Checa dissar Isle of Man TT

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
P€RRA;5904338 skrev:
Rally skulle verkligen kunna ses över så att folk inte dör i onödan. Av det jag sett på TV verkar säkerheten vara hög i vissa länder och lägre i andra. Då tänker jag främst på publiken. Förarna sitter i bilar med störtburar och har hjälm på sig och brukar klara sig relativt bra även när de kör av och rullar runt.

Stadslopp i F1 brukar ha avåkningszoner i slutet på rakorna och även där sitter förarna i bilar som är väldigt säkra och de har bra skyddsutrustning.

I störtlopp har de hjälm och 2-3 st stängsel som ska fånga upp åkarna om de kör ur.

Proffsboxning har precis som UFC läkare och domare som ser till att ingen ska behöva dö i onödan.

Inom RRR däremot verkar man inte bry sig så mycket om säkerheten och att det ska vara farligt är självklart en del av tjusningen. Bevisligen dör ett par stycken varje år (239 st på drygt 100 år) och det tycker jag personligen är vansinne.

Nu är det ju hårklyverier att nämna att bilarna i rally är säkra, då alla rallybilar inte håller wrc standard och att stadsloppen "brukar" ha avåkningzoner i slutet på rakorna etc.

Hur många förlamade och hur många dödsfall tror du det finns kopplade till störtlopp?

Gjorde en ovetenskaplig googling och fann en MMA-bloggare som skrev att det dött 146st sedan 1990 inom boxningen medan MMA endast hade 1 dödsfall i direkt koppling till sporten.

Att RRR inte verkar bry sig låter konstigt, då det finns läkare med helikopter etc som rycker ut, så nog bryr de sig lite.

Jag tycker RRR är "lika illa" som resten av de sporter jag nämnt men tycker inte alls att man borde förbjuda det, vad som gör livet värt att leva för mig kanske verkar livsfarligt för någon annan, på samma sätt som det som gör livet värt att leva för en annan människa verkar livsfarligt för mig.

Jag vill inte dumförklara människor genom att förbjuda dessa sporter och säga åt dem att de inte vet sitt eget bästa.

Skulle man däremot spara in på läkarvård pga ekonomi etc håller jag med om att det är förjävligt, men i mina naiva ögon ser det ut som att förarna i RRR har fullgod skyddsutrustning och hojar i bra skick, läkarvård redo att rycka ut, det enda som inte är säkert är banan.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu är det ju hårklyverier att nämna att bilarna i rally är säkra, då alla rallybilar inte håller wrc standard och att stadsloppen "brukar" ha avåkningzoner i slutet på rakorna etc.
Men hur du än vänder och vrider på det så blir det säkrare i en bil än på en hoj.

Hur många förlamade och hur många dödsfall tror du det finns kopplade till störtlopp?
Ingen aning. Vet du?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Det var väl 73 ? som man klokt nog slutade arrangera VM på "ön".

Jag tycker det är galet men man gör det på egen risk, ungefär som man röker, super, störtlopp, basejump.
Man kan inte bestämma vad folk ska göra så länge det endast är dom själva som drabbas.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
P€RRA;5904954 skrev:
Men hur du än vänder och vrider på det så blir det säkrare i en bil än på en hoj.

Ingen aning. Vet du?

För mig är det ingen skillnad om man sysslar med en sport där det händer att man dör/skadas svårt eller sysslar med en sport där det inte lika ofta men ändå inte är ovanligt att man dör/skadas svårt.

Då jag vill syssla med mina intressen i framtiden också, även om andra människor tycker de är farliga, vill jag bestämma om jag ska syssla det andra tycker är farligt, skulle jag vilja förbjuda IoM måste jag acceptera att andra människor (kanske i beslutande positioner) beslutar att jag inte ska få syssla med mina intressen i framtiden.

Jag håller med om att IoM är snudd på galet, men det är halva grejen för mig, men jag kan inte sträcka mig till att vilja förbjuda det för att jag inte vill leva i ett samhälle där man inte får syssla med "farliga" intressen för att andra som inte sysslar med det tycker det är för farligt.

mvh. Fredrik

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag håller med om att IoM är snudd på galet, men det är halva grejen för mig, men jag kan inte sträcka mig till att vilja förbjuda det för att jag inte vill leva i ett samhälle där man inte får syssla med "farliga" intressen för att andra som inte sysslar med det tycker det är för farligt.
Jag är inte heller för förbud men tycker att ett modernt samhälle måste dra gränsen någonstans. Att tävla med motorcyklar på en bana där man gjort det som krävs för att garantera en form av säkerhet för förarna skiljer sig en hel del ifrån en stadsbana utan några som helst avåkningszoner där minsta misstag kan leda till döden.

moddlaren

Guest
Checa har nog bara fått för mycket morfin efter sin senaste krasch. :näsblod

I staden Douglas på Isle of Man finns en skylt: "Om du inte gillar våra seder och lagar finns det en färja varje morgon."

den skylten borde stå på flera ställen:tummenupp

moddlaren

Guest
P€RRA;5905050 skrev:
Jag är inte heller för förbud men tycker att ett modernt samhälle måste dra gränsen någonstans. Att tävla med motorcyklar på en bana där man gjort det som krävs för att garantera en form av säkerhet för förarna skiljer sig en hel del ifrån en stadsbana utan några som helst avåkningszoner där minsta misstag kan leda till döden.

Det är väll ändå så att det är upp till var och en att avgöra om den/dom vill anmäla sig till en sådan här tävling, det finns inget tvång som säger att du måste, tycker det är ett farligt resonemang som vill lägga allt ansvarstänk på samhället istället för att låta var o en ansvara för sina egna beslut och handlande.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...nskning-28-8-20-00-Ansvar-f%F6r-v%E4gstandard

hur bra blir det med en samhälls funktion som bara finns på pappret o aldrig kan ha fel? är det bättre än att var o en får avgöra om den/dom vill köra IoM TT?

personligen tror jag stenhårt på frihet med personligt ansvar staten skall inte lägga sig i mer än det absolut mest fundamentala i samhället.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan inte bestämma vad folk ska göra så länge det endast är dom själva som drabbas.

Många har väl ändå familjer? Och som alltid när någon dör, är det de efterlevande som tar den värsta smällen. Alltså skulle man kunna säga att det är den som dör som drabbas minst.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
hur bra blir det med en samhälls funktion som bara finns på pappret o aldrig kan ha fel? är det bättre än att var o en får avgöra om den/dom vill köra IoM TT?

personligen tror jag stenhårt på frihet med personligt ansvar staten skall inte lägga sig i mer än det absolut mest fundamentala i samhället.

Tycker du vi ska släppa heroinet fritt också? Och låta var och en ta sitt egna ansvar?

moddlaren

Guest
Tycker du vi ska släppa heroinet fritt också? Och låta var och en ta sitt egna ansvar?

Nej droger är en sak som staten bör bestämma spelreglerna över. Har dock för mej att jag läst någonstans att ca 60% av huvudstadens invånare någon gång provar canabioder vilket skrämmer mig rätt rejält. Jag har en plast son som fick en kniv i magen två timmar in på detta året av en knarkare så knark gillar jag ej.

Därimot så anser jag att det är upp till varoen om dom vill tävla inom en sport som är godkänd någonstans. Hur många dör inte i bergsklättring? På skatebord.med en trampcykel. Rollerblade. Golf. hästar. Jag tror det. Finns dödsfall innom alla sporter då det alltid finns mäniskor med vinnarskalle som är villiga att utmana dey som inte går.

Se. Bara på dom som gör dubbel backflipp med cross hojar det var omöjligt till killarna på nitrochowe gjorde det. Se filmen föresten.
Mvh

moddlaren

Guest
Varför just där?

Om du gämför en förare på IoM som dammar i en mur eller ett träd hemskt nog strycker killen med. Då är det ändå han skälv som valde att åka till IoM syälla upp och ända till starten går kan han ju välja att avbryta.

Om en ned drogad person snor en långtradare och dammar i den skolbussen som just dom barnen i dina kvarter bor och samtliga strycker med då anser jag att det är befogat med en lag som förbjuder droger. Sedan ä r det inte ett jävla dugg bättre att soliga kör med promille dock är det tillåtet att dricka sprit men lika olagligt att köra med sprit som att knarka.

