CBR600 02 - Behöver pumpa upp tryck i bromsen, varför?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är den gamla slangen nödvändigtvis kass när den är oanvänd?
Tänkte annars att den garanterat skulle vara fräschare än den som sitter på och har använts sedan hojen var ny.

Tänkte det kunde vara trevligt att ha originaldragning av slangen. Men är det en dum idé pga av att den åldrats på ett lager, så sätter jag så klart dit vad nu meken kan få ihop åt mig. Vill få det här ordentligt och bra.
Det får någon mer korpulent person än jag svara på.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
En annan fördel är att ett system med teflonslangar är lättare att lufta.
Hur kommer detta sig?

Men jag begriper inte hur en ny originalpump ska lösa problemet när en renoverad dito inte gör det. Har man bytt packningarna så ska det vara lika bra som ny. Det är en otroligt enkel funktion i en pump
Jag har inte frågat mekanikern. Själv tänkte jag att ett slitet lopp som blivit ovalt med tiden kanske inte sluter lika tätt och ställer till problem?Låter det heltokigt?

Har du en bättre gissning kring problemet så kör!

När jag själv testade en no-name-renoveringssats till pumpen upplevde jag den som sämre, monterade därför tillbaka originaldelarna. Men skillnaden jag upplevde kan givetvis varit placebo. Något ordentligt tryck fick jag varken med original eller renoveringssatsen.

När jag lämnade in den på verkstad gick jag tillsammans med ägaren och kände på några beg hojar som var till salu, för att vi skulle vara överens om vad jag förväntade mig för resultat.

Några dagar senare ringer verkstan och säger att de renoverat pumpen och luftat, samt tycker det är mycket bättre nu, så de ber mig komma in och känna vad jag tycker.

När jag kommer in dit två dagar senare kan jag relativt lätt trycka bromshandtaget hela vägen bak. Det får mig att tro att bromsen beter sig precis som vid min trådstart fortfarande. Dvs, den tappar trycket efter ett par dagar.

Nu var jag tyvärr dum nog att inte testa om det gick att pumpa upp ordentligt tryck i den, men jag utgår från att verkstan inte skulle ringt mig om den var som när jag kom.

Med tanke på att både jag och två verkstäder luftat samt att både jag och denna verkstaden renoverat pumpen med varsin sats, så är det troligen inte problemet.

Vad är det då som får den att tappa trycket efter ett tag? Så många komponenter är det inte.

Bromsslang? Skulle det gå att pumpa en flexande slang styv genom att pumpa upp flexet? I så fall skulle slangen kunna bilda ett mottryck som sakta skulle återgå över tid.

Oken? Finns det någon tätning där som skulle kunna flexa och bete sig?

Pumpen. Om man renoverat den, vilka felkällor kan kvarstå? Skulle ett lopp som slitits ovalt kunna få pumpen att tappa tryck?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bromsslangar bör anses gamla efter ca 6 år. Har man inte bytt dem efter att ha gjort precis allting annat än att byta slangar... då kan man antingen sälja hojen "lite småfix kvar" eller byta bromsslangarna.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur kommer detta sig?


Jag har inte frågat mekanikern. Själv tänkte jag att ett slitet lopp som blivit ovalt med tiden kanske inte sluter lika tätt och ställer till problem?Låter det heltokigt?

Har du en bättre gissning kring problemet så kör!

När jag själv testade en no-name-renoveringssats till pumpen upplevde jag den som sämre, monterade därför tillbaka originaldelarna. Men skillnaden jag upplevde kan givetvis varit placebo. Något ordentligt tryck fick jag varken med original eller renoveringssatsen.

När jag lämnade in den på verkstad gick jag tillsammans med ägaren och kände på några beg hojar som var till salu, för att vi skulle vara överens om vad jag förväntade mig för resultat.

Några dagar senare ringer verkstan och säger att de renoverat pumpen och luftat, samt tycker det är mycket bättre nu, så de ber mig komma in och känna vad jag tycker.

