Ch Racing 125

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Jag undrar lite saker om ch racing 125.

-går dom att trimma?

(-hur fort går den när man har trimmat den?)

-är det 4t eller 2t?
 

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Jag undar vad det är för nåt?

Sen undrar jag om du inte redan bestämt dig för en KTM, blev det för dyrt?

-såg den här ch racing igår på blocket och såg jävligt frän ut :D

-jo är sugen på en ktm men ska först hitta sm hjul till den , men vad menar du med dyrt? hittade en 05 för 23k :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Tja, idag är ju inte 23 tusen så mycket som när jag var 16 får jag erkänna, men det var väldigt få som hade råd med det senaste då, men iofs så var det väldigt många fler 125or överhuvudtaget som såldes med.

De nya reglerna dödade ju 125an skulle jag säga.

Ändå hade de börjat vika i försäljning då med mycket för att de började bli väldigt dyra om än jäkligt mycket roligare än de gamla 125orna före vattenkylningstiden som ju faktiskt är hejdlöst trista när man är 16.

Kollade på blocket om den där CH, jag tycker det ser ut som en moped ärligt talat, texten verkar säga så också en EU moppe.
Vad ska du plötsligt med en moppe att göra?
 
Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
supermoto är väl inte så mycket att ha om du vill ha något med fart i.
Jag håller faktiskt med silwer där det ser ut som en moppepojkes 3 kilowats cykel.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
CH Racing är en 4-takt som inte går att trimma eller det går att trimma men det är ingen idé för det gör den knappt bättre.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
ja men kan du inte ta hand om den/har inte råd att göra de så e de inte lönt o skaffa! :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag tycker mig inte ha förstått om TomteDrift har någon som helst koll på vad det innebär det här med motorer om så 2T eller 4T, det låter inte som att han hållit på med nån form av cross eller liknade förut, moped?

Jag var visserligen ganska nollad när jag började med hojar men jag hade ju lite grundkoll iaf och då kunde man ju inte slå igång internet och läsa sig till info.

Det låter lite "fan va ball, snygg, snabb, den ska jag ha" utan en tanke på de som skrivit att hörrö det kommer kosta flis att hålla igång en sån här hoj.

Nu kanske det finns andra som kan skruva åt honom eller en väldig massa stålar, för vad har man för nytta av en parkerad trasig hoj? vill man åka eller vill man åka och skruva?

Det bästa valet är inte alltid det som är snyggast eller har högst effekt.

Vet man med sig att man inte kommer klarar byta kolvar och lager och sånt i rovan kanske man ska skaffa nåt annat än den värsta 125an msn kan leta upp och har råd med.

Hojar är mer än deras inköpspris det kan jag lova.

Det ska som sagt skruvas och då köpas delar och det ska försäkras, och man försäkrar på ursprungseffekten, jag vet inte, men risken är väl att en KTM av det här slaget hamnar i 4:an?

Bor man då där det stjäls en massa hojar kan det bli kostsamt.

Nu missunnar jag inte TomteDrift att ha kul, för det är väl det man vill, men jag ställer mig lite frågande till om han har några som helst erfarenheter whatsoever av motorcyklar eller nånting åt det hållet?

Rätt sega hojar kan kännas som raketer om man kanske max har kört sin polars gamla DT moppe med effektkrök och ett kugg mer på framdrevet.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
@Silwer

Jag kände mig ganska lycklig när det gick fort på min 4-takt i början. Sen nu börjar det bli ganska tråkigt kan jag säga. Men jag slipper hålla på att växla-växla-växla som de gör på 2-taktarna hela tiden och jag kan säga att jag kör ifatt trimmade mopeder med min gamle Doris från -98 :tummenupp.

Men folk som bara är ute efter fart och vara snabbast är ju lite speciella. Jag kör ju mest Offroad och då räcker det med en lugn 4-takts motor som går hur bra som helst och man slipper komma hem efter ett körpass och fylla på olja etc.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
ett råd om det här med motorcyklar är nytt för dig. Om du inte har hållt på med det förrut tex tävlat i enduro eller nått vad vet jag. det är välj en japansk fyrtaktare en bra cykel att börja med. En sån är som sagt inte pjåkigt alls om man kommer direkt från moppe världen. Så kan man gå upp till tyngre maskiner om några år.

men nu vet jag inte heller hur situationen är så jag ska inte säga nått.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ja, lltså jag började redan på den tiden med en 4t stånka en XL 125a.
Sen hade jag en uppsjö av 125or av olika idag trist format, längst blev det väl med en DT 125 YPVS till slut, den funkade bäst här i obygden.

Nya 125or var inte på tal, de började bli förbaskat dyra då och det var den nostalgin som fick mig tat skafa en CRM125a i år, men man tänkte kanske inte på att de är snart 20 år och så slog jag ju på öronen efter 25 mil med så det blev en fin nostalgisk grej:-D

Jag slet med mopeder tidigt, så man fick ju lära sig mecka den vägen, därför kunde man ju en del när det var dags så att säga.

