Fick det här i mailen häromdagen.
Det finns många knepiga lagförslag som inte blir annat än just lagförslag, men det är trist för jänkarna om det blir verklighet av förslaget. Jag tror att vi inte blir speciellt rörda även om det skulle gå genom just nu, de Cubanska cigarrerna vi gillar har hittils klarat sig bra utan USA.
Dock, om vi leker lite med tanken, vad händer den dagen embargot mot Cuba släpps? Är det egentligen inte lite långsint av jänkarna att hålla kvar embargot? De är kompisar med Kina men sura på Cuba? Hallå liksom...
Hursomhelst, vi lekte med tanken att embargot släpper. Cubanska cigarrer väller helt lagligt in till USA, alla cigarrnjutare i USA vill ha "the real stuff". Hur mycket tror ni att priset på Cubaner kommer att stiga? 20%? 50%? Dyrare kommer de i alla fall att bli.
På samma sätt, den största marknaden för exempelvis Hondurianska och Nicaraguanska cigarrer är USA. Plötsligt vill alla amerikaner röka Cubanskt. Hur mycket billigare kommer cigarrer exempelvis från Honduras och Nicaragua att bli? 20%? 50%?
Nåja, den dagen embargot ligger löst till, den dagen gör jag en stor beställning och fyller en plastidor eller två. Den tredje plastidoren gör jag plats i till alla rea-cigarrer från övriga värden.
Men som sagt, den dagen - den sorgen.