Så bättre svar får du inte då det är min åsikt och inte en lag.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
De här snacket om att alla ska få göra som de vill håller inte länge. Som redan nämnts kan vi då släppa alla droger fria och vem ska förresten ha rätt att bestämma att jag måste ha bilbälte, köra max 120 km/h och ha lysena på? Det borde jag väl få bestämma själv så länge det bara är jag som dör när jag kör av vägen i 240 km/h?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
P€RRA;5905321 skrev:
De här snacket om att alla ska få göra som de vill håller inte länge. Som redan nämnts kan vi då släppa alla droger fria och vem ska förresten ha rätt att bestämma att jag måste ha bilbälte, köra max 120 km/h och ha lysena på? Det borde jag väl få bestämma själv så länge det bara är jag som dör när jag kör av vägen i 240 km/h?

inte riktigt samma sak va.......

du har valet att köra bil eller inte. precis som Checa har valet att köra IOM eller inte. däremot om du väljer att köra bil så har du vissa regler som du måste följa. precis som Checa har att följa om han väljer att köra IOM......

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
P€RRA;5905321 skrev:

Så länge vi diskuterar idrott är det ok att ventilera åsikter tycker jag, men att tro att alla som gillar IoM TT är anarkister är att gå några steg för långt.

På vilket sätt har man släppt "allting fritt" genom att tillåta tävlingar på IoM?

Att vi har lagar som bestämmer hur fort vi får köra och att vi måste använda bilbälte har ju ingenting med tävlingar på IoM att göra. Klart familjen drabbas när någon dör, de intervjuer jag sett med anhöriga så accepterar de att de dog när de gjorde något de älskade och risken har de alltid vetat om.

Jag tror alla vi som inte vill tävla där tycker inte att det är värt risken, men vad tycker vi om folk som försöker bestämma över idrotter/grenar de själva inte är aktiva inom?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om du gämför en förare på IoM som dammar i en mur eller ett träd hemskt nog strycker killen med. Då är det ändå han skälv som valde att åka till IoM syälla upp och ända till starten går kan han ju välja att avbryta.

Om en ned drogad person snor en långtradare och dammar i den skolbussen som just dom barnen i dina kvarter bor och samtliga strycker med då anser jag att det är befogat med en lag som förbjuder droger. Sedan ä r det inte ett jävla dugg bättre att soliga kör med promille dock är det tillåtet att dricka sprit men lika olagligt att köra med sprit som att knarka.

Så bättre svar får du inte då det är min åsikt och inte en lag.

Fast det där blir väl ändå att jämföra två olika konsekvenser istället för två olika handlingar?

För att göra det mer jämförbart måste det väl vara;
1. En person under influens av droger kör ihjäl dagisbarn
2. En förare i ett stadslopp/RRR kör ihjäl dagisbarn

Jag tror att oavsett vilken av orsakerna som ligger bakom ditt barns död ovan så kommer du att yrka på ett par framtida förbud...

Annars blir det ju som att jämföra "tycker du det är värre att en Merca kraschade upp på en läktare på Le Mans på 1955 och dödade 84 personer samt skadade 120 eller att en överklassunge på Stureplan använder heroin utan att någon vet om det" och sedan dra slutsatsen att all racing ska förbjudas för att det dödar en massa personer men att droger är ofarligt.

Något tillspetsat kanske...

Sedan kanske den mer relevanta diskussionen är vad som är mer sannolikt att orsaka olika incidenter och vilka åtgärder man kan ta för att förebygga det och därigenom minska sannolikheterna.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Attans, nu stödjer jag inte bara en motorcyklist utan även en heroinist! :tungan

Alldeles rätt så vi måste nog göra som Dingvall vill ändå. :Bugar
Sluta köra hoj och åka säkrare i bil. :tummenupp

Möööjligtvis ta den på släp till en säker bana där vi kan köra i säkra hastigheter. Men bara om det är helt riskfritt..:rolleyes:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Radare, har läst ditt inledande inlägg och några av dina andra, var du står i frågan har jag inte kunnat utläsa.

Kan du förklara för mig var du står i denna fråga, och vad dom andra RRR racen i irland och runt om i EU säger dig. Ska dom förbjudas?.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!