De få på den tiden som åkte utan den bakgrunden eller crossbakgrund var sånna som bara åkte til och från träningen med sina 125or, de ville man inte ha nåt tat göra med, de var urtrista.

De hade inte ens toppat sin hoj liksom, och det var väl bland det första man frågade om:-D

Men fasen det var så många som åkte då även i avkrokar.

Nu i år har jag sett en enda 125a rullandes här ute (troligen laglig) en gammal jäkla NS 125F, det är allt förutom den jag har.

Man kanske hade lite tur ändå att man slapp de här skittiderna och kunde åka i gäng så att säga, stöta på nytt folk med 125a osv utan att bo i en stad.

125an är död.
Det rullar mycket mer av den här kinesiska skiten i form av minihojar av olika slag.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
@Silwer

Håller med dig totalt. Det här korvboa raggen finns inte kvar längre.
Synd... Jag ville uppleva det. Men som jag åker mycket grus och genom skogen och då kan jag säga att luftkyld 125 4-takt funkar bra(om man håller sig ifrån att överhetta kopplingen). Väsnas inte ett dugg och man kan glatt åka över stenar och stockar med en smidig hoj.

Visst gat åkarna som bara är ute efter fart förstår jag mig inte på. Vart finns utmaningen? :va

Offroad handlar om att klara utmaningarna man får på kör passet :tummenupp:näsblod


Är väldigt sugen på en CRM SM av nån anledning. Snygga ä dom.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det där är träffande, för det var ju det, att hänga vid korvkiosken och snacka, dra en runda osv som gällde.

Det låter jävligt bonnigt för stadsbor förstås, men det var ett steg över moppar som dock hängde efter och i strid med A-taktorer som ju folk ändå kunde sitta inuti och inte sällan gick fortare än 30.

Sånt här existerar inte idag ens, vi har fler hojar än någonsin även här ute men det är farbröder med grått hår och HD som syns här, jag skulle tro de utgör ungefär 70% av alla hojar idag.

Jag föll ju aldrig åt det hållet då jag inte fattar vad man ska med en jävla låg customhoj med fotplattor till i en region där 70 vägar är extremt kurviga.

Så jag vandrade ju efter en del grushojar (som jag iofs har kvar idag) normalhojar till sporthojar.

Jag vill kunna utnytja vägnätet för nöjeskörning och jag är beredd att ställa upp med min CRM 125a mot en av de där krombojsänkena på de kurvvägar som fins här ute, de är inte som Stockholms 2 filiga fina 70 vägar alls.

De har kanske lite edge på rakorna annars piskar jag dem med en sån skithoj, det lovar jag.

Jag har oerhört svårt med folk som kör hoj för att skryta, jag kör hoj för tat det är kul, det är det enda som är viktigt för mig.

Jag är ingen mästare på nåt sätt i asfaltkörning, men det hela är löjligt när man stöter på de här gängen av totalt värdelösa motorcyklar för annat än att åka runt i en större stad och låta illa och tro att man ser cool ut.

Ni med vassare 125 sporthojar mkåste ju stött på sånna här fjån och såna med golwing antar jag.

En högst tråkig sak jag mins efter en sån här väg var mig som varit för att se på nån form av mopperejs med en XR600 på crossdäck.

På vägen hem stötte jag tydligen på hela denna regionens goldwingar på väg över skogen på en kurvig 70väg, det kändes inte kul att behöva köra om allihop med en jävla XR600 på crossulor för att de körde så förbannat illa, fast de hade ju hög volym på sina stereoapparater iaf.

Det var faktiskt pinsamt, jag fattar inte varför de inte tog den rakaste vägen med sina totalt okörbarra hojar för småvägar i stället.

Personlien tor jag det berodde på idioti, att köra 40-50 var väl vad de trodde var tuff körning över skogen, jävla töntar.
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det där är träffande, för det var ju det, att hänga vid korvkiosken och snacka, dra en runda osv som gällde.

Jag har oerhört svårt med folk som kör hoj för att skryta, jag kör hoj för tat det är kul, det är det enda som är viktigt för mig.

Men jag tror också på din tid var moppe ganska "coolt" att ha för det var väll så få som hade? Det tror jag är ena anledningen. Och sen så har Sverige förendrats väldigt mycket.

Jag har också svårt med folk som åker 2hjuling för att skryta. Ifall jag möter någon sådan brukar jag ignorera den personen(eller inte vara med på t.ex. gruppkörning om den är med) för jag klarar inte av sånt folk. Hoj har jag som 16åring åker på asfalt till närmsta grusväg för det finns inget bättre en en utmaning ute på grusväg/skogen. Köra fort förstår jag inte vad poängen med, Köra Offroadare handlar om att kunna klara utmaningarna man ställs för. :banana (Det är vad jag tror)

Men nu när jag har kört 125:a ett tag tycker jag det börjar bli lite tråkigt på skogsvägarna (hittar ju knappt några nya) och ingen att åka med. Så jag är väldigt intresserad av the touring hoj så jag kan komma iväg på resa med en vättig hoj. MEN!! Jag har ett krav. Den MÅSTE kunna åka på grus också :yoparty För jag vill väldigt gärna åka på Road Trip el liknande. Oavsett om jag åker själv eller ej. (Hoppas någon hänger på i sommar:))
 
Last edited:

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Just nu har jag en moppe och är sugen på att skaffa lätt mc. Jag vet skillnaden på 2t och 4t för det mesta och jag kan inte så jätte mycket om motorer men min pappa är mycket duktig på det för han har haft mycket mycket crossar, bilar,mc.
OCh ja jag är är ganska nollad men:tungan jag vill lära mig. Så nu vet ni.
och jag vet också om man vill ha fart så ska man ha en sport hoj , men vill inte ha en seg motard som gör 110. Därför är jag sugen på en ktm och jag tycker dom är snygga och ett mycket bra märke.
 

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
Läst igenom allt ni skriv här upp nyss ^
Och ang. skaffa 2-takt av "värsting typ" eller liknande så skulle jag säga BÖR man kunna mecka eller ha en jäklans massa pengar...
Har själv lärt mej genom att skruva med lite av det mästa inom moppe/cross/atv,men lär man sig grunderna så kan man fixa det mesta.

Sen vad för takt man ska ha på motorn handlar om vad man vill ha utav hojen och för vad!Jag har ex. en Honda NSR125R,ostrypt 2-takt´sgrejs.
Funktioner som en RR-hoj,går hyfsat och är ifall något om man gillar att köra racingstuk(som jag gör hela tiden dock...:huvet :banana) men det man får räkna med dessa typer av hojar är att man måste nog byta kolv,lager m.m beroende hur mycket man kör!Själv hade jag turen dock att fåtag i en med nyrenoverad motor vilket är skönt,bara tuta o köra o inte mycket meck :tummenupp
Fast vill man ha en hoj mer för att ta sig från punkt A till B skulle jag rekomendera 4-takt,soppa snålare och oftas enklare att underhålla driftmässigt.Sen ifall man vill köra offroad för skoj skulle jag säga 4-takt om man ska ha det som brukshoj oxå:)Annars får man räkna med nya kolvar m.m,märker det på crossen,en 250cc 2takt...Stift käkas m.m.
Sen ska man tänka på att 2-takt drar en del,min NSR drar ca 0,5-0,6 medans en 4-takt kan dra 0,2-0,3(?)....

Sen vad man tycker är ju beroende vad man har kört förut ju!
Jag körde ju runt på trimmad moppe som gjorde kring 85 med hyfsat axx,så kändes 4-takt kanske lite sådär....2-takt har enligt mej betydlige bättre drag iaf,kan ex. säga på uppkörningen körde jag en gammal Yamaha DT125 2-takt från 1985 och under tiden dom andra körde så körde jag o en annan kille lite "race" på en sträcka o han körde en Yamaha av något slag,SM-hoj som var från 08a tror jag och dendär gamla DT´n tog den skit lät...

Just nu har jag en moppe och är sugen på att skaffa lätt mc. Jag vet skillnaden på 2t och 4t för det mesta och jag kan inte så jätte mycket om motorer men min pappa är mycket duktig på det för han har haft mycket mycket crossar, bilar,mc.
OCh ja jag är är ganska nollad men:tungan jag vill lära mig. Så nu vet ni.
och jag vet också om man vill ha fart så ska man ha en sport hoj , men vill inte ha en seg motard som gör 110. Därför är jag sugen på en ktm och jag tycker dom är snygga och ett mycket bra märke.

Vad har du testat att köra för något innan?Kubik m.m?
Man tror oxå 110 inte är så mycket,men med lite vind kan det kännas rejält på motorvägen enligt mej...
Men åk runt och kolla/testa lite hojar,jag kollade runt ett tag först.
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R

Precis. Man lär sig meka på vägen. Jag var helt nollad innan jag skaffa moppe. Nu kan jag en hel del faktiskt(inte allt). Är ju en problem lösare i allmänheten också :).

Bra skrivet Blubb!!! Du får tummen upp på det.

Som jag är mer en sån som vill ha en brukshoj/pendlar hoj. För jag är inte så race intresserad så sett. 4-takt är mitt val då jag inte vill hålla på att lägga en massa pengar på service och kolv byten och liknande, Men 2-takt lurar runt i min skalle det gör de.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top