Chain Slack

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Får nog hålla med iceice här, frågan är väl glasklar?
"Vad är korrekt slack där kedjan är som mest spänd"?

Besvaras knappast med "kolla i boken", "två fingrar", "kläm ihop hojen med spännband för att hitta läget där kedjan är som mest spänd" m.fl kreativa kommentarer eller?

Korrekt slack har jag däremot ingen aning om men Old Badger verkar ha hittat länken med svaret.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Besvaras knappast med "kolla i boken", "två fingrar", "kläm ihop hojen med spännband för att hitta läget där kedjan är som mest spänd" m.fl kreativa kommentarer eller?

Korrekt slack har jag däremot ingen aning om men Old Badger verkar ha hittat länken med svaret.

Fast, när man har max avstånd mellan de två dreven (dvs när man spänt ner svingen) så kan man ha kedjan helt utan slack. När man sedan släpper ut svingen och har egenlast på den, så kan man mäta hur mycket man har, och sedan justera in kedjan efter det. Man kan lägga till lite extra om man är en orolig själ, men kedjan kommer i det läget aldrig att bli så spänd att den hindrar fjädringsväg eller skadar lager.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Fast "mest spänd" är en ganska dålig formulering. De flesta manualer säger ju att man ska mäta kedjespelet när kedjan är som mest spänd men det betyder inte att man måste börja labba med svingens position och dylikt utan att man ska placera hojen som manualen säger och sen snurra hjulet så kedjespänningen skiftar. Så jo, "kolla i boken" är ett alldeles utmärkt svar på frågan om vad korrekt kedjespel är om ingen information ges om vilken hoj det gäller eller eventuella ändringar på sagda hoj.

Så om man vet med sig att den hojen man har är ombyggd så manualen inte stämmer så bör man vara mycket mer specifik i sin frågeställning. Speciellt när det handlar om en servicepunkt som alla bör kontrollera iaf nån gång i månaden under högsäsong och som skiftar från hoj till hoj. Man kan då formulera sig så alla förstår att man kan inte gå efter boken och är ute efter att veta max kedjespänning på det mest spända stället på hela svingens rörelse för att kunna ta fram egna siffror för kedjespel.

Annars blir det lite som att fråga efter "max däcktryck" utan att nämna hoj, vikt, däckmärke/storlek eller användningsområde.
Och sen bli sur för att man egentligen ville veta maximala trycket innan ett däck exploderar, inte vilket som är bäst för att köra på.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
De flesta manualer säger ju att man ska mäta kedjespelet när kedjan är som mest spänd men det betyder inte att man måste börja labba med svingens position och dylikt utan att man ska placera hojen som manualen säger och sen snurra hjulet så kedjespänningen skiftar.

Inte mina manualer.
Där står t.ex slack med hojen på centralstöd eller med hojen obelastad på sina hjul.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Inte mina manualer.
Där står t.ex slack med hojen på centralstöd eller med hojen obelastad på sina hjul.

Så ingenstans står det att det ska mätas på det mest spända stället?
Min manual säger iaf uttryckligen att kedjespelet ska mätas där kedjan är som mest spänd och det är definitivt vad jag alltid har läst mig till.
Verkar dumt att råka spänna kedjan till max på det slappaste stället eller till min på det tightaste bara för att man inte kollade i förväg hur stora skillnader det är utmed hela kedjans längd.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Så ingenstans står det att det ska mätas på det mest spända stället?
Min manual säger iaf uttryckligen att kedjespelet ska mätas där kedjan är som mest spänd och det är definitivt vad jag alltid har läst mig till.
Verkar dumt att råka spänna kedjan till max på det slappaste stället eller till min på det tightaste bara för att man inte kollade i förväg hur stora skillnader det är utmed hela kedjans längd.

I mina manualer syftar man på var på varvet kedjan är mest spänd, inte att man ska sätta grannens fru på hojen för att packa ihop fjädringen till lämpligt läge.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC