i behållaren bara.
Dags för statusuppdatering.
Tyvärr är det fortfarande inte en stum känsla i bromshandtaget. Man kan trycka det hela vägen in i gummit.
0. Trådens rubrik stämmer inte längre, någonstans längs vägen så börjar systemet behålla trycket, men det går inte att få en stum känsla i handtaget.
1. Verkstad luftar systemet. Ingen skillnad.
2. Jag luftar systemet. Ingen skillnad.
3. Jag renoverar originalpumpen, med dåligt resultat. Monterar tillbaka originaltätningar och det blir som innan. Troligen dålig renoveringssats.
4. Verkstad renoverar pumpen med andra packningar och luftar. Kanske liite bättre än tidigare.
5. Jag byter bromsslang till en "plockad från ny hoj anno 2002" och luftar. Ingen skillnad.
6. Jag luftar fånigt mycket mer, knackar på ok, pump och bromsslang. Tar loss och hänger upp ok. Prövar att lufta baklänges genom att pumpa in bromsvätska. Ingen skillnad.
7. Lämnat bromshandtaget i spänn. Ingen mer luft, ingen skillnad.
Nytt sedan sist är följande: * Bytte bromspump till en Nissin radial 19x21.
Känslan i pumpen är annorlunda, men resultatet är det samma. Visst blir det lite tryck i systemet, men bromshandtaget går att trycka hela vägen tillbaka i gummit.
Bromspumpen ska enligt Nissins hemsida motsvara den Nissin 5/8" Axiella som satt original.
Min S1000RR har en Nissin radial 19-pump till 34mm fyrkolvsok. Hondan har 34mm+32mm fyrkolvsok, så pumpen borde vara tillräckligt dimensionerad tycker jag.
* Inspekterade ok och belägg
Kollade att kolvarna inte kärvade, vilket de inte gjorde. Pumpade ut och in kolvarna tills de rörde sig smidigare. Det hade ingen påverkan.
Prövade att trycka samman kolvarna med öppen luftningsnippel, för att se om jag kunde lura ut någon mer luft ur oken. Det kunde jag inte.
Tittade på baksidan av belägg och kolvar om det var något skräp mellan, men det var det inte. Vad jag minns såg kolvarnas ringar ut att få det närmast metallrent mot beläggens baksida.
Det var gott om belägg kvar. Så det är inte problemet.
* Klöv oken och bytte packningar samt glidpinnar för beläggen.
Använde renoveringssats från "All Balls Racing".
Oken såg fina ut inuti. Packningarna såg fina ut. Kolvarna såg fina ut med, inte massa beläggningar.
Har sett till att dra åt okens skruvar ordentligt, så det inte är flex mellan okens halvor.
Hittade märken i ytterdelen på två kolvar, men tror de hamnar utanför tätningsringarna vid användning.
Behöver man bry sig om märken av den här storleken?
* Bytte till stålomspunnen bromsslang, nya banjoskruvar & packningar från Goodridge.
Upplever att det blev mer tryck i bromshandtaget efteråt, men inte stumt.
*Har luftat i massor.
Har prövat att tömma hela systemet och endast lufta med bromspumpen, för att säkerställa att vakuumsugens undertryck inte ställer till problem på något sätt. Har också prövat att bara använda vakuumsugen, i fall något går snett när jag pumpar.
Idag körde jag bakuumsug tills det inte längre kommer någon luft. Efter det har jag för sakens skull sugit en hel kopp bromsvätska till genom varje ok. Sedan har jag manuellt luftat med bromshandtaget genom båda oken samt pumpens luftningsnippel. Det kommer ingen mer luft.
När jag pumpar tryck och pressar ut bromsvätska genom luftningsnipplarna upplever jag en stum känsla i flödet. Det känns inte som att det fjädrar i handtaget medan jag trycker ut bromsvätska, snarare är det nippelns öppning som bestämmer hur snabbt jag kan trycka in handtaget.
Air in hydraulic system - Tveksamt, men givetvis möjligt.
Leaking in hydraulic system - Nej, inte sett någon läcka. Contaminated brake pad/disc - Möjligt?
Worn caliper piston seal - Bytt.
Worn master cylinder piston cups - Bytt.
Worn brake pad/disc - Nej. Relativt nya skivor och belägg.
Contaminated caliper - Noga rengjorda.
Rear caliper not sliding properly - Nej, problem med frambromsen.
Low brake fluid level - Nej.
Clogged fluid passage - Nej. Ny pump, banjo och slang. Rengjorda ok.
Warped/deformed brake disc - Nej, bytt för några år sedan just därför.
Sticking/worn caliper piston - Är märkena i bildena tillräckliga för problem?
Sticking/worn master cylinder - Nej.
Contaminated master cylinder - Nej.
Bent brake lever/pedal - Nej.
Fler möjliga felkällor att testa?
Ena okets luftningsnippel är otät när man ansluter vakuumsug, så det följer med luft ut när man suger starkt. Däremot läcker det ingen bromsvätska när man stänger nippeln. Inte heller kommer det ut någon extra luft om pumpar med bromspumpen istället.
Skulle luftningsnippeln kunna vara en potentiell problemkälla?
Mina bromsskivor ser fina ut, men skulle beläggen kunna kontamineras så de känns mjuka och flexiga? Jag vet att det är långsökt, men vet inte vad mer jag kan testa snart.
Tar tacksamt emot förslag på fler saker att pröva, även om det är långsökt eller innebär repetition.
Luftningsnippel som inte funkar 100% är naturligtvis en felkälla.
Svamp = luft eller möjligen en bromsslang som havererat så att armeringen brustit.
Om du provat allt inkl borra och lastbalansera så återstår exempelvis att byta den där nippeljäveln, gängtejp kan vara nödfix.
Men många gånger krävs att man lämnar locket på bromsvätskebehållaren öppet under natten och kanske med hojen i annan vinkel än på stödet för att luften skall leta sig ut.
Det SKALL vara stumt. Har stött på flång nya hojar som har skum känsla i bromshandtaget. Ägaren påstår att försäljaren sagt att ”det beror på ABS”...
Efter luftning är det som det skall = stum känsla.
Bara så vi delar förståelse, en luftningsnippel som drar luft vid vakuumsug brukar väl inte vara ett problem, utan är en långsökt felkälla? När jag sökt om det verkar "folk på nätet" tycka det är fullt normalt.
Ska pröva att gängtäta nippeln oavsett, så ser vi om det gör skillnad. Är gängtejp att föredra över gängtätning i flytande form?
Kan så klart pröva att byta nipplar med. Är det någon standardlängd som brukar användas på Nissin? Förstått det som att det ska vara M8x1.25, men biltema hade sådana nipplar med både 32.4mm och 35.5mm längd. Edit: Biltemas nipplar är för långa. Går att ha för felsökning, men vackert är det inte.
Men många gånger krävs att man lämnar locket på bromsvätskebehållaren öppet under natten och kanske med hojen i annan vinkel än på stödet för att luften skall leta sig ut.
Rengjorde och tätade nippeln till oket med gängtejp. Nu är det heltätt när man vakuumsuger. Tyvärr kom det ingen luft för det.
Lyckades inte få luftningsnippeln till den nya pumpen tät vid vakuumsug, men den är tät för bromsvätska när man drar åt.
Prövade att montera tillbaka gamla pumpen. Känslan i den är något bättre än innan jag renoverade ok och bytte bromsslang. Den gamla pumpen känns något trögare än den nya, men tar man i ordentligt så går fortfarande att trycka handtaget i botten. Stumt är det inte.
Blir till att låta hojen stå över natten och se om någon mer luft letar sig upp i reservoaren. Slangen får bättre vinklar med originalpumpen, så kanske.
Nästa försök blir att hitta lämplig tjockare metallbit att ha i oken, så jag kan utesluta skivor och belägg, även om det känns väldigt långsökt.
Intressant tråd - så som du beskriver det borde det vara stumt. Pump, slang, ok verkar vara fixat. Det senaste du är inne på är mekaniken nere vid skivan, och det ligger nog närmast till hands. Förslag - skaffa/låna en indikatorklocka + magnetfäste. Fästet sätter du på skivan - indikatorklockan mot okets sida i linje med kolvarna. Drag in handtaget och släpp långsamt - får du utslag på klockan - då rör sig något, eller linjerar inte upp som det skall. Du kan bygga på provet genom att sätta klockans mätspets mot gaffelbenet och sedan fälgkanten - rör det sig, då sviktar skivan (är sned) men det tror jag mindre på. Börja inte byt prylar förrän du är klar över vad som strular.
