Civilpolis?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ser du en REN saab, volvo el. dyl som kör 100 på 110 väg så är det stor chans att det är en civilare, ändå större om det är tonade rutor på bilen. Här neråt sitter det oftast uniformerad polis i bilarna men det händer att det sitter två hårdingar med läderjacka därinne, som surt blänger på en, när man (efter att ha bromsat ner från 130) glider förbi dem i 110.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
HanneZ skrev:
sitter de två uniformerade så släpper du på gasen o går tillbaka! / Hannes

Va fan, skaffa mer hästkrafter och kör fortare så hinner du inte se vad det sitter för typer i bilen! Ligger man å snittar 200 knyck så var det fullständigt skit i samma om det är en civilare man kör om, de hinner varken få ut spade, på blåljus eller växla ner innan man är utom räckhåll. :yoparty :D

Det man ska akta sig för är när man kör sakta och ska till exempel stanna för att tanka, då är det bra att ha koll på bilarna runt i kring utifall någon närmar sig misstänkt så drar man utan att stanna och vänta på att nån kliver ur och sträcker sig efter nycklarna.

Å så flyttar man nummerplåten så den sitter väldigt svårläsligt eller helst inte finns där bak alls så slipper man ha dem på farstubron när man kommer hem.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
A.K.O.A skrev:
Har ni några tips på hur man känner igen en civil polisbil, innan det är försent? Vad kännetecknar dem helt enkelt?


gör som jag, skaffa lite insidertips från en polare som e polis.

har du ingen kompis som är det, skaffa en :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
A.K.O.A skrev:
Kan det vara så att poliserna är i sina egna bilar ibland? Då borde det vara omöjligt att upptäcka dem. Jag känner en polis som har en spade i sin vardagsbil. Vet inte om han brukar använda den så speciellt ofta, men men...


jag känner ett flertal poliser i Helsingborg, och ingen av dem använder sin "Privata" bil i tjänsten, OM det inte råkar hända något speciellt (felparkeringar och fortkörningar skiter dom fullständigt i ) :D
 

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Detta kan kanske va till någons hjälp. vet dock inte hur ofta sidan uppdateras
eller om länken postats tidigare.
men jag stötte på en som fanns med på listan över bilar mina hemtrakter. :gnissla

ska ta de som rör sig i närheten o skriva ut o ha en lite lapp på
styret i sommar. ofta hinner man fundera länge på om det är en civlare
och finns den me på listan så är det ju onödigt att utmana...

http://home.swipnet.se/j_n/civila.htm
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Dom brukar montera stora stänkskydd av gummi vid bakhjulen på vissa nya volvobilar som inte har det orginal, ser man en sån kan man vara rätt säker på att det är en civilpolis.
Om dom skulle använda sin privata bil så lär dom ju knappast ha hastighetsövervakningsutrustning i den, dvs. dom måste släppa en när man nekar till att ha kört för fort.
 

oskar

insnöad
Gick med
9 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
offroad
Trodde förut att civilpolisen enbart körde med mörka volvo och saab med tonade rutor och extra antenner tills jag såg bla volvo 740, nissan maxima, polo gti, chevrolet transporter mm under utryckning.

Har för mig att ngn sa att dom mörka "finbilarna" används av säpo.

Så det är ganska svårt o se om det är en civilare eller inte.
 

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
A.K.O.A skrev:
Har ni några tips på hur man känner igen en civil polisbil, innan det är försent? Vad kännetecknar dem helt enkelt?

Ojojoj...det är en konst att känna igen dem.

Oftast kör de Saab och Volvo det p.g.a av kostnaderna.

Det finns även andra märken som Opel. Nissan. Ford och t.o.m Merca men dessa bilar är oftast inom Spanroteln, dessa bilar brukar inte bry sig om fartsyndare p.g.a att de inte vill avslöja sig. Men begås det ett grovt brott så kan de ingripa.

Jag vill inte skryta men jag har en förmåga att se dem :D

1. Bilen är oftast mycket ren....sällan skitig.
2. Stor del av dem är kombi.
3. Antenner är ett bra tecken men en del har bara en.
4. Liten x-tra höger backspegel.
5. Bilarna har oftast "Billiga färger" t.ex Svart,Vit,Röd,Grå inte guldmetallic,vinröd o.s.v
6. x-tra back lampa (p.g.a tonade rutor)
7. Tonade rutor....Ja men sedan bilarna har oftast inte det.
8. Försök att alltid genom skåda rutorna ifall kameran syns, kan också sitta i grillen.
9. Svart monterad x-tra handtag för baggageluckan, för att snabbt kunna öppnas.
10. Oftast två personer i bilen med enormt stela blickar ( alla poliser har så kalla ögon )
11. Sen så kör de så lagligt också :kocko
12. Inga klistermärken inte ens S-märket.


Jag tycker också att bilarna ser lit "Bulligare" ut en vanliga, efter ett samtal med en polis så sa han att polisen har ett special avtal med Volvo ang. GLT-paketet. Bilarna förses med x-tra rör runt om för att vara mera säkra, där av den bulligare looken.

Det finns mer att skriva men.....vissa saker avslöjar jag inte på nätet :arsele
3.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Om det är en civilpolis BIL så har det väl inte så stor betydelse om man sett den eller ej, är man på hojen är det ju bara att gasa!! viola, problemet löst!
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Sthlms polisen har bla en mattsvart och rostig dodge van. Fast den är inte till för trafikövervakning :) Poliserna som körde den hade värsta pundar utstyrseln. Rätt vad det var så slet dom upp polis brickorna och ryckte upp dörrarna på en bil vid MCD västberga :)

Däremot, har jag sett en chrysler voyager som stoppat bilar flera gånger i Huddinge området. Kan vara lurigt om man inte är beredd.

Men som Kreuger skrev, att det är nog farligast när man ska stanna.. Råkade själv ut för en civilare som slet upp brickan när jag stod och skulle tanka. Som tur var undrade han bara varför hojen inte hade någon skattelapp.
 

HanneZ

Guest
Va coola vissa e, ni verkar dra snuten jämt! Nästan lika bra o köra oförsäkrat o utan körkort osså för snuten e ju bara o dra ändå!

*suck*
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag har sett en civilbil en gång. En mörkblå Volvo V70, gamla modellen.
Den hade en stor blå-röd lampa i framrutan. Baktill, under "V70" stod det "T5". Har iallafall jag aldrig tidigare sett på gamla V70.

Men hela grejen med civilbilarna är väl att de på något sätt lyckats sprida rykte om att det bara är nya Volvo och SAAB de använder sig av.
Troligt är väl att de använder sig av alla typer av bilar.

Vem vet?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
HanneZ skrev:
Va coola vissa e, ni verkar dra snuten jämt! Nästan lika bra o köra oförsäkrat o utan körkort osså för snuten e ju bara o dra ändå!

*suck*

Om jag vet att jag gjort något som jag förlorar kortet och får flera tusen i böter för men som jag inte anser varit speciellt farligt, som att hålla 200 på motorväg eller köra på bakhjulet på något tryggt ställe så stannar inte jag i första taget. Speciellt inte för en civilbil.

Däremot vill jag snällt kunna stanna, blåsa, visa körkortet och sen få åka vidare med lite skäll eller några hundra i böter om jag gjort någon skitgrej eller bara råkar hamna i en kontroll. I de lägena tar jag hellre några hundra i böter än riskerar allt genom att försöka sticka. Är ändå en risk att försöka köra ifrån dem som jag helst inte tar i onödan.

Trafikförsäkring vill jag ha om det skulle hända något, vill inte gärna bli skyldig flera miljoner för personskador.

Men när man ändå kör över körkortsgränserna på alla sätt å vis så inte fan åker jag å kikar efter civilare och inte stannar jag frivilligt å pratar med dem.

Angående det där med att stanna å tanka, det måste vara det farligaste man gör! så fort jag går under halv tank vill jag gärna fylla på så man inte åker på reserven och hamnar i en situation där man måste köra ifrån en polis.
 

s9d8as0vjk

Guest
Jag har aldrig sett någon civilbil så jag vet inte ... ;)
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
HanneZ skrev:
Va coola vissa e, ni verkar dra snuten jämt! Nästan lika bra o köra oförsäkrat o utan körkort osså för snuten e ju bara o dra ändå!

*suck*

Ja, eller så vill man inte ha en bot (indraget kort) nån sommarnatt när man drar 140km/h på 3 filigt motorväg med en enda bil man ska köra om. :va
 

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Borås
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja har sett en del å åkt me i dom!! går sjukt bra!! men kommer de en så tänker ju inte ja släppa på gasen...
 

rossi

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2004
Ort
hemma
Hoj
den värsta
civilbil

Ett bra tips angående deras v70 modeller är att det inte har ngra takrails(de som man monterar takräcket på)! så håll utkik å låt dig inte skrämmas.
 

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Såld...
HanneZ skrev:
Många antenner, extra ljus, turbo fälgar men inga turbo emblem, häromkring i trakterna så står det alltid trollhättan på nummerskyltshållaren. Poliserna sitter ofta med uniform på i bilen, så titta i alla bilar du kör om, sitter de två uniformerade så släpper du på gasen o går tillbaka!

/ Hannes

Eller drar upp den på bakan så att de inte ser din NR plåt å kör ÄNNU fortare! :tummenupp :D
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
har blivit stoppad en gång med moppen bara... 50 på gårdsgata (typ 9kmh gräns), upp på trotoaren, ner för en trappa... men jag slapp undan böter (även om jag kanske förtjänade det), Röd 850 kombi, tonade rutor
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
da-geez skrev:
Detta kan kanske va till någons hjälp. vet dock inte hur ofta sidan uppdateras
eller om länken postats tidigare.
men jag stötte på en som fanns med på listan över bilar mina hemtrakter. :gnissla

ska ta de som rör sig i närheten o skriva ut o ha en lite lapp på
styret i sommar. ofta hinner man fundera länge på om det är en civlare
och finns den me på listan så är det ju onödigt att utmana...

http://home.swipnet.se/j_n/civila.htm

Tyvärr så verkar den listan inte vara uppdaterad dom sista tio åren...
det var nog ett tag sen dom sista saab 900 och volvo 240-740 bilarna skrotades...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top