Cigarr-tråden

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ni som röker mycket garre...i vilket prisklass ligger era favoriter? Är de "grymma" dyra som as undrar jag då.

Många gånger är det namnet och "exclusivo" eller "limitada" som kostar. Köper man Havanna mellan 70-150 kronor så får man nästan alltid bra valuta för pengarna.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Cohiba Siglo 2 är min favorit just nu - 120kr
Röker även Ramon Allones Specially Selected - runt hundralappen (105 tror jag).
Ramon Allones Small Club Coronas är bra, och ligger runt 60 spänn per pinne.

Så - spannet skiftar ganska mycket.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
photo.jpg

Beställd: 7/8
Skickat: 8/8
Ankom: 15/8

Nu är det bara att hålla tummarna för att det skall fungera som det är tänkt.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Arturo Fuente corona imperial shade grown. <br />Lådan borde vara inköpt runt -09. Första cigarren från den lådan avnjöt jag i Key West, faktiskt efter ett besök i hemmingway house.<br />Som vanligt blir cigarrerna bättre ju färre det är kvar i lådan. Tre kvar efter denna och den smakar ljuvligt.<br /><br />
aqy7y8ud.jpg
<br/>

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Julmumma och en Camacho triple maduro. <br />Funkar förvånansvärt väl tillsammans.<br /><br />
2u7abe6e.jpg
<br /><br />
epy3abu2.jpg
<br/>

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
View attachment 409932

Beställd: 7/8
Skickat: 8/8
Ankom: 15/8

Nu är det bara att hålla tummarna för att det skall fungera som det är tänkt.
Som plåtnicke redan sagt: Dom funkar!
Har slängt in 1 kg i mitt skåp och tillsammans med en elektronisk fuktare håller sig fuktigheten på rätt nivå (60-62%).
Beadsen hjälper till att absorbera fukt under kladdiga augustidagar. Utan dom är det rätt knepigt att kunna hålla lägre fuktighet än omgivande luft.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag behöver några goda råd.

Regementets höstmiddag närmar sig med stormsteg och varje år efterlyser folk cigarrer när de har fått tillräkligt innanför västen. Tyvärr så säljs det inga rökverk på mässen av olika anledningar, varav den främsta är det inte finns någon som har intresse av att sköta om en humidor med dess innehåll.

Nåja, problem är till för att lösas.

Jag funderar därför på att själv tillse att det finns tillgång till lämpliga rökverk under denna afton.

Förusättningarna är följande:

1: Det skall vara från Kuba (Alla som har fått några järn innanför västen vet att Kuba producerar bra grejer).

2: Det skall vara av ett känt märke (Alla som har fått några järn innanför västen vet att kända märken producerar bra grejer).

3: Ringmåttet bör vara så stort som möjligt (Alla som har fått några järn innanför västen tycker att en grov cigarr är mycket tuffare och därmed även bättre).

4: Den bör inte vara för dyr, utpris bör inte överstiga 80:-

5: Personer som normalt inte röker cigarr skall kunna röka dem utan att efteråt skicka trerättersmiddagen i retur ner i dekoltaget på sin bordsdam. Den skall trots detta ändå kunna uppskattas av en mer erfaren cigarrökare.

6: Röktiden bör inte vara allt för lång, då tillställningen är i början på oktober och de juma sommarkvällarna är ett minne blott.

7: Det skall inte krävas att man är packad för att kunna röka dem, då de som inte går till försäljning kommer att gå till min egen konsumtion.

Punkt 1-4 är för att maximera möjligheterna till försäljning.

Rome Y Julieta är det märke som först hoppar upp i mitt huvud vad avser punkt 2 och 4.
Tanken är att handla från Puroexpress för att försöka hålla nere priset.

Förslag och idéer mottages tacksamt.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tipsar om några korttjocka Bossner då.
Inte kubanska men ändå ett känt märke, korta och tjocka håller ner röktiden. Ganska lätta att gilla, alla är kvalitetstestade. Bra för ovant folk helt enkelt. Återfinnes i prisspannet som efterfrågas.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag behöver några goda råd.

Partagas Mille fleur.

1: Det skall vara från Kuba (Alla som har fått några järn innanför västen vet att Kuba producerar bra grejer).
Check

2: Det skall vara av ett känt märke (Alla som har fått några järn innanför västen vet att kända märken producerar bra grejer).
Check

3: Ringmåttet bör vara så stort som möjligt (Alla som har fått några järn innanför västen tycker att en grov cigarr är mycket tuffare och därmed även bättre).
Halvcheck 42 i ring. Är det mycket högre uppfylls inte punkt 6.

