Cola light eller Cola Zero

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin

Bara för att man tränar betyder det inte att man inte kan dricka läsk. Det var nästan bland det löjligaste jag hört :arsele :)

Mvh

Jag äter gott (tänker sällan på fettsammansättning och skit), dricker gott och ofta samt att jag lever allmänt bra. Orkar inte sitta och bry mig om näringsinnehåll och olika tips hit och dit, trots att jag har en hög teoretisk kunskap om näringslära.

Jag har ett bmi under 25, blodfetter under rek maxvärde, 120/75 i blodtryck samt har bra kondition.

Detta stör ganska många träningsnördar när de sitter och äter kyckling, tonfisk, dricker kopiöst med vatten, sparsamma med alkoholen osv.

(Edit: Lika mycket som det stör mig att det finns folk som kan springa en mara, utan att träna 60-80 mil innan... :mad: Som tur är är de försvinnande få.)

Att kosten är viktig om man tränar är givetvis sant, men inte så viktig som många påstår. Visst. Ska du springa långt och bara äter proteiner kommer du inte att bli särskilt bra.
Men för de flesta som tränar så räcker en allsidig kost utan en massa tillsatser. Kommer ihåg en uppgiven Gunde Svan när han såg en norrman vann nån skidtävling i mitten på 90-talet, som ofta åt pizza och hamburgare och inte brydde sig om näringstipsen.

Tränar man på den absoluta toppen så är en exakt sammansättning bra. Annars räcker en allsidig kost. Dock måste man äta mer än normalt, men det sköter kroppen själv om med hungerskänsan.

Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh

Bara för att man tränar betyder det inte att man inte kan dricka läsk. Det var nästan bland det löjligaste jag hört :arsele :)

Mvh

Löjligare än att reagera på ett påstående som aldrig ägt rum? :rolleyes:

Läs igen så kan du se att jag enbart gissade i första inlägget. Och misstolka nu inte gissningen som något annat än det var för det var inget annat än ren nyfikenhet.

I andra inlägget så förklarade jag hur jag tänkte när jag ställde frågan. Självklart "får" man dricka läsk även om man tränar men när jag själv var som tokigast så VILLE jag inte dricka något annat än vatten då jag ansåg att det faktiskt var godast. :tummenupp

juha01: Jo det är en stor bedrift men jag hävdar att det gör mer skada än nytta att utsätta kroppen för en sån chock. :3freak

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"

juha01: Jo det är en stor bedrift men jag hävdar att det gör mer skada än nytta att utsätta kroppen för en sån chock. :3freak

Vadå chock? för två år sedan åkte jag vasaloppet, köpte skidorna på torsdagen och körde på söndagen? :gnissla Mådde väl inte primus på sisådär en vecka efter, men jag kom i mål!! :tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2905621 Nu till en av de viktigaste frågorna i mitt liv för tillfället. Jag dricker mycket Cola och har insett att allt socker inte är så nyttigt.. Därför ska jag börja med något av de 2 nyttigare alternativen. Dock så smakar ju Cola Light grispiss men Zero är lite bättre.

Nu till frågan. Vad är skillnaden på dessa förutom smaken? Är Zero nyttigare än vanlig CocaCola?
zero är god light smakar spya.. valet är lätt :hihi eller så driker man cola och springer ett extra varv..

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
För att förbruka 1,5 liter vanlig cola måste du löpa drygt två timmar. Många varv blir det...
Då springer man jevlar i mig inte fort...
Vad ger det? 540 kcal? På 2 timmar, det motsvarar väl ett tempo på 5 km/h

-edit-
Ok, 630 kcal så 6 km/h då.

Last edited:

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
har druckit minst 2liter cola om dagen i flera år hade alltid en flaska vid min sida!!! Men i vintras hände någonting Jag är 178 cm och vägde då 103 kilo!!
jag slutade med colan och började gå en promenad före jobbet.började dagen efter nyårsafton ha ha.. Det har resulterat i minskat midje mått 10 cm och 8 kilo viktminskning.. Äter lite mindre skräpmat nu också!!

destiny_78an

Hatar köer....
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
GPZ 500s *såld*
Bojkotta gärna alla produkter med Sucralose!

Sucralose vs Aspartam

Sucralose är "relativt" nytt på marknade (jmf aspartam) och därför finns inte tillräckligt med info om föreningen. Det är ett socker med klor på. Ca 80 % passerar kroppen utan att ens tas upp, och det är ju bra. För då får ju inte konsumenten i sig det! Så ur den synvinkeln är sucralose bättre än aspartam, för aspartam är ett nervgift. Dock krävs stora mängder för att se någon effekt. Tror det handlade om 200 kg glass (sötad med aspartam) per dag under en längre period för att se effekt. Så aspartam sötad mat/dricka ser jag inte som ett problem.

Problemet med sucralose, som man har börjat upptäcka nu (Norge undersöker om det går att införa restriktioner mot produkten redan eftersom de har stor andel fiskenäring i landet) är att eftersom människan inte tar upp den så försvinner den rakt ut i toastolen som går rakt (ja, inte riktigt men nästan) ut i våra vatten. Sucralose har visats bioaccumulera, dvs stannar i naturen och bryts inte ner. Nu har man funnit indikationer på att fisk som utsätts för sucralose utvecklar diabetes. Dvs fiskbeståndet kan komma att minska på sikt.