När jag kommer in dit två dagar senare kan jag relativt lätt trycka bromshandtaget hela vägen bak. Det får mig att tro att bromsen beter sig precis som vid min trådstart fortfarande. Dvs, den tappar trycket efter ett par dagar.

Nu var jag tyvärr dum nog att inte testa om det gick att pumpa upp ordentligt tryck i den, men jag utgår från att verkstan inte skulle ringt mig om den var som när jag kom.

Med tanke på att både jag och två verkstäder luftat samt att både jag och denna verkstaden renoverat pumpen med varsin sats känner, så är det troligen inte problemet.

Vad är det då som får den att tappa trycket efter ett tag? Så många komponenter är det inte.

Bromsslang? Skulle det gå att pumpa en flexande slang styv genom att pumpa upp flexet? I så fall skulle slangen kunna bilda ett mottryck som sakta skulle återgå över tid.

Oken? Finns det någon tätning där som skulle kunna flexa och bete sig?

Pumpen. Om man renoverat den, vilka felkällor kan kvarstå? Skulle ett lopp som slitits ovalt kunna få pumpen att tappa tryck?
Den behöver inte bli direkt oval, men det är ju en servicepunkt i verkstadshandböcker, alltså att mäta cylinderns innediameter. Så visst är det möjligt. Vilken jävla otur du har, dubbla verkstadsbesök och ändå ingen lösning. Surt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Bromsslangar bör anses gamla efter ca 6 år. Har man inte bytt dem efter att ha gjort precis allting annat än att byta slangar... då kan man antingen sälja hojen "lite småfix kvar" eller byta bromsslangarna.
Slangarna kommer bytas. Detta ska göras riktigt. Hojen kommer inte att säljas! :kär
Men menar du även slangar som legat på hyllan i 6 år?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är flera saker som påverkar gummislangars livslängd.
Solljus, användning dvs flexande och bromvätskan som samlar fukt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Största anledningen till att reservdelar försluts i plastpåsar är luftens ozon.
Mer läsning @ t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_cracking
Tack för länken. Är medveten om ozons effekt åldrande effekt på många material.

Helt klart påverkas livslängden av hur produkten förvaras. Men om vi förutsätter att slangen förvarats korrekt, är 6 år på hyllan en slang du anser som dags att kassera? Eller menar du 6 år på hojen i ozon, solljus, bromsvätska på insidan, värmeväxlingar och flexande?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Efter att ha väntat två veckor på att få prisförslag ringer jag verkstan.
"Nä, det har vi inte tittat på än."

Jag frågar om de vet att pumpen är kass, så jag inte lägger 5000kr i onödan.
"Nej, vi har ingen testpump".

Någonstans här börjar jag bli förvirrad. Jag lämnade in för att jag tröttnat på att felsöka och inte blint ville kasta pengar. Jag vill inte betala verkstadspriser för att de blint ska köpa delar och testa med. Det är trots allt inte något modellspecifikt som en ECU vi pratar om.

Jag får sedan prisförslag.
4900kr för Brembo RCS 19x18 med ett fast bromshandtag som inte går att byta ut.
5000kr för en originalpump.
2600kr för bromsslang + montering.

Funderar på om jag ska ta hem hojen och göra jobbet själv istället. Om verkstan inte testar vad som är fel kan jag lika gärna börja med att provmontera originalslangen "plockad från en ny hoj" som jag har liggandes.

Om det inte bättre med den slangen kan jag själv montera en Goodridge-slang ~1350 och en Brembo RCS ~3600kr / ISR ~4500kr / originalpump ~3800kr.

Vad säger ni andra? Vad hade ni gjort i min situation?

6 år på hyllan i originalförpackning = "sprillans ny".
Min slang har legat i ziplock. Och det är så klart omöjligt att veta om den legat tätt försluten i den hela tiden. O andra sidan lär den vara fräschare än vad som sitter på.

Kanske ska sluta vara dumsnål och köpa en fräsch goodrigde med "normal front".
 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Efter liknande problem på min gamla Katana så var en ny orginalpump lösningen (nya slangar, renoveringsats till oken, plugga anti-dive, renovera bromspump - till slut var det bara kvar att byta ut bromspumpen). Att höra med ISR är ingen dum idé, om du inte absolut vill ha original.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Beträffande slangar så kostade mina 3 färdiga med kopplingar och packningar 1500:- före rabatt hos Hydroscand.
Stålspunna teflonslangar med svart kulfiberliknande överdrag.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Efter liknande problem på min gamla Katana så var en ny orginalpump lösningen (nya slangar, renoveringsats till oken, plugga anti-dive, renovera bromspump - till slut var det bara kvar att byta ut bromspumpen). Att höra med ISR är ingen dum idé, om du inte absolut vill ha original.
Nä, jag behöver inte original. Vill ha en välfungerande broms.

Men är det inte original vill jag så klart att bromsljus ska fungera och att pumpen inte hamnar i vägen för reglage eller när man svänger på styret.
Beträffande slangar så kostade mina 3 färdiga med kopplingar och packningar 1500:- före rabatt hos Hydroscand.
Stålspunna teflonslangar med svart kulfiberliknande överdrag.
Kollade med Hydroscand här i Göteborg, men som jag förstod det kunde de inte lösa bromsslang för MC här, även om andra filialer kan. Det var också vad jag läste här på SH när jag sökte om hydroscand.

Men för 1350kr får jag hem ett Goodridge-kit till min hoj, förstått det som att deras slangar också håller god kvalitet(?).

Då är det med något dyrare "standard-front" istället för "race-front". Tolkar det som att det är mer OEM-stuk med T-kopplingar och fästen i stänkskärmen.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nä, jag behöver inte original. Vill ha en välfungerande broms.

Men är det inte original vill jag så klart att bromsljus ska fungera och att pumpen inte hamnar i vägen för reglage eller när man svänger på styret.

Kollade med Hydroscand här i Göteborg, men som jag förstod det kunde de inte lösa bromsslang för MC här, även om andra filialer kan. Det var också vad jag läste här på SH när jag sökte om hydroscand.

Men för 1350kr får jag hem ett Goodridge-kit till min hoj, förstått det som att deras slangar också håller god kvalitet(?).

Då är det med något dyrare "standard-front" istället för "race-front". Tolkar det som att det är mer OEM-stuk med T-kopplingar och fästen i stänkskärmen.
Trodde detta var löst nu.

Som jag ser det finns bara en tänkbar förklaring. Kolvarna i oket kryper tillbaka efter en stund. Hade bromscylindern varit dålig hade du inte kunnat hålla tryck på bromscylindern hela natten utan att handtaget hade glidit in hela vägen till handtaget.

Hade du haft luft i systemet hade du känt att det var svampigt hela tiden.

Hade det varit slangarna som flexat för mycket så hade du känt det hela tiden.

Kvar är oken. Kan vara packningarna som tvingar tillbaka kolvarna sakta men säkert. Om du testar att skruva loss oket, ta loss beläggen och håller in kolvarna max med tvingar och sedan pumpar upp lite tryck kan du kolla dagen efter om det är samma problem. Skulle det vara samma problem kan du utesluta oket.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Trodde detta var löst nu.
Det gjorde jag med, men då räknade jag inte med att mekanikern skulle rulla tummarna i två veckor.

Som jag ser det finns bara en tänkbar förklaring. Kolvarna i oket kryper tillbaka efter en stund. Hade bromscylindern varit dålig hade du inte kunnat hålla tryck på bromscylindern hela natten utan att handtaget hade glidit in hela vägen till handtaget.

Hade du haft luft i systemet hade du känt att det var svampigt hela tiden.

Hade det varit slangarna som flexat för mycket så hade du känt det hela tiden.

Kvar är oken. Kan vara packningarna som tvingar tillbaka kolvarna sakta men säkert. Om du testar att skruva loss oket, ta loss beläggen och håller in kolvarna max med tvingar och sedan pumpar upp lite tryck kan du kolla dagen efter om det är samma problem. Skulle det vara samma problem kan du utesluta oket.
Det som står i trådstarten stämmer inte längre.

Sen jag började rota med bromsarna har jag haft problem att bygga ordentligt tryck också.
När jag renoverade bromspumpen med min renoveringssats upplevde jag att den blev sämre på att bygga tryck, så jag bytte tillbaka till originaldelarna. När verkstan renoverade pumpen med sin renoveringssats upplevde de att den blev bättre på att bygga tryck.
Så det kan finnas flera fel på mina bromsar.

Lika gärna som att jag testar oken skulle jag kunna byta packningar och renovera dem?
Hur hittar jag lämpliga packningar till mina ok? Ska man köpa något särskilt märke?

Läste felsökning för bromsar i verkstadsmanualen.
Screenshot from 2022-03-25 10-10-38.png
Air in hydraulic system - troligen inte.
Leaking in hydraulic system - inte sett några läckor.
Contaminated brake pad/disc - ser inte så ut.
Worn caliper piston seal - Är möjligt problem som Tegel nämner.
Worn master cylinder piston cups - Renoveringssats löste inte problemet.
Worn brake pad/disc - Finns gott om belägg och skivorna är relativt nya.
Contaminated caliper - Såg ok ut när jag hade av oken.
Rear caliper not sliding properly - ?
Low brake fluid level - nej.
Clogged fluid passage - Testat att det sprutar vätska ur det lilla hålet.
Warped/deformed brake disc - Nej. Bytte mina skivor just därför för några år sedan.
Sticking/worn caliper piston - Sticking, nej. Worn? Möjligt.
Sticking/worn master cylinder - Sticking, nej. Worn? Möjligt.
Contaminated master cylinder - Prövat att rengöra. Ingen skillnad.
Bent brake lever/pedal - Nej.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Clogged fluid passage - Möjligt. Vad göra / Hur testa?
I bromsvätskebehållaren finns två passager ned till pumpkolven. En större och en mindre. Den större bygger tryck vid pumpat hantag och den mindre blöder övertryck vid släppt handtag.

För att veta att pumpen fungerar korrekt skall den mindre passagen spruta en skvätt bromsvätska i ditt öga när du trycker snabbt på bromspedal/hantag. Den passagen kan vara "skyddad" med ett plåtbleck för att förhinda squirt i ögat. Funktionsmässigt gör det varken till eller från. Ryck loss, vrid/bänd åt sidan.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I bromsvätskebehållaren finns två passager ned till pumpkolven. En större och en mindre. Den större bygger tryck vid pumpat hantag och den mindre blöder övertryck vid släppt handtag.

För att veta att pumpen fungerar korrekt skall den mindre passagen spruta en skvätt bromsvätska i ditt öga när du trycker snabbt på bromspedal/hantag. Den passagen kan vara "skyddad" med ett plåtbleck för att förhinda squirt i ögat. Funktionsmässigt gör det varken till eller från. Ryck loss, vrid/bänd åt sidan.
Tack! Det har jag redan testat, då vet jag att det inte är det.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Låter som du har problem med både ok och bromspump nu då.

Bara att köpa delar och börja skruva.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har tagit hem hojen från verkstan nu.

Bromsen är fortfarande svampig, men den tappar inte trycket längre, även när hojen stått ett par dagar. Jag gissar att verkstans renoveringssats var bättre än den jag hade.

Prövade att montera dit min bättre begagnade bromsslang "plockad från en ny hoj ~2002" och luftade systemet. Jag märker ingen skillnad alls, så tror inte det är något problem med min slang. (Eller så är båda slangarna exakt lika dåliga).

Vad som kvarstår i felsökningen är renovering av oken samt ny pump.
Ni som renoverat ok, var brukar ni handla reservdelar?

Då jag inte är säker på vad som är fel funderade jag på att felsöka med en enklare Nissin-pump:
Skulle den duga eller behövs det bättre prylar?
Original sitter det också en axiell Nissin-pump med en kolvstorlek på 15.8mm.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jag sökte och beställde från Ebay. Sen renoverade jag oken över köksbordet ihop med några öl en Fredag kväll :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top