FredrikEkl
Ny medlem
P€RRA;5904338 skrev:Rally skulle verkligen kunna ses över så att folk inte dör i onödan. Av det jag sett på TV verkar säkerheten vara hög i vissa länder och lägre i andra. Då tänker jag främst på publiken. Förarna sitter i bilar med störtburar och har hjälm på sig och brukar klara sig relativt bra även när de kör av och rullar runt.
Stadslopp i F1 brukar ha avåkningszoner i slutet på rakorna och även där sitter förarna i bilar som är väldigt säkra och de har bra skyddsutrustning.
I störtlopp har de hjälm och 2-3 st stängsel som ska fånga upp åkarna om de kör ur.
Proffsboxning har precis som UFC läkare och domare som ser till att ingen ska behöva dö i onödan.
Inom RRR däremot verkar man inte bry sig så mycket om säkerheten och att det ska vara farligt är självklart en del av tjusningen. Bevisligen dör ett par stycken varje år (239 st på drygt 100 år) och det tycker jag personligen är vansinne.
Nu är det ju hårklyverier att nämna att bilarna i rally är säkra, då alla rallybilar inte håller wrc standard och att stadsloppen "brukar" ha avåkningzoner i slutet på rakorna etc.
Hur många förlamade och hur många dödsfall tror du det finns kopplade till störtlopp?
Gjorde en ovetenskaplig googling och fann en MMA-bloggare som skrev att det dött 146st sedan 1990 inom boxningen medan MMA endast hade 1 dödsfall i direkt koppling till sporten.
Att RRR inte verkar bry sig låter konstigt, då det finns läkare med helikopter etc som rycker ut, så nog bryr de sig lite.
Jag tycker RRR är "lika illa" som resten av de sporter jag nämnt men tycker inte alls att man borde förbjuda det, vad som gör livet värt att leva för mig kanske verkar livsfarligt för någon annan, på samma sätt som det som gör livet värt att leva för en annan människa verkar livsfarligt för mig.
Jag vill inte dumförklara människor genom att förbjuda dessa sporter och säga åt dem att de inte vet sitt eget bästa.
Skulle man däremot spara in på läkarvård pga ekonomi etc håller jag med om att det är förjävligt, men i mina naiva ögon ser det ut som att förarna i RRR har fullgod skyddsutrustning och hojar i bra skick, läkarvård redo att rycka ut, det enda som inte är säkert är banan.