Civilpolis?

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Poliserna kör lika ofta med hyrbilar som med "vanliga" civla bilar... Dvs INGET som skiljer dem åt från gemene mans bil...(Allt från sura golfar till förlängda lyxbilar i nödfall) Mmm.. Du läste rätt... Förlängd lyxbil....
Deras bilar, målade som civila har INGET extra krockskydd "i" karossen...

Poliser har rapporteringsskyldighet = Kör de sin privata bil, ser någon som de anser köra vårdslöst tex (beror på polis till polis) kan de mycket väl stoppa personen ifråga (har ju oftast polisleg. med sig) och ringa efter kollegor... Helt korrekt & enl. lagboken...
En liten kommun i norra Skåne hade tills för något år sedan en vinröd Volvo 240 sedan(!), UTAN extraljus, INGA tonade rutor, plåtfälgar, endast en saftblandare med magnet inne i kupén... = Många: Oj! jag visste inte att det var en polis jag körde om! *gråt & hulk*
En annan grannkommun hade en EXAKT lika "välutrustad" vit Volvo 740 sedan.. Nu har de dock något modernare bilar, men med samma respektingivande utrustning.. (kan nämna att den karossen den ena kommunen har som enda civil bil är ljusgrönmetallic (inte blå/mörk) & släpptes för så länge sedan som -94, så det är inte någon "modern" bil...)
En annan bil, som mumera är såld var en sunkig mörkblå Golf II som dock hade en radio förutom saftblandare med magnet, denna bil tillhörde en av skånes största polisdistrikt.. Som sagt, detta var inga hyrbilar utan polisens egna civila bila som ofta uttnyttjades/nyttjas av en ensam polis..
*Storebror Ser dig*
:ajjabajja
 
Last edited:

RonJeremy

Guest
Vet man att man kommer förlora körkortet när dom vinkar in en så är det väl lika bra att dra ifrån.... Vad har man att förlora? Annars kan man väl ta den där lilla böteslappen.... :huvet
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
De Paranoidas Tråd !!!

Att ni överhuvudtaget törs köra på vägarna :confused:
Om nästan alla märken används av Harry H är det väl lika bra att köra lagligt!
Enda säkra råd jag kan ge är - se upp för östgötapolisen - dom är nitiska över alla gränser !

-----------------------
Har en mörkblå Volvo.. Gissa lite.. :D
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
A.K.O.A skrev:
Har ni några tips på hur man känner igen en civil polisbil, innan det är försent? Vad kännetecknar dem helt enkelt?

Du vet när föraren står bakom dig med rödblå lampan blinkande i grillen och han plockar ditt körkort eller ger dig en fet saftig inbetalningsavi... :3freak
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Remus skrev:
Poliserna kör lika ofta med hyrbilar som med "vanliga" civla bilar... Dvs INGET som skiljer dem åt från gemene mans bil...(Allt från sura golfar till förlängda lyxbilar i nödfall) Mmm.. Du läste rätt... Förlängd lyxbil....

Det är skillnad på civilare och civilare också, det är inte alla som är ute efter fartsyndare. Dom kan ju plocka in hyrbilar för att spana på pedofiler och gamla tanter som snattar på konsum.
För att kunna stoppa en fortkörare och utdela böter/ta körkort måste dom ha utrustning för att mäta hastighet, det sitter knappast i alla hyrbilar!
Däremot kan dom plocka folk ändå, och ställa till ett jävla trassel, men inte hjälper det mycket om dom så ringer in hela poliskåren för att dom såg att ni körde fort, om dom inte har mätutrustning.

Hyrbilar är dessutom sällan speciellt motorstarka, så att blåsa om dom borde inte vara så svårt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Pebl skrev:
Åtminstone SAABarna har en liten kontakt bredvid nummerplåten i fram där de pluggar in ström för batteriladdning mm när de står i garage.
Samma som motorvärmarkontakt. Möjligen sitter en liten skylt bredvid den också, kommer ej ihåg riktigt.

Tjomenvisst, det ska jag sitta och kolla efter på alla bilar jag kör om, det verkar enkelt... :va :7peta
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kan vi inte använda tråden och lägga in alla reg-nr vi får tag på gällande civila polisbilar.???
Man ser ju ibland bilar som har blivit stoppade, ibland blir man stoppad själv osv...
Jag började spara själv förut, hade tre st från sthlm:s området, men har inte kvar dom tyvärr.
Lista reg-nr och typ av bil T EX. OCA954 - svart V70, tonade rutor.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
cykelställ å Nalle puh-solkydd..

Det var vad polisen i östergötland hade på en 9-5:a förra sommarn.. de kan m.a.o. se ut hur fan som helst... Förmodligen lika många regler som undantag..
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
fezt skrev:
Kan vi inte använda tråden och lägga in alla reg-nr vi får tag på gällande civila polisbilar.???
Man ser ju ibland bilar som har blivit stoppade, ibland blir man stoppad själv osv...
Jag började spara själv förut, hade tre st från sthlm:s området, men har inte kvar dom tyvärr.
Lista reg-nr och typ av bil T EX. OCA954 - svart V70, tonade rutor.


Hmm.. ska du klistra lappen i visiret då eller?? eller ska du lägga den i plånboken å stanna för att få fram den om du är osäker?? bara undrar..
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Kommer du ikapp en bil och är osäker, så är det bara att växla ner och dra upp hojen på bakan under omkörningen.
Blir det ingen årgärd så var det nog ingen polis
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hoztic skrev:
Tjomenvisst, det ska jag sitta och kolla efter på alla bilar jag kör om, det verkar enkelt... :va :7peta

Skulle åxå vilja se den som verkligen spanar efter detta, jag sade aldrig att det var ett lätt eller smart sätt att identifiera civilare på, bara att det var så.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
fezt skrev:
Kan vi inte använda tråden och lägga in alla reg-nr vi får tag på gällande civila polisbilar.???
Man ser ju ibland bilar som har blivit stoppade, ibland blir man stoppad själv osv...
Jag började spara själv förut, hade tre st från sthlm:s området, men har inte kvar dom tyvärr.
Lista reg-nr och typ av bil T EX. OCA954 - svart V70, tonade rutor.

Spg 805, grå Volvo V70
Ags 593, röd Saab 9-5

Båda finns i göteborg.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Kan ju bara tillägga att jag blev tagen av en gammal ljusblå saab 900 för bara ett par år sedan, inga tonade rutor och inga antenner och var helt själv, däremot en fet kamera tydligen ;-)

Mitt enda tips som inte alls är ens halvsäkert är att kika in i bilen, massa blinkande lampor o svart skitsaker som inte är standard i en bil = bromsa in!! Detta har räddat mig två ggr iallafall

Mvh Stephenj
 

Gunnar Batong

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 600f -99
Helt rätt, ingen civilbil typ v70, 9-5 mm(med få undantag) har rails då rikspolisstyrelsen anser det vara en risk då människor kan hänga sig kvar vid bilen om de har rails...faktiskt sant ...
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Pebl skrev:
Skulle åxå vilja se den som verkligen spanar efter detta, jag sade aldrig att det var ett lätt eller smart sätt att identifiera civilare på, bara att det var så.


Det här sättet fungerar för mig också, man får liksom känslan när man åker upp brevid och tittar in i bilen.
Väljer hellre att köra fort när jag inte ser någon bil över huvudtaget..
Som någon nämnde tidigare i tråden så tror jag det är Stockholmspolisen i söderort som har fått överta en Pontiac transporter (tror jag det är) från knarkspan som blivit röjd. Fullt utrustad med mätutrustning och annat läskigt....
Va förvånad man hade blivit om det börjat blinka från en jäv.. familjebuss bakom en :4skrika :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top