Cigarr-tråden

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Cohiba - hypat skräp ?

Ny börjar jag ruttna ordentligt på detta "prestigemärke".
Har redan avhandlat den skandalöst kassa lådan Siglo1 som jag plågat mig igenom.

Nu har jag knäckt nästa låda (Esplendidos), fådd gratis av svärsonen.
Blev dock lite nojjig när jag googlade runt ang falska cigarrer.
Kollade upp etiketter och märken så gott jag kunde och det verkade ok.
Men som ett sista test kunde jag inte hålla mig från att fjutta på en pinne oxå.
Och guess what? Tokploggad !!:huvet:död
Efter att ha petat med sticka en stund så kunde jag med nöd hålla fjutt
på den. Dock inte utan rejäl ansträngning.
Efter 2/3 gav jag upp och slutförde sista kollen för att kolla hur den var
uppbyggd. Ingen shortfiller iaf utan det såg ut att vara (tokhårt) packad
tripa longo.

Kontentan: Smakmässigt ok men återigen skandalös byggkvalle, i pricip orökbar.:död
Och detta i en pinne som betingar 6-7 papp för en låda...fördjävligt.

Lådjäveln får ligga några år till nästa prov...

Tröstade mig med en Trinidad Coloniales. Sublim sak som fick mig på (relativt) gott humör igen.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu är jag fortfarande att betrakta som en novis men enl min mening är Cohiba goda men till ett hutlöst pris.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Beställde lite cigarrer i dag, nu är det bara att hålla tummarna på att dom smiter obemärkt förbi tullen.
Det blev:
Romeo y Julieta Short Churchills
Partagas Shorts
Jose L. Piedra Brevas

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Rapportera gärna funktionen på Partagas Shorts, de senaste två jag rökt har varit dåliga i draget. Från en o samma låda

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag blev så depp efter dagens garre o kalla o stela mc (o)tur att jag var tvungen att köpa en låda Ramon Allones SSC :)

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Ser fram mot att prova dom, det va efter att ha läst lite historiska inlägg i den här tråden som jag bestämde mej för att beställa en låda.
Det värsta är att jag nu inser att min humidor inte rymmer hela beställningen, får nog klura på att investera i en till lite större.
Rapportera gärna funktionen på Partagas Shorts, de senaste två jag rökt har varit dåliga i draget. Från en o samma låda

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Samma här. Är dock bara inne på cab nr 2 :)

Jag har aldrig ägt nån cabriolet... :(

:hihi

Status lördag em/kväll för boffa-boysen? Jag är utkörd med diskvattnet från 17.00 då frun ska ha "tjejjmiddag" med brewdarna. :mad:

Tänkte i ren protest ta humidoren under armen och parkera mig på Ciao Ciao Due's uteservering för lite käk, dryck och efterföljande kaffe/avec/garre/garre/avec/garre.

De har infravärme :tummenupp

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vad trevligt ni har det i huvudstaden. På landsbygden spenderas lediga stunder på branta tak i hällregn med högtryckstvätt.

Hmm, inser att jag haft otur med mina Partagas Shorts, synd för mig :) Hoppas låddan bättrar sig!

Förövrigt, kallas alla lådor för "cab" eller är det bara typ 50 lådor i trä som betitlas cab?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Status lördag em/kväll för boffa-boysen? Jag är utkörd med diskvattnet från 17.00 då frun ska ha "tjejjmiddag" med brewdarna. :mad:

Kan funka.

Förövrigt, kallas alla lådor för "cab" eller är det bara typ 50 lådor i trä som betitlas cab?

Det är enbart 50-lådor som kallas för cab(inets).

Om jag inte är ute och cyklar så kallas dom vanliga 25-lådorna för Dress box.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Gällande namnen på lådorna har min internetbaserade outtömliga källa följande information i ämnet;

min källa skrev:
Dress Box

This is the standard cigar box. Also referred to as a current box, labelled box or semi-plain box (semi-plain more correctly applies to boxes pre-WW2, where the dressings did not cover the whole box).

The standard dress box contains 25 banded cigars. The cigars are normally box pressed (the cigars are slightly flat on four sides) except for cedar-wrapped or tubed cigars. The box is "dressed" with specific paper labels and trimmings. Until the mid 1970's, the box is constructed from solid cedar, after which time it changed to cedar veneered plywood. The box is sealed using a pin / nail.

min källa skrev:
Slide Lid Box (SLB)

Also referred to as a Cabinet. This is a varnished or unvarnished timber box containing 25 or 50 round cigars; packed in a bundle and tied with a silk ribbon, with cigars-bands since mid 2006. Around 1997, the timber changed from solid cedar to cedar veneered plywood.

http://www.cubancigarwebsite.com/info-packaging.htm

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Gällande namnen på lådorna har min internetbaserade outtömliga källa följande information i ämnet;

Jävla internet, nu faller mina argument :mad:

Jag som just förklarat för min fru att alla i cigarrtråden kör cab, och därför beställt en sån här.

Bifogat

• Sportec-SP580-Porsche-996-Turbo-Cabriolet-2.jpg
    Sportec-SP580-Porsche-996-Turbo-Cabriolet-2.jpg
    46 KB · Visningar: 59

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Tänkte i ren protest ta humidoren under armen och parkera mig på Ciao Ciao Due's uteservering för lite käk, dryck och efterföljande kaffe/avec/garre/garre/avec/garre.

De har infravärme :tummenupp

Låter som ett ypperligt förslag!

Sent from my veranda, with a Ramon Allones and a Remy Martin present.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Fan också, det blev strul med kortbetalningen så jag fick lov att göra om beställningen... och då råkade det slinka med några Bolivar Gold Medals också. :rolleyes:
Beskrivningen låter inte helt fel:
Rich, strong and chocolaty with a hint of honey. This cigar presents with a surprising earthiness, swiftly followed by a background creamy texture and that Bolivar citrus tang. A great cigar for aging.
Någon som har erfarenhet av dom?

index.php

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jävla internet, nu faller mina argument :mad:

Jag som just förklarat för min fru att alla i cigarrtråden kör cab, och därför beställt en sån här.

Vad säger du, kör alla i cigarrtråden cab?

Nu måste jag ju också beställa en, och garaget som redan är så fullt... :gnissla

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Och guess what? Tokploggad !!:huvet:död

Ja, på tal om pluggade cigarrer har jag åsikter i ämnet.

Senaste beställningen från puroexpress innefattade bland annat en 25-pack Jose L. Piedra Nacionales. Jag beställde tidigare en 25-pack av märkets Concervasmodell och avnjöt dem väl. En utmärkt vardagscigarr och en cigarr man utan problem kan bjuda bort till höger och vänster till folk som egentligen inte uppskattar en dyr cigarr.

Hursomhelst, jag har väl kommit lite drygt halvvägs av de 25 Nacionales senaste beställningen bland annat hade med sig. Guess what, de allra flesta har varit riktigt kass faktiskt. Jag blir mer förvånad om en cigarr har bra drag än om den skulle vara pluggad. Flera av dem har haft skador på täckbladet, senast fick jag en som hade skador både på täckblad och omblad.
Visst är det en budgetHavanna men lite tycker jag att man kan förvänta sig.

Som kontrast till de pluggade Jose L. Piedra kan jag jämföra med alla de ickeKubaner jag köpt under mina år i Amerikanska hamnar. Trots att jag botaniserat runt bland märken jag aldrig hört talas om och köpt cigarrer på vinst och förlust har jag ytterst sällan fått en pluggad cigarr.

Nåja, om jag lägger ribban lite högre och lägger på några hudralappar per låda för vardagscigarrklassen tror jag att det problemet är åtgärdat.
:)

Någon som har rökt La Flor de Cano? Deras petit corona verkar kunna vara en lagom mild cigarr för att kunna rökas av i volym och på dagtid då jag vid de tillfällena föredrar något lite mildare.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Någon som har erfarenhet av dom?

Rökt ett par och dom är "helt ok" men jag skulle inte klassa dom, enligt min palett, som prisvärda.

Angående pluggade Havanna så kan jag återigen tipsa om att sänka RH'n i humidorerna. Jag upplever att jag har klart färre pluggade cigarrer nu när jag sänkt till närmare 60% än 65%.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hmm, jag skall testa o krypa ner. Ligger på närmare 70 i min humidor nu då omgivande RH är så hög. Har inte behövt vattna sedan i maj. Skall lägga in nåra avfuktar beads.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hmm, jag skall testa o krypa ner. Ligger på närmare 70 i min humidor nu då omgivande RH är så hög. Har inte behövt vattna sedan i maj. Skall lägga in nåra avfuktar beads.

Det finns lika många läror om RH som det finns cigarrökare men 70% är väldigt högt och extra mycket så om det är Havanna det gäller.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...