Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Min nära vän tror sig ha blivit sjuk två ggr. Första gången med tryck över bröstet och stor trötthet. Helt slut efter att ha rört på sig normalt och detta varade iaf 4 veckor. Tom Hanks och fru hade samma symptom.
Andra gången ett par månader senare blev mer som en förkylning med tappat smak och luktsinne. Sjuk samtidigt som vår andra kompis eftersom de umgås ofta och med samma symptom. Det tråkiga är att vår andra kompis tappade smaksinnet permanent. Trist att aldrig mer kunna njuta av god mat, vin, en öl på sommaren etc.. jag tror jag är mest rädd för det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min nära vän tror sig ha blivit sjuk två ggr. Första gången med tryck över bröstet och stor trötthet. Helt slut efter att ha rört på sig normalt och detta varade iaf 4 veckor. Tom Hanks och fru hade samma symptom.
Andra gången ett par månader senare blev mer som en förkylning med tappat smak och luktsinne. Sjuk samtidigt som vår andra kompis eftersom de umgås ofta och med samma symptom. Det tråkiga är att vår andra kompis tappade smaksinnet permanent. Trist att aldrig mer kunna njuta av god mat, vin, en öl på sommaren etc.. jag tror jag är mest rädd för det.

Trist med er kompis. :(
Ta frågan på rätt sätt men hur vet man att det är permanent?
Kompisen var utan smak i ett par veckor, hans tjej i ett par månader.
Så hoppas din kompis också återfår smaken.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Trist med er kompis. :(
Ta frågan på rätt sätt men hur vet man att det är permanent?
Kompisen var utan smak i ett par veckor, hans tjej i ett par månader.
Så hoppas din kompis också återfår smaken.

Bra att du ställde frågan. Han tror sig ha tappat "smaksinnet" Det har gått 3 månader och jag drog oxå slutsatsen från vad jag vet tidigare men det behöver inte alls vara riktigt, speciellt inte när du beskriver en bekant som tappat i ett par månader om hon nu fick tillbaka. Fick hon det?
Isf finns goda chanser att det kan vända.

För övrigt har jag aldrig delat vad jag tror med min vän då han behöver hopp. Jag gav honom istället övningar att träna upp luktsinnet (nerven) Man börja sniffa på saker ofta men det funkar väl bara på nedsatt luktsinne.

Läste att det kan vara permanent eller tillfälligt när det gäller Corona och har läst för ett par år sedan när min mor tappade luktsinnet av en förkylning att den kan slås ut permanent. Som tur var började det vända efter 1 månad. Nerverna är känsliga och kan skadas och om man inte fått tillbaka efter en viss tid, minns det som ett par månader så är det sannolikt tyvärr kört. Vissa kanske får tillbaka lite grand efter så lång tid, andra inte alls?
De flesta av oss har ju tappat luktsinnet tillfälligt någon gång och då känner man inga smaker, dock kan tungan känna sött, salt, surt och beskt.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Bra att du ställde frågan. Han tror sig ha tappat "smaksinnet" Det har gått 3 månader och jag drog oxå slutsatsen från vad jag vet tidigare men det behöver inte alls vara riktigt, speciellt inte när du beskriver en bekant som tappat i ett par månader om hon nu fick tillbaka. Fick hon det?
Isf finns goda chanser att det kan vända.

För övrigt har jag aldrig delat vad jag tror med min vän då han behöver hopp. Jag gav honom istället övningar att träna upp luktsinnet (nerven) Man börja sniffa på saker ofta men det funkar väl bara på nedsatt luktsinne.

Läste att det kan vara permanent eller tillfälligt när det gäller Corona och har läst för ett par år sedan när min mor tappade luktsinnet av en förkylning att den kan slås ut permanent. Som tur var började det vända efter 1 månad. Nerverna är känsliga och kan skadas och om man inte fått tillbaka efter en viss tid, minns det som ett par månader så är det tyvärr kört. Vissa kanske får tillbaka lite grand efter så lång tid, andra inte alls?
De flesta av oss har ju tappat luktsinnet tillfälligt någon gång och då känner man inga smaker, dock kan tungan känna sött, salt, surt och beskt.

Jag kollar upp och återkommer.
Det kan vara jag som kommer ihåg tiden fel eller hon som "MOMS'ade" lite.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fortsatt underdödlighet i Sverige tydligen.
Hela 188 stycken färre under sista veckan i augusti.
Kan det delvis vara pga överdödligheten i början av pandemin?
Lite krast så hade det hänt ändå sas?

De borde dö färre som en följd av att de svagaste dött men nu när eftersläpningen för augusti börjar vara försumbar ser det ut så här.

Antalet döda under augusti är nu uppe i 6758, så underdödligheten för augusti är nu 74 personer jämför med snittet 6832 för 2015-2019

Och standardavvikelsen för augusti de åren är 107 personer.

Dödligheten ser för närvarande ut väldigt normal men en aning under medel sedan juli. Men hösten verkar bli spännande.

Bifogat

• Dead.png
    Dead.png
    57.8 KB · Visningar: 7

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Bestående lungproblem är knappast heller så kul.

Tänk att bli andfådd av minsta lilla fysisk aktivitet. Hur kul liv har man då?

Det är också något jag är rädd för som joggar och vill hålla en viss tid. Lungproblem är otäckt och det lär ju inte hjälpa en när man blir äldre då man redan får nedsatt kondis och ork.
Funderar på vilka som får lungproblem i samband med Corona och det bör vara så att man måste bli svårt sjuk. Förmodligen vissa av de som legat i respirator och klarat sig fast jag vet inte.

Själv åkte brorsan och jag på en jobbig sjukdom i Thailand 2018. Jag fick feber, kallsvettades, risig i magen en dag eller två och torrhostade konstant i 3 veckor. Det gick knappt att sova alls, brorsan fick bara hosta men lika svår och man svor och skrek i natten. Vid 7-8 tiden på morgon kollapsade man och då kunde man sova 2-3 timmar när det var som värst.
Vi känner båda att vi åldrades 10 år efter detta men det är ju bara en känsla. Hur som helst vill vi inte åka på något liknande och därför är jag rädd av Corona även om jag med stor sannolikhet påverkas milt av sjukdomen.

Vem smittade mig och vad har jag lärt mig. En svensk gubbe på planet bredvid mig hostade hela vägen ned, jag tog en taxi på flygplatsen till Bangkok. Chauffören var lite småröd i ögonen och hostade under färden. Det jag lärt mig är att inte vara feg utan jag ska i fortsättningen studera personer i min omgivning, byta plats, hoppa ur taxin vid minsta tecken.

Jag tycker det är synd att vi i Sverige inte använder munskydd i dessa tider. Det hade varit ett utmärkt tillfälle att införa vana och kultur att när man är sjuk eller vill minska risken att blir sjuk bär munskydd när vi reser i kollektivtrafiken tex. Nej i Sverige är det många som säger att de måste gå till jobbet fast de är sjuka men inte bryr dem sig om de smittar andra när de hostar och nyser rakt ut bland andra människor och man vill ju inte sticka ut och ha ett munskydd på sig och jag måste erkänna att innan Corona skulle jag inte heller ha satt på mig ett i Sverige. Att sätta på sig ett munskydd och begränsa smittan är det minsta man kan göra.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Bestående lungproblem är knappast heller så kul.

Tänk att bli andfådd av minsta lilla fysisk aktivitet. Hur kul liv har man då?

Dom två kompisar jag pratar om har haft även symtomen med andfåddhet/trötthet.
Lite samma där.
På min kompis gick det över på ca 1 månad (har jag för mig).
Medan hans tjej fortfarande har symtom kvar efter ca ett halvår som trötthet, andfåddhet, tillfällig feber osv.
Så verkar slå väldigt olika.
Kan säga att kompisens tjej är ganska vältränad och kompisen normalt tränad.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Oj, nu skriver jag mycket.. :gnissla

Corona och luktsinne. 8 av 10 påverkas, 1 av 10 får troligen aldrig luktsinnet tillbaka eller bestående men, oklart i texten. Ser ut som att det ändå finns hopp efter lång tids nedsatt luktsinne även om den kanske blir nedsatt framöver. Bättre än inget alls men nedsatt luktsinne bland äldre är vanligt och leder ofta till nedstämdhet men det kan tränas upp fast kanske inte vid nervskada.

https://www.pressreader.com/sweden/goteborgs-posten/20200822/281496458657703

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Dom två kompisar jag pratar om har haft även symtomen med andfåddhet/trötthet.
Lite samma där.
På min kompis gick det över på ca 1 månad (har jag för mig).
Medan hans tjej fortfarande har symtom kvar efter ca ett halvår som trötthet, andfåddhet, tillfällig feber osv.
Så verkar slå väldigt olika.
Kan säga att kompisens tjej är ganska vältränad och kompisen normalt tränad.

Så trist, jag har också läst om extremt långvarig feber. Kronisk i samband med Corona?
Ja, det är tydligt att man kan vara ung och frisk, extremt vältränad med att det ändå slår hårt mot en. Finns fler exempel man kunnat läsa om och vi kommer att få veta mer framöver.

Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har han det på riktigt eller är det fake-news? Snabbt tillfrisknande bra för valresultatet?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har han det på riktigt eller är det fake-news? Snabbt tillfrisknande bra för valresultatet?

Han har det på riktigt. Eller har åtminstone testat positivt, finns väl än viss men liten risk/chans för falska positiv.

Extra intressant om han eller någon i hans närhet smittade Biden i samband med "debatten". Och om dom lyckats smitta sina respektive vice. Inte så många kvar som kan bedriva valkampanj. Och båda är över 70 vilket innebär en ganska förhöjd risk vid Covid19, förvisso lär samtliga vara i hyffsat fysiskt skicka och ha tillgång till bästa tänkbara vård.

Om tillfrisknande är bra för valresultat jämfört med om han inte fått det alls är svårt att säga, men det sätter fokus lite på administrationens hantering av Covid-19, vilket väl majoritet i opinionsundersökningar tycker har varit dålig.

Edit: Pence är testad negativ

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag hoppas han får en lindrig resa så valkampanjer och valet kan hållas som bestämt.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ett vaccin som vi inte vet vilka biverkningar det har är rena vansinnet att ta.
Har ni glömt vilka biverkningar vaccinet mot svininfluensan, och de som dog p g a vaccinet??
Eller trippelvaccinet som skulle vara så bra, men var tvungna att stoppa det.

Finns det överhuvudtaget något vaccin eller läkemedel som inte har biverkningar??

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ett vaccin som vi inte vet vilka biverkningar det har är rena vansinnet att ta.
Har ni glömt vilka biverkningar vaccinet mot svininfluensan, och de som dog p g a vaccinet??
Eller trippelvaccinet som skulle vara så bra, men var tvungna att stoppa det.

Finns det överhuvudtaget något vaccin eller läkemedel som inte har biverkningar??

Alla läkemedel har biverkningar. Det handlar om att väga nyttan mot dessa biverkningar och det sker rigorösa tester där dessa avvägningar görs, men 100% säker att det inte finns enstaka som drabbas av allvarliga biverkningar kan man förstås aldrig vara. Det handlar om naturvetenskap.

Hur många var det som dog av vaccinet mot svininfluensan? Några hundra i Sverige fick narkolepsi, vilket förstås är tragiskt, men inte samma sak som dödsfall.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Alla läkemedel har biverkningar. Det handlar om att väga nyttan mot dessa biverkningar och det sker rigorösa tester där dessa avvägningar görs, men 100% säker att det inte finns enstaka som drabbas av allvarliga biverkningar kan man förstås aldrig vara. Det handlar om naturvetenskap.

Hur många var det som dog av vaccinet mot svininfluensan? Några hundra i Sverige fick narkolepsi, vilket förstås är tragiskt, men inte samma sak som dödsfall.

Talidomid.
Skadorna av vaccinet från svininfluensan gör nog att många hellre skulle vilja vara döda.

Extremt snabbt framtaget vaccin är en tickande bomb.
Jag som är frisk/ung-ish kommer inte ta vaccinet och tog inte heller för svininfluensan.

Däremot tycker jag inte att man ska vara rädd för mediciner eller vaccin som har testats rigoröst (under längre tid) och används/ts globalt.

Raderad medlem 51742

Guest
Talidomid.
Skadorna av vaccinet från svininfluensan gör nog att många hellre skulle vilja vara döda.

Extremt snabbt framtaget vaccin är en tickande bomb.
Jag som är frisk/ung-ish kommer inte ta vaccinet och tog inte heller för svininfluensan.

Däremot tycker jag inte att man ska vara rädd för mediciner eller vaccin som har testats rigoröst (under längre tid) och används/ts globalt.

Menar du i såna fall att dina slutsatser om hur du själv väger risk mot nytta i det här fallet även är riktiga på populationsnivå, dvs att den potentiella risken med ett vaccin är större än den potentiella nyttan och att vaccinering mot Covid-19 generellt sett är en dålig idé?

Anser du att riskerna för att nya vaccin/läkemedel orsakar allvarliga biverkningar är samma som när vaccinet för svininfluensan togs fram eller när talidomid togs fram?

Anser du generellt att vacciner/läkemedel som tas fram med dagens kunskap, metoder och regelverk inte är tillräckligt testade när vaccinet/läkemedlet lanseras för allmänt bruk och därför inte bör användas förrän de funnits på marknaden under en längre tid (hur det nu skulle gå till ifall man inte bör använda dem i det läget)?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år