CDI Boxar till husaberg

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
Magnus: Tänk på att det är det nummret som står på CDI Boxens undersida på den vita lappen så att du inte kollar på det nummret som står på ovansidan. Men du har säkert kollat rätt. Jag gjorde det felet först!

/Jesper

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Jesperponken skrev:
Magnus: Tänk på att det är det nummret som står på CDI Boxens undersida på den vita lappen så att du inte kollar på det nummret som står på ovansidan. Men du har säkert kollat rätt. Jag gjorde det felet först!

/Jesper

Tackar jesper!! Ska genast kolla på undersidan av boxen.. hehe. magnus. :rolleyes: :rolleyes:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Som jag trodde!!
Cdi boxen slutade på 200! Hade det på känn då den alltid har "hostat" alltså tappat orken för en liten stund på höga varv! Har även kört en hel del på bak slangen med den, men lagt ner framhjulet igen efter ett tag då jag läst att dom får dålig smörjning när man slangar...
Men är nog rädd att motorn inte är i bästa skick då jag tycker mig höra betydligt mer "rassel och skrammel" i motorn nu än innan.. Har nu gått ca 20 timmar. Magnus.

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
Aaa det är segt att man ska råka ut för sånnt! Är ju ändå en ny mc. Men vart köpte du din 650? Om du köpte den på fastbike så har väl robban beställt en ny CDI Box till dig.

/Jeppe

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
magi skrev:
Som jag trodde!!
Cdi boxen slutade på 200! Hade det på känn då den alltid har "hostat" alltså tappat orken för en liten stund på höga varv! Har även kört en hel del på bak slangen med den, men lagt ner framhjulet igen efter ett tag då jag läst att dom får dålig smörjning när man slangar...
Men är nog rädd att motorn inte är i bästa skick då jag tycker mig höra betydligt mer "rassel och skrammel" i motorn nu än innan.. Har nu gått ca 20 timmar. Magnus.
Det där med dålig smörjning vid slangande har faktiskt minskat iom 04orna. Ni som har sånna (jämrans lyckostar) kan ta och titta lite under oljefilter. Där sitter en insexskruv med en kopparbricka som inte verkar fylla nån vettig funktion. Men se det gör det.... Innanför sitter en kula med en fjäder som lite ibland duschar växellådan med olja. Framförallt när motorn lutar bakåt. Inte så dumt va??? Detta tar väl kanske inte bort all risk med att slanga men det avhjälper ju såkalrt lite...

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Jesperponken skrev:
Aaa det är segt att man ska råka ut för sånnt! Är ju ändå en ny mc. Men vart köpte du din 650? Om du köpte den på fastbike så har väl robban beställt en ny CDI Box till dig.

/Jeppe

Jepp! Köpt i Gbg, och sådär indirekt kan man väl säga på fastbike...

4-STROKER

PÅ GLID I TILLVARON
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Husaberg FS650 -04
magi skrev:
Vad in i 17 också!!
På min Husa stod det 800+++++++000. Alltså sista tre siffrorna slutade på 000. Vad är det för någon cdi box jag har fått på min hoj då? Någon? Vänligen Magnus.

Har du kollat på "rätt nummer". nummret står på en klisterlapp på UNDERSIDAN av CDI boxen. Alltså INTE det nummer som är "stansat" i boxen och som syns på åvansidan när man tar av sadeln.
Vet ett par st som missat detta och trott de klarat sig undan byte av CDI box.

//Peter

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Hm, jag hade oxo .200 serien.
Men den är redan beställd och på väg och det är okej att köra tills den kommer. :tummenupp

/Stefan

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Åkej :va Den där i andra änden på Husa sade att man inte skulle åka för då pajar man ju motorn ?

Eller gör det inget då att det är knas på boxen :va

Jag var till olle idag å shoppade lagren, värsta trevliga killen ju :) :tummenupp

420 skrev:
Says Olle på Mc-sport Arlanda.

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
KTM Superduke-07
Verkar som om lagrena "kan" gå om man kör me 200 boxen :va
Så jag väntar tills jag får min nya box, vill inte chansa....
Fast d kommer säkert ta ett tag innan man få den nya, sånt brukar inte gå fort..... :(

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Kan någon förklara för mig hur lagren kan skära för att det är fel på boxen?
Låter inte så troligt tycker jag. Och jag har ju ett ganska ordentligt spel i min axel nu
efter renoveringen så nu känns det som det är omöjligt tycker jag.
Lagren skär ju för att dom blir för varma, och oftast då när man varvar ordentligt....... 420---> :fatta! <---Heda :hihi

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
420 skrev:
Kan någon förklara för mig hur lagren kan skära för att det är fel på boxen?
Låter inte så troligt tycker jag. Och jag har ju ett ganska ordentligt spel i min axel nu
efter renoveringen så nu känns det som det är omöjligt tycker jag.
Lagren skär ju för att dom blir för varma, och oftast då när man varvar ordentligt....... 420---> :fatta! <---Heda :hihi

Tydligen kan tändkurvan ändra sig plötsligt och tända innan kolven nått ö.d.
vilket påfrestar lagerna extra mycket som i sin tur..............

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Vad jag har förstått så är det CDI boxen som skickar signal till tändstiftet? Om det nu är fel på boxen och den funkar som jag tror så kanske den skickar en signal för tidigt så antändningen för bensinen sker för tidigt så den motarbetar farten som kolven/veven har och då skapas ett onormalt tryck på vevlagren.

Hehehe det där lät som något en professor skulle ha plitat ner :hihi

[Edit] Nu var jag för långsam.

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Okej, det låter ju faktiskt lågiskt. Skulle nog kunna vara så..

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Är det någon som fått sin nya -300box? Min e restad........

Blev det någon skillnad då? Försvann muppigheten ?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024