Plockade precis fram en cigarr ur skåpet och slog upp en slurk rom.
Don Pepin Black Corona Especial 1977.
Angostura 1824.
Kan bli trevligt.
Hej igen!
Nu har jag köpt mina första cigarrer och det blev tio stycken Jose L Piedra Cazadores. De luktar riktigt najs och verkar bra.
Men hur ska man förvara dem? Jag har inte råd att skaffa en humidor nu men jag köpte ett litet cigarrskrin i tenn på Tradera (för utseendet, inte ursprungligen tänkt för cigarrer ) och de ligger ju så bra däri. Kan man ha dem där likaväl som i kartongen eller ska jag slänga fåfängan (skrinet står bredvid whiskyglasen i min livskvalitetskista vid fönstret) och lägga dem i frysen eller nåt?
Humidor är inget annat än en kontrollerad miljö vad det gäller temperatur och luftfuktighet, och det är just luftfuktigheten som är det kritiska med cigarrförvaring.
Köp en plastback med lock från clas ohlson och beställ humi beads som håller fukten på rätt nivå. Torra cigarrer är inte kul. Jag förvarade mina första köp fel (dvs framme), och det kommer inte ske igen. Särskilt nu när vi går mot den torrare årstiden.
Jag har kikat lite och jag tror att mitt tennskrin är fullt tillräckligt bra om det funnes nån typ av fuktare i. Men det är ganska litet, 20 cigarrer är nog absolut, absolut max - åtminstone när de är lite större. Ska man ändå köpa såna humi beads - den lilla där, 1 ounce, verkar ju vara till lite större förvaring, funkar det ändå?
Om du vill kan jag skicka en fuktare till dig som du kan få o testa. Jag har knappt använt den, kör med beads själv.
Skicka Adress med PM så kommer den på posten.
Jag kan nog, utan att ha sett ditt skrin, säga att det enda som kommer ske är att du förstör dina cigarrer. På sommarhalvåret kan det fungera men snart kommer vintern och då är det alldeles för torrt. Dessutom har du noll och ingen fuktbuffer i form av cederträ.
Angående beads så kan du aldrig ha för mycket.
Skickar den idag eller på måndag. MEN som alla andra säger jag skaffa en humidor o beads. Lägg dig på 60-65% RH
Alt en tät plastlåda i värsta fall.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |