Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Är det någon här som varit i Dominikanska Republiken?
Min bror är där nu och då vill man ju ha en souvenir som omväxling :)
Finns det något lokalt som kan rekommenderas?
Av de Dominikanska jag rökt gillar jag AVO XO och sådana finns ju säkert att tillgå men det vore roligt om det är något som jag inte kommer åt att beställa själv.

Jag har som hastigast varit i Samana på Dominikanska.

Det såldes ganska många cigarrer i lådor på de gatumarknaderna som fanns där, alla garanterat kopior.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har som hastigast varit i Samana på Dominikanska.

Det såldes ganska många cigarrer i lådor på de gatumarknaderna som fanns där, alla garanterat kopior.

Kopior måste ju inte vara dåliga även om de ofta är just det.
Vi får se om han hittar något och ids dra med dem hem.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Kopior måste ju inte vara dåliga även om de ofta är just det.
Vi får se om han hittar något och ids dra med dem hem.
Helt sant. Jag har på en liknande marknad i Costa Rica bland uppenbart falska Cohibalådor hittat buntar med lokala Costa Ricanska handrullade långfiller. Goda vardagscigarrer för växelpengar.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Helt sant. Jag har på en liknande marknad i Costa Rica bland uppenbart falska Cohibalådor hittat buntar med lokala Costa Ricanska handrullade långfiller. Goda vardagscigarrer för växelpengar.

Precis!
Jag köpte för 10år sedan :)gråta) fantastiska svartcigarrer på Kuba. I mitt huvud är de bland de bästa jag någonsin rökt men förmodligen är det skuggat av tidens drömmande glömskefilter och kontexten de röktes i.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Jag var i Punta Cana. Köpte med mig några "lokalt" rullade.

Ena sålde dom på hotellet och tillverkaren hette Guzman. Dom hade en uppsjö av olika sorter, jag körde på deras robusto. Riktigt trevlig må jag säga. Väldigt mild. (nybörjargarre).

Sen köpte jag från något litet skjul ute i bushen. Tror tillverkaren hette Don Javier. Dom var väl sådär.

Blev även några noname Torpedos som var ganska spännande. Förmodligen blandades täckbladen vilt bland sockerbetorna för dom var verkligen söta utanpå! Helt ok även dom. :crash

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Fynd på den lokala secondhandbutiken.
En gammal humidor för 40kr, som på insidan är märkt "Tobaksmonopolets Coronas".
Tveksamt om den går att återställa till brukbart skick, men om inte annat så kan man ju alltid förvara tillbehör i den.

IMG_0995.jpgIMG_0996.jpgIMG_0997.jpgIMG_0998.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Kul!
Ibland kan man göra roliga fynd på dylika inrättningar. Höganäs askfatet i mitt förra inlägg kommer från en loppisaffär till det facila priset av 50 kronor.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kul!
Ibland kan man göra roliga fynd på dylika inrättningar. Höganäs askfatet i mitt förra inlägg kommer från en loppisaffär till det facila priset av 50 kronor.

Askfatet är väl locket till ett krus? Snyggt hursom, jag gillar att man kan missta materialet för metall.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Askfatet är väl locket till ett krus? Snyggt hursom, jag gillar att man kan missta materialet för metall.

Inte helt säker på att det är lock. Det är bara glaserat på ovansidan, d.v.s. i fatet och om man skall ha det som lock känns det som att det även borde vara glaserat mot det som skall skyddas.

Jo, saltglaserat stengods är läckert.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Inte helt säker på att det är lock. Det är bara glaserat på ovansidan, d.v.s. i fatet och om man skall ha det som lock känns det som att det även borde vara glaserat mot det som skall skyddas.

Jo, saltglaserat stengods är läckert.

Bättre än min konservburk hursom :) idag är det ett ikeaglas som tjänstgör som asksamlare.

Jag vet inte om jag ställt frågan tidigare men är det någon fler än jag som upplever att cigarren får fler goda puffar om man tänder den med tändsticka istf tändare (stormtändare för cigarr)?
Jag tror det är så att tändstickan ger en lägre temperatur och därmed blir inte första puffarna brända s.a.s.
Por Larranaga idag. Trefligt om än lite kyligt ute.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Insidan ser ju tät ut. Bara att använda säger jag. Snygg va'ren!

