Civilpoliser, vad kör de för bilar?

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Vad ska ni med denna infon till, kör lagligt så slipper ni oroa er. Det är ändå försent när ni inser att det är en civilpolis. Och vem vet den som försöker kartlägga polisen kan få säpo eller någon annan hemlig polis efter sig. mååhhhaaaaa.......

I mina speglar ser man inte skillnad på målad eller civil polis, det går fan inte ens att se om det är en bil eller hoj ...

Det handlar väl mer om att se upp med vad man passerar.

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
På de nyare civilbilarna är det inte så mkt antenner. En tonad remsa i överkant på bak och ev. framrutan döljer kameror å blåljus.
Har jag inte fel så ska poliserna sitta uniformerade oxå å två ska dom nog vara i bilen med!

Håll ögonen öppna! Kanske dags att starta en tråd med bekräftade bilar här i forumet?

Jag har koll på 0 st för tillfället :va

bidrar med ngr ja stött på (utan o åka dit...)

* SPD 335 - Volvo V70 - VIT - Lund
* SCL 207 - Volvo V70 - VIT - Lund
* XHZ 813 - Saab 9-5 - VIT - Okänt
* UWA 447 - Saab 9-5 Kombi - GRÅ - K-stad
* SDG 370 - Saab 9-5 Kombi 2.0T - GRÅ - K-stad
* CXY 481 - Volvo 855 Turbo - RÖD - Växsjö
* OWS 474 - VW Passat 1.8 - VIT - Växsjö
* CBS 325 - MC Bmw K1100 - BLÅ - Vislanda
* SXR 295 - Saab 9-5 Kombi - VIT - Kalmar Län
* WKA 006 - Volvo V70 - BLÅ - Sthlm
* ULX 268 - Saab 9-5 Kombi - Ljus Blå - Hbg
* UFE 424 - Saab 9-5 Kombi - SILVER - Kronobergslän (Växsjö)
* TMR 916 - Saab 9-5 Kombi - Ljus Brun - Kronobergslän (Växsjö)

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag vart av med kortet en gång för några år sen pga en ensam trafikpolis...

En ensam trafikpolis med fullt utrustad bil för all slags övervakning...så dom behöver inte alls vara 2pers i bilen!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Asså, bor man på en liten ort så kanske det är värt det men i Stockholm känns det hyfsat omöjligt. Ska man memorera alla bilar och regnummer så måste man vara autistisk, läs Rain Man, och ha fotografiskt minne. Jobbigt att aldrig våga blåsa om en bil på fyrfilig E4 innan man har kollat upp varenda bil :)

bidrar med ngr ja stött på (utan o åka dit...)

* SPD 335 - Volvo V70 - VIT - Lund
* SCL 207 - Volvo V70 - VIT - Lund
* XHZ 813 - Saab 9-5 - VIT - Okänt
* UWA 447 - Saab 9-5 Kombi - GRÅ - K-stad
* SDG 370 - Saab 9-5 Kombi 2.0T - GRÅ - K-stad
* CXY 481 - Volvo 855 Turbo - RÖD - Växsjö
* OWS 474 - VW Passat 1.8 - VIT - Växsjö
* CBS 325 - MC Bmw K1100 - BLÅ - Vislanda
* SXR 295 - Saab 9-5 Kombi - VIT - Kalmar Län
* WKA 006 - Volvo V70 - BLÅ - Sthlm
* ULX 268 - Saab 9-5 Kombi - Ljus Blå - Hbg
* UFE 424 - Saab 9-5 Kombi - SILVER - Kronobergslän (Växsjö)
* TMR 916 - Saab 9-5 Kombi - Ljus Brun - Kronobergslän (Växsjö)

Kollar man videoklippet med Gry Forsell så säger han ju att de inte alltid är två pers i bilen ju.

Jag vart av med kortet en gång för några år sen pga en ensam trafikpolis...

En ensam trafikpolis med fullt utrustad bil för all slags övervakning...så dom behöver inte alls vara 2pers i bilen!

Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Asså, bor man på en liten ort så kanske det är värt det men i Stockholm känns det hyfsat omöjligt. Ska man memorera alla bilar och regnummer så måste man vara autistisk, läs Rain Man, och ha fotografiskt minne. Jobbigt att aldrig våga blåsa om en bil på fyrfilig E4 innan man har kollat upp varenda bil :)

håller med...bara köra om o hoppas man varit en snäll biker...:gnissla

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Eller så löder man helvetet i alla lägen så hänger dom bara inte med, oavsett vad dom kör...:tummenupp

Fredrik:D

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Italienska och Franska bilmärken räknar iaf jag bort som trafikpolisbilar. Okej, franska förekommer väl, men om jag blir drabbad av en sån så får jag väl köpa en lott.
Det där med reklam stämmer inte riktigt, på sätt och vis. Jag har sett ett flertal civila polisfordon med dekaler som uppmanar Dig att t. ex. "Bli Blodgivare" samt andra sk. sammhällsnyttiga prylar.

Det skulle inte jag göra iaf. Särskilt i 08:a land. På väg norrut blåste de förbi en Alfa 156 med blåljus. Inget jag misstänkte som civilpolis innan det. Senare samma dag, på väg söderut igen, såg jag att de stoppat ytterligare en bil. Bara så ni vet.

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
På Öland så kör farbror blå yamaha xt och en vit xc70 med tonade rutor så passa er pojkar blivit stoppad 2 gånger

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Jag sitter här lite smått förstummad över antalet Ford Excursion Tri Star's som Polisen i Stockholm verkar ha.
En sådan kommer man inte så lätt förbi om man gasat ifatt den. Det får nog bli omkörning långt ute i skogen då dem är aningen stoooooora och troligen skulle suga fast både mig och hojen vid karossen av ren turbulens om man kom för nära:D

Fastnar man inte där så sugs man väl fast i grillen när dem stämplar plattan i mattan för att hänga på:)

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
såg en mörkblå v70 civilsnutbil för nåra dar sen vid fridhemsplans(sthlm)

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Vet inte om det bara är jag eller turen som gör det att jag "känner på mig" om jag kommer ikapp en bil att det kan vara en civilare. Ofta stämmer det faktiskt. Ta tex. som det stog en misstänkt bil på min gård. Grå Saab 9-5 med tonade rutor. En snabb knapptryckning och sms till Bilreg och mycket riktigt, landsfiskalen var ägare av fordonet. Prisar gudarna för smstjänsten.

Tror dom flesta tagit upp dom tydligaste indikationerna på hur man lättast kan upptäcka en civilbil. Jag blir alltid misstänksam när jag ser en Saab eller Volvo med antenner som en jävla rysk trålare. Mer misstänksam om det finns extra spegel på hö sida, en mojäng vid innerspegeln och om dom kör som kärringar för att "smälta in".

Utan att gå in på detalj så tror jag min erfarenhet av lagens långa arm gör att jag är mer observant av deras närvaro. Intution kallas det eller bonnröta. Fast rostar du förbi en civilare i 200km tror jag du inte checkar om antenner, tonade rutor och mojänger vid innerspegeln :)

Kom på en annan sak. Kanske jag har fel, men på flera av deras civila bilar så har dom ju den där kuliga lampan monterad innanför grillen. Lampan måste ju naturligtvis synas när dom ska blinka av bilar och uppmärksamma framförvarande bilist/mc förare or whatever att han ska stanna. Kör ju inte direkt med enbart helljusflash vad jag vet, av egen erfarenhet kanske ska sägas.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras