Cbr600R -95 "knäpper"/låter när jag kör. LÖST! Och var köper ni delar?

mcfarsan87

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2024
Hoj
Honda CBR600F
Skulle bara vilja börja med att tacka för ett helt underbart forum. Har läst en del av trådarna här inne senaste dagarna och ni verkar vara fantastiska allihopa.

Nu till mitt problem, jag är rätt övertygad om att det är drivpaketet som behöver bytas. Köpte hojen för ett par veckor sen. (Första hojen. Missade säkert att kolla tusen saker innan jag köpte den. Men men.)
Kedjan är rätt slapp. Kan röra den ca 4 cm mätt från botten när jag trycker ner kedjan lite lätt. Till att jag lyfter upp den. Har läst lite i haynes boken och vad jag får fram så är det för mycket. Det låter som att den tuggar kugg typ när man kör på lagfart. (Svårt att höra i högre farter, men tycker mig "känna" det i hojen liksom) när jag då började titta på att spänna kedjan, ser jag att den är redan spänd förbi pilarna som ska visa när den bör vara bytt.
Tittar man bara på bakdrevet som en klocka, så klockan 3 på drevet kan jag med lätthet lyfta kedjan lite från drevet.

Låter som ett klockrent "drivpaketet skulle bytts för länge sen" eller hur?
Vad ska jag ha för kedja och drev?

Så kommer mitt nästa problem. Har googlat och googlat och jag är nog inge vidare bra på det. Men vart köper ni delar? Hur vet jag med säkerhet att delen kommer passa?
Jag har inte tummen mitt i handen och har skruvat en hel del bil genom åren. Men lättare när man kan slå in ett regnummer på flera olika reservdelssidor och sitta och jämföra. Men jag hittar inga bra sidor. Så var köper ni era delar?


TL:dr
Sammanfattning.
Jag måste byta drivpaket på cbr. Vad ska jag ha?
Och
Vart köper ni era delar ifrån?


Tacksam för alla tips och trix. Ödmjuk nybörjare.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det är en vanlig hojmodell du har, så liten risk för fel delar om du beställer online.
Kan köpas i butik hos märkeshandlare om du vill, men har du tekniks förmåga att byta själv så är det inga problem att köpa över nätet.
Addemoto.se är etablerade sedan decennier sedan och slitdelar är deras stora grej.
Men stora internet butiker som XLmoto.se har detta också!
Säkert en del andra svenska handlare har på nätet med, bara att söka!
Men nita helst kedjan istället för att använda ett kedjelås, mycket säkrare.
Dock så behöver du verktyg för att nita kedjan.
Ett sådant verktygskit kostar runt 1000kr, men är bra att ha för framtida behov.

Men håller förresten med, allt du beskriver låter som en kedja som behöver bytas ut 🙂
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Slitdelar köper jag hos CarpiMoto.
Modellspecifika delar köper jag hos CMSNL.
 

mcfarsan87

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2024
Hoj
Honda CBR600F
Tusen tack för alla svar! Ska beställa ett drivpaket direkt. Köpa mig en momentnyckel. Så återkopplar jag när jag bytt och om det löste problemet. Tusen tack igen!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tusen tack för alla svar! Ska beställa ett drivpaket direkt. Köpa mig en momentnyckel. Så återkopplar jag när jag bytt och om det löste problemet. Tusen tack igen!
Köp inte Snell-kedja som bl a xlmoto säljer. Två meckar rekommenderade mig att lämna tillbaka den. De hade fått in hojar som kört av sina kedjor. Nu höll kedjan på min 86-hästare. Men jag köper inte Snell igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp, han är bra. Om du saknar din hoj i listan så maila honom så fixar han hem..

Jag kan väl säga att Saarela hjälpte mig att få fram framdrev och kedja till kompressor Hondan när bakhjulet byttes och det visade sig vara annat bakdrev. Bra support först på telefon, sen mail till vi kommit fram till vad jag skulle ha och även trevligt besök med kaffe då jag hämtade kedjan.

Tror även att han hyr eller lånar ut verktyg för att nita kedjan om man köper kedjan av honom menär osäker. Jag ville dock ha clipslås på kompressorhojen av vissa anledningar.
 

mcfarsan87

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2024
Hoj
Honda CBR600F
Den här gången blev det ett paket från Addemoto. Varför jag valde det vet jag inte. Kändes rätt just då, enkelt med deras nedladdningsbara pdf.
Har läst mycket om Saarela i norr. Och framöver när jag behöver delar kommer jag nog vända mig dit. Insett att det kommer bli mycket pengar kastade på den här hojen. 🤦‍♂️

Btw. Xlmoto har jag hört om och testat till en tidigare fyrhjuling. Dit lär jag inte vända mig tyvärr.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tusen tack för alla svar! Ska beställa ett drivpaket direkt. Köpa mig en momentnyckel. Så återkopplar jag när jag bytt och om det löste problemet. Tusen tack igen!
Ska du vara seriös med momentnyckel behöver du 2st, en liten med 1/4 fäste och en 3/8 eller 1/2 (större)

Ska du ha Kedjeverktyg så har du ett här.
Jag förutsätter att du ska ha nitlås.


Identiskt samma som jag köpte på Biltema 2009 och använder idag.
Screenshot_20240814_235643_Chrome.jpg
Och ett skjutmått när du pressar på plattan på länken, om du inte har distanser att sätta emellan. Men det brukar inte följa med nuförtiden.
 
Last edited:

mcfarsan87

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2024
Hoj
Honda CBR600F
Köpte drivpaket från addemoto. Supersnabb leverans.
Löste byte av allt. Mycket hjälp av haynes boken.
(Läst om folk som kört muttersmack med växel i och skit)
Inte jätte avancerat. Enkla tydliga steg och allt gick bra. (Än så länge 😂) ljudet/lätet jag hörde är borta.

Tack alla för alla svar. Som vanligt briljerar ni på detta forum.
Uppdaterar titel OM nån annan nybörjare som mig hittar hit.
 

mcfarsan87

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2024
Hoj
Honda CBR600F
Vänd dig till saarela i norr. Eller addemoto kan dom säkert hjälpa dig. Mycket bra säljare båda två, enligt mig.
Bara googla så hittar du deras sidor.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den här gången blev det ett paket från Addemoto. Varför jag valde det vet jag inte. Kändes rätt just då, enkelt med deras nedladdningsbara pdf.
Har läst mycket om Saarela i norr. Och framöver när jag behöver delar kommer jag nog vända mig dit. Insett att det kommer bli mycket pengar kastade på den här hojen. 🤦‍♂️

Btw. Xlmoto har jag hört om och testat till en tidigare fyrhjuling. Dit lär jag inte vända mig tyvärr.
Såg nu att jag rekommenderade xl-motos kedjeverktyg trots din tidigare erfarenhet.😆
Hade du problem med dem?

För mig har de varit bra de få gånger jag beställt. De hade en hel del "Speed Bleeders i sortimentet tidigare. Sen har jag köpt JT drev av dem.

För den som inte vet vad "Speed Bleeders" är:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top