Som jag började med att säga så är substansen sucralose "ny" och det saknas mycket arbete på forskningssidan. Bevisat är dock att den passerar kroppen till stor del utan att tas upp och att den bioaccumuleras. Vad effekten blir av det? Det är ännu ej bevisat. Har hört om substansen massor men artiklar på nätet orkar jag inte leta fram nu.

För miljöns skull; Drick vanlig läsk eller med aspartam
För din egen skull; Drick vanlig läsk eller sötad med sucralose om du är orolig för nervgifter :rolleyes:

Eller skit i vilket för vi kommer dö ändå, oljan kommer ta slut och våra barnbarnsbarn lär vara de sista på planeten. Tack o hej :pannkyss

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
lighten överlägset nyttigast.

:va

- Sukralos är ett naturfrämmande klororganiskt ämne

- Detta går helt på tvärs mot miljöorganisationers, myndigheters och kommuners arbete under decennier för avveckling av klororganiska ämnen.

- Det är också oförenligt med försiktighetsprincipen och med riksdagens miljömål Giftfri Miljö som siktar till minimering av naturfrämmande ämnen.

Sötningsmedel som sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferenser kvar på en starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes. Tillsatt mängd av sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll.

Göran Petersson
Professor i Kemisk Miljövetenskap

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=53921&a=625544

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/sukralos.htm

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
:va

- Sukralos är ett naturfrämmande klororganiskt ämne

- Detta går helt på tvärs mot miljöorganisationers, myndigheters och kommuners arbete under decennier för avveckling av klororganiska ämnen.

- Det är också oförenligt med försiktighetsprincipen och med riksdagens miljömål Giftfri Miljö som siktar till minimering av naturfrämmande ämnen.

Sötningsmedel som sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferenser kvar på en starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes. Tillsatt mängd av sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll.

Göran Petersson
Professor i Kemisk Miljövetenskap

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=53921&a=625544

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/sukralos.htm

GENMÄLE
Påståenden i Aftonbladet 21/12 2005, att Sukralos, det artificiella sötningsmedlet som är tillverkat av socker, kan förorsaka "mutationer", cancer och skador på fortplantningsorganen" är fullständigt osanna enligt världens ledande kemister.
I december publicerade Aftonbladet en artikel i vilken Göran Petersson, professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers, framförde åsikten att sötningsmedlet måste vara osäkert, eftersom det innehåller klor.
Klorinexperten Gordon Gribble vid Darthmouth College i USA säger att Sukralos inte utgör någon fara för miljön. Med tiden bryts Sukralos ned av mikroorganismer i omgivningen till salt, vatten och kol-oxid.
Tate & Lyle, det brittiska företag som tillverkar Sukralos, säger att det är föga vetenskapligt att påstå att Sukralos uppför sig som DDT. Informationschefen Rowan Adams säger: "DDT är ett klorerat kolväte, ett fettlösligt ämne som ackumuleras i kroppen och därför är giftigt.
Klorerade kolväten som Sukralos liknar inte alls DDT. De är vattenlösliga. Det innebär att de passerar intakta genom kroppen. Det är ett faktum att all Sukralos som kommer in i kroppen också lämnar kroppen som Sukralos. Peterssons jämförelse är som att påstå att olja och vatten båda innehåller väte och därför måste vara desamma. Hans åsikter är inte grundade på vetenskapliga fakta" .
Professor Gribbles instämmer. "Vattenlösliga föreningar av varje typ, som icke är reaktiva, som inte är metaboliserade och som i övrigt är biologiskt opåverkade, kan inte vara giftiga. Liksom för varje annan inaktiv vattenlöslig förening, utgör Sukralos inget hot mot mänsklig hälsa eller mot miljön."
Livsmedelsverket säger på sin hemsida att det inte alls finns något bevis på att Sukralos är farligt.
Sukralos har blivit godkänt av alla tillsynsmyndigheter som prövat det, och det föreligger inga som helst skäl att tro att tillsynsmyndigheterna, som företräder över 80 länder, har fattat fel beslut.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,771478,00.html

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Då springer man jevlar i mig inte fort...
Vad ger det? 540 kcal? På 2 timmar, det motsvarar väl ett tempo på 5 km/h

-edit-
Ok, 630 kcal så 6 km/h då.

Mmm... Jag vet. Jag har skrivit fel hela tiden i tråden då jag på något sätt fått till att 1,5 liter cola innehåller ca 1500kcal, men det är bara hälften... My bad.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
äter socker så länge och tittar på försökskaninerna:D :gnissla

Det är ganska intressant det där med rädslan för cancer. Hjärt och kärlsjukdomar dödar fler än cancer. Hjärt och kärlsjukdomar VET man beror till stor del av övervikt = för högt kaloriintag. ÄNDÅ ska folk vara rädda för något som det inte finns några belägg för. Även OM aspartam stod för 10% (en gigantisk siffra i sammanhanget) av alla cancerfall, så skulle det fortfarande vara farligare att ha ett högt kaloriintag.

Intressant.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...