Det går ju inte att svara på men ok, bara lite dåligt skulle jag säga. Är det ett ballt märke? Nej inte alls men man ser fler och fler som åker i deras produkter. Även på bana!
Nu frågade du om handskar, stövlar och skydd. De har flera produkter inom varje kategori och i lite olika prisklasser. Jag har inte testat alla och jag har inte vurpat eller smällt i någon produkt från course.
Säkerhet är ju en viktig kategori när det händer något. Vissa olyckor får en tragisk utgång oavsett hur dyr utrustning de hade, andra klarar sig i hjälm, skinnjacka, jeans och gympadojor.
Komfort är alltid en viktig kategori. Grejerna ska sitta bra och man ska inte svettas eller frysa alltför mycket. Om det regnar för man komplettera med överdrag om man inte redan lyckats hitta vattentäta grejer som även andas när det är varmt.
Den viktigaste kategorin är hur man ser ut, eller hur? Grupptillhörigheten och hur man vill uppfattas av andra. "Mitt huvud är värt mer än 3000 spänn. Så jag köper en hjälm för 11000 spänn." En ännu bättre lösning är att åka bil istället.
Priset är ofta en faktor som spelar in. Ni vet att man ofta betalar för loggan. iPhone eller Samsung, Volvo eller BMW, Yamaha eller Ducati, Alpinestar eller Course. Nu finns det en massa andra faktorer som spelar in t ex kvalitet, känsla och design. Men ibland verkar folk hoppa över en enkel behovsanalys och köper efter andra prioriteringar.
Jag vill helst köpa prisvärt. Bytte min slitna Shoei-hjälm till en Airoh från xlmoto. Snygg, skön och komfortabel med solvisir (ville inte ha solvisir men fan vad bra det är). Hjälmen var inte lika tyst som den gamla. Nu har jag tinnitus i ena örat efter en tripp mellan Öregrund och Uppsala för några år sedan. Öronproppar är bra att köra med.
Skinställen är gamla helsvarta Corell från 80/90-talet. Skumgummiskydd och en ryggskena av något plastmaterial. Jag har flera likadana skinnställ i lite olika storlekar.
Stövlarna köpte jag från xlmoto också. Billigt skräp. Har ett membran som släpper in regn direkt men håller kvar fukten. Funkar i 30 minuter om det är 11 grader. Kallare så fryser jag, varmare så svettas jag. Membranet gör att det stinker apa om strumpor och fötter. På min 1000-milatripp i våras skar jag bort fodret så nu stinker de i alla fall inte. Skaften är 3-4 cm för korta också. Men de ser ok ut.
Jag kör med 5-6 olika handskar. Ett par Halvarssons dry-way. Är inte vattentäta, dessutom drar det kall luft igenom dem när det är kallt. Svettiga och svåra att få av när det är varmt. Ett par Alpinestar med knogskydd och resår mellan lill- och ringfingret. Inte så varma. Ett par Course textilhandskar som var billiga och är varmast men saknar skydd att tala om. Lätta att få av. Funkar fint under mina trefingrade regnhanskar. Dock är fingrarna 50% för långa. Spelar ingen större roll i spöregn. Mina favorithandskar är ett par korta perforerade handskar med knogskydd från Course. De använder jag när det är riktigt varmt. Skönare än att köra utan handskar!
Mitt regnställ är separat jacka och byxa från IXS. Stretchmaterial i hela jackan. Helt vind och vattentätt. Testat i spöregn. Har också överdragsstövlar som är lite klumpiga att gå i men funkar att köra i.
Det mesta av detta har jag köpt på xlmoto. Nöjd med vissa grejer. Hjälmen har jag lagt in extra skumgummi runt öronen. Även i luftintagen på skallen. Drar kallt på hösten och vintern annars. I stövlarna kör jag med ullstrumpor från 4bikers. Har även ett par crosstövlar från oxtar som är vattentäta, varma och långa.
Nu har jag varken vurpat eller krockat sedan 1978. Bromsade iofs omkull vid ett rödljus på Sveavägen 1981. Mina offroadäventyr på 80-talet räknas inte. Min utrustning är inte den bästa. Det är ju jävligt slitet att snacka om att köra med insidan av huvudet men det hjälper.
Om du vill ha bra svar så är det bättre att du länkar till de produkter du är intresserad av. Ett lägre pris betyder inte alltid att produkten är sämre.