Tänk på felkällan (vid mätning) att skivan kan vara flytande.
Om skivan är rostfri/omagnetisk så borde det funka att sätta fast fästet med en liten tving - inget får glappa
Något jag inte tror på eller har erfarenhet av men som teoretiskt skulle kunna vara orsak är oplana belägg dvs skillnad i tjocklek på ett belägg (snedslitet) Om belägget är tjockare på ena sidan så skulle det möjligen kunna funka så att när du bromsar åker kolvarna ut olika långt, belägget hamnar i spänn och du får lång rörelse i handtaget innan hela belägget ligger mot skivan - liknande effekt som om oket sitter snett - men det sista kollar du med hjälp av indikatorklockan.
Tillägg: Du verkar ha flera hojar - börja mät på den som funkar bra så har du en indikation på hur mycket svikt det kan finnas på en "frisk" hoj
I verkstadsmanualen står det kontaminering som möjlig orsak till mjukt handtag.
För några år sedan så började gaffeln läcka vilket resulterade i olja på skivorna och beläggen. En verkstad fixade gaffeln, rengjorde skivorna och bytte belägg.
Om verkstaden inte rengjort skivorna tillräckligt antar jag att kontaminering skulle ske. Men skulle en extremt tunn oljefilm på skivan vara tillräcklig för att kännas i handtaget? Det har ändå varit okej bromsverkan, så kan inte vara några större oljerester kvar att prata om.
Det senaste du är inne på är mekaniken nere vid skivan, och det ligger nog närmast till hands. Förslag - skaffa/låna en indikatorklocka + magnetfäste. Fästet sätter du på skivan - indikatorklockan mot okets sida i linje med kolvarna. Drag in handtaget och släpp långsamt - får du utslag på klockan - då rör sig något, eller linjerar inte upp som det skall.
Du kan bygga på provet genom att sätta klockans mätspets mot gaffelbenet och sedan fälgkanten - rör det sig, då sviktar skivan (är sned) men det tror jag mindre på. Börja inte byt prylar förrän du är klar över vad som strular.
Jag tror inte heller att skivorna är sneda, då jag bytte till nya originalskivor för ett par år sedan, just eftersom de som satt där var slagna. Har inte upplevt några tecken på att skivorna som sitter där nu också skulle blivit sneda.
Det enda jag övervägt att byta är till ett par fräscha belägg efter en noga rengöring av skivorna.
Något jag inte tror på eller har erfarenhet av men som teoretiskt skulle kunna vara orsak är oplana belägg dvs skillnad i tjocklek på ett belägg (snedslitet) Om belägget är tjockare på ena sidan så skulle det möjligen kunna funka så att när du bromsar åker kolvarna ut olika långt, belägget hamnar i spänn och du får lång rörelse i handtaget innan hela belägget ligger mot skivan - liknande effekt som om oket sitter snett - men det sista kollar du med hjälp av indikatorklockan.
Intressant infallsvinkel. Mina ok har faktiskt olika storlekar på kolvarna, 32+34mm. Innan jag motionerade kolvarna (senare renoverade oken) så rörde sig också några av kolvarna ganska trögt, även om de inte var fastkärvade.
Så att beläggen skulle vara något snedslitna är inte omöjligt. Däremot är det inget som stått ut när jag tittat på dem. O andra sidan har jag inte mätt efter snedslitning, bara snabbt tittat på beläggen och sett att de inte ser helt tokiga ut.
Vettigt.
Ja, jag har en S1000RR också. Tyvärr har skivorna visat sig vara något slagna, men i nästa vecka blir det nya skivor belägg till den, då kommer den bli en bra referenspunkt att utgå från.
I verkstadsmanualen står det kontaminering som möjlig orsak till mjukt handtag.
För några år sedan så började gaffeln läcka vilket resulterade i olja på skivorna och beläggen. En verkstad fixade gaffeln, rengjorde skivorna och bytte belägg.
Om verkstaden inte rengjort skivorna tillräckligt antar jag att kontaminering skulle ske. Men skulle en extremt tunn oljefilm på skivan vara tillräcklig för att kännas i handtaget? Det har ändå varit okej bromsverkan, så kan inte vara några större oljerester kvar att prata om.
Olja på skivorna som ger mjukt handtag???? Låter konstigt - om beläggen klämmer mot skivan så är det "paketet" inkompressibelt, likaså vätskan om den är luftad och även handtaget, slangarna kan svikta men du hade stålomspunnet har jag för mig så det är ytterst lite. Tror fortfarande att det är mekanisk svikt pga något som ger sig - kanske sneda ok, sneda skivor, sneda belägg. Om det är något av dessa så får du först motstånd i handtaget när beläggen går emot, sedan svikt när något ger med sig - inte den där stumma känslan som blir på väl fungerande bromsar där bromskraften nästan bara påverkas av kraften i handen men ingen handtagsrörelse. Jag kan ha fel - det händer ibland
Olja på skivorna som ger mjukt handtag???? Låter konstigt - om beläggen klämmer mot skivan så är det "paketet" inkompressibelt, likaså vätskan om den är luftad och även handtaget, slangarna kan svikta men du hade stålomspunnet har jag för mig så det är ytterst lite. Tror fortfarande att det är mekanisk svikt pga något som ger sig - kanske sneda ok, sneda skivor, sneda belägg. Om det är något av dessa så får du först motstånd i handtaget när beläggen går emot, sedan svikt när något ger med sig - inte den där stumma känslan som blir på väl fungerande bromsar där bromskraften nästan bara påverkas av kraften i handen men ingen handtagsrörelse. Jag kan ha fel - det händer ibland
Tror inte du har fel. Jag ska börja med att mäta med indikatorklocka nästa gång jag är i garaget. Känns som en god utgångspunkt att få flex uppmätt.
Anledningen till den något underliga frågan är att verkstadsmanualen skriver att kontaminering kan vara en orsak till mjukt bromshandtag, men inte mer detaljer än så.
Tänkte om en väldigt tunn oljefilm på skivan skulle kunna agera kompressibelt eller göra organiska belägg mjukare med tiden. Men det kan ju vara mycket grövre kontaminering som åsyftas.
Är fullt medveten om att det är långsökt, men vid det här laget vill jag vara säker på att jag uteslutit även mer långsökta problemkällor.
Ännu en orimlig? tanke - handtaget är- som du nämnt tidigare - dimensionerat efter okens volym. Om kolven i handtaget läcker bakvägen så får du inte upp tryck - har inte läst hela tråden, men det borde du ha kollat?
Kolven har kontakt med handtaget hela vägen? Dvs den rör sig direkt?
Om inget funkar så är det här en sista utväg - fälgbroms - satt på Hondas 50cc racer
Ännu en orimlig? tanke - handtaget är- som du nämnt tidigare - dimensionerat efter okens volym. Om kolven i handtaget läcker bakvägen så får du inte upp tryck - har inte läst hela tråden, men det borde du ha kollat?
Har två pumpar (med varsitt bromshandtag för tydlighets skull):
1. Nyrenoverad originalpump, Nissin axial 5/8".
2. Nyköpt Nissin radial 19x21, som ska motsvara 5/8" i dimensionering.
Att båda pumparna skulle läcka känns väldigt långsökt(?)
Sätter jag ett buntband runt bromshandtaget så behåller systemet tryck i mer än 24 timmar, så det verkar tätt.
Däremot känns inte handtaget så stumt som jag vill när man trycker in det. Tar man i kommer man hela vägen in till gummit.
Det är lite spel precis innan bromshandtaget börjar trycka på kolven i båda pumparna, men när detta har överkommits så trycker handtaget rakt på kolven.
Mätte med indikatorklocka. Satte fästet i botten av bromsskivan och klockan mot den ände av oket som borde flexa ut mest under tryck. Dvs, längst från skruvarna som håller ihop oket.
Den vänstra sidan flexar betydligt mer.
Höger sida 0.02-0.025mm
vänster sida 0.08-0.10mm. Betydligt mer.
Dubbelkollade att oket skruvar var dragna ordentligt, vilket de var. Prövade att lossa och dra åt igen också, ingen skillnad.
Kollade också att oket var ordentligt fastdraget i gaffelbenet, det var det. Drog åt extra utan att det blev någon skillnad.
Skiva till gaffelbenet.
Höger sida ~0.02mm.
Vänster sida ~0.02mm
Skiva till fälg.
Höger sida 0.04mm
Vänster sida 0.13mm
Mätte med indikatorklocka. Satte fästet i botten av bromsskivan och klockan mot den ände av oket som borde flexa ut mest under tryck. Dvs, längst från skruvarna som håller ihop oket.
Den vänstra sidan flexar betydligt mer.
Höger sida 0.02-0.025mm
vänster sida 0.08-0.10mm. Betydligt mer.
Dubbelkollade att oket skruvar var dragna ordentligt, vilket de var. Prövade att lossa och dra åt igen också, ingen skillnad.
Kollade också att oket var ordentligt fastdraget i gaffelbenet, det var det. Drog åt extra utan att det blev någon skillnad.
Skiva till gaffelbenet.
Höger sida ~0.02mm.
Vänster sida ~0.02mm
Skiva till fälg.
Höger sida 0.04mm
Vänster sida 0.13mm
Låter inte som flex i de delarna. Kan du se om klossarna ligger an som de skall? Annars börjar jag få tomt på konstiga idéer - i alla fall utan att se systemet IRL. Kan du plugga ledningarna nere vid oket? Så har du i alla fall delat upp systemet och kan fortsätta felsöka
Låter inte som flex i de delarna. Kan du se om klossarna ligger an som de skall? Annars börjar jag få tomt på konstiga idéer - i alla fall utan att se systemet IRL. Kan du plugga ledningarna nere vid oket? Så har du i alla fall delat upp systemet och kan fortsätta felsöka
Du skall ha två hylsor med kona o invändig gänga som motsvarar okets hål - genomgående hål i hylsan och en luftningsnippel i andra änden så att du kan lufta, går att tillverka ur ett (två bitar aluminium) - vet du (eller någon annan) vad gängan är? Du bor nästgårds så evt kan jag tillverka ett par pluggar åt dig - kanske inte direkt......
Som jag ser det så är det röret som skall pluggas i inloppet på oket - då går det inte med skruv o mutter (tänkte du på ett annat sätt?)
Tror inte att 1/10mm orsakar svikten men är inte 100% säker - vad kan orsaken vara?
Provsekvens: Plugga båda rören - stumt= felet i något av oken; svikt=felet i handtag eller rör
Om känslan är stum, koppla på ett ok - svikt= fel i oket (evt båda oken -du måste göra om testet på andra oket), stumt=fel i andra oket (kolla för att försäkra dig att det är så)
Om allt är stumt och sedan blir svikt när du kopplar ihop det igen så ger jag upp - då ligger fälgbromsen nära till hands som lösning.
Hängde du med - annars får du fråga igen - du kan alltid PM:a
Du skall ha två hylsor med kona o invändig gänga som motsvarar okets hål - genomgående hål i hylsan och en luftningsnippel i andra änden så att du kan lufta, går att tillverka ur ett (två bitar aluminium) - vet du (eller någon annan) vad gängan är? Du bor nästgårds så evt kan jag tillverka ett par pluggar åt dig - kanske inte direkt......
Tänkte det kanske fungerade att plugga anslutningen på slangen utan att använda banjoskruven. Men att bygga något med luftningsnippel som du föreslår är en mycket bättre lösning.
Jag försökte dra åt okets skruvar och jag försökte dra fast oket hårdare i gaffelbenet utan att det blev någon skillnad.
Blir inte klok på någon bra slutsats att dra från mina mätvärden. Men jag tänker att enda sättet att få det att flexa mellan ok och skiva borde vara om oket och skivan är sneda i förhållande till varandra. Orsaker till det skulle kunna vara belägg som är slitna underligt, snett gaffelben, snett ok, sned skiva, slagen skiva.
Jag känner mig ganska säker på att dessa skivor inte är slagna. Prövade också att backa hojen en halvmeter och fick ungefär samma mätresultat, vilket talar mot det. Men jag kan ha råkat blanda ihop beläggen medan jag hållt på. Skulle kunna byta med beläggen från andra sidan och se om det gör någon skillnad. Tänkte ändå ta av oken, pumpa ut kolvarna och trippelkolla att det inte är luft i dem.
Provsekvens: Plugga båda rören - stumt= felet i något av oken; svikt=felet i handtag eller rör
Om känslan är stum, koppla på ett ok - svikt= fel i oket (evt båda oken -du måste göra om testet på andra oket), stumt=fel i andra oket (kolla för att försäkra dig att det är så)
Om allt är stumt och sedan blir svikt när du kopplar ihop det igen så ger jag upp - då ligger fälgbromsen nära till hands som lösning.
Hängde du med - annars får du fråga igen - du kan alltid PM:a