Nyteknik skrev:
Doohan övervägde att köra för Suzuki -91 eftersom han var trött på Hondas sätt att favorisera Gardner. Hade han gjort det om RGV:n var "rätt kass"? Jag tror inte det. På Kevin Schwantz hemsida finns mycket att läsa om RGV:n för den som är intresserad: RGV.
Bland annat:
"The motor wasn’t too bad in ’92..."
och
"The bike was really competitive in ’92..."
Där har du förklaringen till Schwantz popularitet.
Sen om du läser om hur cykeln var innan 92... Och hur honda drog ifrån effektmässigt efter det.. Obs att jag inte säger att Suzuki alltid var kass, för ibland fick de till hojen riktigt bra, men aldrig med samma jämnhet som Honda, eller Yamaha för den delen heller.
Även med den förklaringen, så kan ingen ta ifrån schwantz att han är en av världens bästa förare genom tiderna.
Ps. Hans varvrekord för hojar står sig ännu på anderstorp, från 1989, 1.29,xx, 250-em i år åkte 1,36,1, 97 åkte 250 1.35,9, sen minns jag inte vad sbk-vm killarna körde i början på 90-talet.
Efter att ha sett hans åkning där, kommer han för alltid vara en av de största 500-åkarna någonsin. Inte ens McCoy,Doohan, Rossi eller någon av dagens förare har sett ut att plåga en cykel på samma respektlösa sätt som schwantz..