Chippa bilen

Personligen tycker jag att det är som att kasta pengarna i sjön. Effektökningen är väl bra, kontra kostnaden, men det är ju fortfarande en "slö" framhjuls driven bil. Lägg pengarna på lite styling och bil ljud istället!
För det är ju en riktigt snygg bil!

Min enda erfarenhet av chippning är att varningslampor tänds och att kopplingar går sönder. Men då var det inte en Saab.
 
Lägg pengarna på lite styling och bil ljud istället!
För det är ju en riktigt snygg bil!

Du menar att du har läst i tidningen "En ding ding värld" att bilen i fråga är riktigt snygg - det är inte din personliga åsikt alltså?

Lite styling och bil-ljud... :lol :lol underbart!!! :rofl
 
Jag satte i en 192hk box i min 9-5a, blev ju betydligt bättre än orginal men dricker en deciliter mer per mil. 9,5 lit/10mil ligger den på nu blandad körning.
Tänder inga lampor och pajar inga kopplingar. Kostnad för en beg är ca 2000kr + programering av starspärr.
Behöver inte fler hästar i bilen faktiskt, vill jag köra fort tar jag bågen.
 
Nordic är inte heller något alternativ, de känns för oseriölsa och dyra och jag har hört för mycket negativt om dem, även om de säkerligen är bättre än hemmapularna.
Det där får du gärna utveckla. Är det några som vet vad de sysslar med och som ställer upp för sina kunder är det väl ändå Nordic.

Nu har jag visserligen Maptuns programvara för tillfället, men jag har haft Nordic tidigare och hos mig slår de fortfarande högst.
 
Chippa hos It´s fun är uteslutet. Jag skiter i om han har rent mjöl i påsen eller ej, det har inte jag heller när allt kommer omkring antar jag men jag gillar varken honom eller "hans" firma.
BSR är också uteslutet, för dyrt för att bara koppla in en sladd och åka därifrån efter 5 minuter. Sen skiter jag i om de har suttit och programmerat etc, samma programvara finns någon annanstans om man bara hittar rätt personer.
Ett pm skickat till Nursey inom kort!

Steg 2 är förresten inte intressant, det är en bil som ska ta tjejen till och från jobbet med bra komfort och hög säkerhet men 150hk är på tok för klent just nu känns det som. Och 50st har väl inte rymt kanske, men det känns som det om man jämför med andra 150hk-bilar... Bilen är i jävligt fint skick och nyservad etc, det enda som oroar mig är kopplingen men den är bytt på en fikarast så det får jag ta då.


Är kopplingen på en 9-5:a bytt på en kafferast? Knappast.
 
Turbocenter ska jag kolla upp, likaså TMracing och sen har jag hittat nån annan firma i E-tuna med liknande namn som jag har mailat.
Nordic är inte heller något alternativ, de känns för oseriölsa och dyra och jag har hört för mycket negativt om dem, även om de säkerligen är bättre än hemmapularna.

Men jag har även fått erbjudande om en schysst chippning för 2500:- och sen Maptuns program för betydligt billigare pris än Maptun själva. Mycket att välja på just nu men förhoppningsvis lyckas man hitta rätt i djungeln...


hmm vet inte om jag kan hålla med om det kanske är nåt flum du snackat med som sagt så men nordic är proffsiga och servicevänliga sen att det kostar pengar det får man fan tåla om man ska ha trim på bilen:fakta
 
Sveriges svenskaste tråd?
En kille med en 9-5 kombi vill chippa bilen för att han tror att den tappat kraft när den i själva verket faktsikt gått lika illa hela tiden. Han frågar likasinnade och får därmed sin spegelbild bekräftad - de svaren han vill ha.
Han går och chipar bilen i tron om att han inte måste mappa den och kör till jobbet för att berätta det direkt för de andra att hans ruttna ScaniaSaab är tamefan det bästa i stan just nu. Kollegorna vill fräsa åt honom för deras räntebetalning på huset inte tillåter att chipa sin egen mögiga Saab men tycker att han är ball för att man inte i Sverige ska klanka ner på andra trots att man hatar dem.

