Chassinummer på CBR 900

Lemaro

Guest
Hej,

Jag importerade en motorcykel från Sverige i vintras, skattade in den till Åland, försäkrade hojen, allt flyter på som smort tänkte jag. Men en dag var ingenting som vanligt.

Jag skulle fara och besikta hojen idag för att få registrera den här.
Besiktningsmannen kollade på chassinumret, men där tog det stopp. "Jaha, det här chassinumret ser ut att vara ditstansat på egen hand". I samma ögonblick fick jag många frågetecken i huvudet, "kan de ha bytt ram på hojen?, är den stulen?" osv.

Måste även tillägga att chassinumret på ramen samt vägverkets information stämmer överens, det är samma chassinummer.

Besiktningsmannen kollade upp vägverkets hemsida för att kolla om ramen skulle vara bytt för en eventuell kollision, ingen fakta.
"ja du får forska i varför det är så här" fick jag till svar....

Så jag ringde till den förra ägaren, ringde till vägverket, ingen visste någonting om chassinumrets historia.

Så nu sitter jag här, förtvivlad över att jag inte får motorcykeln registrerad, förtvivlad över att jag inte vet hur jag ska gå vidare med fallet. Så jag vänder mig till alla er om hjälp, vad ska jag göra?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hur ser siffrorna ut då?
Stämmer dom med skylten som sitter på sidan av ramen?

Kan se lite hemmastansat ut tycker jag men det är väl upp till besiktningsmannen att bevisa att det är omgjort.

Jämför med en annan CBR och se hur det ser ut.
Är det bortslipat material?
 

Lemaro

Guest
Hej,

Alla siffror och bokstäver stämmer överens med både ramen och chassiplåten.
Det är inte slipat eller på något annat sätt omgjort vad kan jag se.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja vad fan gör man då?

Kan du inte åka till en Hondahandlare och få dom att bekräfta äktheten?
Dom om några borde ju kunna avgöra om det är filat och omgjort.

Men kika på en annan CBR och jämför själv så du själv får en känsla för att det är ok eller ej.

Tråkigt läge hur som helst...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hej,

Alla siffror och bokstäver stämmer överens med både ramen och chassiplåten.
Det är inte slipat eller på något annat sätt omgjort vad kan jag se.


nu vet jag inte vad ni har för importregler i finland men fick du inga exportpapper? där står chassinummer etc, det borde väl räcka för att få den inreggad i finland! besiktningsmannen kan väl inte påstå att numret är instansat om du har alla nödvändiga papper och alla nummer stämmer överrens:va
 

Lemaro

Guest
Jo, jag ska kolla med en annan CBR först och se hur det ser ut där.

Tack för hjälpen.

nu vet jag inte vad ni har för importregler i finland men fick du inga exportpapper? där står chassinummer etc, det borde väl räcka för att få den inreggad i finland! besiktningsmannen kan väl inte påstå att numret är instansat om du har alla nödvändiga papper och alla nummer stämmer överrens:va

Ja det är det jag också tycker att är underligt, allt stämmer och jag har alla papper.
Han kanske bara har en dålig dag.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
han kan väl fan inte ha en dålig dag??? har du alla papper så är ju saken biff, han kan väl inte göra som han själv känner då allt verkar stämma:va , har ni inga andra besiktningsstationer på åland, verkar riktigt skumt det här:näsblod kan du inte muta gubben med en flaska koskenkorva:D
 
Last edited:

Lemaro

Guest
han kan väl fan inte ha en dålig dag??? har du alla papper så är ju saken biff, han kan väl inte göra som han själv känner då allt verkar stämma:va , har ni inga andra besiktningsstationer på åland, verkar riktigt skumt det här:näsblod kan du inte muta gubben med en flaska koskenkorva:D

Tyvärr har vi nog bara en :)
 

Lemaro

Guest
Jaha, ringde till polisen och bad om hjälp, de i sin tur ringde till polisen i sverige och fick bekräftat att den inte är anmäld stulen. Så den är grön från polisens vinkel, ringde upp besiktningsmannen igen och sade att hojen var grön från polisens syn i ärendet, ja då skulle han gå och höra med sin chef om de inte kunde godkänna den i alla fall..

Efter ungefär 27 telefonsamtal till halva världen så kanske det nog går vägen i alla fall till slut.

Jag vill även tacka för de svar jag har fått här på Sporthoj.
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Var det inte några Kawasaki ZX-9R som råkade ut för liknande i Sverige för något år sedan?
Dom åkte till besiktningen och gubben sa att nummret var manipulerat fast än det var orginalstansat från fabrik.
Kommer inte ihåg hur det löste sig då...:va
 

Lemaro

Guest
Ja, det vore väl dags för en update i ärendet.

Å andra sidan så har jag inte kommit så mycket längre, besiktningen står fast vid sitt beslut.
Jag har lyckats spåra motorcykeln till Hamamatsu fabriken i Japan.
Jag har även varit i kontakt med Honda MC i Sverige, fick en mailadress där jag skulle skicka ett par bilder på chassi/ramnumret, därefter få ett intyg från dem.

Måste säga att det är mera jobb än beräknat att ta in en motorcykel till Åland.

Men vi får väl avvakta och se hur detta slutar.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Detta låter ju helt sjukt!

Vad exakt har dom för argument för att inte tillåta den i Åland?
Enbart det fakto att chassinummret "ser" instansat ut?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det är inte första och inte sista gången en Honda får nedslag på chassienummer av bilprovningar runt om.
Det är bara det att Hondas chassienummer stansas in rätt slarvigt på vissa modeller. Man kan inte göra så mycket åt det... det är ju original!
Men om besiktningsmannen bestämt sig så är man ju rätt utelämnad.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Verkar inte finnas mycket till sunt förnuft hos den besiktningsmannen.

Chassinummer på motorcyklar har jag för mig stämplas in för hand, metallstång med siffra som du klappar till med en hammare.
Är han som stämplar in nummret lite klen i näven så kan siffrorna mycket väl se lite lustiga ut, ojämnt djupt stämplade och lite snett, inget ovanligt vad jag har sett på hojar.

Med tanke på att du kan spåra hojen hela vägen till fabriken så vill jag säga att den är 100% ren, besiktningsmannen är bara dryg.
Försök få tag på någon som säljer honda eller jobbar på honda verkstad som kan följa med och intyga att chassinummer ser ut så på en hoj.

Hoppas på det bästa :tummenupp
 

Lemaro

Guest
jag har även kollat upp på en annan CBR 900 -93, på den finns det symboler/tecken framför och bakom ramnumret, det finns det dock inte på min. Det är väl också en av anledningarna till varför de stoppar.
Nu vet ju inte jag hur de där teckena fungerar och vad de har för funktion, men skiljer sig tecken från fabrik till fabrik där hojarna tillverkas? Kan det vara så att på fabriken där min gjorde utelämnades tecknena helt?
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Tecknen före och efter chassinummret brukar vara instämplat från verkstad om de har gjort något som ska ändras på hojmodellen på anmodan av fabriken, dvs barnsjukdommar som ska fixas eller någon viktig uppdatering.

Kan även vara från fabrik om de har ändrat konstruktionen mitt i en säsong.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
jag har även kollat upp på en annan CBR 900 -93, på den finns det symboler/tecken framför och bakom ramnumret, det finns det dock inte på min. Det är väl också en av anledningarna till varför de stoppar.
Nu vet ju inte jag hur de där teckena fungerar och vad de har för funktion, men skiljer sig tecken från fabrik till fabrik där hojarna tillverkas? Kan det vara så att på fabriken där min gjorde utelämnades tecknena helt?

Honda brukar ha * i ändarna på sina chassinummer om jag inte minns fel.
Ibland gör man markeringar vid chassi nr för att markera att vissa garantifel är åtgärdade (som tex kopplingkorg på R1-98).

Fota och lägga upp här så kan nog någon kunnig bedömma.

Kolla i det svenska regpappret om du har det, står det "ramnummer åsatt vid regbsiktning" så är det grönt, då är ramen bytt på hojen.

som någon skrev, honda kan ha lite luffiga siffror men de ska sitta rakt och snyggt, det är ingen snack om saken.

/Fredde
 

Lemaro

Guest
Ja, sen kom nästa problem, datorn hemma där har jag sparat bilderna har nyligen gett upp, jag ska försöka fixa bilderna på annat sätt..
Kollar på registerutdraget, men kan inte hitta att det står "ramnummer åsatt vid regbsiktning" någonstans.

Gud hatar mig, eller så vill han inte att jag ska köra ihjäl mig :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top