Clip-ons och vajerdragningar

Eller så filar man bort pinnen. Den sitter nog där mest för att reglaget skall hamna i standardiserat läge vid produktionen.

Grattis till nya sporthojen!
- Pinnen med sin låsning i hål behövs för att fixera reglaget i rotationsriktning tyvärr. Det är inte ett skruvförband som håller det på plats tyvärr.
Tack, jag har bara kört hojen ett par km i lugn takt till ett förråd hittills.
 
det låter liiite sketchy att fodra clip on:sen med silvertejp för att de ska greppa? jobbigt om de skulle vrida sig framåt vid en hård inbromsning helt plötsligt?
- Ja, instämmer. Men med den extra "förtjockningen" känns de faktiskt bergfasta nu. Ska stötprova när allt är helt ordnat och åtdraget.
 
Gör det enkelt för dig och be den lokala hydraulikverkstan att göra en ny snyggare bromsslang i rätt längd. Måtta med den långa och bestäm hur mycket kortare den nya ska vara, kom ihåg att kolla vid fulla styrutslag åt båda håll.
Och vid maximalt utfjädrad gaffel, det är jättedåligt om det är bromsslangen som stoppar gaffelrörelsen.
Man får ju offra sig lite om man ska impa vid korvtjorren med att göra en stoppie från 200+
Annat schysst tips är att kapa bort en bit av bromslangen och skarva ihop med ett rör och två slangklämmor. :tummenupp
Appapp, inte slangklämmor, det är alldeles för tunga grejer, jag kör alltid med buntband när jag kortar av bromsslangar sådär på hojar :fakta
 
Jag undrar saker:
1. Bottnar klämman på clip on-styrena? Eller varför fick du fylla ut?
2. Är styrhalvorna helt raka, alltså ingen nedåtvinkel?
 
Efter att ha provat, känt efter o insett att jag behöver mer möjlighet att ställa in vinklar och höjd för perfekt körställning, beställde jag ett par såna här istället:

..och vad händer? Jo även de här clamp:sen är för stora vid fullt åtdrag mot gaffelbenen.
Jag har mätt och konstaterat att fullt åtdragna är de ca 52,8 mm i diameter, jämfört med gaffelbenen som är 53 mm. Det går alltså att vrida clamp:sen med lite kraft även med dem fullt åtdragna.

Nu är min fråga till eliten här: är det okey att använda två inner-ringar istället för den enda som finns nu? Funkar det att bygga på med en ring till inuti clamp:sen för att kunna dra fast fullt?
(tänker på friktion aluminium/fjäderstål som nu vs. ytterligare ett lager som blir fjäderstål/fjäderstål)
 
Efter att ha provat, känt efter o insett att jag behöver mer möjlighet att ställa in vinklar och höjd för perfekt körställning, beställde jag ett par såna här istället:

..och vad händer? Jo även de här clamp:sen är för stora vid fullt åtdrag mot gaffelbenen.
Jag har mätt och konstaterat att fullt åtdragna är de ca 52,8 mm i diameter, jämfört med gaffelbenen som är 53 mm. Det går alltså att vrida clamp:sen med lite kraft även med dem fullt åtdragna.

Nu är min fråga till eliten här: är det okey att använda två inner-ringar istället för den enda som finns nu? Funkar det att bygga på med en ring till inuti clamp:sen för att kunna dra fast fullt?
(tänker på friktion aluminium/fjäderstål som nu vs. ytterligare ett lager som blir fjäderstål/fjäderstål)
Vad är det för innerringar du menar?
Alla clipon jag köpt har klämt åt utan att behöva lägga något emellan. I jobbet använder jag ibland bladmässing för att shimsa och det är lätt att klippa från rulle till det mått man vill ha.

Men rekommenderar ändå clipon som klämmer åt tillräckligt utan att behöva ha något mellan gaffelben och clipon.
 
Vad är det för innerringar du menar?
Alla clipon jag köpt har klämt åt utan att behöva lägga något emellan. I jobbet använder jag ibland bladmässing för att shimsa och det är lätt att klippa från rulle till det mått man vill ha.

Men rekommenderar ändå clipon som klämmer åt tillräckligt utan att behöva ha något mellan gaffelben och clipon.
- Jag menar de här: https://www.probrake.de/spacer-skins-probrake-revo-stub-handlebars

Båda kit:en clipons jag köpt har haft sådana, och jag undrar om det skulle funka med två sådana innerhylsor i fjäderstål som de har.
 
Gör en riskanalys.
Vad är det värsta som kan hända om de lossnar lite?
Kommer båda att lossna samtidigt?
Kommer något att hålla mot så du fortfarande kan styra?
Kommer du att bli rå rädd/förvånad att du vurpar när det händer?
osv
osv
 
Gör en riskanalys.
Vad är det värsta som kan hända om de lossnar lite?
Kommer båda att lossna samtidigt?
Kommer något att hålla mot så du fortfarande kan styra?
Kommer du att bli rå rädd/förvånad att du vurpar när det händer?
osv
osv
- Riskanalysen begränsar sig till: kan de rubbas efter åtdragning så är det en dålig idé.

Jag tänkte mig lite mer djupgående tekniska analyser kring relationen aluminium/fjäderstål/fjäderstål/gaffelben, men får väl nöja mig med att prova helt enkelt.
 
- Jag har de som levererades med clipon-styrena. De passar fint i själva "klämmorna", men allt som allt är diametern totalt någon mm för stor.

Hör av dig till återförsäljaren så får dom lösa problemet. Det var ju inga billiga grejer så det borde dom vilja lösa åt dig. Jag har haft clipon från Valtermoto PP Tuning och Accosato samt modeller från Kina och alla har passat rakt av utan modifikationer.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top