Kratoz
Gudomlig sporthojare
Att det troligen finns viss korsreaktivitet i immunsvaret om man blivit utsatt för andra coronavirus än SARS-CoV-2.
Var det väntat?
Att det troligen finns viss korsreaktivitet i immunsvaret om man blivit utsatt för andra coronavirus än SARS-CoV-2.
Kan det bero på att andra länder i olika grad stängt ner och därför ligger 'före' oss i fas?
Iaf om man räknar bort vårt misslyckande med att skydda äldre.
"Papaya testade positivt för Corona."
Det här viruset är mycket lömskare än vi någonsin kunnat tro.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nL9KB/uppgifter-papaya-testade-positivt-for-corona
Skämt åsido visar det ju på svårigheten med tester, resultat, WHO(?) osv.
Om vi förutsätter att komplexiteten att skapa vaccin är större än att skapa ett test.
Och det nu är så svårt att göra tillförlitliga tester (vilket ju är vitalt!) hur svårt kommer det då inte vara att skapa ett vaccin?
I en värld där mammon härskar och moral är till för losers kanske man inte ska bli förvånad.
Ja, men det återstår att se hur kliniskt relevant det är.Var det väntat?
Lite uppdatering från Västerbotten:
Vi har under ett antal veckor sett att antalet nya fall inte ökar utan verkar ligga relativt stabilt på runt 5% av alla testade. Det tyder på att smittspridningen gått ner från som mest 12% av alla testade under V14.
Det är ännu för tidigt att fastslå att vi sett toppen, men liknande tendenser ses i många regioner som fick in smittan ganska tidigt. Andra regioner som fick in smittan senare har fortfarande ökande antal fall.
Vi kommer under denna vecka också börja med antikroppstester vilket kan visa på de som genomgått sjukdomen och utvecklat immunitet.
Lite uppdatering från Västerbotten:
Vi har under ett antal veckor sett att antalet nya fall inte ökar utan verkar ligga relativt stabilt på runt 5% av alla testade. Det tyder på att smittspridningen gått ner från som mest 12% av alla testade under V14.
Det är ännu för tidigt att fastslå att vi sett toppen, men liknande tendenser ses i många regioner som fick in smittan ganska tidigt. Andra regioner som fick in smittan senare har fortfarande ökande antal fall.
Vi kommer under denna vecka också börja med antikroppstester vilket kan visa på de som genomgått sjukdomen och utvecklat immunitet.
Fullt möjligt att du haft genomgången Covid-19, men det kan också vara annan infektion så ett antikroppstest hade varit bra.Vilka kommer att testas för antikroppar?
Jag var rejält dålig efter att jag hade besökt Skellefteå lassarett, precis i början av det här, med rejäl feber och hosta i ett par dagar, jag trodde inte då att smittan fanns i västerbotten men det har det ju visat sig att den gjorde.
Finns det ett test över när alla viktiga personer är testade så tar jag gärna ett, men det är inte viktigt att testa mig, så är det brist på testerna väntar jag.
Jag läser sällan/aldrig kvällspressen så jag är lyckligt ovetande om vad de skriver.Med anledning av Aftonblaskans, möjligen bogus, reportage ovan vill jag ändå fråga om du vet vilka/vems tester man använder och förväntad träffsäkerhet på dem?
Där framförallt träffsäkerheten är viktig.
Tabell på vilka åldersgrupper och kön som dog under april månad.
Notera noll överdödlighet för kvinnor under 65.
Och så kurvor för dödligheten i Sverige utanför Stockholm. 14 dagars glidande medelvärde, det blev för mycket brus med 7 dagar.
Skulle väl säga svagt stigande bortsett från sista veckan som vi vet inte har tillförlitlig data.
Men nu säger Tegnell
"– Men i Sverige sprids inte smittan i kluster längre, det finns inga tecken på det"
Undrar om han med Sverige egentligen avser Stockholm?
Siffran för kvinnor under 65 är ju ganska fantastisk, nästan otrolig?
Tja, alla stockholmare sätter väl likhetstecken mellan Sverige och Ståckålm?
Intressant, och kanske väntat ändå, med olika kurvor.
Så vi "utanför" får vara extra på vår vakt när man nu kan(?) slappna av lite i hufvudstaden.
Folk lever försiktigare nu så de minskar ju övrig dödlighet så det är nog inget konstigt.
Ja, vi ska nog fortsätta leva försiktigt. Jag tror att vi får en andra våg när det börjar bli kluster utanför Stockholm. Men vi får hoppas att jag har fel.
Så är det nog.
Men om alla grupper ligger från 30-50% över och en grupp ligger under 0 så är det uppseendeväckande.
Oavsett vilken mätning det gäller sas.
Min första reaktion är: stämmer siffrorna? (DVS den som du tittar på, inte att du skrivit in den fel.)
Min andra reaktion är: Vad gör dessa kvinnor och hur, om möjligt, kan andra grupper imitera beteendet?
Vet inte, jag såg precis på kvinnorna under 65 att summan inte blir rätt.
EDIT: Rättad nu, råkade bli en dag felräkning så 1 april 2020 var inte alls med någonstans.
De visar att Stockholm har störst andel positiva antikroppstester: 7,3 procent, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|