Civilpolis?

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gs500e
Har ni några tips på hur man känner igen en civil polisbil, innan det är försent? Vad kännetecknar dem helt enkelt?
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
A.K.O.A skrev:
Har ni några tips på hur man känner igen en civil polisbil, innan det är försent? Vad kännetecknar dem helt enkelt?

Inte för att jag verkligen är bra på sånt...men

dubbla speglar
extra backljus
oftast.....tror jag typ Volvo 850, 940 Saab.....

Mera "kännetecken" finns säkert :tummenupp
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Polis

Dom har 4 hjul, en eller flera antenner och det sitter oftast två personer i bilen. Jag tänkte smuggla lite knark, är det någon som kan säga hur man ser att tullpersonalen kommer att släppa igenom en? :rolleyes: :rolleyes: (ironi för de som inte fattar...)

Själva namnet CIVILpolis säger väl det mesta.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Kolla efter små jävla antenner på sidorna...Det tipset fick jag när jag kollade på Prestanda och Gry åkte med i en civilsnutbil ;)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
De kan köra ford fiesta med och alla möjliga fordon.
Du kommer inte känna igen dem.

Dock har ALLA tonade rutor.
 

HanneZ

Guest
Många antenner, extra ljus, turbo fälgar men inga turbo emblem, häromkring i trakterna så står det alltid trollhättan på nummerskyltshållaren. Poliserna sitter ofta med uniform på i bilen, så titta i alla bilar du kör om, sitter de två uniformerade så släpper du på gasen o går tillbaka!

/ Hannes
 

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Haninge
Hoj
XT 660X
Precis som tidigare nämnts så kör dom alla sorters bilar tom hyrbilar. Vissa märker du helt enkelt inte att det är snuten.
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Som Hannez skrev sitter dom ofta uniformerade i bilen men man kan tyvärr inte utgå från detta. Ibland får man helt enkelt gå på känn..

Dom kan som sagt köra alla möjliga bilar, både nya och sunkiga så man kan inte direkt säga en typ av bil som det måste vara.. Men det är ju ofta Saab eller Volvo...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
A.K.O.A skrev:
Har ni några tips på hur man känner igen en civil polisbil, innan det är försent? Vad kännetecknar dem helt enkelt?

För det första så är man ju misstänksam mot alla mörka bilar av modellerna V70, S70, 9-5, och 9-5 kombi...

I nästan alla fall så har civilarna tonade rutor bak, detta för att man inte ska se blåljusen som riktats bakåt (sitter ofta i nackstöden, eller på ett separat fäste i kombi bilarna).

Kolla efter klistermärken på bilen, civilarna har aldrig några klistermärken av typ. "Köpt på Bilnisse i Angered", eller "Ölands djurpark", eller "Vemdalen", eller.... Ja, du fattar... Har aldrig S-märke på heller vad jag har sett...

Ett annat trick är att kolla på nummerskyltshållaren bak, där brukar det alltid stå på vilken firma bilen är köpt med liten vit text, eller nån logga.
Polisen köper alla sina SAABar direkt från Trollhättan om jag inte minns fel, Volvo bilarna vet jag inte. Men dom brukar aldrig ha någon logga, eller text på nummerskyltshållaren. Om det finns, så brukar det stå "SAAB i Trollhättan" på dom.

Jag tittar alltid in i bilen när jag kör om den oxå. Sitter det två gubbar i den i mörka kläder så tar jag det väääldigt lungt....

Polisens civilbilar är nästan alltid rena och nytvättade. Dom tvättas efter varje arbetspass, särskilt den här årstiden...

Nån som har fler tips?
 

gringo

polkarettski
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lägergatan
Hoj
450 fyrsmäll
jag har hört från en brandman att civilarna INTE har några rails på sina bilar. jag har sett 2 st civilare utan rails så det kanske stämmer..
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Antenner, ofta extraljus, gömda blåljus och radio, extra utrustning på insidan.

Finns en tråd om de nya bmw civilbilarna i övrigt/offtopic om du har missat det. Dom måste vi hålla utkik efter :)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det är vanligt med Vita bilar som volvo o saab i skåne...
det har OFTAST en jävla massa antenner..
De har väldigt ofta tonade rutor..
De kan ha polisuniform på sig i bilen.,,
Extra backspegel
extra ljus fram.
ofta saker i framrutan (kamera, polisljus, radio o annat)
Ofta två i bilen..

Så kommer du bakom en bil som har mer än en antenn undersök vidare på punkterna...


Men jag körde om en A4 blå Inga tonade rutor, FETA fälgar, ingen annat utmärkte denna bil förutom polis spaden som han sträckte ut...


SÅ du kan aldrig vara säker..........
 

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gs500e
Kan det vara så att poliserna är i sina egna bilar ibland? Då borde det vara omöjligt att upptäcka dem. Jag känner en polis som har en spade i sin vardagsbil. Vet inte om han brukar använda den så speciellt ofta, men men...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
A.K.O.A skrev:
Kan det vara så att poliserna är i sina egna bilar ibland? Då borde det vara omöjligt att upptäcka dem. Jag känner en polis som har en spade i sin vardagsbil. Vet inte om han brukar använda den så speciellt ofta, men men...


Kör man med insidan behöver man inte bry som om det e civil eller ej...
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
Macke skrev:
Kolla efter klistermärken på bilen, civilarna har aldrig några klistermärken av typ. "Köpt på Bilnisse i Angered", eller "Ölands djurpark", eller "Vemdalen", eller.... Ja, du fattar... Har aldrig S-märke på heller vad jag har sett...

I Finland har jag då sett en civilsnutbil med detta. En ny vit Vw buss med SKI WAX över hela bakrutan. (Fick se riktigt ordentligt nära på den :4skrika )
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Åtminstone SAABarna har en liten kontakt bredvid nummerplåten i fram där de pluggar in ström för batteriladdning mm när de står i garage.
Samma som motorvärmarkontakt. Möjligen sitter en liten skylt bredvid den också, kommer ej ihåg riktigt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top