Bestående lungproblem är knappast heller så kul.
Tänk att bli andfådd av minsta lilla fysisk aktivitet. Hur kul liv har man då?
Det är också något jag är rädd för som joggar och vill hålla en viss tid. Lungproblem är otäckt och det lär ju inte hjälpa en när man blir äldre då man redan får nedsatt kondis och ork.
Funderar på vilka som får lungproblem i samband med Corona och det bör vara så att man måste bli svårt sjuk. Förmodligen vissa av de som legat i respirator och klarat sig fast jag vet inte.
Själv åkte brorsan och jag på en jobbig sjukdom i Thailand 2018. Jag fick feber, kallsvettades, risig i magen en dag eller två och torrhostade konstant i 3 veckor. Det gick knappt att sova alls, brorsan fick bara hosta men lika svår och man svor och skrek i natten. Vid 7-8 tiden på morgon kollapsade man och då kunde man sova 2-3 timmar när det var som värst.
Vi känner båda att vi åldrades 10 år efter detta men det är ju bara en känsla. Hur som helst vill vi inte åka på något liknande och därför är jag rädd av Corona även om jag med stor sannolikhet påverkas milt av sjukdomen.
Vem smittade mig och vad har jag lärt mig. En svensk gubbe på planet bredvid mig hostade hela vägen ned, jag tog en taxi på flygplatsen till Bangkok. Chauffören var lite småröd i ögonen och hostade under färden. Det jag lärt mig är att inte vara feg utan jag ska i fortsättningen studera personer i min omgivning, byta plats, hoppa ur taxin vid minsta tecken.
Jag tycker det är synd att vi i Sverige inte använder munskydd i dessa tider. Det hade varit ett utmärkt tillfälle att införa vana och kultur att när man är sjuk eller vill minska risken att blir sjuk bär munskydd när vi reser i kollektivtrafiken tex. Nej i Sverige är det många som säger att de måste gå till jobbet fast de är sjuka men inte bryr dem sig om de smittar andra när de hostar och nyser rakt ut bland andra människor och man vill ju inte sticka ut och ha ett munskydd på sig och jag måste erkänna att innan Corona skulle jag inte heller ha satt på mig ett i Sverige. Att sätta på sig ett munskydd och begränsa smittan är det minsta man kan göra.