Bara för att man tränar betyder det inte att man inte kan dricka läsk. Det var nästan bland det löjligaste jag hört![]()
![]()
Mvh
Jag äter gott (tänker sällan på fettsammansättning och skit), dricker gott och ofta samt att jag lever allmänt bra. Orkar inte sitta och bry mig om näringsinnehåll och olika tips hit och dit, trots att jag har en hög teoretisk kunskap om näringslära.
Jag har ett bmi under 25, blodfetter under rek maxvärde, 120/75 i blodtryck samt har bra kondition.
Detta stör ganska många träningsnördar när de sitter och äter kyckling, tonfisk, dricker kopiöst med vatten, sparsamma med alkoholen osv.
(Edit: Lika mycket som det stör mig att det finns folk som kan springa en mara, utan att träna 60-80 mil innan...
Att kosten är viktig om man tränar är givetvis sant, men inte så viktig som många påstår. Visst. Ska du springa långt och bara äter proteiner kommer du inte att bli särskilt bra.
Men för de flesta som tränar så räcker en allsidig kost utan en massa tillsatser. Kommer ihåg en uppgiven Gunde Svan när han såg en norrman vann nån skidtävling i mitten på 90-talet, som ofta åt pizza och hamburgare och inte brydde sig om näringstipsen.
Tränar man på den absoluta toppen så är en exakt sammansättning bra. Annars räcker en allsidig kost. Dock måste man äta mer än normalt, men det sköter kroppen själv om med hungerskänsan.
Last edited: