Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

Jocke R

aka RUSSELL ATHLETIC på qruiser.se
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Yamaha YZF R1-01, Kawasaki KLR 650-96 och Can-Am Outlander 800 XT-08
I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.

Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!

HJÄLP!!!!!!!!!!

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Jocke R skrev:
2532233 I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.

Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!

HJÄLP!!!!!!!!!!

Skitsamma, blir det för dyrt gör som regeringen FUSKA!

Gabor

Guest
Jocke R skrev:
2532233 I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.

HJÄLP!!!!!!!!!!

jaha, då är det väl bara att rätta in sig å betala det man har råd med. Dyr ny hoj , eller äldre å billig. å kanske tänka efter hur man kör.....

Mekkras

Halvskåning
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Såld....
Exakt.. Man kommer inte ifrån "problemet" med att unga killar kör sporthoj! :arsele
Blir bara en kalasökning av skenförsäkringar!

onderest

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
kawa z750
ja har inte riktigt fattat e där med att de bara är trafikförsäkringen som kommer att höjjas. kommer det göra någon skillnad då om man har halvförsäkring då? eller hur funkar det?

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Skyll inte på mej, jag röstade inte på "det nya arbetarpartiet"

Gabor

Guest
onderest skrev:
2544183 ja har inte riktigt fattat e där med att de bara är trafikförsäkringen som kommer att höjjas. kommer det göra någon skillnad då om man har halvförsäkring då? eller hur funkar det?

trafikförsäkring- reglerar personskador, den är obligatorisk,halv försä. brand,stöld glas osv...frivillig
helförs. egenfordons egentillfogad skada. dvs DU kör DIN mc/bil I Diket, försbolaget betalar skadan.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
onderest skrev:
2544183 ja har inte riktigt fattat e där med att de bara är trafikförsäkringen som kommer att höjjas. kommer det göra någon skillnad då om man har halvförsäkring då? eller hur funkar det?

Säg att din halvförsäkring ligger på 6 papp om året. Då är Trafikförsäkringen Ca 4.000 och delkasko med brand, stöld etc.. 2000:-. Höjs trafikfsäkringen med 300% får du pynta 18.000 för din nya halvförsäkring :tummenupp

Mekkras

Halvskåning
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Såld....
[- sNaIjK -] skrev:
2544214 Säg att din halvförsäkring ligger på 6 papp om året. Då är Trafikförsäkringen Ca 4.000 och delkasko med brand, stöld etc.. 2000:-. Höjs trafikfsäkringen med 300% får du pynta 18.000 för din nya halvförsäkring :tummenupp

Usch ja!
:zpy

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
[- sNaIjK -] skrev:
2544214 Säg att din halvförsäkring ligger på 6 papp om året. Då är Trafikförsäkringen Ca 4.000 och delkasko med brand, stöld etc.. 2000:-. Höjs trafikfsäkringen med 300% får du pynta 18.000 för din nya halvförsäkring :tummenupp
Jag får det bara till 14 000:- eller?
3x4 000=12 000+2 000=14 000

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
vx skrev:
2544227 Jag får det bara till 14 000:- eller?

hmm... när räknade du med procentsats senast?

Höjningen = 300%
3 X 4.000=12.000

Basbeloppet på 4000 är ju inte någon HÖJNING. Således 12.000+4.000+2.000=18.000

Vóila :)

onderest

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
kawa z750
vx skrev:
2544227 Jag får det bara till 14 000:- eller?

plus halvförsäkringen om ja fatta det rätt.

fan de kommer ju bli hämskt när ja skaffar hoj, mitt studiebidrag kommer inte att räcka på långa vägar:huvet

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Trött man blir.. jaja inte rör det mig i ryggen då jag ändå kör oförsäkrat obesiktigat och oskattat. :arsele

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Måste tillägga att jag mailade moderaterna innan valet och fick detta till svars:

"Alliansen är överens om att kostnaderna för trafikskadades inkomstbortfall
ska föras över till den obligatoriska trafikförsäkringen. Förslaget leder
en viss höjning av premierna. Enligt beräkningar från Sveriges Television
och Föreningssparbanken kommer premiehöjningen för en normalbilist bli
knappt 100 kronor i månaden, 250 kronor för en MC och 20 kronor för moped
och skoter. På sikt, när skadefrekvensen minskar, kommer premien att
sänkas."

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...