Civilpoliser, vad kör de för bilar?

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
En civilbil kan inte ha takrails eftersom det inte finns nånstans att slänga upp den portabla sirenen. Och nu tänker du garanterat "den dumfan fattar inte att de har sirener i grillen". Jo, jag har också blivit stoppad av snuthäckar, men vid en utryckning måste även alla andra, inte bara de som ligger framför, se att de har en utryckning. Därav den avtagbara sirenen på taket. Begrips?

En sirén LÅTER, den behöver inte "de andra se"!!! :fatta!

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Nej, men om du tänker var de är placerade, så är det betydligt enklare att slänga upp en siren inifrån bilen på ett tak utan rails än ett med. Med det fattade nog till o med ett svillon som du. Tror du jävlas med mig bara.

Du kanske menar ett blåljuset/blinkfyren? En siren tutar och brukar vara fast monterad bakom grillen :tungan Och du kanske inte har tänkt på att vi pratar om hela landet och inte bara i den komunen du bor i? Och det går aldeles utmärkt att slänga upp det och sätta det innanför "railsen". Har sett det själv på Essingeleden här i fjollträsk.

Kort sagt. Volvo och Saab är överrepresenterade. De har ofta någon extra antenn (beror lite var i landet de är, Stockholm, GBG o Malmö har sin radio 400 MHz numera så det är en ca 15-18 cm kort pinne långt bak på taket. Riks ligger på 79 MHz och den antennen sitter oftast på motsatt sida som originalantennen till biltypen och är ungefär lika lång, bara lite längre. Har de inga antenner kan de lika väl använda barbara apparater eller mobiltelefonen). De är nästan alltid vältvättade som fan oavsett väder och har ingen reklam förutom i en del fall runt regskylten.

Men de kan komma i vilken jälla bil som helst. Har sett dem tutandes och blinkandes (både blink i grillen och med magnetlampa på taket) i en gammal skitig Mitsubishi Galant tex. Eller stor svart Cheva SUV.

Så något som är definitivt som alltid gäller för hela landet kan ni glömma. Snuten är inte korkade, de är mkt väl medvetna om att det görs ansträngningar för att hålla reda på dem. Men det är rätt meningslöst att åka omkring o jämföra regnummer, när fanken skall man hinna med det? Då går det så långsamt att man lika gärna kan hålla hastighetsbegränsningen.

Last edited:

sandersen

Live like there is no tomorrow.
Gick med
24 Feb 2007
Hoj
Gsxr 600
Dom kör precis va som finns o ta i polisens garage dom kan ta en av kriminalvårdarnas bilar och dom har alla möjliga bilar och dom är utrustade som dom blåvita(gula) polisbilarna utan dom blå saftblandarna på taket då.. men normalt så brukar dom ha sina utryckningfordon och nästan alla har tre sidospeglar det är de ända du kan veta om de är en civilare lr inte.. Alltså på passagerarsidanså har dom en extra sidospegel högre upp..

Men tyvär så får dom stoppa en när som hellst när dom inte ens är i tjänst.. har hänt mig någon gång att tex en fiat blockar min väg och en snubbe kommer ut och börjar skacka som en moralkärring..

( vet detta pga av min farsar polare är snut )

tare lungt där ute// sandersen

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Här i Ståckhålm finns det civilbilar me takrajls iaf, både Saab o Volvos..
Sitter blåa blixtljus i grillen o innanför bakrutan, oavsett de har solfilm eller inte, kombi som sedanmodeller.. Kan även sitta inbyggda i bakre stötfångaren men ser mest ut som ett par vanliga backlampor då. Sällan de har en massa synliga antenner.. Extraspegeln på högersidan kan lika gärna sitta inne i kupen.
Täbypolisen har även en rackig, blå gammal Chevavan som de brukar använda när de leker Star Wars me feta laserkanonen..

O kameran sitter inte alltid i backspegeln, kan lika gärna sitta inbyggd på intrumentpanelen, liten lätt uppbuktning bara.. Bara ett tips till dom som brukar spana efter sånt.

Spanarna kör ofta me hyrbilar från Statoil, Avis lr liknande, fast de brukar rycka loss eventuella dekaler som kan avslöja dom.

ehh:va sen när står det polis på bilarna från de uthyrningsfirmorna du nämner:näsblod

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Nej, men om du tänker var de är placerade, så är det betydligt enklare att slänga upp en siren inifrån bilen på ett tak utan rails än ett med. Med det fattade nog till o med ett svillon som du. Tror du jävlas med mig bara.

Ja för poliser e ju missbildade så de inte kan nå över de enorma takrailsen o sätta sirenen innanför...
Du e bara irriterande...

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Kan ju finnas andra kännetäcken också! Den här bilen är från GBG... vad utmärker den? =)

(Se antenner, och extra lampor). Vidare tror jag de har väldigt många Volvo av denna typ samt några 93or/95:eek:r som är lite svårare att identifiera.

Bifogat

• DSC00047.JPG
    DSC00047.JPG
    118.4 KB · Visningar: 430

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
PUT 181 tror jag den har eller PUT 185 är iaf en vit volvo 850 600kr kostade det att stifta bekantskap med dom. Civilt klädda var dom med sura miner då jag slängde igen bildörren vi lokala korvmojen. Visserligen gav dom mig mycket rabatt då driftingen och sväng utan körriktingsvisare vart gratis men att jag hade körförbud på bilen slapp jag inte undan. Försökte inte ens diskutera det med dom men för alla moraltanter på SH så hade jag varit 3 veckor utomlands och då jag kom hem hade bilen körförbud.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Kan ju finnas andra kännetäcken också! Den här bilen är från GBG... vad utmärker den? =)

(Se antenner, och extra lampor). Vidare tror jag de har väldigt många Volvo av denna typ samt några 93or/95:eek:r som är lite svårare att identifiera.
3 antenner av olika storlek fult monterade på bakre delen av taket, de kunde lika gärna skriva PÅLIZ med rosa sprayfärg på sidan, piece of cake:)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Såg två poliser gå ut ur en Orange Audi A3 och de vara bara dem 2 i bilen, dock vet jag inte om det var deras.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250

Jag har hört dom har slutat slänga upp sånna saker på taket.
Fast bara vad jag "hört"

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Eeeeeeeeehh:va
Vem sa att det står POLIS????????:confused:
Näe, de va de olika dekalerna från uthyraraen de vill ha bort, just för att se så "Svensson" ut som som möjligt.. :näsblod

aha:rolleyes: fan jag som alltid har misstänkt att det sitter en massa civilare i statoils hyrbilar, så dom tar bort dekalerna dom små lurifaxarna:huvet du vet inte om dom brukar hyra av rent a wreck möjligtvis:confused: för dom håller på att etablera sig här i mitt närområde:D

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

Reklam är vad jag tittar efter. Det är det enda man kan vara säker på idag...
Jamendåså, då är saken biff! Bara att glo efter bilar utan reklam och så fort man ser en sån så panikbromsar man ned till laglig fart!

Samma sak med alla dessa listor med registreringsnummer, det är bara att börja memorera alla hundratals nummer och sen med nogrannhet kontrollera alla medtrafikanters registreringsnummer mot den memorerade listan, får man träff så blir det som ovan, tvärbroms ned till laglig fart!

Jag tippar att MC-döden kommer att stiga dramatiskt när alla är upptagna med att leta efter bilar utan reklam (vilket torde vara mer än hälften av Sveriges vagnspark) och kryssa av registreringsnummer mot en memorerad lista istället för att koncentrera sig på sin körning.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jamendåså, då är saken biff! Bara att glo efter bilar utan reklam och så fort man ser en sån så panikbromsar man ned till laglig fart!

Samma sak med alla dessa listor med registreringsnummer, det är bara att börja memorera alla hundratals nummer och sen med nogrannhet kontrollera alla medtrafikanters registreringsnummer mot den memorerade listan, får man träff så blir det som ovan, tvärbroms ned till laglig fart!

Jag tippar att MC-döden kommer att stiga dramatiskt när alla är upptagna med att leta efter bilar utan reklam (vilket torde vara mer än hälften av Sveriges vagnspark) och kryssa av registreringsnummer mot en memorerad lista istället för att koncentrera sig på sin körning.

Klockrent svar!!!!!!
En sak som är säker, civila bilarna är ibland omöjliga att tro att det verkligen är poliser. Söder (Sthlm) har en Volvo 740 med V8 och 0,00% avgassystem....den hör du men fattar inte att det är en civilare....dom brukar oftast inte använda den till trafik utan mest span på skurkar men men........
Söderort har en van med takbox samt en VW Jetta som typ rostar ihop......finns miljarder olika.
Citerar inlägget innan, håll koll på vägen istället.....

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
aha:rolleyes: fan jag som alltid har misstänkt att det sitter en massa civilare i statoils hyrbilar, så dom tar bort dekalerna dom små lurifaxarna:huvet du vet inte om dom brukar hyra av rent a wreck möjligtvis:confused: för dom håller på att etablera sig här i mitt närområde:D

Span(som jag nämnde använder hyrbilar) letar ju inte direkt efter trafiksyndare, mera efter olaglig sockerförsäljning..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras