Cigarr-tråden

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ang öl så funkar det utmärkt om det har en grundsötma (enligt min mening)
Leffe Brune, Söta Imperial Stouts (Poppels tex), Youngs Double chocolate Stout,

Portvin är inte heller dumt till, samma med rödvin om du hittar ett som lirar.

Whisky och cognac går bort totalt för mig, rom däremot är ok med cigarr. Söt lagrad då.

Tycker jag :) som normalt har vatten och/eller kaffe till annars just då öl enl ovan.

Edit: Älskar bra cognac och whisky men då utan cigarr!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Skönt att se att du fortsätter erövra världen!
Hur många land har du varit i egentligen? :)

Och nu till något helt annat...
Det här med öl till cigarren?
Jag gick någon prov-smak-kväll med Swedish match (för ett antal år sedan).
Om jag inte missminner mig sa man att röken i cigarrer var basisk.
I samband med att öl är till största delen vattenbaserad (jag vet att sprit är det också men det var tydligen inte på samma sätt) så skulle röken och bitterheten falla ut i munhålan direkt.
Därav har jag hållit mig långt från både vin och öl i samband med cigarrer.
Men här ser jag dina bilder, och jag räknar dig som nestor här i tråden :) , med öl till garren var och varannan gång.
Så jag antar att jag missat något här och måste testa detta.
Vad funkar bäst? Lager, Guiness, Weissbier? :va

Ketzer summerade det bra tycker jag. Smak är sällan en exakt vetenskap utan där finns ungefär 5 miljareder personliga nyanser och skilldnader.

Cigarröken är mycket riktigt basisk men att detta skulle göra att vattenhaltiga drycker för att bitterheten skulle falla ut I munhålan är nytt för mig. Personligen har jag aldrig upplevt det fenomenet.

Anledningen till att mina söndageftermiddagar I land blir cigar med just öl är att valigtvis är vi på varma ställen. På varma ställen är det got och svalkande men något kallt och det cermoniella med att sitta ner med en kall öl gär att man lite flyr verkligheten, lite normaliserar det faktum att man är på andra sidan jorden, tusentals mil från familjen.

Hursomhelst, till Ketzers råd vill jag absolut framhäva mumma som en utomordentlig dryck till cigarren. Jag köper alltid extra flaskor vid jul för att ha till sommarens ljumma källar. Rekomenderas starkt!

För övrigt; 90. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för svar! :)
Får prova helt enkelt.
Att just Leffe Brune är en av mina favoriter gör ju inte saken sämre.
Tyvärr verkar den mer eller mindre höra till beställningssortimentet i dalarna. :(
Weissbier, som är favoriten, lär nog gå bort då jag inte kan se att tonerna alls skulle matcha en cigarr.
Bock-bier är en annan favorit typ och borde funka med sin tydliga humle och lite sötma.
Amber kanske kan funka om man tar de utan frukt toner?
Lager drickar jag sällan numera.

@blacktriple
90!!!1!1 Shit pommes! :3freak
Vilket resmål/land skulle du rekommendera som ditt nr1? :)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tack för svar! :)
Får prova helt enkelt.
Att just Leffe Brune är en av mina favoriter gör ju inte saken sämre.
Tyvärr verkar den mer eller mindre höra till beställningssortimentet i dalarna. :(
Weissbier, som är favoriten, lär nog gå bort då jag inte kan se att tonerna alls skulle matcha en cigarr.
Bock-bier är en annan favorit typ och borde funka med sin tydliga humle och lite sötma.
Amber kanske kan funka om man tar de utan frukt toner?
Lager drickar jag sällan numera.

@blacktriple
90!!!1!1 Shit pommes! :3freak
Vilket resmål/land skulle du rekommendera som ditt nr1? :)
Weissbier. Ingen perfekt matchning kanske men definitivt inte läbbig heller.
Choklad och weissbier var inte heller så knasigt som det låter så någon slags smaklänk fonns nog där.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Fan grabbar fattar ni inte vad det här betyder?:va

Jag måste helt enkelt kalla in 5-6 polare, köpa ett stort urval av öl, tutta på 5-6 garrar och testa! :)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Weissbier. Ingen perfekt matchning kanske men definitivt inte läbbig heller.
Choklad och weissbier var inte heller så knasigt som det låter så någon slags smaklänk fonns nog där.
Mmm, jag tycker personligen att vissa vita viner med lätt sötma även funkar som smakförhöjare. Vill jag dricka starkt och värma insidan en sval afton är ju som redan nämnts en mörk rom ett alternativ, sedan kan jag även gilla en Speyside lagrad på Sherryfat med söta toner och inslag av vanilj, t ex Glen Grant 12yo eller Aberlour Abunadh. Även trätoner av ädlare slag (typ Tomatin 12yo) fungerar.

Jaja, igår kväll blev det en fin höstkväll och längre skogspromenad med det nya avsnittet av podden "Cigarren" i hörlurarna och en Partagas D4 i näven. Mysigt, om än BTs rökstunder onekligen sker på häftigare ställen :)

IMG_4191.JPG

EDIT - Fick precis leverans av lite fina vinterpinnar för våra breddgrader - Upmann halvcoronas och Partagas korta :)

IMG_4197.JPG

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Morgonkaffe och en morgoncigarr. Fantastisk höstmorgon med 14 grader och vindstilla.
H. Upmann Noellas från krukan.

b69108fb8580885a2f9102f649bf3620.jpg

Skönt att vara hemma. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nämentittadär! :hej

Så gamla svedala har fått besök av cigarr-adel?