Den är torr som fnöske.
Den utvändiga sprickan beror på att trät i skalet har torkat och krympt betydligt mer än träfodret på insidan. (Sprickan är 2mm bred)
Som en följd av detta klämmer locket väldigt hårt mot träfodret som sticker upp ur själva lådan. När man väl har fått locket på plats så är det en utmaning att få loss det igen :p
Jag är orolig för att om jag fuktar upp den, så kommer antingen locket att fastna riktigt ordentligt, eller så kommer locket att spricka när fodret sväller. (Det finns redan antydan till sprickor i lockets fogar. Eventuellt så får jag slipa lite på insidan av locket för att det inte skall klämma så hårt runt fodret.

Jag funderar även på om jag skall fylla den utvändiga sprickan med "kemiskt trä" av samma typ som man lagar skador i parkettgolv med, för att där efter behandla utsidan med vaxolja för trämöbler.

Även om tanken var att förvara tillbehör i den, så skulle det vara trevligt om den även kunde användas till att faktiskt förvara cigarrer i.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Den är torr som fnöske.
Den utvändiga sprickan beror på att trät i skalet har torkat och krympt betydligt mer än träfodret på insidan. (Sprickan är 2mm bred)
Som en följd av detta klämmer locket väldigt hårt mot träfodret som sticker upp ur själva lådan. När man väl har fått locket på plats så är det en utmaning att få loss det igen :p
Jag är orolig för att om jag fuktar upp den, så kommer antingen locket att fastna riktigt ordentligt, eller så kommer locket att spricka när fodret sväller. (Det finns redan antydan till sprickor i lockets fogar. Eventuellt så får jag slipa lite på insidan av locket för att det inte skall klämma så hårt runt fodret.

Jag funderar även på om jag skall fylla den utvändiga sprickan med "kemiskt trä" av samma typ som man lagar skador i parkettgolv med, för att där efter behandla utsidan med vaxolja för trämöbler.

Även om tanken var att förvara tillbehör i den, så skulle det vara trevligt om den även kunde användas till att faktiskt förvara cigarrer i.

Om du börjar med att fukta utsidan då? Kemträ går säkert att använda, eller skaffa ett riktigt vasst skärverktyg (stämjärn, mattkniv, motsv.) som du kan vidga sprickan med och fälla in en passbit som du sedan grovskär och finslipar in.
Passar inte locket så kan du ju anpassa det ja. Kul litet hobbyprojekt om inte annat. Köksbordssnickeri s.a.s. :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ImageUploadedByTapatalk1423414831.524746.jpg

Det här blev skörden av brorsans dominikanska vistelse. Dominikanska Cohibas, har aldrig sett förut.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag vet inte om jag ställt frågan tidigare men är det någon fler än jag som upplever att cigarren får fler goda puffar om man tänder den med tändsticka istf tändare (stormtändare för cigarr)?
Jag tror det är så att tändstickan ger en lägre temperatur och därmed blir inte första puffarna brända s.a.s.

Jag tror att det har att göra med att tändstickans oförbrända kolväten från träet ger en svag trevlig bismak till cigarrens första bloss. En gaständare ger minimalt med bismak beroende på gasens renhetsgrad.

Vad är det för tändstickor du använder? Vanliga hederliga aspstickor eller någon speciell cigarrsticka?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tror att det har att göra med att tändstickans oförbrända kolväten från träet ger en svag trevlig bismak till cigarrens första bloss. En gaständare ger minimalt med bismak beroende på gasens renhetsgrad.

Vad är det för tändstickor du använder? Vanliga hederliga aspstickor eller någon speciell cigarrsticka?

Långa Toscanostickor som jag fick av en tobakshandlare, oklart trädslag.
Korta solstickan går inte för då brinner fingrarna upp innan cigarren är tänd.
Observera att denna observation bara gäller när det är helt vindskyddat. Blåser det 0,1sekundmeter så åker gaständaren fram.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka