Cigarr-tråden

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Lägg gynnaren i lite klarsprit och fotografera den från sidan och underifrån så skall vi se om vi kan identifiera henem.

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
Lägg gynnaren i lite klarsprit och fotografera den från sidan och underifrån så skall vi se om vi kan identifiera henem.

Grön med gula streck brukar väl vara kålfjäril/mal-larv.
Plockas för hand, bekämpningsmedel eller "lockbetesväxt" brevid, typ samma princip som en offeranod.
Tackar för frökapslarna för övrigt.

edit - inte kålfluga

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
På Cuba föredrar många tobakslagen att inte mekanisera sina jordbruk utan stå fast vid att använda oxar och hästar. Säkert historiskt på grund av att de game svårt att driva traktorer under tidiga embargotiden, och säkert nu för att hålla på sina traditioner.
Hursomhelst, jag ser bara fördelar med att använda traktor i min egen tobaksodling...
uploadfromtaptalk1406228122205.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Finns det även tjänliga rökverk utan en prislapp motsvarande en middag utan mer åt snusdosa?
Tänker likt vin.
Absolut, för 30 kronor får du en helt duglig äkta Cuban (José L piedra).

För runt 60-70 kronor för du mycket riktigt prisvärt och gott. (listan kan göras enormt lång men por larranga petit corona är ett trevligt exempel).

Uppåt finns det knappt någon gräns, likt vin som du nämner. Partagas Lusitania gran reserva kostar runt 700 kronor hos svenska handlare.
Precis som med vin är 700-kronorscigarren inte 7 gånger så bra som 100-kronorscigarren.

Välkommen till tråden och till en trevlig hobby. Blir du hookad kommer du att göra av med mer pengar på det än vad tror! :)

För övrigt står espressoinbjudan kvar sen typ 2008, kanske kan jag utöka den till espresso och en cigarr...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Dagen rundas av med en Militia, en ny skapelse jag läst en del gott om. <br />
qasa7emy.jpg
<br />
7eza5anu.jpg
<br />
da2ezy3a.jpg
<br/>

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Finns det även tjänliga rökverk utan en prislapp motsvarande en middag utan mer åt snusdosa?
Tänker likt vin.

Jag rekommenderar isf de Nicaraguanska Chinchalleros. Runt 30kr stycket och skitbra!

På Cuba föredrar många tobakslagen att inte mekanisera sina jordbruk utan stå fast vid att använda oxar och hästar. Säkert historiskt på grund av att de game svårt att driva traktorer under tidiga embargotiden, och säkert nu för att hålla på sina traditioner.
Hursomhelst, jag ser bara fördelar med att använda traktor i min egen tobaksodling...
View attachment 409268

Det kan också vara för att traktorer trycker ihop jorden och därför måste man bearbeta den ännu mer med traktorer. När man knappt har traktorer att börja med är det klokt att köra utan :hihi

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tar du en sväng med traktor och bottar ur den ordentligt så tar fartvinden ohyran.
Skall koka kaffe här, fruktbröd och ost sedan en cigarr efter det.
Donat vid "nya" huset, känns bra. Ser fram emot att flytta.

Edit: Blev en ERDM Choix Supreme, mild god men den jag rökte i samband med inköp -10 var bättre.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Sitter tillbakalutad och har precis plockat fram en cigarr, tändare, snoppare, askfat och ett glas iskall öl. <br />Småluktade på kvällens val; Man O War phalanx side project. Vacker. Luktade gott. Kändes välbyggd. Fuktar capen försiktigt och sträcker mig efter dubbelgiljotinen. <br />Va, en regndroppe? En till? Flera? <br />Snabbt upp med parasollen, undrar hur bra min impregnering var? <br />I ungefär 3 minuter kom det snapsglasstora regndroppar som min parasoll höll undan. Sen slutade det.<br /><br />Nu sitter jag, lyssnar på åskan i fjärran och avnjuter tidigare nämnda cigarr. Mycket och god smak. 56x6,5 sommarsize det!<br />
epa6uhaz.jpg
<br/>

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
20140727_191506.jpgSWAG Ego Toro Gordo - Mycket trevlig bekantskap.
Även om jag har blivit lite "cubanofil" så erkänner jag utan omsvep att det finns delikata pinnar från andra håll oxå.

Den här t.ex. lite pepprig men mycket städad och kultiverad. Även här är det "sommarsize" 60x6 !

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hej tråden. Har jag frågat hur ofta ni måste fylla på era luftfuktare?

Jag har hittat nya favoriter i Carlos Toranos torpeder i robustostrl. och Gurkha Black Rose. Finns det fler godingar som någon här känner till i den fållan?

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag är ingen stor konsument av cigarrer, men i dag blev det en Romeo Y Julietta, Romeo No.2 på balkongen. :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ni som röker mycket garre...i vilket prisklass ligger era favoriter? Är de "grymma" dyra som as undrar jag då.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ni som röker mycket garre...i vilket prisklass ligger era favoriter? Är de "grymma" dyra som as undrar jag då.

Nu är jag inte så inrökt som många andra här i tråden. Med det sagt vill jag mena att pris och upplevelse inte går hand i hand. Mina nuvarande favvisar ligger mellan 70-90kr.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år