Välkommen hem! :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har hamnat (höhö) i ett träningsstim så jag är sällan sugen på en cigarr för tillfället. Det finns klara nackdelar med att motionera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Appropåå Cognac och cigarr, det råkar slumpa sig så att jag blev ägare till en flaska Grönstedt och en påse!!! (han ville behålla lådan) cubaner som har legat hemma hos en bekant och torkat obestämd tid.

Jag har flyttat dom till en tom låda som jag har, men har ingen humidor än, kan man göra något mer för att dom inte ska torka ytterligare innan jag har skaffat humidor?

I kväll blir det kaffe, cognac och cuban på altanen!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Appropåå Cognac och cigarr, det råkar slumpa sig så att jag blev ägare till en flaska Grönstedt och en påse!!! (han ville behålla lådan) cubaner som har legat hemma hos en bekant och torkat obestämd tid.

Jag har flyttat dom till en tom låda som jag har, men har ingen humidor än, kan man göra något mer för att dom inte ska torka ytterligare innan jag har skaffat humidor?

I kväll blir det kaffe, cognac och cuban på altanen!

Lägg hela lådan med cigarrer i en lufttät påse, typ ziplock eller liknande tillsammans med en hygrometer.
Vänta några dagar och se vad luftfuktigheten stabiliserar sig på och höj sedan luftfuktigheten ytterst långsamt.

Om fuktigheten landar på, säg 50%, låt det ta typ två månader att komma upp till 68%. Lägg in en liten fuktad träflisa i påsen och tillför fuktighet långsamt. Håll koll på fuktigheten och plocka ut din fuktpinne om det börjar stiga för snabbt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lägg hela lådan med cigarrer i en lufttät påse, typ ziplock eller liknande tillsammans med en hygrometer.
Vänta några dagar och se vad luftfuktigheten stabiliserar sig på och höj sedan luftfuktigheten ytterst långsamt.

Om fuktigheten landar på, säg 50%, låt det ta typ två månader att komma upp till 68%. Lägg in en liten fuktad träflisa i påsen och tillför fuktighet långsamt. Håll koll på fuktigheten och plocka ut din fuktpinne om det börjar stiga för snabbt.

Aha, inom en månad har jag min humidor, så då är det kanske inte värt att börja labba innan dess.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aha, inom en månad har jag min humidor, så då är det kanske inte värt att börja labba innan dess.

Tja, humidoren måste också fuktas in till rätt fuktighet. Det tar några dagar beroende på grundförutsättningarna för humidoren.

Om du är för snabb med att få torra cigarrer till rätt fuktighet finns det en stor risk att täckbladet spricker.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tänkte köpa på mig lite bättre fuktstyrning.
Är det någon som har erfarenhet av Heartfelts prylar.
Billigare med Boveda-påsar men jag gissar att ovan är snäppet vassare?

Sedan tänkte jag komplettera med med:
5 x Por Larranaga Petit Coronas
5 x Partagas Serie D No. 6

:) (varför finns det inget emote som röker garre?)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Tänkte köpa på mig lite bättre fuktstyrning.
Är det någon som har erfarenhet av Heartfelts prylar.
Billigare med Boveda-påsar men jag gissar att ovan är snäppet vassare?

Sedan tänkte jag komplettera med med:
5 x Por Larranaga Petit Coronas
5 x Partagas Serie D No. 6

:) (varför finns det inget emote som röker garre?)

Jag har ett Heartfelt-rör i min bordshumidor. Reglerar väl tycker jag.

5 lådor PLPC och 5 lådor D6? Jojatackarjag, det låter som att du kommer ha vintern räddad. :banana

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Är det någon som har erfarenhet av Heartfelts prylar.
Billigare med Boveda-påsar men jag gissar att ovan är snäppet vassare?...
Jag har L och XL-rör i såväl bordshumidorer som plastidorer, funkar finfint. Fuktas på ce 1 gg/månad sedan april, kan ju kanske bli något mer ofta under torraste vintern?

Rören håller fukten väldigt konstant, 65% kör jag vilket förefaller hålla pinnarna pluggfria.

Jag har en 50-cab PLPC i kubaplastidoren och kommer förmodligen att införskaffa en till så snart jag frigjort plats. Så bra tycker jag om den :) Just nu faller nog Montecristo, Bolivar PC och Por Larranaga PC mig mest på läppen när det gäller höstkubaner.

Bifogar bild från helgens belöning i form av just Bolivar PC efter båtupptag och -tvätt. Kan det bara sluta regna någon gång blir det vaxning innan båten vintras, en aktivitet som jag antar förtjänar en cigarr den också... :)

Bolivar PC.JPG

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tack för svar grabbar! :tummenupp

Heartfelt beställt. :)

Tyvärr var det styck på cigarrerna och inte lådor... :rodnar
Varken mitt behov, eller min fru vilket nog väger tyngre ;) , tycker jag behöver lådor av cigarrer...ännu. :)

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield