Chassinummer på CBR 900

Lemaro

Guest
Honda brukar ha * i ändarna på sina chassinummer om jag inte minns fel.
Ibland gör man markeringar vid chassi nr för att markera att vissa garantifel är åtgärdade (som tex kopplingkorg på R1-98).

Fota och lägga upp här så kan nog någon kunnig bedömma.

Kolla i det svenska regpappret om du har det, står det "ramnummer åsatt vid regbsiktning" så är det grönt, då är ramen bytt på hojen.

som någon skrev, honda kan ha lite luffiga siffror men de ska sitta rakt och snyggt, det är ingen snack om saken.

/Fredde

Som ni kan se på ramnumret så är de 6 sista bokstäverna/siffrorna sneda jämfört med de andra.

På chassiplåten så finns det märken vid popnitarna som de också lade märke till.
 

Bifogat

  • Chassiplåt.JPG
    Chassiplåt.JPG
    45.6 KB · Visningar: 292
  • ramnummer.JPG
    ramnummer.JPG
    33.3 KB · Visningar: 355

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Som ni kan se på ramnumret så är de 6 sista bokstäverna/siffrorna sneda jämfört med de andra.

På chassiplåten så finns det märken vid popnitarna som de också lade märke till.

är de inte bara så från fabrik att alla el en serie hade de första numren sen dom sista va induviduella(stavn) så dom knackades efterhand.
skylten kan ju vart borttagen nån gång pga putsning el annat
 

Lemaro

Guest
är de inte bara så från fabrik att alla el en serie hade de första numren sen dom sista va induviduella(stavn) så dom knackades efterhand.
skylten kan ju vart borttagen nån gång pga putsning el annat

Jo, det kan mycket väl stämma det där med numret att de sista är individuella siffror.
Har varit in på http://www.magneticdrainplug.com/Tech_Links/Rebel_VIN.html
och kollat, där står det vad numren står för.

Det kan även vara så att chassiplåten är borttagen p.g.a. putsning, men är man inte skyldig att meddela vägverket ifall man tar bort plåten och varför?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Som ni kan se på ramnumret så är de 6 sista bokstäverna/siffrorna sneda jämfört med de andra.

På chassiplåten så finns det märken vid popnitarna som de också lade märke till.

Min personliga åsikt är att det inte är gjort på fabrik.
Två saker talar för det:
1. Snedheten på siffrorna, jag kan nog garantera att Honda inte sätter ramnummer för hand, de brukar alltid sitta rakt och snyggt.

2. Skrapmärken under popnitarna på den lilla skylten, det visar en sak, den har någon gång blivit flyttad från en ramen. Detta kan man ju göra på sin egen ram om man tex lackerar om eller polerar den men det ser inte ut att vara gjort med din ram. Original är det inte popnitar utan vanliga nitar.

Jag skulle gissa att din hoj fått en ny ram och gamla ramnumret är överflyttat, för att detta ska vara okej måste man reggbesiktiga hojen igen och då ta med gamla styrhuvet som bilprovningen lägger i sitt förråd.

Om inte denna procedur är gjord så kan du få problem som du märkt.

Det bästa du kan göra är att ringa tidigare ägare och fråga om de bytt ramen och kolla i så fall om gamla ramen finns kvar eller om det i alla fall finns kvitto kvar på ramen. Är ramen importerad av honda mc så kanske de kan hjälpa dej att få fram identiteten.

Lycka till!

/Fredde

Edit: Honda brukar dessutom ha lite speciell form på sina 0:eek:r eller om det är 8:eek:r.
 

Lemaro

Guest
Det bästa du kan göra är att ringa tidigare ägare och fråga om de bytt ramen och kolla i så fall om gamla ramen finns kvar eller om det i alla fall finns kvitto kvar på ramen. Är ramen importerad av honda mc så kanske de kan hjälpa dej att få fram identiteten.

Lycka till!

/Fredde

Edit: Honda brukar dessutom ha lite speciell form på sina 0:eek:r eller om det är 8:eek:r.

Jag har tagit kontakt med Honda MC och även skickat bilderna dit, kommer troligen att få ett svar i början på nästa vecka.

Besiktningskontoret har även varit i kontakt med polisen, som i sin tur har påbörjat en undersökning.

Nu var ju inte bilden på chassiplåten den bästa, men om man ser på ramen i övrigt så ser den faktiskt polerad ut, det tyckte även besiktningen och polisen.

jag tänker inte ge upp ännu, jag ska kämpa in i det sista. :tummenupp

Vi får väl hoppas på det bästa.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag har lyckats spåra motorcykeln till Hamamatsu fabriken i Japan.

Hur då?

Om någon ägare haft den halvförsäkrad och klotat, stulit en till och flyttat skylt och nummer, skulle han tala om det då?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Hur då?

Om någon ägare haft den halvförsäkrad och klotat, stulit en till och flyttat skylt och nummer, skulle han tala om det då?

Ramen är ju med största säkerhet inte stulen eftersom ramnumret inte är anmält stulen.

Köper man en egen ram så är det inget ramnummer på den. Men visst kan resten av sakerna på hojen vara stula, precis som på vilken hoj som helst.

/Fredde
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Ramen är ju med största säkerhet inte stulen eftersom ramnumret inte är anmält stulen.

Köper man en egen ram så är det inget ramnummer på den. Men visst kan resten av sakerna på hojen vara stula, precis som på vilken hoj som helst.

/Fredde

Tänk igen!
:)
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag tänker och kommer fram till samma sak, att de inte har flyttat ramnumret till en stulen ram som du skriver.

/Fredde

Det är ju omöjligt att veta om hojen är en stulen mc som fått ny identitet, men det verkar väldigt rimligt med tanke på sneda heminstansade nr och att plåten oxå är flyttad.
Om man byter ram så ska detta framgå antingen med kvitto från handlare om en helt ny ram köpts. Eller om det är en begagnad ram så ska tidigare ramnummer kryssas och behållas så att det tydligt framgår var den har sitt ursprung och ramnr tillhörande regbevis ska stansas in under.
Trist om det skiter sig för en ny ägare isf.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Det är ju omöjligt att veta om hojen är en stulen mc som fått ny identitet, men det verkar väldigt rimligt med tanke på sneda heminstansade nr och att plåten oxå är flyttad.
Om man byter ram så ska detta framgå antingen med kvitto från handlare om en helt ny ram köpts. Eller om det är en begagnad ram så ska tidigare ramnummer kryssas och behållas så att det tydligt framgår var den har sitt ursprung och ramnr tillhörande regbevis ska stansas in under.
Trist om det skiter sig för en ny ägare isf.

Precis, och därför går det inte att flytta ett icke-stulet ramnummer till en stulen ram utan att det syns.

/Fredde
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Precis, och därför går det inte att flytta ett icke-stulet ramnummer till en stulen ram utan att det syns.

/Fredde

Men i detta tolkar jag det som att det syns, kanske inte övertydligt men flera detaljer tyder ju på det. :va
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Men i detta tolkar jag det som att det syns, kanske inte övertydligt men flera detaljer tyder ju på det. :va

Nää på bilden (även om den är rutten) ser ramnumret ut att vara intjongat förhand i en ny ram.

Om man skulle slipa bort det gamla först så borde även en blind besiktningsman upptäcka det.

Vad som hänt med hojen vet såklart ingen utom den som ägde den innan. Tyckte mest det är trist för killen om det börjar spekuleras i att den är stulen/stula delar när det faktiskt kan röra sig om ett helt riktigt rambyte efter en krock där regbesikning missades.

/Fredde
 

Lemaro

Guest
Nää på bilden (även om den är rutten) ser ramnumret ut att vara intjongat förhand i en ny ram.

Om man skulle slipa bort det gamla först så borde även en blind besiktningsman upptäcka det.

Sorry, det var svårt att få till en vettig bild.

Enligt besiktningsmännen så påstod de att det fanns gamla nummer bakom det instansade numret. Att det isåfall skulle vara nerslipat och stansat nytt nummer ovanpå. I och för sig så är ju besiktningsmännen gamla stofiler med getögon som börjar mögla, men men..
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Sorry, det var svårt att få till en vettig bild.

Enligt besiktningsmännen så påstod de att det fanns gamla nummer bakom det instansade numret. Att det isåfall skulle vara nerslipat och stansat nytt nummer ovanpå. I och för sig så är ju besiktningsmännen gamla stofiler med getögon som börjar mögla, men men..


Jag måste fan vara blind! :)

Är det ett ramnummer där under, ja då har du problem.

Kan du inte fixa lite bättre bilder...?

/Fredde
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
I o med att du kunde spåra hojen tillbaka till fabriken , kan du inte få dem att utfärda ett intyg på att det är rätt ramnr el nått ?? Så du kan visa för besikt. att det är rätt fast det ser fel ut....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om deras bedömning är att det är ett gammalt nummer under så är det nog kört.

Kanske att polisen gör en utredning om den och konstaterar att så inte är fallet,då har du ju papper på det.
Skulle dom finna att det är ett annat nummer under så har du väl ingen hoj istället.

Förra ägaren köper tillbaka och du letar ny?

Henrik
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top