Cola light eller Cola Zero

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Nu till en av de viktigaste frågorna i mitt liv för tillfället. Jag dricker mycket Cola och har insett att allt socker inte är så nyttigt.. Därför ska jag börja med något av de 2 nyttigare alternativen. Dock så smakar ju Cola Light grispiss men Zero är lite bättre.

Nu till frågan. Vad är skillnaden på dessa förutom smaken? Är Zero nyttigare än vanlig CocaCola?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag vet inte men jag svarar ändå. Jag kan tänka mig att det är 2 olika sötningsmedel i dom. Typ sucralos i den ena och aspartam i den andra?

Äh... jag bara gissar.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Zero ser häftigare ut. När du druckit light ett tag så märker du knappt nån skillnad mellan light, zero och vanlig. Förut när man drack typ 2 liter cola om dagen så var man ju värsta finsmakaren men nu märker jag knappt nån skillnad.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag vet inte men jag svarar ändå. Jag kan tänka mig att det är 2 olika sötningsmedel i dom. Typ sucralos i den ena och aspartam i den andra?

Äh... jag bara gissar.

Stämmer!

Zero smakar som den "gamla" cola light. Mycket godare än den sliskiga sucralosevarianten.

Och du Simp. Man får inte cancer av lightprodukter! Någon kommer givetvis att försöka sig på denna dikussion, men jag vet redan utgången av den...

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Det är crap vilket som...

Drick den du tycker är godast för att det är gott, men mindre av det?

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker iofs att vanlig Coca-Cola är rent vämjeligt sliskigt. :zpy
Måste prova Coca-Cola Zero snarast.

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Nu till en av de viktigaste frågorna i mitt liv för tillfället. Jag dricker mycket Cola och har insett att allt socker inte är så nyttigt.. Därför ska jag börja med något av de 2 nyttigare alternativen. Dock så smakar ju Cola Light grispiss men Zero är lite bättre.

Nu till frågan. Vad är skillnaden på dessa förutom smaken? Är Zero nyttigare än vanlig CocaCola?

Skillnaden är att Zero är sötad med Aspartam, och Light med Sukralose.

Sukralose är en "sockermolekyl" där man bytt ut tre av hydroxylgrupperna med kloratomer. Då passerar den modifierade sockermolekylen kroppen utan att brytas ned. Sägs det.

Knappast är någon nyttigare än den andra. Det kommer nog inte dröja allt för många år innan det blir restriktioner kring bägge ämnena.

Light är godare dock.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu har jag ingen fakta att grunda mitt påstående på, men aspartam ska tydligen vara cancerframkallande..:va

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
r Zero nyttigare än vanlig CocaCola?

Glömde besvara den frågan...

Ja, det är mycket nyttigare med tanke på våra problem med övervikt.

Om du dricker mycket cola, säg 1,5 lit/dag så minskar du ditt kaloriintag med ca 1500 kalorier/dag!! Det är ca 40% av ditt totala behov. Konstigt att ungarna blir feta när de bäljar i sig en trettiotrea varje dag...

Givetvis är det i alla aspekter (miljö, hälsa, ekonomi) bäst med vanligt kranvatten, men vem orkar dricka det...

Av två ting, sötdricka eller lightdricka, så är lighten överlägset nyttigast.

Nu har jag ingen fakta att grunda mitt påstående på, men aspartam ska tydligen vara cancerframkallande..:va

Det tog tre minuter från mitt inlägg...

Light är godare dock.

Du är medveten om att lighten sötades med aspartam fram till mitten av förra året någongång. Sedan blev det sucralosjunket som man sabbade produkten med. Nu är den gamla lighten tillbaka fast med namnet zero.

Lite nördig diskussion, men vad gör man inte för att reda ut begreppen.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vi kan väl köra ett sidospår för att reda ut hur det ligger till.

För att kunna dra slutsatser från en foskningsrapport och framför allt forskningsläget krävs stor kunskap och mycket tid. För att underlätta för vanliga människor så finns det olika statliga verk som sköter detta. Finns även inom själva eu också.

Som exempel kan nämnas när aftonbladet skriver om att öl är bra för hjärtat, så går inte läkarna ut och rekommenderar folk att dricka mer öl. Det krävs ex mer än en studie som visar detta. Som verktyg där används statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU www.sbu.se .

Livsmedelsverket är en annan sådan, och det är väl den som är aktuell i detta fallet.

Här lite frågor och svar:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV

Det senaste cancerlarmet från en studie i italien avfärdades mycket snabbt.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8529&epslanguage=SV

http://www.efsa.europa.eu/en/science/afc/afc_opinions/1471.html

Det finns mycket myter omkring ämnet, men då det är ett av de mest studerade tillsatserna i livsmedel, så känner jag inte den minsta oro för att konsumera det!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Ungefär som lakrits, chips, strips, rostat bröd, osv. Om man vill undvika att få cancer så rekomenderar jag att man slutar äta och dricka helt.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(

Äh....kör en tvåveckors avgiftning så vill du inte dricka skiten sen. Ligth eller Zero samma skit ändå.

Drick vatten eller bira...och hmm...ja kanske ett glas sprit lite då och då. :tungan

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Nu är det väl så att aspartam är förbjudet i t.ex. Japan och i ärlighetens namn är väl Cola piss-dricka iaf, ta en öl, var nöjd.:)

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Drick vatten istället.. Varför förgifta kroppen med socker eller sockerersättare när det är vatten den vill ha?

Mvh

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
jag tycker light är godare..

man känner att beläggningen typ fräter på tänderna efter att man har drickt vanligt. det märks mycket mindre av light.. tycker jag.

Nu har jag inte drickt vanligt på länge men vad jag kan komma ihåg så känns det inte som det fräter när man drickt vanligt. Iofs så drickt jag sällan läsk. Jag drickt hellre vatten. Då drickt jag vanligt eller så drickt jag bubbelvatten. Det släcker törsten mer när man drickt vanligt. Dessutom är det nyttigare att drickt vatten. Vanligt alltså. tycker jag.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...