Sälj Saaben eller kör den direkt till skroten nu inatt och bara ställ den med nycklarna utanför. Sen köper du en riktig bil från början och håller inte på med chipning o grejjer.

Undrar hur lång tid det tar innan Sverigemaffian kommer? :D

Haha, du är en så stor tönt som aldrig upphör att förvåna :rofl
Jag, till skillnad från dig, är inte en tönt som bryr mig om vad det står på bakluckan eller sitter för märke i fronten. Jag köpte en 9-5 kombi 2.0t för 72 000:- med 1 ägare, fullservad med all utrustning och säker som få. Jag själv kommer knappt köra med den, jag köpte den till min sambo. Hade jag känt för att haft en "fränare" bil så hade jag köpt det för dyrare pengar men jag är inte en sån som vill springa och ta lån för att köpa en bil. Och jag är dessutom en sån jävla anal pedant så jag räknar ut in i minsta detalj vad grejjerna jag köper kommer kosta, när det rör sig om bruksbilar tex. Denna Saab var det som gav mest bil för pengarna, jag kollade även på BMW men det var som att kasta pengarna i sjön.
Så jag tycker du ska ta dina fula Villa-medusa-tatueringar och hålla dig borta från denna tråd och istället gå och skryta för småpojkarna i kvarteret om hur mycket pengar du tjänar för att ha råd med hela 3st beemers. För jag är inte imponerad, jag har troligtvis det betydligt bättre ställt än dig och antagligen snyggare brud och större kuk och är bättre på att laga mat och har haft betydligt fler häftigare bilar än vad du kan drömma om, dessutom kan jag skruva med dem själv också. Så, nu är det slut på skrytet, då kan du också hålla käften. Eller så kommer du med något vettigt men det har ju aldrig hänt förr så återgå till föregående exempel.

Jk=SWE=, styling är inte min grej när det gäller bruksbilar. När jag "stylar" mina bilar så brukar det vara av praktiska orsaker och dessutom så är jag lite allergisk mot alla dessa jävla plast-stylade bilar. Jag är lite mer lagd åt 60-talets muskelbilar med stora motorer och det är det enda jag kan tänka mig att "styla" i form av ett enormt huvscoop för att få plats med prylarna eller en vinge för att hålla ner bakhjulen i högre hastigheter.
Förvisso så beställde jag hem 1 liter färg idag för att jag tänkte lacka listerna och handtag i samma färg på bilen men detta gör jag bara för att jag kan och att det inte kostar ett dugg och att det blir snyggt och man slipper smörja listerna/handtag för att de ska vara svarta för jämnan. En simpel detalj som tar mig en förmiddag att göra, perfekt att utföra medan "rain-off" på rutan torkar så man slipper använda torkarna när det regnar.
Ljud är samma sak där, jag har påkostade anläggningar i hemmet istället som jag använder om jag vill lyssna på musik då jag anser att ljud i bilen är behagligt men det ska inte höras utanför att man lyssnar på "mammas nya kille" i P3 på onsdagar efter klockan 16.00. AS2-paketet eller vad fan det heter räcker gott åt både mig och tjejen.
Angående framhjulsdriften så spelar det ingen roll vart hjulen driver på en bruksbil för de ska rotera i samma hastighet som de icke drviande hjulen. Den ska ha antispinn och antisladd så att jag inte behöver oroa mig över att tjejen har dragit av vägen pga avsaknad av dessa.

Men återigen, det är aldrig fel med några fler hästar då denna motor är underdimensionerad. Kopplingen byter jag utan problem om det skulle behövas, men förhoppningsvis slipper jag. Några lampor som lyser vore tråkigt, men givetvis kommer utövaren frågas om detta kan ske, de jag har kollat upp hittills fungerar ihop med TCS etc utan problem iaf.

Så, ska det fortsättas leka sandlåda så kan ni ta det i Mavves projekttråd eller i hans gästbok, här hör det inte hemma.
Skulle det mot förmodan dyka upp så får moderatorn ta bort det hädanefter.

Det där får du gärna utveckla. Är det några som vet vad de sysslar med och som ställer upp för sina kunder är det väl ändå Nordic.

Nu har jag visserligen Maptuns programvara för tillfället, men jag har haft Nordic tidigare och hos mig slår de fortfarande högst.

Personliga erfarenheter sedan lång tid tillbaka, möjligt att de har skärpt sig numera men det tänker jag inte utvärdera.
Även Maptun var bra tidigare men nu har de vuxit sig för stora känns det som men det törs jag inte uttala mig om. Har kompisar som har Maptun-bilar och de är nöjda men säger att det var bättre förr. Men vad var inte bättre förr, allt typ?

Gös i agenthatt, nu dricker jag iofs inte kaffe så jag vet ju inte riktigt hur lång en kafferast är. Men jag skulle tippa på att det utföres runt 2-3 timmar med bilen på lyften. Jag kanske är för positiv men förhoppningsvis får jag aldrig reda på det. Dessutom har jag äran att vara vän med en mekaniker som jobbar på en Saab/Opel-verkstad så jag har tillgång till specialverktyg och tekniskt kunnande om det skulle visa sig vara en för svår uppgift för mig. Men häromdagen lyckades jag skruva isär en av bilarna, bytte då hjullager, åkte och fick det urpressat, skruvade tillbaka allt och åkte och besiktigade om bilen och var tillbaka på jobbet exakt 55 minuter efter att jag lämnade jobbet, då hade jag samtidigt kört totalt 2mil också mellan de olika punkterna. Så det går att skruva fort om man bara vill.
 
Last edited:
Gös i agenthatt, nu dricker jag iofs inte kaffe så jag vet ju inte riktigt hur lång en kafferast är. Men jag skulle tippa på att det utföres runt 2-3 timmar med bilen på lyften. Jag kanske är för positiv men förhoppningsvis får jag aldrig reda på det. Dessutom har jag äran att vara vän med en mekaniker som jobbar på en Saab/Opel-verkstad så jag har tillgång till specialverktyg och tekniskt kunnande om det skulle visa sig vara en för svår uppgift för mig.

Att byta koppling på en 9-5:a verkar vara ett mindre helvete. Lämnade in bilen för kopplingsbyte på en lokal verkstad. Men de kunde inte utföra jobbet p.g.a. att de inte hade det specialverktyg som behövdes. SAAB:s egna verkstad skulle ha 13 000:- för jobbet.
Du kan ju få maila hit din polare om du vill. :)
 
Att byta koppling på en 9-5:a verkar vara ett mindre helvete. Lämnade in bilen för kopplingsbyte på en lokal verkstad. Men de kunde inte utföra jobbet p.g.a. att de inte hade det specialverktyg som behövdes. SAAB:s egna verkstad skulle ha 13 000:- för jobbet.
Du kan ju få maila hit din polare om du vill. :)

Jo jag har hört en den skräckhistorier men jag har även läst lite manual på det hela och det verkar inte vara så mycket värre än på anadra fwd-bilar. Men som sagt, specialverktyg är både tråkigt och dyrt men har man tur att känna någon som jag så underlättar det :D
Jag kan ju alltid fråga vad han tar för det bytet svart, 13 000:- är ju rena rånet! För det så får du ju en preppad låda med färdigpuckad koppling om man vill, nästan så du får ett par kulpeenade axlar på köpet...
 
För att göra mig jävligt tydlig. Du får vad du betalar för. Vill du hinka i nåt halvdant i din bil och notera astronomiska cylindertryck så är det fine, så länge du vet om det. STCS är nog stället som svarar bäst på frågorna, de flesta där kör med nån form av trim.

Att byta koppling på en 9-5:a verkar vara ett mindre helvete. Lämnade in bilen för kopplingsbyte på en lokal verkstad. Men de kunde inte utföra jobbet p.g.a. att de inte hade det specialverktyg som behövdes. SAAB:s egna verkstad skulle ha 13 000:- för jobbet.
Du kan ju få maila hit din polare om du vill. :)

Pha! I min vanliga verkstad går det utmärkt. De visste inte hur man gör. Specialverktyg? Centreringsdonet då eller...
 
Last edited:
Nu vet jag inte hur pass bevandrad du är inom saabandet men "Chip-mats" i fågelmara utvecklar ju egen programvara och har bra rykte.
Det är dock lite svårt att få tag på honom men jag kan ordna hans nummer om du är intresserad.

Kostar billigt också.
 
För att göra mig jävligt tydlig. Du får vad du betalar för. Vill du hinka i nåt halvdant i din bil och notera astronomiska cylindertryck så är det fine, så länge du vet om det. STCS är nog stället som svarar bäst på frågorna, de flesta där kör med nån form av trim.



Pha! I min vanliga verkstad går det utmärkt. De visste inte hur man gör. Specialverktyg? Centreringsdonet då eller...

Saken är ju den att jag kan få "riktig" programvara som är utvecklad och säljs av de större företagen MED garanti, fast jag köper den av någon annan för halva priset...
 
Kom precis på att du kan snacka lite snällt med en kille på stcs.. han kan fixa nordic programvara billigt. PMa för hans användarnamn
 
Men allvarligt Saab :). Går väl inte att köra den bilden alls.
Finns de någon mer plastig bil i den storleken.

Men om vi bortser från att du valt helt fel märke så satsa på nordics. De vet ju alla om märket o du får de du ska
 
Men allvarligt Saab :). Går väl inte att köra den bilden alls.
Finns de någon mer plastig bil i den storleken.

Men om vi bortser från att du valt helt fel märke så satsa på nordics. De vet ju alla om märket o du får de du ska

Jag håller inte med dig på den punkten. Jag har haft ett 50-tal bilar i min ägo och Saab är inte ens i närheten så plastig som tex en Peugeot eller Golf/Passat av nyare modell.
Fel märke eller ej, jag anser att man är en tönt om man måste köpa något efter vad det står för namn på skiten. Det är en bil som ska färda arslet från punkt A till punkt B, mer är det inte. Det är inte en nöjesmaskin direkt utan en komfortabel och säker pendlarbil.
Nordics programvara är säkerligen jättebra, men jag vill inte ha med nordic själva att göra, därför ska jag pm'a Kazmur nu :D
 
Du menar att du har läst i tidningen "En ding ding värld" att bilen i fråga är riktigt snygg - det är inte din personliga åsikt alltså?

Lite styling och bil-ljud... :lol :lol underbart!!! :rofl

Självklart har jag läst tidningen "En Ding Ding Värld", vilken 80-talist har inte gjort det? Och ja, det är min egna åsikt att bilen är snygg.

Det är väl tur att vi har olika smak, alla kan väl inte åka runt i en hitlerkälke?
 
Haha, det var inte lite saab-mobbing här. :D Jag har själv kört en 9-3 i 10 månader och blir nöjdare för varje dag. Inget fel på de bilarna inte. Jä-ligt prisvärda dessutom måste jag säga! :)
 
Trim

Har själv en A3 Turbo
Chippat hos tm chiptuning
Värt varenda en krona
Skipppa dom andra skojarna som vill ha 6-7 000 spänn


Koppling 9-5 : tja man måste demontera "en ram" som sitte runder motorn.
I den sitter bla styrväxel och kylarpaket som måste fixeras på bilen innan ramen lyfts ner.
Detta gjordes på löpande band på mer eller mindra all 9-3 o 9-5 från -98 till 00, saabs skit växellådor/synkringar givetvis.

Sen är det bara att demontera vxl-lådan från motorn, gjort på nolltid......eller ?

Kan man göra det på 2-3 timmar så tycker jag man ska börja som Saab mek, med tanke på anslagen tid o tjäna bra me pengar med tanke på lönestystemet som är ackord.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top