Cigarr-tråden

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Lite beroende på förutsättningarna.
Är humidoren en cederhumidor som är väl inkörd funkar större delen av väggen som fuktrecipient och hjälper till att fukta dina cigarrer. Har du många cigarrer i humidoren redan? Vad är det för typ av fuktkontroll i humidoren? Beads? Ju större beadsladdning desto rappare fuktstyrning.
Har du en plastidor som inte håller så många cigarrer redan kommer det att ta lite längre tid. Har du en plastidor full med cigarrlådor funkar dessa likt väggen i en humidor, som fuktrecipient.
Hur torra är cigarrerna du vill ha "genomfuktade"? Har de bara mellanlandat i en påse mellan cigarraffären och hemmet?
Har de åkt postpaket från andra sidan jorden?
Har de legat på bokhyllan i 2 år och blivit torra som fnöske?
Är det som den senare frågan kan jag mycket väl tänka mig att de behöver ligga ett par månader innan de är bra fukthomogeniserade.

Är en nystartad plastidor på 14L. Beadsröret ska klara 30L.
Har inte särskilt mycket cigarrer så finns ingen fuktbuffert i garrarna förutom ett 25 pack jag fick hem igår från cigarrlagret och jag tror de lagrar sina i en humidor.
Övriga cigarrer har legat i bokhyllan upp till en månad.

Är garrarna reko till nyår tror du?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns ju tips tidigare i tråden säkerligen men vart kan man köpa vettiga vardagscigarrer på nätet, svensk firma?
Nu har jag bara en kvar på mitt tidigare ganska stora lager och jag blir inte mindre puffsugen med åldern har jag märkt...

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
Lunchcigarr i verkstan.
RyJ short Churchill. View attachment 414208

Blir ju lite tråkigt att alltid skriva samma, men för en rastlös själ som mig så är en H Upmann Half Corona
perfekt. Har svårt att sitta längre än 30min och inte hjärta att återstarta en som slocknat med värdighet.
Idag lyssnar vi på Coe Jocker, You can leave your hat on och tar en Lagavuin 12 Casc tillsammans med stjärnorna. Julefrid i ca. 6h till...

Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati FTW
Det finns ju tips tidigare i tråden säkerligen men vart kan man köpa vettiga vardagscigarrer på nätet, svensk firma?
Nu har jag bara en kvar på mitt tidigare ganska stora lager och jag blir inte mindre puffsugen med åldern har jag märkt...

Svårt att veta vad som funkar för just dig, men för mig så funkar typ allt som tar max. 30 min i anspråk.
Att få mer än 30 min som småbarnsförälder, företagare , etc. finns bara inte just nu.
Så min rek är H Upmann Half Corona. Äkta kuban, god, mm.
Framförallt så är de dem man näns ta.

Jag brukar köpa från Landskrona Tobak, mest för att det är en trevlig och kunnig prick som driver det. Ibland hämtar jag på plats, men oftast skickas per post fast jag bara bor 10min bort.

Edit: stava till Upmann

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Jag slår återigen ett slag för Oliva serie G especiales. Rätt liten, tar 1/2tim kanske. Under 40-lappen/st. Vinner på lagring.
Kubanska quinteros är också billiga och bra. Även de som 996an tipsar om tycker jag är kanon till vardags.

Edit: tjöper bara i butik så intjöpsställen vet jag inte.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Som 996D tipsat om, landskronatobak. Även kindcigar är en trevlig och kunnig prick som jag har haft nöjet är lära känna.
Dessutom är båda, för mig, lokala handlare.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Julaftonsgarre. Alec Bradley Black Market, bedömt i Toro-size. När jag skalade av den gigantiska gördeln, täckte 2/3 av cigarren, upptäckte jag detta:
ImageUploadedByTapatalk1419419259.443394.jpg

Bladnerver av sällan skådad magnitud. Lite falliskt sådär. Smaken första tredjedelen är jag nöjd med. Mild med ton av kakao och kaffe. Kaffe till naturligtvis.

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Julaftonsgarre. Alec Bradley Black Market, bedömt i Toro-size. När jag skalade av den gigantiska görseln, täckte 2/3 av cigarren, upptäckte jag detta:
View attachment 414293

Bladnerver av sällan skådad magnitud. Lite falliskt sådär. Smaken första tredjedelen är jag nöjd med. Mild med ton av kakao och kaffe. Kaffe till naturligtvis.

Görsel? :va

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Camacho connecticut med gamla gördeln. Något strävare än de nya modellerna. Trevlig, kylan till trots. Notera även den högklassiga askkoppen.
ImageUploadedByTapatalk1419680952.471527.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
RyJ romeo1.
Gott nytt år!

Bifogat

• uploadfromtaptalk1420069727546.JPG
    uploadfromtaptalk1420069727546.JPG
    28.7 KB · Visningar: 50

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Denna veckan är planerad för service för ett av våra fartyg. Trevligt att komma ut från kontoret och byta om till arbetskläder. När man ändå fyrar upp den stora Esab:en, vad kan man då mer fyra upp?

Bifogat

• uploadfromtaptalk1421786584080.jpg
    uploadfromtaptalk1421786584080.jpg
    150.7 KB · Visningar: 80

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Denna veckan är planerad för service för ett av våra fartyg. Trevligt att komma ut från kontoret och byta om till arbetskläder. När man ändå fyrar upp den stora Esab:en, vad kan man då mer fyra upp?

Härligt Per, bra att du har skydd så det inte kommer cigarrök i smältan :)
Här röks det ngn enstaka pipa då och då, cigarrerna ligger mest och gottar sig i plastidoren.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon här som varit i Dominikanska Republiken?
Min bror är där nu och då vill man ju ha en souvenir som omväxling :)
Finns det något lokalt som kan rekommenderas?
Av de Dominikanska jag rökt gillar jag AVO XO och sådana finns ju säkert att tillgå men det vore roligt om det är något som jag inte kommer åt att beställa själv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år