Clip-ons och vajerdragningar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag nu klurar på att montera clip-ons på Trumpeten (vänstra rödpilen), undrar jag hur den här kraftiga gasvajern (högra rödpilen) ska kunna hanteras med tanke på överflödet i längd den säkningen av reglagen kommer åstadkomma :unsure:

Har inte provböjd den, och tänkte om någon här vet hur eftergivliga/böjvänliga de är?

1743401182132.png

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Borde finnas nåt lämpligt ställe att spänna upp slacket, men kanske inte uppe vid styrkronan. Lyft på tanken och kolla.

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Letar ny hoj
Kan det vara så att det är bromsslangen/bromsledningen du har markerat? Oavsett så vill du inte ha något veck på den eller att den ska hamna i kläm/nötas.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Killgissar att den inte har nån gaswire utan ridebywire dvs elkabel.
Det du pekar på är bromsslangen.
- Ja för f*n, visst är det så. Men lik förbenat så är bromsslangen hård som ett morgonst...stenhård, och jag fiskar lite efter i vilken mån den kan böjas om så krävs. Tänkte att det finns kompetens här som kan ge en hint om det, eftersom jag inte kommer åt bågen förrän ikväll. Är det som vilken stålomspunnen slang somhelst eller grövre?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gör det enkelt för dig och be den lokala hydraulikverkstan att göra en ny snyggare bromsslang i rätt längd. Måtta med den långa och bestäm hur mycket kortare den nya ska vara, kom ihåg att kolla vid fulla styrutslag åt båda håll.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Gör det enkelt för dig och be den lokala hydraulikverkstan att göra en ny snyggare bromsslang i rätt längd. Måtta med den långa och bestäm hur mycket kortare den nya ska vara, kom ihåg att kolla vid fulla styrutslag åt båda håll.
- Ja självklart är det rätta vägen att gå, men hur kul är det att tömma hojen på bromsvätska, kladdelikladd dit med ny slang, fylla ny bromsvätska, *fuff, fuff* lufta o lufta igen.
Tänkte tvinga slangen till tvära böjar och sen knöla ner den framför displayen istället. Har jag tur så händer inget mer än att det var en ful lösning.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Ja självklart är det rätta vägen att gå, men hur kul är det att tömma hojen på bromsvätska, kladdelikladd dit med ny slang, fylla ny bromsvätska, *fuff, fuff* lufta o lufta igen.
Tänkte tvinga slangen till tvära böjar och sen knöla ner den framför displayen istället. Har jag tur så händer inget mer än att det var en ful lösning.
Man får ju offra sig lite om man ska impa vid korvtjorren med att göra en stoppie från 200+
Annat schysst tips är att kapa bort en bit av bromslangen och skarva ihop med ett rör och två slangklämmor. :tummenupp
(On topic: Bromslangen tar illa upp med konstiga skarpa böjar och rörelsen vid styrutslag påverkar säkert nåt annat bakom displayen.)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Man får ju offra sig lite om man ska impa vid korvtjorren med att göra en stoppie från 200+
Annat schysst tips är att kapa bort en bit av bromslangen och skarva ihop med ett rör och två slangklämmor. :tummenupp
(On topic: Bromslangen tar illa upp med konstiga skarpa böjar och rörelsen vid styrutslag påverkar säkert nåt annat bakom displayen.)
- Jag ska göra mitt bästa och även visa det färdiga monstret på bild sen.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Speciellt bromsarna fram på en mc är något som iallafall jag skulle dra med slang som har rätt längd och så snälla börjar som möjligt. Byta en slang är inte så stort jobb istället för att försöka gömma en Åsa-nisse lösning bakom någon kåpa. Givetvis frivilligt att göra hur man vill.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speciellt bromsarna fram på en mc är något som iallafall jag skulle dra med slang som har rätt längd och så snälla börjar som möjligt. Byta en slang är inte så stort jobb istället för att försöka gömma en Åsa-nisse lösning bakom någon kåpa. Givetvis frivilligt att göra hur man vill.
- Jag är inte säker på att mina tvångsböjar har en problemradie eftersom slangen är så rigid i sig självt, men ska kika på hela setupen när jag skruvat klart.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkte precis skriva det. Jag var nyligen till Hydroscand och fick 2 nya slangar gjorda på direkten. Typ, tusenlappen och tog väl 20 minuter totalt. Det tycker jag var bra service.

Fick prisuppgift innan.

Betydligt böjbarare än vissa andra som säljs.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Vissa använder väl för tjocka vajertrådar i höljet antar jag...
- Jag förstår behovet av en rigid slang för bromsvätskan för att eliminera elasticitet, och iom det tänker jag att den inte tillåter för kraftig böjradie i sig självt. Kan man böja den x grader (utan kraftigt våld) så är det så mycket den är okey med typ..

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
- Jag förstår behovet av en rigid slang för bromsvätskan för att eliminera elasticitet, och iom det tänker jag att den inte tillåter för kraftig böjradie i sig självt. Kan man böja den x grader (utan kraftigt våld) så är det så mycket den är okey med typ..
Hydroscand har ju lyckats att ha en som inte flexar men som ändå går att jobba med...

Tidigare hade jag även en slang från okänd mc-leverantör som det transparenta plasthöljet var i tjockaste laget på, och det påverkar ju också.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r

Skämtar du om att skarva en bromsslang med slangklämmor bör du vara övertydlig att du skämtar så ingen får för sig att det är en bra ide.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Skämtar du om att skarva en bromsslang med slangklämmor bör du vara övertydlig att du skämtar så ingen får för sig att det är en bra ide.
- Jag hade tänkt skarva med silvertejp...men det kanske inte håller lika bra?

(jag skojar också, min lille skojare där)

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...