Circuit de Catalunya

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nyteknik skrev:
Även om jag var en av dem som hade möjlighet att beskåda den senare delen av epoken Schwantz, Rainey, Doohan, Lawson, Kocinski, Gardner & Co finner jag detta tjat om vem som var bäst förbannat tröttsam.

Det går an när någon underbygger sin beundran med vederhäftiga fakta och gör det hela begripligt. Resten påminner alltför mycket om det fylletugg man kan höra utanför Kvarnen: "Baaaaaajeeeeeeeen".

:rolleyes:

Tycker det är skitkul att retas med er som "vet bäst" :rolleyes:, ni verkar ju hugga på betet också. :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Strider skrev:

Schwantz och Capirossi hör hemma i samma pajasskola, dvs inte värdiga mästare. :fakta

Har du öht sett Kevin Schwantz köra hoj? Han var den störste av dem alla, körde fullkomligt skiten ur en hoj som inte på något sätt borde haft en chans mot NSR eller YZR. Kolla på hans teamkompisar, Doug Chandler,Rob McElnea,Alex Barros,De Radigues mfl, inga dåliga killar direkt, men de var inte i närheten av mästaren.

Satt du och såg Schwantz makalösa ikappbromsningar av Rainey på Hockenheim 91? Såg du hans sjuka varvrekord på Assen, som fö aldrig kommer att slås...

Såg du då han för sista gången uppbådade sin omänskliga vilja och slog Doohan på Donington 94 trots en söndertrasad kropp och hopplöst underlägsen cykel?

Det är RR-historia och bevis nog för den som vet något om RR och inte bara pratar dynga.

Varför var Capirossi en ovärdig mästare? Han tog flest VM poäng den säsongen och som alla med ögon kan se: Harada lämnade en lucka.....

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Har du öht sett Kevin Schwantz köra hoj? Han var den störste av dem alla, körde fullkomligt skiten ur en hoj som inte på något sätt borde haft en chans mot NSR eller YZR. Kolla på hans teamkompisar, Doug Chandler,Rob McElnea,Alex Barros,De Radigues mfl, inga dåliga killar direkt, men de var inte i närheten av mästaren.

Satt du och såg Schwantz makalösa ikappbromsningar av Rainey på Hockenheim 91? Såg du hans sjuka varvrekord på Assen, som fö aldrig kommer att slås...

Såg du då han för sista gången uppbådade sin omänskliga vilja och slog Doohan på Donington 94 trots en söndertrasad kropp och hopplöst underlägsen cykel?

Det är RR-historia och bevis nog för den som vet något om RR och inte bara pratar dynga.

Varför var Capirossi en ovärdig mästare? Han tog flest VM poäng den säsongen och som alla med ögon kan se: Harada lämnade en lucka.....

enough said. :tummenupp

;)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:

Schwantz sista seger. Han kom sjua nästa race och avstod de tre sista. Donington -94 var Schwantz "avslutning" och han satsade allt på ett kort. Doohan hade sex raka segrar innan Donington och var 100% fokuserad på sin första 500-titel. Att kämpa med Schwantz om segern och riskera att hamna i gruset var det inte tal om. Hade Doohan däremot haft samma avsikter som Schwantz; att vinna till varje pris hade Kevin stått chanslös.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Schwantz sista seger. Han kom sjua nästa race och avstod de tre sista. Donington -94 var Schwantz "avslutning" och han satsade allt på ett kort. Doohan hade sex raka segrar innan Donington och var 100% fokuserad på sin första 500-titel. Att kämpa med Schwantz om segern och riskera att hamna i gruset var det inte tal om. Hade Doohan däremot haft samma avsikter som Schwantz; att vinna till varje pris hade Kevin stått chanslös.

Det går alltid att snacka dynga. Doohan var aldrig den som lät folk vinna och han kritiserade alltid dem som gjorde det.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Nyteknik skrev:

Oj vad tröttsamt du verkar tycka att det är att diskutera vem som är/var bäst... :rolleyes:

Hade Doohan däremot haft samma avsikter som Schwantz; att vinna till varje pris hade Kevin stått chanslös.
Kan du inte kolla i din kristallkula och ge mig rätta lottoraden medan du håller på?

:hej

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Han var den störste av dem alla, körde fullkomligt skiten ur en hoj som inte på något sätt borde haft en chans mot NSR eller YZR. Kolla på hans teamkompisar, Doug Chandler,Rob McElnea,Alex Barros,De Radigues mfl, inga dåliga killar direkt, men de var inte i närheten av mästaren.

Chris Ash skrev:
Det går alltid att snacka dynga.

Vad som är dynga verkar definieras av vems käft det kommer ur. Den störste av dem all? Tja, kanske det. Som sagt: om sånt snack underbyggs med vederhäftig fakta är det kul och även jag kan då omvärdera min uppfattning. Annars är det bara dynga - som du själv skriver.

Att Kevin var "den störste" för att han var snabbare än Doug Chandler, Rob McElnea, Alex Barros (då knappt 20 fyllda) och Didier De Radigues är ett jättebra exempel på att snacka dynga.

Doohan var intresserad av att köra Suzuki -91 eftersom han var missnöjd med att bara Gardner fick de senaste bitarna till NSR:en. Så att Suzukin skulle ha varit en värdelös skrothög som många romantiker gör gällande är knappast sant.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Att Kevin var "den störste" för att han var snabbare än Doug Chandler, Rob McElnea, Alex Barros (då knappt 20 fyllda) och Didier De Radigues är ett jättebra exempel på att snacka dynga.

Ett perfekt exempel på förvrängning av skrift, eller bristande läsförståelse. Läs igen, ser du fortfarande inte att jag inte skrev det så ska jag förtydliga.

Doohan var intresserad av att köra Suzuki -91 eftersom han var missnöjd med att bara Gardner fick de senaste bitarna till NSR:en. Så att Suzukin skulle ha varit en värdelös skrothög som många romantiker gör gällande är knappast sant.

Värdelös skrothög var den definitivt inte, fram till 92 var den nog inte jättemycket efter,förutom i toppfart. Men mot Hondas Big bang hade RGV inte mycket att sätta emot. Fråga annars Mick Doohan varför han i princip körde en 92:a ända fram till han slutade....(hans egna ord,inte min dynga)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Ett perfekt exempel på förvrängning av skrift, eller bristande läsförståelse. Läs igen, ser du fortfarande inte att jag inte skrev det så ska jag förtydliga.

Ja, förtydliga gärna vad som var så storslaget i att Schwantz var snabbare på Suzukin än några av hans mediokra teamkompisar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Ja, förtydliga gärna vad som var så storslaget i att Schwantz var snabbare på Suzukin än några av hans mediokra teamkompisar.

Fakta är att rgv'n var rätt kass i jämförelse med både yzr och nsr, åde chassimässigt och motormässigt, de hade alltid massa problem, vikten var felplacerad m.m.

Sedan vem som är kung i olika tidsepoker är svårt att avgöra, doohan, schwantz, rossi, var alla riktiga supertalanger på att köra, skillnaden mellan doohan och schwantz var materialet, där honda gav doohan bättre maskin att åka på än suzuki gav kevin. Alla gillar en underdog som slår underifrån, så är det.
Kolla nu senaste em'et, där en bra förare som sekiguchi inte behöver ta i för att vinna, och där watz får köra som ett svin för att bli fyra, eftersom hans hoj inte går fort nog rakt fram? Vem är största talangen, svårt att avgöra, bägge kör superbt, men den ena får ta i mer än den andre för hojen är sämre.. Vem man gillar, smaken är som baken..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Fakta är att rgv'n var rätt kass i jämförelse med både yzr och nsr, både chassimässigt och motormässigt, de hade alltid massa problem, vikten var felplacerad m.m.

Skillnaden mellan doohan och schwantz var materialet, där honda gav doohan bättre maskin att åka på än suzuki gav kevin.

Doohan övervägde att köra för Suzuki -91 eftersom han var trött på Hondas sätt att favorisera Gardner. Hade han gjort det om RGV:n var "rätt kass"? Jag tror inte det. På Kevin Schwantz hemsida finns mycket att läsa om RGV:n för den som är intresserad: RGV.

Bland annat:

"The motor wasn’t too bad in ’92..."

och

"The bike was really competitive in ’92..."

oFFkeFF skrev:
Alla gillar en underdog som slår underifrån, så är det.

Där har du förklaringen till Schwantz popularitet.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Doohan övervägde att köra för Suzuki -91 eftersom han var trött på Hondas sätt att favorisera Gardner. Hade han gjort det om RGV:n var "rätt kass"? Jag tror inte det. På Kevin Schwantz hemsida finns mycket att läsa om RGV:n för den som är intresserad: RGV.

Bland annat:

"The motor wasn’t too bad in ’92..."

och

"The bike was really competitive in ’92..."

Där har du förklaringen till Schwantz popularitet.

Sen om du läser om hur cykeln var innan 92... Och hur honda drog ifrån effektmässigt efter det.. Obs att jag inte säger att Suzuki alltid var kass, för ibland fick de till hojen riktigt bra, men aldrig med samma jämnhet som Honda, eller Yamaha för den delen heller.

Även med den förklaringen, så kan ingen ta ifrån schwantz att han är en av världens bästa förare genom tiderna.

Ps. Hans varvrekord för hojar står sig ännu på anderstorp, från 1989, 1.29,xx, 250-em i år åkte 1,36,1, 97 åkte 250 1.35,9, sen minns jag inte vad sbk-vm killarna körde i början på 90-talet.
Efter att ha sett hans åkning där, kommer han för alltid vara en av de största 500-åkarna någonsin. Inte ens McCoy,Doohan, Rossi eller någon av dagens förare har sett ut att plåga en cykel på samma respektlösa sätt som schwantz..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Mediokra???

Vad jag kommer ihåg så gjorde Barros en kanonsäsong 93 vurpade som bara den visserligen men hans uppvisningar på Jerez och Salzburgring där han drog ifrån Doohan och co plättlätt är knappast mediokert,dessutom vann han väl på Jarama?. Doug Chandler är en annan av de underskattade förarna, blev tvåa ett antal gånger på Cagiva, men hade sämre resultat på Suzukin.....

Suzukins problem, har jag fått för mig, var att den var otroligt svår att få till. Den kunde gå som en dröm ena helgen för att vara totalt okörbar nästa. Det stora med Kevin var att han kunde vinna i vilket fall....

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...