4: Den bör inte vara för dyr, utpris bör inte överstiga 80:-
Check

5: Personer som normalt inte röker cigarr skall kunna röka dem utan att efteråt skicka trerättersmiddagen i retur ner i dekoltaget på sin bordsdam. Den skall trots detta ändå kunna uppskattas av en mer erfaren cigarrökare.
Check

6: Röktiden bör inte vara allt för lång, då tillställningen är i början på oktober och de juma sommarkvällarna är ett minne blott.
Check

7: Det skall inte krävas att man är packad för att kunna röka dem, då de som inte går till försäljning kommer att gå till min egen konsumtion.
Check

http://www.puroexpress.com/Online_S...rtag_s_Cigars/Partagas_Mille_Fleurs__25_.html

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
I kväll blev det en Montecristo No.4.
Något tam i båda smak och rök, jämfört med RyJ Romeo No.2 som jag prövade för några dagar sedan.

Den tog sig något smakmässigt efter halva, men fortfarande vinst för Romeo No.2

När en tredjedel återstod blev det en riktigt stor förändring i smaken.
Helt plötsligt blev den riktigt smakrik och trevlig.
Jag förmodar att det var något som inte stämde med det aktuella exemplaret.
Från att ha givit ett riktigt trist intryck och mest kändes som borkastad tid blev det oerhört mycket bättre på slutet och nu känns det riktigt bra att jag har några fler som ligger i humidoren.
Jag hoppas att det nästa gång blir en bättre upplevelse redan från start :)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
När en tredjedel återstod blev det en riktigt stor förändring i smaken.
Helt plötsligt blev den riktigt smakrik och trevlig.
Jag förmodar att det var något som inte stämde med det aktuella exemplaret.
Från att ha givit ett riktigt trist intryck och mest kändes som borkastad tid blev det oerhört mycket bättre på slutet och nu känns det riktigt bra att jag har några fler som ligger i humidoren.
Jag hoppas att det nästa gång blir en bättre upplevelse redan från start :)

Det där är tjusningen med cigarrer. Att smakbilden helt kan ändras från ett bloss till nästa.

..och jag gör en +1 på svarttreans förslag. Mille Fleur är en ypperlig cigarr. Eventuellt skulle jag nog säga att en kortare är bättre då många sällanbolmare faktiskt brukar tröttna rätt snabbt.

För att komma med ett kort tips; H Upmann Half Corona.

caja-abierta-h-upmann-hc_-25-uds_fondo-blanco-comp.jpg

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jaha, då är novisen inne i tråden igen...

Jag har åter igen hällt i mig en kanna kaffe tillsamman med en Montecristo No.4.

Precis som förra gången var den väldigt tam men efter halva så kom plötsligt smakerna.

Jag har nu suttit och funderat på mina upplevelser med Romeo No.2 och Montecristo No.4.

Romeo No.2 som jag tyckte var väldigt fin och smakrik redan från start, där vill jag minnas att röken kändes varm redan från början, medans Montecristo No.4, där kom smaken i samband med att röken började kännas varm. Vid båda försöken med Montecristo No.4, brann de även något koniskt i början.

Kan det vara så att de är något för fuktiga i foten och därmed brinner något sämre inledningsvis och därav avger mindre smak?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hörrö Sarge, vart f..finns det en prima rökverksförsäljning i Skövde? Har en veckas jobb kvar där och hade varit trevligt att kunna inhandla något för kvällarna..

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Hörrö Sarge, vart f..finns det en prima rökverksförsäljning i Skövde? Har en veckas jobb kvar där och hade varit trevligt att kunna inhandla något för kvällarna..

Bra fråga...

Då fabriksarbetare från volvo inte verkar röka cigarr och officerare inte har råd, så verkar utbudet vara ganska skralt...
Som inflyttad till Skövde så vill jag inte heller påstå att jag kan staden på min fem fingrar.

Vad jag har noterat än så länge är följande:

• COOP Express har en humidor med några olika Vasco da Gama samt några olika La Paz.

• Godiskällaren har några lådor med Filippinska röverk...

• ICA Kvantum har en humidor, men sist jag var där så var den lika tom som kontot hos en gula blend-rökande tonårsmorsa den tionde varje månad
Om du känner dig riktigt desperat, så kan du ju prova Godiskällarens utbud och sedan skriva en recension:yoparty

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag måste göra en rättelse.
Tittade in på ICA Kvantum idag och deras humidor var proppfull. Det kanske beror på att det är löning...

Det dom hade och som är värt att notera var följande:
  • Montecristo Petite Tubos
  • Partagas de Luxe
  • Romeo y Julieta, Romeo No2

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Om du ger upp och ser till att kränga iväg big bore-pangen till en behövande själ så skickar jag några njutbara pinnar med bud på direkten :hihi:tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka