Cigarr-tråden

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Kaffe och en Punch Coronation på balkongen. Synd bara att solen lös med sin frånvaro.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja, för att få till fermentering av bladen behövs värme och avsaknad av syre i kombination med något som kan mata jäsningen.
Ok, fermenteringsugnen funkar med att hålla jämn inställd temperatur.
Så, de torkade bladen sprayades med socketvatten och fick ligga och suga sig mjuka. Bladen togs sen upp och rätades ut varpå de lades i en hög som i sin tur lades in i en vakuumpåse, ni vet en sån man tömmer med hjälp av en dammsugare. Väl där sögs luften ut och påsen förseglades.
Ner med påsen i fermenteringsugnen och i med kontakten. Temperaturen inställd på 42 grader, givaren till termostaten ligger nära värmefläkten för jämn temperatur vilket resulterar i att tempen bladpacken håller pendlar mellan 39 och 41 grader.
Det borde funka, inte sant? :)

Hur länge skall de fermenteras? 1 månad? 3?

View attachment 411729

View attachment 411730

4-6 veckor verkar det som.

http://www.leafonly.com/tobacco_leaf_harvesting_curing_and_fermenting.php
http://heirloomtobacco.com/Garden_Coop.html

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
http://robertstobak.shop.textalk.se...ate/liga-privada-feral-flying-pig-maduro.html
En sådan har jag provat idag. Den var härlig, mastig som en trerätters middag.
Även Camacho connecticut har provats. Lite samma smak som smaken man får i munnen när man bearbetar ekträ, väldigt trevlig.
Båda rekommenderas och är ni snabba så köper ni på er några feral nu när de är ute till nästan halva priset.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Skall till Jönköping nästa vecka.
Kan ni rekommendera något ställe som säljer cigarrer, eller är det lika dåligt utbud som här i Skövde?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja, för att få till fermentering av bladen behövs värme och avsaknad av syre i kombination med något som kan mata jäsningen.
Ok, fermenteringsugnen funkar med att hålla jämn inställd temperatur.
Så, de torkade bladen sprayades med socketvatten och fick ligga och suga sig mjuka. Bladen togs sen upp och rätades ut varpå de lades i en hög som i sin tur lades in i en vakuumpåse, ni vet en sån man tömmer med hjälp av en dammsugare. Väl där sögs luften ut och påsen förseglades.
Ner med påsen i fermenteringsugnen och i med kontakten. Temperaturen inställd på 42 grader, givaren till termostaten ligger nära värmefläkten för jämn temperatur vilket resulterar i att tempen bladpacken håller pendlar mellan 39 och 41 grader.
Det borde funka, inte sant? :)

Hur länge skall de fermenteras? 1 månad? 3?

View attachment 411729

View attachment 411730

En månad har nu gått. Bladen har börjat ändra färg och ser ganska fina ut. Jag var framme med dammsugaren och sög ut ungefär en liter ammoniakgas som producerats i samband med fermenteringen.
Positivt då det betyder att de fermenteras som de skall.

Spännande det här... :)

IMG_0851.JPG

IMG_0852.JPG

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon här som upptäckt att om man tränar mer och får upp flåset så blir man mindre röksugen? Så har jag det och det är skittrist :D

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Är det någon här som upptäckt att om man tränar mer och får upp flåset så blir man mindre röksugen? Så har jag det och det är skittrist :D

Annat njutbart som anses som icke hälsosamt, hur är det med din konsumtion och ditt sug efter det?
Jag tänker på typ öl, vin, godis, chips, fet mat och liknande?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Annat njutbart som anses som icke hälsosamt, hur är det med din konsumtion och ditt sug efter det?
Jag tänker på typ öl, vin, godis, chips, fet mat och liknande?

Efter en bra träningsvecka så blir jag ofta ölsugen, ljust lager helst då. Tror det är en vitamingrej. Bullar gillar jag alltid men det är för att jag är sockerknarkare. Annat onyttigt är jag gudskelov inte sugen på i normalfallet eller nu.
En alternativ teori till att röksuget minskar är att det är snålblåst och mulet hela tiden, sånt kan ju påverka.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Efter en bra träningsvecka så blir jag ofta ölsugen, ljust lager helst då. Tror det är en vitamingrej. Bullar gillar jag alltid men det är för att jag är sockerknarkare. Annat onyttigt är jag gudskelov inte sugen på i normalfallet eller nu.
En alternativ teori till att röksuget minskar är att det är snålblåst och mulet hela tiden, sånt kan ju påverka.
Jo, att sitta ute en ljummen sommarkväll är svårslaget.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Militär grundutbildning är speciell, om den inte knäcker dig blir du knekt...

Knäckt knekt är jag redan men bara på deltid. Vill bli helkneCkt. Eller iaf prova på lite sjöliv, har en romantiserad bild av det som jag måste sätta på prov. Är det kul blir det att söka mot KBV lite längre fram.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Knäckt knekt är jag redan men bara på deltid. Vill bli helkneCkt. Eller iaf prova på lite sjöliv, har en romantiserad bild av det som jag måste sätta på prov. Är det kul blir det att söka mot KBV lite längre fram.
Du vill bli helknekt till sjöss. När är du färdigtestad?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka